Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Chassi köp.

Tjenare, tänkte byta ut chassit till min dator som jag nyligen har uppgraderat. Idag har jag chassit som följde med "webhallen config" datorerna för 3-4 år sen. Känns som den inte riktigt orkar hålla kylan nere med nya komponenterna i datorn. Cpu nådde 76 grader, men moderkortet håller sig stabilt under 45 grader.

I datorn har jag:
Asus prime z270-k moderkort
Gtx 1080 ti asus strix oc
Intel i7 7700k kaby lake som kyls av en 4 år gammal vatten kylare.
16gb ram
250gb ssd, 128gb ssd samt 1tb hdd.

Tänkte köpa mig en mid tower eller full tower, vad rekommenderar ni? Och ska jag fortsätta med vatten kylare?

Permalänk
Medlem

Fractal Design R5 är ju en klassiker.
Säker på att pumpen till vattenkylaren inte dött då?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kludden92:

Tjenare, tänkte byta ut chassit till min dator som jag nyligen har uppgraderat. Idag har jag chassit som följde med "webhallen config" datorerna för 3-4 år sen. Känns som den inte riktigt orkar hålla kylan nere med nya komponenterna i datorn. Cpu nådde 76 grader, men moderkortet håller sig stabilt under 45 grader.

I datorn har jag:
Asus prime z270-k moderkort
Gtx 1080 ti asus strix oc
Intel i7 7700k kaby lake som kyls av en 4 år gammal vatten kylare.
16gb ram
250gb ssd, 128gb ssd samt 1tb hdd.

Tänkte köpa mig en mid tower eller full tower, vad rekommenderar ni? Och ska jag fortsätta med vatten kylare?

Du har ju inte jättemycket komponenter så ett full tower hade kanske sett lite tomt ut. Annars finns det ju mycket plats i en sådan som du kan använda till att montera många extra fläktar. Beror lite på vad du är ute efter och hur plånboken ser ut.

Först och främst kan du försöka fixa ditt nuvarande case om det går. Använd alla fläktplatser, och om alla är upptagna kan du fundera på om dom fungerar optimalt (rätt riktning osv, kanske även är halvkass produkt också). Kolla så dom inte är SP-fläktar. Antagligen inte men man vet aldrig. Mata din AIO med kyld luft kan funka, så ett inblås behövs under den.

Annars går du över till plan B. Ny AIO och nytt case och enligt mig är alltid större bättre

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av solomon:

Fractal Design R5 är ju en klassiker.
Säker på att pumpen till vattenkylaren inte dött då?

Är ganska säker på att den lever, hör hur den pumpar. Kan jag kolla upp det på nått sätt?

Tack för att du svarar :)!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

Du har ju inte jättemycket komponenter så ett full tower hade kanske sett lite tomt ut. Annars finns det ju mycket plats i en sådan som du kan använda till att montera många extra fläktar. Beror lite på vad du är ute efter och hur plånboken ser ut.

Först och främst kan du försöka fixa ditt nuvarande case om det går. Använd alla fläktplatser, och om alla är upptagna kan du fundera på om dom fungerar optimalt (rätt riktning osv, kanske även är halvkass produkt också). Kolla så dom inte är SP-fläktar. Antagligen inte men man vet aldrig. Mata din AIO med kyld luft kan funka, så ett inblås behövs under den.

Annars går du över till plan B. Ny AIO och nytt case och enligt mig är alltid större bättre

Större är bättre, håller med där!

Hur kollar jag upp om det är SP fläktar? Har nyligen börjat experimentera med datorer så är ganska noob.
Och alla fläkt platser är för tillfället upptagna. 2 front fläktar samt CPU kylaren med fläkt bak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Fractal Design R5 är ju en klassiker.
Säker på att pumpen till vattenkylaren inte dött då?

Tråkigaste chassit på marknaden.

Skulle rekommendera https://www.inet.se/produkt/6911703/corsair-obsidian-750d-sva... eller https://www.inet.se/produkt/6901889/nzxt-h440w-silent-ultra-n... och då talar jag av erfarenhet. Enkla att bygga i och bra kabeldragningsmöjligheter (speciellt i NZXT H440).

Edit: Har själv ett https://www.inet.se/produkt/6902209/deepcool-genome-ii-svart-... där 360 AIO ingår (som dessutom gör ett helt okej jobb) ifall du vill slå två flugor i en smäll. Chassit har i övrigt sina brister men jag överser det då jag tycker det ser väldigt fint ut.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kludden92:

Tjenare, tänkte byta ut chassit till min dator som jag nyligen har uppgraderat. Idag har jag chassit som följde med "webhallen config" datorerna för 3-4 år sen. Känns som den inte riktigt orkar hålla kylan nere med nya komponenterna i datorn. Cpu nådde 76 grader, men moderkortet håller sig stabilt under 45 grader.

I datorn har jag:
Asus prime z270-k moderkort
Gtx 1080 ti asus strix oc
Intel i7 7700k kaby lake som kyls av en 4 år gammal vatten kylare.
16gb ram
250gb ssd, 128gb ssd samt 1tb hdd.

Tänkte köpa mig en mid tower eller full tower, vad rekommenderar ni? Och ska jag fortsätta med vatten kylare?

Vad exakt är det för chassi du har idag? Du borde kunna hitta någon information, för 4 år gammal "webhallen config" säger mig ingenting. Och vad är det för vattenkylare? Sist men inte minst, vad hade du tänkt för budget?

Du kan börja med att damma ur datorn om du inte redan gjort det. Köp en tryckluft på burk från typ Clas Ohlsson och kör lite med den.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv

@Kludden92:

Detta chassi + kylare:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10787149/

Bra chassi med bra luftflöde, och som du ser på kylaren så har den fått väldigt bra betyg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kludden92:

Större är bättre, håller med där!

Hur kollar jag upp om det är SP fläktar? Har nyligen börjat experimentera med datorer så är ganska noob.
Och alla fläkt platser är för tillfället upptagna. 2 front fläktar samt CPU kylaren med fläkt bak.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara krångligt men ibland kan man se produktnamnet på fläkten nånstans. Det kan stå tex Corsair SP-120 vilket betyder att det är en static pressure-fläkt. Dessa monteras på radiatorer och är inte lika lämpliga för ett "vanligt" in/utblås. Som sagt, antagligen är det AF-fläktar så de är kanske inte ett spår som är nummer 1.

Gammal/sönder AIO sa någon annan i tråden och det kan också vara en ledtråd. Har den 4 år på nacken så är det kanske lika bra att byta ut den ändå. Du kan ju börja där, och sen se vad som händer. Då har du inte lagt ut några pengar i onödan så att säga.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Administrativ avgift

@Kludden92: Helt normala temperaturer om jag ska vara ärlig, orginal chassit är ett Fractal R nånting. Visst kan ett chassi kännas tråkigt o grått men samtidigt så brukar det ofta finnas annat att lägga pengar på. Ex skärm är mycket många tar bort från beräkningen.

Så mitt tips: Kolla över annat du vill uppgradera som faktiskt ger någon prestanda ökning i början eller "Upplevelse" dvs skärm ,tangentbord , mus och hörlurar. Sedan så köper du ett lite dyrare snyggt chassi med sida av tempered glass och lever livet

Kolla över damm , se att pumpen lever (dvs vibrerar den om du håller på själva pumpen) , byt fläktar mot mer kvalitativa tänk på att du inte alltid behöver ha för många fläktar. Noctua , Corsair och Be quiet fläktar är att föredra.

@tvelander kolla folk rekommenderar H440W är det nu du ska säga något?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

@Samlooh Just nu är det en Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition - Svart chassi och kylningen är en Corsair Hydro H60 V2 CPU Kylare.

Såg även att psu ligger på 750w, räcker det?

@andra94 Har nyligen dammat av datorn ordentligt, gör det ganska ofta. Har satsat hårt på det mesta så har allt från Razer orbweaver till högtalare. Har nyligen slängt ihop datorn så får kanske köra några tester till och se hur det slutar.

Budget till datorn spelar inte så stor roll, kan lägga ner 2k och även 10k+. Har ni några härliga tips till vad jag kan lägga till hade jag uppskattat det också!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...