Datorn restartar när jag startar den ibland?

Permalänk

Datorn restartar när jag startar den ibland?

Tja har skaffat nya delar ( R5 1600x, 16gb Ripjaws 3200mhz, Asus crosshair vi hero). Och nu efter detta så har datorn startats om en gång när jag har klickat på startknappen, alltså den har inte hunnit boota in till windows eller något utan fläktarna går igång i 2-3 sek sen startas den om och bootar.

Är det någon som jag behöver oroa mig för eller är det inget att bry sig om?

Visste inte vart jag skulle skriva denna tråden så gjorde det här.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

Hade också detta problemet när jag byggde min. Men det försvann efter någon månad utan att jag märkte det. Tror inte det är något man behöver oroa sig för :).

Visa signatur

Ryzen 7 2700X | GTX 1070 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiggieLiten:

Tja har skaffat nya delar ( R5 1600x, 16gb Ripjaws 3200mhz, Asus crosshair vi hero). Och nu efter detta så har datorn startats om en gång när jag har klickat på startknappen, alltså den har inte hunnit boota in till windows eller något utan fläktarna går igång i 2-3 sek sen startas den om och bootar.

Är det någon som jag behöver oroa mig för eller är det inget att bry sig om?

Visste inte vart jag skulle skriva denna tråden så gjorde det här.

Släng ett öga i loggboken, och kontrollera så att du har senaste drivrutinerna. Vad har du för PSU (Exakt modell och ålder)?
Hinner du så dra också ner ett program som kan kolla CPU tempen, för att utesluta att den blir för varm (Felaktigt monterad kylare?).

Permalänk
Skrivet av Unknown:

Släng ett öga i loggboken, och kontrollera så att du har senaste drivrutinerna. Vad har du för PSU (Exakt modell och ålder)?
Hinner du så dra också ner ett program som kan kolla CPU tempen, för att utesluta att den blir för varm (Felaktigt monterad kylare?).

Har ett EVGA 750B2 Bronze som jag köpte förra sommaren, sen har jag även Ryzen master vilket säger att den ligger på 45 grader ish. Och sen har jag kollat loggboken och får massa Kernel Processor power Fel (händelse id: 35) vilket jag inte förstår vad som menas. Har överklockat processorn till 3.9 ghz på 1.37v. Och dessa fel verkar endast komma när jag startar datorn. Har även mina ramminnen på 3200mhz D.o.c.p profil.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

@BiggieLiten Senaste bios/UEFI?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har senaste BIOS, det var de första jag gjorde att uppdatera. De kan vara min överklock som var problemet. Lade in klocken i en profil och satte bios till default och då visades inget i loggen sen testade jag med klocken igen och då visades det. Så kör utan klock nu.

Tror ni de kan varit för låg vcore?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiggieLiten:

Har ett EVGA 750B2 Bronze som jag köpte förra sommaren, sen har jag även Ryzen master vilket säger att den ligger på 45 grader ish. Och sen har jag kollat loggboken och får massa Kernel Processor power Fel (händelse id: 35) vilket jag inte förstår vad som menas. Har överklockat processorn till 3.9 ghz på 1.37v. Och dessa fel verkar endast komma när jag startar datorn. Har även mina ramminnen på 3200mhz D.o.c.p profil.

Firmware fel, om jag ska tro googlingen. Hittade den här sidan.
http://www.solvusoft.com/en/errors/device-manager-errors/micr...

Pröva att boota in i felsäkert läge med nätverk och dra ner drivrutinerna till allt. Är lite osäker på om UEFI kan orsaka felet, men en UEFI uppdatering kan också försökas (Men i sista hand efter övriga drivrutiner).

Permalänk
Skrivet av Unknown:

Firmware fel, om jag ska tro googlingen. Hittade den här sidan.
http://www.solvusoft.com/en/errors/device-manager-errors/micr...

Pröva att boota in i felsäkert läge med nätverk och dra ner drivrutinerna till allt. Är lite osäker på om UEFI kan orsaka felet, men en UEFI uppdatering kan också försökas (Men i sista hand efter övriga drivrutiner).

Dock försvann felen i loggboken när jag tog bort överklockning. Det med att datorn restartas när jag startar datorn har bara hänt 2 gånger och då har jag haft överklock på.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Dom där snabba omstarterna direkt låter som om den startar om några ggr för att den inte kan få till dina inställningar på första försöket. Tror crosshair som standard dessa dagar försöker 3 gånger innan den bootar upp i safe mode om det är något den inte gillar med minnet.

Har varit med om det mycket själv sen release av ryzen och kan krävas att du pillar en del med manuella inställningar för att bli av med det men om den aldrig restetar din ram hastighet till 2133 så behöver du inte göra något om du inte stör dig på att den inte alltid lyckas på första försöket förståss

Ska komma ett nytt bios till crosshair VI snart som ska en "cold boot fix" så kanske blir vi av med dessa retrain omstarter då om vi har tur.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Skrivet av smd:

@BiggieLiten: Dom där snabba omstarterna direkt låter som om den startar om några ggr för att den inte kan få till dina inställningar på första försöket. Tror crosshair som standard dessa dagar försöker 3 gånger innan den bootar upp i safe mode om det är något den inte gillar med minnet.

Har varit med om det mycket själv sen release av ryzen och kan krävas att du pillar en del med manuella inställningar för att bli av med det men om den aldrig restetar din ram hastighet till 2133 så behöver du inte göra något om du inte stör dig på att den inte alltid lyckas på första försöket förståss

Ska komma ett nytt bios till crosshair VI snart som ska en "cold boot fix" så kanske blir vi av med dessa retrain omstarter då om vi har tur.

Så du har också haft detta problemet? Om du menar bios inställningarna så kan det mycket möjligt varit min överklockning den inte fick till då. Men ni har jag stängt överklocken och nu finns de inga fel om det i loggen heller.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Jag har haft en del problem med att starta upp datorn ja. Dock har det aldrig varit relaterat till överklockad processor endast när jag försökt köra minnet över 2666 och med annat än biosets standard slappa timings. Krävdes en del pillande i bios och ett antal bios versioner innan jag fick till det som det är nu men det händer fortfarande ibland att den inte kommer igång på första försöket och måste försöka 2-3 gånger innan den kommer igång med minnet på 3200 med mina timings.

Detta är inte en sak du behöver oroa dig över. Om den inte hade gjort den där extra omstarten så hade den förmodligen istället resetat din minnes hastighet till 2133 istället för att köra 3200.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk

@smd: Nu när jag startade datorn visades ingen bild på någon av skärmarna, då stängde jag av och satte på nätagget och då funka de.. vet inte vad som försiggår nu

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Ah låter likt problemen jag haft att den fastnar i boot processen istället för att göra ett omförsök eller reset till safe mode.
Du kan ju kika om den fastnar på någon q-code på den lilla lcdn som sitter på moderkortet och om dram lampan lyser orange/gul eller vad det nu är för färg.

Om det fortsätter hända så kan du prova höja spänning som är på minnen vid boot och om procodt är auto prova sätta den till 53 eller 60.

I denna tråden på overclock.net finns det mycket tips om vad man kan prova om det är problem vid boot. Tråden är dock enorm så kan vara lite svårt att hitta men prova sök cold boot så brukar det dyka upp massa inlägg med inställningar som folk kör för att få ordning på start problem.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Skrivet av smd:

@BiggieLiten: Ah låter likt problemen jag haft att den fastnar i boot processen istället för att göra ett omförsök eller reset till safe mode.
Du kan ju kika om den fastnar på någon q-code på den lilla lcdn som sitter på moderkortet och om dram lampan lyser orange/gul eller vad det nu är för färg.

Om det fortsätter hända så kan du prova höja spänning som är på minnen vid boot och om procodt är auto prova sätta den till 53 eller 60.

I denna tråden på overclock.net finns det mycket tips om vad man kan prova om det är problem vid boot. Tråden är dock enorm så kan vara lite svårt att hitta men prova sök cold boot så brukar det dyka upp massa inlägg med inställningar som folk kör för att få ordning på start problem.

Japp ska kolla om det händer igen, så du tror det är minnena som krånglar lite då vid boot? Hur löste du de själv?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Det låter som det iaf. För mig har alltid dram leden fortsatt lysa orange när den fryser så där och det ska indikera att det var problem att komma igång pga inställningar man kör på minnen.

Jag kör med dessa inställningar som har minskat problemen rejält för mig iaf:
I DRAM Timing Control
ProcODT_SM = 60 ohm
Cmd2T = 1T
Gear Down Mode = Enabled
Power Down Enabled = Auto (Default)
RttNom = RZQ/3
RttWr = RZQ/3
RttPark = RZQ/1

I External Digi+ Power Control
DRAM VBoot Voltage = 1.4

Nu kör jag dock 2x16GB minnen men jag har kört med liknande inställningar med 2x8 och 4x8GB kit som jag också har provat innan detta kitet jag kör nu. Det är dock inte 100% löst för mig och kanske aldrig blir det om inte någon lösning kommer via framtida bios uppdateringar. Råder dig att iaf söka i tråden på overclock.net om problemen kvarstår då det finns mycket kunnigt folk där som har haft liknande problem och löst dom. Fått de flesta inställningarna jag provat därifrån jag med faktiskt

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk

@smd: Har helt ärligt har jag ingen aning om vad dom inställningarna du skrev är men får kolla lite, det är väl inget som kan skada komponenterna om jag inte fixar det eller?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Nä ska inte skada men om det inte är inställningar som passar ens hårdvara kan det bli lite instabillitet.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk

@smd: Ja så är de ju, är inte så i satt i alla bios-inställningar bara. Men antar att jag får testa överklocka minnena manuellt. Så det är Vboot voltage jag ska ändra för boot då?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Ja om auto inte räcker så kan du börja med att ta 1.3750 till att börja med och sen öka upp till 1.4 på vboot för att se om det hjälper vid boot.
Är inte heller så insatt i allt vad bios är så går lite efter vad andra testat och så är det helt ok att prova pilla lite själv också, blir nått galet så går det alltid att reseta cmos
Ingen av dessa inställningar bör leda till att något tar skada vad jag förstått.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Skrivet av smd:

@BiggieLiten: Ja om auto inte räcker så kan du börja med att ta 1.3750 till att börja med och sen öka upp till 1.4 på vboot för att se om det hjälper vid boot.
Är inte heller så insatt i allt vad bios är så går lite efter vad andra testat och så är det helt ok att prova pilla lite själv också, blir nått galet så går det alltid att reseta cmos
Ingen av dessa inställningar bör leda till att något tar skada vad jag förstått.

Ändrade Dram vboot volt till 1.38 och det hjälpte inte för när jag kom hem och starta datorn så fastna den i boot så fick starta om den och då starta den. Så ändrade jag nu till 1.39 vboot och även Dram volt till 1.375 så vi får se om detta hjälper. Alltså det med att den inte bootar första gången är ingen livsfara men det är ju allt lite störande men bara den fungerar som den ska när jag sitter vid den så är de lugnt.

Läste även lite om coldboot och det verkar vara mest om man har stängt av nätagget som folk får detta problemet, jag får det dock i vanliga fall. Men antar att allt detta hänger ihop med att jag kör minnena i överklock för innan jag gjorde det vilket bara var 2 dagar så funkade det bra.

Men som sagt så om jag inte har fattat fel så är det väl när man överklockar ram minnena som de oftast blir cooldboot va?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Ok. Ja även min krånglar vissa uppstarter fortfarande och jag själv orkar inte pilla med inställningar längre.. Krånglar den för mig räcker det oftast med att bara bryta psu strömmen och slå på igen så kan den boota och ibland hjälper det med att bara trycka på reset knappen.

Finns en del som bara har problem när dom stängt av nätagget har jag sett. För mig uppstår det när jag har haft den avstängd utan att bryta strömmen till nätagg.

Det verkar vara relaterat till ram hastighet. För mig har det då aldrig krånglat innan nya bios tillät högre ram hastigheter. Innan det första agesa 1.0.0.6 beta bioset kom hade jag kört över en månad med 2666 och även lyckats få 2933 att fungera utan att ha sånna här problem.

Förhoppningsvis så eliminerar framtida bios detta helt då jag får det i 3200 med xmp(docp) profil, egna inställningar med lägre timings och subtimings samt även om jag bara kör standard 3200 profilen med super slappa timings.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Skrivet av smd:

@BiggieLiten: Ok. Ja även min krånglar vissa uppstarter fortfarande och jag själv orkar inte pilla med inställningar längre.. Krånglar den för mig räcker det oftast med att bara bryta psu strömmen och slå på igen så kan den boota och ibland hjälper det med att bara trycka på reset knappen.

Finns en del som bara har problem när dom stängt av nätagget har jag sett. För mig uppstår det när jag har haft den avstängd utan att bryta strömmen till nätagg.

Det verkar vara relaterat till ram hastighet. För mig har det då aldrig krånglat innan nya bios tillät högre ram hastigheter. Innan det första agesa 1.0.0.6 beta bioset kom hade jag kört över en månad med 2666 och även lyckats få 2933 att fungera utan att ha sånna här problem.

Förhoppningsvis så eliminerar framtida bios detta helt då jag får det i 3200 med xmp(docp) profil, egna inställningar med lägre timings och subtimings samt även om jag bara kör standard 3200 profilen med super slappa timings.

Ja de är ju skönt att de inte bara är jag som har problem med det och vi får ju hoppas att de löser sig med bios update som du säger. Tack för infon!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

@smd: Moderkortet visar även q code 40 när datorn är igång, vet du va de kan vara?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Biggie, har du möjlighet att byta ut minnet? De minnena du har (alltså själva chipen på minnet, inte G.Skill i sig) har alltid varit trubbel på Ryzen generellt, i varje fall på detta moderkort. Om du inte kan det är det en massa inställningar som måste göras manuellt för att få de att funka något sånär ok.

Anbefaller på det starkaste att byta ut de. Ge besked i vilken butik du kan byta ut de i så skall jag se om jag hittar nått som fungerar bättre.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@marcusOCZ: Får höra med Inet, vilka minnen rekommenderar du? Dom jag har nu kostade runt 2100kr så något i den prisklassen

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@marcusOCZ: Får höra med Inet, vilka minnen rekommenderar du? Dom jag har nu kostade runt 2100kr så något i den prisklassen

https://www.inet.se/produkt/5310240/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Dom

På lager dessutom och till samma pris.

Vänta nu förresten. Kan du linka exakt vilka minnen du har?
F4-3200C14D-16GVK

Är det dom?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@marcusOCZ: Det är dessa minnen https://www.inet.se/produkt/5300309/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

De var så en som rekommendera dom för de va Samsung bdie, och Ryzen funka tydligen bäst med dom.

Det är tydligen många som har samma problem med samma moderkort och det verkar vara minnes relaterat.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Aj då tråkigt. Osäker på vad q code 40 är. Finns i manualen en 0x40 som är S4 sleep state så kanske är den. Om du kör windows 10 kanske detta är fast startup som är lite som hibernation för att starta snabbare. Jag hade en del problem med fast startup i början så jag stängde av det. Vilken bios version kör du förresten?

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk

@smd: Kör senaste bios versionen, dock verkar allt funka som de ska även med den q koden.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Ah ok så den har inte fastnat på 40? Då kan det vara fast start i windows 10. Min visar code 24 när den är klar med allt bootande och går in i windows den visar andra koder beroende på om man har hibernation, fast start, sleep osv på displayen när datorn är igång.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay