Manuell fläktkurva slutar fungera helt slumpmässigt (och fläktarna slutar varva upp)

Permalänk

Manuell fläktkurva slutar fungera helt slumpmässigt (och fläktarna slutar varva upp)

Hej!

Jag har ett Crosshair VI Hero, tre PWM-fläktar fram (intake) kopplade till samma 3-way-splitter samt en pwm-fläkt bak och en PWM-fläkt i toppen längst bak, båda för exhaust. Separat kopplade. Min CPU-kylare är en be quiet! Shadow Rock TF2.

Hur som haver, jag ställde in en manuella fläktkurvor för att få ett lägre varvtal vid 35-50 grader, så jag slipper höra ljudet. Senaste två dagarna så har jag märkt att mina fläktar, inklusive CPU-fläkt, slutat varva upp helt och hållet. Jag blev misstänksam när min CPU låg på 72 grader i Destiny 2, vilket är en temp som min CPU aldrig kommer upp i när jag spelar. Jag rebootade och då fungerade det igen och min temp är åter på 61-62. Idag när jag spelade Destiny 2 igen så blev det exakt samma sak.

Så, min fråga är, finns det någon logisk förklaring till att mina settings ignoreras och dom ligger på låga varvtal fast värmen stiger? Jag är lite orolig. Visst, 72 grader är väl kasnke inte hela världen på en Ryzen 7 1800X men om jag kan ligga 10 grader under det så gör jag ju gärna det såklart.

Tacksam för idéer och hjälp!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Får fläktarna nog med ström för att varva upp då du kopplar ihop dem via en splitter?

Är ganska novis men det låter inte otroligt i mina ögon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3900x @ 4.3 GHz 1.28125 V | G.Skill trident Z 3200 MHz cl 16 | ASUS DUAL RTX 2600 | Noctua NH U12A | Fractal design R6

Permalänk
Skrivet av johanlillja:

Får fläktarna nog med ström för att varva upp då du kopplar ihop dem via en splitter?

Är ganska novis men det låter inte otroligt i mina ögon

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde inte vara något problem. Det har ju fungerat fint innan och när jag ändrade det manuellt i Fan Xpert (AI Suite) så hoppade dom igång igen. Jag vettefan. Inet byggde ju datorn åt mig och jag frågade om dom hade några synpunkter på hur jag ville ha det och det hade dom inte. Jag frågade även på forum innan om det gick och folk sa att det inte skulle vara något problem. Men jag är ju ingen elektriker så jag vettefan!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av krisljungberg:

Det borde inte vara något problem. Det har ju fungerat fint innan och när jag ändrade det manuellt i Fan Xpert (AI Suite) så hoppade dom igång igen. Jag vettefan. Inet byggde ju datorn åt mig och jag frågade om dom hade några synpunkter på hur jag ville ha det och det hade dom inte. Jag frågade även på forum innan om det gick och folk sa att det inte skulle vara något problem. Men jag är ju ingen elektriker så jag vettefan!

Humm, skriv ned alla vettiga specs här så kanske någon mer har något att säga. Är ingen elektriker heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3900x @ 4.3 GHz 1.28125 V | G.Skill trident Z 3200 MHz cl 16 | ASUS DUAL RTX 2600 | Noctua NH U12A | Fractal design R6