Permalänk

Felsök gammal Thuban

Hej! Sedan jag köpte en ny dator i våras har jag använt mitt gamla AMD-system med moderkortet Gigabyte GA-890GPA-UD3H och processorn Phenom II X6 1055T som en kombinerad server och HTPC. Igår kväll använde jag den för att titta på film direkt från den (kopplad till en TV), och så sent som i förmiddags använde jag den för att lyssna på musik via en annan dator i nätverket. När jag för några timmar sedan skulle fortsätta spela upp musik fanns den inte längre på nätverket, och det gick heller inte att få någon bildsignal direkt från den.

Jag räknar inte med att det ska gå att rädda något annat än lagringen egentligen, men jag är ändå nyfiken på om det finns något sätt jag kan lyckas isolera felet till en enskild komponent. Det jag har gjort hittills är att koppla ur alla lagringsenheter förutom OS-disken, och plockat ur en minnesmodul i taget och bootat mellan varje gång. Det har inte gjort någon skillnad. Alla fläktar snurrar, och dioderna lyser på chassit och vid moderkortets nätverkskontakt, men jag får ingen bildsignal över huvud taget. Jag tänker att det är väldigt osannolikt att det diskreta grafikkortet ska ha slutat fungera, eftersom det inte skulle göra att datorn försvinner från nätverket, och två olika fel på samma förmiddag känns otroligt. Det tyder väl på att det är moderkortet eller processorn som pajat, eller kanske att strömförsörjningen delvis är trasig, så att processorn inte får tillräckligt med ström? Något som kan vara intressant att notera är att moderkortet fortfarande verkar ha kvar de inställningar som jag gjort, eftersom systemet försöker starta automatiskt då strömmen kommer tillbaka efter att jag dragit ur sladden (något som jag har ställt in i BIOS).

Så vad kan jag göra för att isolera felet?

Permalänk
Medlem

Om du kommer fram till att det är moderkortet som e paj så har jag ett asus crosshair som du kan få billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@theailer: Schysst! Jag återkommer med PM om det blir aktuellt.