Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lnd1437:

@ratatosk
Satte kortet i stock när ja testade så ehm ingen aning. Minns inte om det är av eller på som default.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det nog utan HBCC, det är av som standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Har testat att spela lite med HBCC på och Bland annat World of Warcraft Raids får jag bättre flyt och mindre lagg vid Visuellt intensiva bossar som Sisters of the moon. Tycker även att Warhammer Vermintide ser lite bättre ut.

Total war Warhammer 2 ser även lite bättre ut med unlimited memory igång. Minimal FPS gain.

verkar inte finnas något att förlora på HBCC än.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Någon som märkt någon prestandaskillnad med 10.40 drivisarna med/utan gamemode?
I vad isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _Merc_:

Har testat att spela lite med HBCC på och Bland annat World of Warcraft Raids får jag bättre flyt och mindre lagg vid Visuellt intensiva bossar som Sisters of the moon. Tycker även att Warhammer Vermintide ser lite bättre ut.

Total war Warhammer 2 ser även lite bättre ut med unlimited memory igång. Minimal FPS gain.

verkar inte finnas något att förlora på HBCC än.

Intressant Info, tack för den!
HBCC ger mest i låga upplösningar och det räcker med att ha det på minimum, såg en teori om att det stuvade om hur saker låg i minnet, vilket gjorde att läsningarna av texturer blev mer effektiva.
När jag testade det i Superposition Extreme tog testet bara 4 GB Vram, trots detta vann jag över 10%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Intressant Info, tack för den!
HBCC ger mest i låga upplösningar och det räcker med att ha det på minimum, såg en teori om att det stuvade om hur saker låg i minnet, vilket gjorde att läsningarna av texturer blev mer effektiva.
När jag testade det i Superposition Extreme tog testet bara 4 GB Vram, trots detta vann jag över 10%.

Handlar om att när du aktiverar HBCC så agerar HBM minnet som en L3 cache istället för minne och ditt ramminne tar över som en överflöds minne. Tror detta gör att processorn i gpun får det lättare att hantera instruktioner på ett smidigare sätt.

Permalänk
Medlem

Finns det fler eftermarknadskylare än raijintek morpheus 2 för Vega?
Eller billigare butik?

Jag kan inte riktigt motivera mig att köpa en kylare för 700kr +fläktar när kortet kostade 4000kr.

Billigare butik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Finns det fler eftermarknadskylare än raijintek morpheus 2 för Vega?
Eller billigare butik?

Jag kan inte riktigt motivera mig att köpa en kylare för 700kr +fläktar när kortet kostade 4000kr.

Har du en AIO vattenkylare liggande? Vet att jag sett folk modifiera Kraken G10 fästet så de passar med Vega 64 o 56

Om du har en AIO liggande behöver du beställa en sånhär (finns i fler färger) och lite flänsar till VRM och liknande, blir inte så dyrt.
https://www.dustinhome.se/product/5010762470/kraken-g10?ssel=...

Googla på Kraken g10 vega så hittar du nog lite, körde själv Kraken g10 och en Corsair h50 till mitt R9 290 med gott resultat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Finns det fler eftermarknadskylare än raijintek morpheus 2 för Vega?
Eller billigare butik?

Jag kan inte riktigt motivera mig att köpa en kylare för 700kr +fläktar när kortet kostade 4000kr.

Leta fram motivationen, det blev riktigt bra med den kylaren på kortet 👍😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Låter ju bra. Har average kring 70-75fps med mitt gamla r9 380 atm. Droppar dock ner ibland till 40 när jag använder 8x scope på vissa ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

jag kan även pröva med 1920x1080 med hbcc på om du vill, har en i7 7700k

Permalänk
Medlem

Nya drivare ute till Vega.
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwar...
Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.2 Highlights
Support For
Windows®10 Fall Creators Update
This release provides initial support for the Windows®10 Fall Creators Update. For more information please visit here.
Wolfenstein™ II: The New Colossus
Up to 8% faster performance on Radeon™ RX Vega56 (8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440. (RS-188)
Up to 4% faster performance on Radeon RX 580 (8GB) graphics card than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440. (RS-189)
Destiny 2™
Up to 43% faster performance on Radeon™ RX Vega56 (8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440.(RS-184)
Up to 50% faster performance on Radeon RX 580 (8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440.(RS-185)
Assassin's Creed™: Origins
Up to 16% faster performance on Radeon™ RX Vega56 (8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440.(RS-186)
Up to 13% faster performance on Radeon RX 580(8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 1920x1080. (RS-187)
GPU Workload
A new toggle in Radeon Settings that can be found under the "Gaming", "Global Settings" options. This toggle will allow you to switch optimization between graphics or compute workloads on select Radeon RX 500, Radeon RX 400, Radeon R9 390, Radeon R9 380, Radeon R9 290 and Radeon R9 285 series graphics products.
Compute Support
Radeon Software now supports compute workloads for up to 12 installed Radeon RX 400, Radeon RX 500 or Radeon RX Vega series graphics products on Windows®10 system configurations.

Fixed Issues
Radeon Software may not appear in the uninstall options under "Apps and Features" on Windows® operating systems after a Radeon Software upgrade.
Minor corruption may appear in PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS™ in some game locations when using Ultra graphics settings in game.
Radeon Wattman may fail to apply user adjusted voltage values on certain configurations.
AMD XConnect™ Technology enabled system configurations may not be detected when plugged in or connected to a system after being previously unplugged during system sleep or hibernation.
Hearts of Iron™ IV may experience a crash or system hang during some scenario gameplay.
Radeon Settings gaming tab may not automatically populate games detected on the users system.

Known Issues
A random system hang may be experienced after extended periods of use on system configurations using 12 GPU's for compute workloads.
Assassin's Creed™: Origins may experience an intermittent application or system hang when playing on Windows®7 system configurations.
The GPU Workload feature may cause a system hang when switching to Compute while AMD CrossFire is enabled. A workaround is to disable AMD CrossFire before switching the toggle to Compute workloads.
Resizing the Radeon Settings window may cause the user interface to stutter or exhibit corruption temporarily.
Corruption may be experienced in Forza Motorsport™ 7 on some HDR displays with HDR enabled in game.
Radeon WattMan reset and restore factory default options may not reset graphics or memory clocks and unstable Radeon WattMan profiles may not be restored to default after a system hang.
OverWatch™ may experience a random or intermittent hang on some system configurations. Disabling Radeon ReLive as a temporary workaround may resolve the issue.
When recording with Radeon ReLive on Radeon RX Vega Series graphics products GPU usage and clocks may remain in high states. A workaround is to disable and then re-enable Radeon ReLive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Nya drivare ute till Vega.
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwar...
Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.2 Highlights
Support For
Windows®10 Fall Creators Update
This release provides initial support for the Windows®10 Fall Creators Update. For more information please visit here.
Wolfenstein™ II: The New Colossus
Up to 8% faster performance on Radeon™ RX Vega56 (8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440. (RS-188)
Up to 4% faster performance on Radeon RX 580 (8GB) graphics card than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440. (RS-189)
Destiny 2™
Up to 43% faster performance on Radeon™ RX Vega56 (8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440.(RS-184)
Up to 50% faster performance on Radeon RX 580 (8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440.(RS-185)
Assassin's Creed™: Origins
Up to 16% faster performance on Radeon™ RX Vega56 (8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 2560x1440.(RS-186)
Up to 13% faster performance on Radeon RX 580(8GB) graphics than with Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1 at 1920x1080. (RS-187)
GPU Workload
A new toggle in Radeon Settings that can be found under the "Gaming", "Global Settings" options. This toggle will allow you to switch optimization between graphics or compute workloads on select Radeon RX 500, Radeon RX 400, Radeon R9 390, Radeon R9 380, Radeon R9 290 and Radeon R9 285 series graphics products.
Compute Support
Radeon Software now supports compute workloads for up to 12 installed Radeon RX 400, Radeon RX 500 or Radeon RX Vega series graphics products on Windows®10 system configurations.

Fixed Issues
Radeon Software may not appear in the uninstall options under "Apps and Features" on Windows® operating systems after a Radeon Software upgrade.
Minor corruption may appear in PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS™ in some game locations when using Ultra graphics settings in game.
Radeon Wattman may fail to apply user adjusted voltage values on certain configurations.
AMD XConnect™ Technology enabled system configurations may not be detected when plugged in or connected to a system after being previously unplugged during system sleep or hibernation.
Hearts of Iron™ IV may experience a crash or system hang during some scenario gameplay.
Radeon Settings gaming tab may not automatically populate games detected on the users system.

Known Issues
A random system hang may be experienced after extended periods of use on system configurations using 12 GPU's for compute workloads.
Assassin's Creed™: Origins may experience an intermittent application or system hang when playing on Windows®7 system configurations.
The GPU Workload feature may cause a system hang when switching to Compute while AMD CrossFire is enabled. A workaround is to disable AMD CrossFire before switching the toggle to Compute workloads.
Resizing the Radeon Settings window may cause the user interface to stutter or exhibit corruption temporarily.
Corruption may be experienced in Forza Motorsport™ 7 on some HDR displays with HDR enabled in game.
Radeon WattMan reset and restore factory default options may not reset graphics or memory clocks and unstable Radeon WattMan profiles may not be restored to default after a system hang.
OverWatch™ may experience a random or intermittent hang on some system configurations. Disabling Radeon ReLive as a temporary workaround may resolve the issue.
When recording with Radeon ReLive on Radeon RX Vega Series graphics products GPU usage and clocks may remain in high states. A workaround is to disable and then re-enable Radeon ReLive.

wtf 43% i destiny

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jokis:

jag kan även pröva med 1920x1080 med hbcc på om du vill, har en i7 7700k

Testa gärna om du orkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Testa gärna om du orkar

Skickades från m.sweclockers.com

låg runt 100-144fps hela tiden, jag lyckades ej få bort 144 gränsen dock. lägsta jag såg var 75~fps när jag hoppade från flyget.
jag är på 17.9.1 btw, ska jag göra en till på 17.10.2?
Edit: testade med 17.10.2 , ingen märkbar skillnad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jokis:

wtf 43% i destiny

Skickades från m.sweclockers.com

visar bara hur dåliga drivrutinerna är med Vega för tillfället.
alpha nivå typ
sen att kortet verkar sälja dåligt med urusla yields gör situationen urdålig för amd

Raja får börja köra efter sin semester...dvs ifall han inte fått sparken än

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Jokis:

låg runt 100-144fps hela tiden, jag lyckades ej få bort 144 gränsen dock. lägsta jag såg var 75~fps när jag hoppade från flyget.
jag är på 17.9.1 btw, ska jag göra en till på 17.10.2?
Edit: testade med 17.10.2 , ingen märkbar skillnad

Inte illa Men sen igen så är 7700k inte dålig precis heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jokis:

låg runt 100-144fps hela tiden, jag lyckades ej få bort 144 gränsen dock. lägsta jag såg var 75~fps när jag hoppade från flyget.
jag är på 17.9.1 btw, ska jag göra en till på 17.10.2?
Edit: testade med 17.10.2 , ingen märkbar skillnad

Tack för infon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Tjena! fick hem min nya kylare till mitt MSI RX vega 64 igår på posten från aquatuning.se
denna - http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-und-system/interna...

Blev tok nöjd och glatt överraskad över resultaten av tempraturer och vrm temps samt hotspot temp samt tog lite över 2 timmar att montera och sätta dit alla värme kuddar på plats samt montera in radiatorn på framsidan i mitt fractal design R4 vilket blev lite trångt men gick alldeles utmärkt att få plats med båda fläktarna för push and pull. Tror jag ska se efter ett större chassi då slangarna var rätt långa men det blev bra tillslut

någon som vill se bilder på detta så säg gärna till

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Tjena! fick hem min nya kylare till mitt MSI RX vega 64 igår på posten från aquatuning.se
denna - http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kit-und-system/interna...

Blev tok nöjd och glatt överraskad över resultaten jag fick från att gå ifrån den usla referens kylaren. Någon som, vill se bild på det eller tempraturer under load i spel?

Tar gärna en bild på själva GPU'n in action i lådan också. Tänkt skaffa en likadan.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

Tar gärna en bild på själva GPU'n in action i lådan också. Tänkt skaffa en likadan.

det gör du rätt i Dekkan kan glatt säga att det är bästa vatten kylaren för dessa varma kort men vilket resultat asså.:D
Okejbild kommer snart i lådan

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

Tar gärna en bild på själva GPU'n in action i lådan också. Tänkt skaffa en likadan.

Här kommer bilder Ser lite trångt ut i ett fractal design define R4 om du tittar på hur slangarna ligger haha

Har inte märkt detta för än nu att min hotspot tempratur verkar inte kylas med kylaren eller så har jag missat lägga dit en värme kudde spelar wolfenstein det nya spelet och ser samtidigt att gpu-z visar 104 grader på hotspot temperature. någon som vet vart hotspot temperaturen sitter på kortet? har följt manualen helt korrekt då alla andra temps kyls mycket bra. Men till min fråga: någon som vet vart på grafikkortet hotspot finns?

EDIT: har nu skruvat bort backplaten och kollat över alla värme kuddar och såg att det hade lagt sig fel och hade inte dragit åt alla skruvar ordentligt men nu är hotspot tempen bra lägger sig som högst på 96 grader med kortet klockat med powerlimit på 50+ och minnes klocken på 1000mhz. Gpu klocken är på standard klock 1630mhz och får som högst temp för gpun på 56 grader med OC och utan OC för gpun så ligger gpun på 45 grader enligt Furmark stress test.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

är det någon som kör vega stock settings? isåfall hur bra fungerar den till spel. typ pubg?=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swaan1:

är det någon som kör vega stock settings? isåfall hur bra fungerar den till spel. typ pubg?=)

Bror väl mest på vad för spel du tänker spela och hur kräsen du är med grafiken i spelen. Men RX vega är väldigt likt ett GTX 1080. har OCat mitt och får väl ut lite bättre prestanda i dom tester jag gjort då jag hade gtx 1080 innan och har jämnfört.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Vart fan är partnerkorten?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

@Hymer: i våra drömmar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_:
@Hymer:

Har ni sett bilderna på XFXs kort? De tyckte jag såg riktigt bra ut, kylningsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@_Merc_:
@Hymer:

Har ni sett bilderna på XFXs kort? De tyckte jag såg riktigt bra ut, kylningsmässigt.

Den såg väl OK ut, fast den lär ju inte vara tyst om man kollar på deras gamla custom kort.

Och sen lär vi ju inte se kortet det här året om trenden fortsätter, Asus släppte väl testexemplar redan i september och korten finns fortfarande inte ute, inte ens för förbokning.

Permalänk

Bör man undervolta Sapphire RX Vega Liquid cooled eller är standard inställningarna bra?

Visa signatur

CPU: FX 8350 4,0 Ghz GPU: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 RAM Corsair vengeance 16GB 1600Mhz DDR3 Moderkort: ASUS M5A97 R2.0 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: WD green caviar 2TB PSU: Corsair TX 750W Chassi Cooler Master HAF 912 Adv.

Permalänk
Medlem

Jaha ja. Då är man själv ägare till en RX Vega 64 LC.
Funkar fint. Min 4k-skärm behövde lite mer hästkrafter.
Snyggaste grafikkortet som gjorts, Cleant och stilrent i borstad aluminium, blir inte bättre. tummen upp!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd

Lite firestrike godis (utan oc processor balanced mode på vega64)

23 197 IN Fire Strike (V1.1)
Graphics score 39 094
Physics score 16 921
Combined score 6 641

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Har inte märkt detta för än nu att min hotspot tempratur verkar inte kylas med kylaren eller så har jag missat lägga dit en värme kudde spelar wolfenstein det nya spelet och ser samtidigt att gpu-z visar 104 grader på hotspot temperature. någon som vet vart hotspot temperaturen sitter på kortet? har följt manualen helt korrekt då alla andra temps kyls mycket bra. Men till min fråga: någon som vet vart på grafikkortet hotspot finns?

EDIT: har nu skruvat bort backplaten och kollat över alla värme kuddar och såg att det hade lagt sig fel och hade inte dragit åt alla skruvar ordentligt men nu är hotspot tempen bra lägger sig som högst på 96 grader med kortet klockat med powerlimit på 50+ och minnes klocken på 1000mhz. Gpu klocken är på standard klock 1630mhz och får som högst temp för gpun på 56 grader med OC och utan OC för gpun så ligger gpun på 45 grader enligt Furmark stress test.

Hotspot-temp hämtas faktiskt någonstans från GPU'ns kärna. Den har också en egen tempgräns och börjar thottla GPU'n när den når 105c. Exakt vad för logik som sitter här är desto mer intressant då temperaturen blir väldigt mycket högre i förhållande till GPU'n normala temp oavsett kylning. Vid full belastning så kan jag kan ligga på 40c GPU-temp medans hotspot ligger på ~80c.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]