MSI GTX 1080 Ti Coilwhine - Reklamera/Lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem

MSI GTX 1080 Ti Coilwhine - Reklamera/Lämna tillbaka?

Hallå.

Har precis inskaffat ett MSI 1080Ti Gaming X och tycker det är ett horribel coilwhine på kortet.

Har haft ett annat 1080 Ti tidigare från ASUS, på en annan dator, och det lät nästan ingenting, i jämförelse.
Jag har haft många olika high-end kort i mina dagar, och aldrig varit med om att det låter så pass mycket innan.

Är det grund för reklamation för detta?
Låter det tillräckligt högt för det?

Det börjar låta så fort ett spel är igång, det låter mindre i vissa spel än andra, riktigt skumt, och jag har cappat FPS på 144 FPS, så att den inte ska skicka ut för mycket frames i onödan, vilket kan ge coilwhine annars.

Ljud

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Det där hade jag reklamerat.

Hade dom nekat reklamationen hade jag hävt köpet och köpt kortet av någon annan ÅF.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ja, det blir nog att lämna tillbaka som ångerköp istället, köper ett ASUS 1080 TI STRIX OC istället.
Det har jag haft innan och det var nästa ljudlöst.

Hoppas man får ett bra ex denna gång också

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Har också ett MSI GTX 1080 Ti Gaming X och har också väldigt, väldigt mycket coilwhine när jag spelar men det varierar också beroende på vilket spel det är jag spelar.

Jag får försöka reklamera den, för det är helt horribelt så som du säger själv.

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbie:

Har också ett MSI GTX 1080 Ti Gaming X och har också väldigt, väldigt mycket coilwhine när jag spelar men det varierar också beroende på vilket spel det är jag spelar.

Jag får försöka reklamera den, för det är helt horribelt så som du säger själv.

Mitt är ju bara ett par dagar gammalt, så jag nyttjar ångerrätten istället, har redan köpt ett ASUS kort som kommer hem på Måndag

Lycka till med reklamationen! Lite coilwhine får man räkna med, men när det överröstar fläktarna i datorn så är det inte ok alltså.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Mitt är ju bara ett par dagar gammalt, så jag nyttjar ångerrätten istället, har redan köpt ett ASUS kort som kommer hem på Måndag

Lycka till med reklamationen! Lite coilwhine får man räkna med, men när det överröstar fläktarna i datorn så är det inte ok alltså.

Har också en GTX 1080ti Gaming X som köptes från en person här på Swec, tyvärr lider detta kort också av extrem coil whine, så pass högt att jag hör det genom mina hörlurar (som är ljudisolerande). Förra ägaren försäkrar att kortet inte led av coil whine i hans konfig, och jag tror på honom. Men det är lite surt ändå att coil whine är ett problem för komponenter som kostar 6000-7000kr.

Vi försöker nu lösa detta på något sätt, bör vara möjligt att skicka in en RMA till MSI, men det absolut smidigaste hade väl varit att Inet skickar ett nytt kort eftersom garantin fortfarande gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Mitt är ju bara ett par dagar gammalt, så jag nyttjar ångerrätten istället, har redan köpt ett ASUS kort som kommer hem på Måndag

Lycka till med reklamationen! Lite coilwhine får man räkna med, men när det överröstar fläktarna i datorn så är det inte ok alltså.

Tänkte även nämna att detta sker vid 60fps i spel, jag kör alla mina spel i 60fps och vsync då jag spelar med en 4K 60hz monitor. Så coil whine't från mitt kort kan tyvärr inte återkopplas till hög fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Har också en GTX 1080ti Gaming X som köptes från en person här på Swec, tyvärr lider detta kort också av extrem coil whine, så pass högt att jag hör det genom mina hörlurar (som är ljudisolerande). Förra ägaren försäkrar att kortet inte led av coil whine i hans konfig, och jag tror på honom. Men det är lite surt ändå att coil whine är ett problem för komponenter som kostar 6000-7000kr.

Vi försöker nu lösa detta på något sätt, bör vara möjligt att skicka in en RMA till MSI, men det absolut smidigaste hade väl varit att Inet skickar ett nytt kort eftersom garantin fortfarande gäller.

Som jag förstått det så kan det vara mer eller midre coilwhine i olika datorer, det kan ha med andra komponenter att göra osv.
Så risken om man reklamerar kortet är att när de testar kortet så låter det inte alls lika mycket i deras testdator.

Jag har ju lite tur att det är öppet köp på produkten, men inte säker på att en reklamation skulle gå igenom.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Tänkte även nämna att detta sker vid 60fps i spel, jag kör alla mina spel i 60fps och vsync då jag spelar med en 4K 60hz monitor. Så coil whine't från mitt kort kan tyvärr inte återkopplas till hög fps.

Jag har upplevt det tidigare med hög fps om man inte synkar den med monitorn, om man har VSYNC av och ingen limiter, när man tex är i menyer och den spottar ut flera hundra frames, eller mer i vissa spel, men så fort man kommer in i spelet och FPS ligger i fas med monitorn så har alltid korten varit tysta.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Ja, det blir nog att lämna tillbaka som ångerköp istället, köper ett ASUS 1080 TI STRIX OC istället.
Det har jag haft innan och det var nästa ljudlöst.

Hoppas man får ett bra ex denna gång också

Coilwhine är helt random, kan uppstå på all märken. Visst märken är dock vanliga än andra

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

1. tycker det låter galet högt !

2. Jag lånar tråden lite.

Går precis i köptankarna på ett 1080 gaming X (OBS icke ti)
Tycker ni här jag borde titta efter en annan eftermarknadskylare än msis ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Coilwhine är helt random, kan uppstå på all märken. Visst märken är dock vanliga än andra

Absolut, det är jag medveten om, lite coilwhine är det på de flesta kort, men det jag har nu är extremt högt, det accepterar jag inte.

Och jag hade ett ASUS innan som var helt tyst, så chansar hellre på att byta till ett likadant igen, även om det inte är någon garanti att det blir bättre, men det lär ju knappast bli sämre än det jag har nu

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

1. tycker det låter galet högt !

2. Jag lånar tråden lite.

Går precis i köptankarna på ett 1080 gaming X (OBS icke ti)
Tycker ni här jag borde titta efter en annan eftermarknadskylare än msis ?

Det är svårt att svara på, det finns ju på alla kort, och det är lite lotto över det hela.
Jag har haft ett MSI 1080, ej Ti modellen och det var inget coilwhine på det alls.

Jag har oftast kört MSI innan, haft MSI 980, 980Ti och även ett 1080 innan, inget coilwhine, 1080 Ti var det första jag varit missnöjd med.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är svårt att svara på, det finns ju på alla kort, och det är lite lotto över det hela.
Jag har haft ett MSI 1080, ej Ti modellen och det var inget coilwhine på det alls.

Jag har oftast kört MSI innan, haft MSI 980, 980Ti och även ett 1080 innan, inget coilwhine, 1080 Ti var det första jag varit missnöjd med.

Tack för ditt svar.
Just nu är ju Msi korten bäst i test och bäst i pris mot asus som jag annars också gillar
Då fortsätter jag ha ögonen öppna för en bra deal på det kortet .

Åter tack !

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79: Jag har haft ett Zotac 1080 Ti AMP Extreme och sitter nu på ett vattenkylt MSI 1080 Ti EK X (Gaming X). Visst hade de både en väldigt liten coilwhine under tyngre belastning men jag hörde deras oljud genom chassit eller genom fläktljuden. För mig är det som ett yttest litet hummande och pipande.

Det är inget som jag hör i normala fall. För att jag ska höra det så måste jag öppna chassit, stänga av alla fläktar och sätta örat alldeles intill grafikkortet.

Hur pass mycket hör du ditt coilwhine genom allt oljud och dämpning?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@DeFeCT79: Jag har haft ett Zotac 1080 Ti AMP Extreme och sitter nu på ett vattenkylt MSI 1080 Ti EK X (Gaming X). Visst hade de både en väldigt liten coilwhine under tyngre belastning men jag hörde deras oljud genom chassit eller genom fläktljuden. För mig är det som ett yttest litet hummande och pipande.

Det är inget som jag hör i normala fall. För att jag ska höra det så måste jag öppna chassit, stänga av alla fläktar och sätta örat alldeles intill grafikkortet.

Hur pass mycket hör du ditt coilwhine genom allt oljud och dämpning?

Det överröstar allt annat i datorn när jag spelar.
Hade jag bara hört det om jag tog bort sidan på chassit och fick lyssna väldigt nära grafikkortet så hade jag inte brytt mig ett dugg, lite ljud och pipande från grafikkortet är det alltid, men det jag har nu är värsta jag varit med om i ljudnivå.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

1. tycker det låter galet högt !

2. Jag lånar tråden lite.

Går precis i köptankarna på ett 1080 gaming X (OBS icke ti)
Tycker ni här jag borde titta efter en annan eftermarknadskylare än msis ?

nä har ett sådant helt tyst menar inga "coolwins" sorry stavning lite många öl

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Har precis installerat mitt nya ASUS 1080 Ti, samma j**la coilwhine på det, måste vara Nätagget som orsakar det, eller nått annat.

Ska byta det ikväll och se om det hjälper.
Man blir så trött, om det inte är nätagget heller vete tusan vad man ska hitta på, man får väl stå ut i så fall.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *