Permalänk
Medlem

Begränsad fps i PUBG. Orsak?

Tjenare alla!

I helgen fick jag ett gtx 1070 i present som jag raskt stoppade in i min burk. Men till min förvåning märkte jag extremt liten skillnad mellan mitt nya och mitt gamla 660 ti. Min första tanke var att det var processorn som flaskhalsar, men är osäker. Jag får ut mellan 15 och 40 fps.

Datorkomponenter
CPU: i7 2600K 3,40GHz
Grafik: Asus Dual OC gtx 1070
Minnen: 16GB DDR3 1600MHz (Av någon anledning står det 665,1 MHz i CPU-Z)
Moderkort: MSI B75MA-E33

Min vän som har ett sprillans nytt system med ett 1060 kort får ut kring 90 fps vilket är betydligt mycket mer än vad jag får även om vi har exakt samma grafikinställningar i spelet (very low), så jag är lite besviken. Jag vet att PUBG inte är stabilt i någon kapacitet, men det känns konstigt. Jag stresstestade det i Furrog och då gör det kring 85 fps på 1920x1200 (16:10 skärm).

Vad tror ni är flaskhalsen? Vad är nästa komponent som borde uppgraderas eller justeras?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Exibe: Har du fixat nya drivers?
Ibland är det viktigt att man lyckas avinstallera de gamla helt innan man installerar de nya, visserligen tror jag det är viktigare när man går mellan AMD-Nvidia.
Men kanske värt ett försök?

Permalänk
Medlem

överklocka din cpu, jag gick nyligen från 3570k till 6700k, skillnaden på fps i PUBG var natt och dag.

tidigare kunde jag inte ens vistas i mylta power plant pga brutala FPS drops, nu e jag alltid över minst 60, oftast uppe runt 100, pubg älskar cpu

Permalänk
Medlem

Något är fel om din hårdvara är fräsch annars, klart godkänd CPU.

Om inte det är för mycket strul så formatera din dator, annars, rensa drivrutiner o annat skräp som kan ligga och störa samt installera dem igen.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exibe:

Tjenare alla!

I helgen fick jag ett gtx 1070 i present som jag raskt stoppade in i min burk. Men till min förvåning märkte jag extremt liten skillnad mellan mitt nya och mitt gamla 660 ti. Min första tanke var att det var processorn som flaskhalsar, men är osäker. Jag får ut mellan 15 och 40 fps.

Datorkomponenter
CPU: i7 2600K 3,40GHz
Grafik: Asus Dual OC gtx 1070
Minnen: 16GB DDR3 1600MHz (Av någon anledning står det 665,1 MHz i CPU-Z)
Moderkort: MSI B75MA-E33

Min vän som har ett sprillans nytt system med ett 1060 kort får ut kring 90 fps vilket är betydligt mycket mer än vad jag får även om vi har exakt samma grafikinställningar i spelet (very low), så jag är lite besviken. Jag vet att PUBG inte är stabilt i någon kapacitet, men det känns konstigt. Jag stresstestade det i Furrog och då gör det kring 85 fps på 1920x1200 (16:10 skärm).

Vad tror ni är flaskhalsen? Vad är nästa komponent som borde uppgraderas eller justeras?

Tack för svar!

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Permalänk
Medlem

Som folk sagt så är det garanterat din CPU som är problemet.

Jag har en 2500k överklockad till 4,5 Ghz som i princip konstant ligger i 100% användning med mitt AMD 7970 i PUBG. Din 2600k på 3,4 GHz är på tok för långsam för ett 1070.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

överklocka din cpu, jag gick nyligen från 3570k till 6700k, skillnaden på fps i PUBG var natt och dag.

tidigare kunde jag inte ens vistas i mylta power plant pga brutala FPS drops, nu e jag alltid över minst 60, oftast uppe runt 100, pubg älskar cpu

Förutsätter då att TS har grejer som kan överklockas, vilket TS moderkort nog inte klarar...(B75 chipset)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exibe:

Tjenare alla!

I helgen fick jag ett gtx 1070 i present som jag raskt stoppade in i min burk. Men till min förvåning märkte jag extremt liten skillnad mellan mitt nya och mitt gamla 660 ti. Min första tanke var att det var processorn som flaskhalsar, men är osäker. Jag får ut mellan 15 och 40 fps.

Datorkomponenter
CPU: i7 2600K 3,40GHz
Grafik: Asus Dual OC gtx 1070
Minnen: 16GB DDR3 1600MHz (Av någon anledning står det 665,1 MHz i CPU-Z)
Moderkort: MSI B75MA-E33

Min vän som har ett sprillans nytt system med ett 1060 kort får ut kring 90 fps vilket är betydligt mycket mer än vad jag får även om vi har exakt samma grafikinställningar i spelet (very low), så jag är lite besviken. Jag vet att PUBG inte är stabilt i någon kapacitet, men det känns konstigt. Jag stresstestade det i Furrog och då gör det kring 85 fps på 1920x1200 (16:10 skärm).

Vad tror ni är flaskhalsen? Vad är nästa komponent som borde uppgraderas eller justeras?

Tack för svar!

Synd bara att ditt moderkort är så pass dåligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Förutsätter då att TS har grejer som kan överklockas, vilket TS moderkort nog inte klarar...(B75 chipset)

var lite för snabb, utgick från att han hade det då han ahde en K modell

Permalänk
Medlem

Seriöst, sluta snacka skit. Har ni ens koll på vad 2600k presterar? Bara för att den på pappret är gammal betyder inte det att den är kass.

Jag spelade på en sämre CPU med högre FPS tsm med 960 och nu har jag ny burk.
Finns mängder av information om just kombinationen 2600k, 1070 o diverse andra.

15-45FPS är INTE normalt.

Ett exempel här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488183-i7-2600k-och-n...

"Kör med en 2600K med 1070 i PUBG. Det funkar, men vill man ha 100+ fps så orkar inte riktigt processorn.

Har mellan 60-144fps med det mesta på Very Low, kör texturer på HIGH dock. Spelet lär dock bli bättre optimerat, nya drivrutinerna som kom igår gav en boost på 5-10 fps iaf "

Ha det!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Kör själv på low och har definitivt över 15-40 fps på Very Low i 1080p. Skulle snarare säga att den är upp mot 50-80fps, har dock ingen fps-räknare på så jag kan inte säga exakt men det är så det känns iallafall. Någonting är helt klart fel där och din 2600K borde spöa min 3570K i PUBG.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Hade liknande bekymmer med mitt 1080. Det använde då bara 40-50%. Installerade om drivers och spelet så blev det bättre! Kan vara värt att testa.

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exibe:

CPU: i7 2600K 3,40GHz

Minnen: 16GB DDR3 1600MHz (Av någon anledning står det 665,1 MHz i CPU-Z)

Vad tror ni är flaskhalsen? Vad är nästa komponent som borde uppgraderas eller justeras?

Dina minnen går i 1333mhz, DDR som i double data rate. Ställ in dem till 800Mhz i bios.

Kolla hur mycket % belastning du har på cpu och gpu. Ligger din processor och nöter i 100% medan du spelar finns det inte mycket att göra än att uppgradera eller överklocka. Det borde väl gå överklocka med det moderkortet du har, frågan är hur mycket.

Läste någonstans att vissa inställningar i PUBG flyttar hantering från grafikkort > cpu och har man redan en halvslö cpu flaskar den förstås ännu mera, prova andra grafikinställningar eller sök upp vad som gör detta.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Har varit med att man fått mera FPS av att ställa upp till medium i PUBG. Testa köra allt på det och om det blir bättre.

EDIT: Tvinga också på "Threded optimization" för PUBG i Nvidia kontrollpanelen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Håller med @mannen99 helt och hållet här. Din hårdvara är knappast gammal, det är inte där felet ligger. Jag spelade på en I5 3570k @ 4.4Ghz och ett GTX 780 med stabilt 90-100fps, nu har jag uppgraderat till en I7 6700k och ett GTX 1080, ligger på cappen 144FPS nu.

Var det längesen du uppdatera eller formatera din dator? Att ha så låg FPS är inte normalt, även fast PUBG inte är släppt än, det är något annat som ligger och stör, om det nu är drivrutiner eller om det behövs en riktig formatering. Har du enbart problem med PUBG?

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Tyvärr har jag inte haft tid att läsa allt under dagen så gör jag en större uppdatering i mitt sökande efter problemet.

Skrivet av imo:

@Exibe: Har du fixat nya drivers?
Ibland är det viktigt att man lyckas avinstallera de gamla helt innan man installerar de nya, visserligen tror jag det är viktigare när man går mellan AMD-Nvidia.
Men kanske värt ett försök?

Jag använde programmet från guru3d som länkades och avinstallerade båda geforce experience och alla grafikdrivrutiner. Sedan installerade jag om nytt.

Skrivet av mannen99:

Seriöst, sluta snacka skit. Har ni ens koll på vad 2600k presterar? Bara för att den på pappret är gammal betyder inte det att den är kass.

Jag spelade på en sämre CPU med högre FPS tsm med 960 och nu har jag ny burk.
Finns mängder av information om just kombinationen 2600k, 1070 o diverse andra.

15-45FPS är INTE normalt.

Ett exempel här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488183-i7-2600k-och-n...

"Kör med en 2600K med 1070 i PUBG. Det funkar, men vill man ha 100+ fps så orkar inte riktigt processorn.

Har mellan 60-144fps med det mesta på Very Low, kör texturer på HIGH dock. Spelet lär dock bli bättre optimerat, nya drivrutinerna som kom igår gav en boost på 5-10 fps iaf "

Ha det!

Skrivet av Nexim:

Dina minnen går i 1333mhz, DDR som i double data rate. Ställ in dem till 800Mhz i bios.

Kolla hur mycket % belastning du har på cpu och gpu. Ligger din processor och nöter i 100% medan du spelar finns det inte mycket att göra än att uppgradera eller överklocka. Det borde väl gå överklocka med det moderkortet du har, frågan är hur mycket.

Läste någonstans att vissa inställningar i PUBG flyttar hantering från grafikkort > cpu och har man redan en halvslö cpu flaskar den förstås ännu mera, prova andra grafikinställningar eller sök upp vad som gör detta.

Enligt Asus GPU Tweak II som följde med grafikkortet används bara runt 25% - 30% av "GPU Usage, %" och GPU clock ligger runt 1700 in game.

När det gäller CPU:n så används bara 20% - 25% när spelet är igång enligt aktivitetshanteraren.

Skrivet av r3flex:

Håller med @mannen99 helt och hållet här. Din hårdvara är knappast gammal, det är inte där felet ligger. Jag spelade på en I5 3570k @ 4.4Ghz och ett GTX 780 med stabilt 90-100fps, nu har jag uppgraderat till en I7 6700k och ett GTX 1080, ligger på cappen 144FPS nu.

Var det längesen du uppdatera eller formatera din dator? Att ha så låg FPS är inte normalt, även fast PUBG inte är släppt än, det är något annat som ligger och stör, om det nu är drivrutiner eller om det behövs en riktig formatering. Har du enbart problem med PUBG?

Det var faktiskt ett par år sedan jag omformaterade datorn. Kanske 4-5 år sedan, man jag är ganska renlig av mig och gillar inte att installera massa "skit" och om jag gör det så tar jag bort det efter jag har använt det. Jag testade overwatch nu med och satta allt på ULTRA i spelet och fick ungefär 130 fps. Jag antar att det är ganska okej.

Något annat som är konstigt är att jag får 144 fps i menyn i PUBG som jag inte vet vad det beror på.

Vad är nästa sak jag borde testa?

Återigen, tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exibe:

Enligt Asus GPU Tweak II som följde med grafikkortet används bara runt 25% - 30% av "GPU Usage, %" och GPU clock ligger runt 1700 in game.

När det gäller CPU:n så används bara 20% - 25% när spelet är igång enligt aktivitetshanteraren.

Vad är nästa sak jag borde testa?

Återigen, tack för alla svar!

Med så lite cpu usage bör felet knappast vara cpu heller.

Ladda ner MSI Afterburner och kör igen. Kolla GPU och CPU usage i det istället. Kanske eventuellt avinstallera ASUS GPU Tweak II. MSI Afterburner är bra. Du kan logga över lite längre tid, cpu usage + temp med mera.

Prova några populära benchmarks, cinebench, inbyggda i cpu-z, unigine och lite sådant bara för att jämföra hur du presterar och vad du borde med din cpu/gpu för att utesluta fel på dina drivrutiner och hårdvara. Återkom sedan.

Denna e överklockad till 4.4ghz, men inga problem alls här inte med ett 1050: https://www.youtube.com/watch?v=FnF_ah0A5pc

Här är en till: https://www.youtube.com/watch?v=JUZCsjRdkvg

Jag tror det beror på något med installationen eller inställningar för PUBG

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Avstängd

Finns även inställningar att göra i Nvidia kontrollpanelen om du går in på Manage 3D settings och sedan Program Settings och väljer PLAYERUNKNOWNSBLABLA.EXE sedan kan du ställa in att det ska vara på Maximum Performance istället för Optimal Power tex under Power management mode.

Har själv kört med i7 2600K och ett GTX 1070 och låg runt 80-100 FPS på lägsta inställningarna.
Så om du inte hittar någon annan lösning hade jag definitivt testat att installera om windows.

EDIT: Och du kan även kolla så att din power plan i windows är satt till high performance och inte power saver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Med så lite cpu usage bör felet knappast vara cpu heller.

Ladda ner MSI Afterburner och kör igen. Kolla GPU och CPU usage i det istället. Kanske eventuellt avinstallera ASUS GPU Tweak II. MSI Afterburner är bra. Du kan logga över lite längre tid, cpu usage + temp med mera.

Prova några populära benchmarks, cinebench, inbyggda i cpu-z, unigine och lite sådant bara för att jämföra hur du presterar och vad du borde med din cpu/gpu för att utesluta fel på dina drivrutiner och hårdvara. Återkom sedan.

Denna e överklockad till 4.4ghz, men inga problem alls här inte med ett 1050: https://www.youtube.com/watch?v=FnF_ah0A5pc

Här är en till: https://www.youtube.com/watch?v=JUZCsjRdkvg

Jag tror det beror på något med installationen eller inställningar för PUBG

I MSI afterburner ligger alla kärnor mellan och pendlar mellan 50% och 80%. Jag funderar på att överklocka processorn för att se vad som händer. Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Finns även inställningar att göra i Nvidia kontrollpanelen om du går in på Manage 3D settings och sedan Program Settings och väljer PLAYERUNKNOWNSBLABLA.EXE sedan kan du ställa in att det ska vara på Maximum Performance istället för Optimal Power tex under Power management mode.

Har själv kört med i7 2600K och ett GTX 1070 och låg runt 80-100 FPS på lägsta inställningarna.
Så om du inte hittar någon annan lösning hade jag definitivt testat att installera om windows.

EDIT: Och du kan även kolla så att din power plan i windows är satt till high performance och inte power saver.

Sådär ja! Tydligen hade jag dator på energispar läge... Efter att ha ändrat det och även satt PUBG till Maximum Performance får jag kring 70 - 80 fps. Däremot ligger GPU och CPU bara på 50% - 60% och går aldrig över 80%. Det känns som det finns mer att hämta någonstans ändå.