Windows Phone går i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

När du skriver "långt före konkurrenterna" vad är det konkret du syftar på? Emulering? Jag har inte läst på några detaljer om denna emulering men jag tror inte den sker i kernel-mode utan user-mode. Eller menar du bara att Windows nu finns för ARM?

https://www.extremetech.com/computing/249292-microsoft-declar...
Detta sammanfattar det rätt bra.

Kort sagt, de kommer emulera X86, medan kärnan och nativa program kör på ARM direkt. Det finns demo på detta på youtube där enklare X86 spel, photoshop mm fungerar på en Qualcomm processor, direkt i Win 10, utan att du behöver göra något.

Första uppstartstiden tar längre tid tydligen, och sedan kodar dem om vad som behövs (rent tekniskt vet jag inte hur), så att mjukvaran kan köra i hög prestanda därefter.

Problemet är ju att Qualcomm och ARM endast finns normalt i fåtal Watt CPUer, och prestandan blir där efter. Frågan är hur detta kan ändras.

För surplattan och telefonen dock, gör detta fullskaligt Windows 10 betydligt bättre val än Windows Phone, vilket troligen är en stor anledning till varför den går i graven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vad är det för fel på Windows 10?

Ingenting. Det finns alltid någon som hatar Windows oavsett vilken version det är.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ingenting. Det finns alltid någon som hatar Windows oavsett vilken version det är.

Många verkar ju hata Windows 10 så som de hatade Windows 8. Jag förstår det inte. Allt som var dåligt med Windows 8 har de ju rättat till enligt mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Många verkar ju hata Windows 10 så som de hatade Windows 8. Jag förstår det inte. Allt som var dåligt med Windows 8 har de ju rättat till enligt mig.

Jag håller helt med.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx

Det stämmer med hur jag föreställt mig det. Däremot förklarar det fortfarande inte vad påståendet, en annan medlem gjorde, om att Microsoft därför skulle ligga "långt före konkurrenterna" baseras på. Stöd för olika CPU-arkitekturer kan det ju inte vara och inte heller att programmen emuleras. Jag är bara nyfiken på vad hen syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är att folk inte fattat detta. Att trycka Start (mus/tangbordet) och skriva gör jag på Win 7 också... inget problem. Skillnaden är att den faktiskt hittar vf man söker på... istället för nån obskyr sida på internet. Testa skriv "skrivare" i din Win 10 sök... och försök hitta enheter och skrivare, eller lägg till en skrivare med möjligheter att välja egna inställningar (tex en nätverksskrivare). Win 7 hittar den direkt... Win10 hittar allt möjligt skit utom det.

Hmm, låter som att du har något problem med sök/indexeringstjänsten. Detta kommer upp när jag skriver "skrivare" i Win10:

Skrivet av guttag:

Otroligt vad bakåtsträvande vissa ska vara. Kom igen, det är 2017, inte 2007. Kontrollpanelen är bland det sämsta Microsoft skapat, rörigt och svårt att navigera även om du kör med läget "små ikoner". Windows settings är betydligt mer genomtänkt och blir bättre och bättre ju mer som flyttas över från kontrollpanelen (som i stort sätt är borttagen i 1709).

Största problemet är att inställningarna har varit spridda mellan kontrollpanelen och den nya appen, men som sagt Microsoft jobbar på att fixa det. Men ibland när man ska göra någon inställning så kastas man tillbaks till den traditionella kontrollpanelen vilket känns väldigt amatörmässigt. Hur kan det ta så länge för ett så stort företag att migrera samtliga inställningar från ett användargränssnitt till ett annat? Om jag inte minns fel hade Windows 7 kvar vissa dialogrutor från Windows 3.1. Det är som om Microsoft inte bryr sig om användarvänligheten eller hur systemet ser ut och upplevs.

ALLT borde ha varit överflyttat när Windows 10 släpptes, och "Kontrollpanelen" borde ha varit helt bortplockad.

Det jag saknar i den nya inställningsappen och Windows 10 i allmänhet är FÄRG. Det är 2017, senast jag använde ett svartvit OS var på någon gammal Mac i skolan på 90-talet. Färg gör det lättare att särskilja ikoner än de vaga konturerna man har i Win10.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

WP(8->) är det enda jag gillat från Microsoft sedan W7, så detta kommer göra att jag ytterligare distanserar mig från Microsoft, både medvetet och omedvetet. Min älskade Lumia 920 kommer fortsätta stå i prylskåpet för tekniska produkter som legat mig extra varmt om hjärtat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

WP10 skit

Har varit trogen sedan starten med WP7, extremt bra flyt i GUI vilket gjorde hela saken för mig.
När min 930 blev tvungen att uppgraderas från WP8 till WP10 pga bankID så försvann hälften av dom användbara funktionerna och resten började bugga ur eller frysa slumpmässigt som Windows98.
Kvarstå nu att välja mellan djävulen och satan eller gå offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Win 8.1 kan ha samma Classic start som Win 10, och har samma halvdana inställningar som Win 10 har idag, men den har en komplett kontrollpanel.

Vi har olika erfarenheter, och efter att ha spenderat dagar av mitt liv, bråkande med Win 10 med drivare, updates som tagit sönder saker och annat, så ser jag inte alls fördelen med det. Ett Win 7/8 som fungerar, kan du väldigt enkelt hålla fungerande i många år. Win 10 kommer du bråkas med var 6:e månad, om du inte antingen hoppar över WU helt, eller har enterprise och skjuter upp det.

Roliga är, man ser många som älskar Win 10... tills de sitter där med problemen jag redan hittat. Efter det vill de inget annat än att gå tillbaka till sitt gamla igen.

Win 10 är dock betydligt enklare att administrera i större system, då du både får en ominstall var 6:e månad, och du kör kontrollerad utrustning. Men hemanvändaren gör sällan detta, och får problem då du inte kan styra uppdateringar med WSUS eller liknande. Du sitter på Home/Pro istället för Enterprise och du kan inte göra ett skit.

Så... har du stannat i 5 min och frågat personalen som jobbar med dina datorer vad de tycker? För det är dessa jag jobbar med. Och de avskyr det, eller bryr sig inte. Mao... om det fungerar, spelar det ingen roll. Men när de inte kan jobba, så är det jobbigt.

När deras dator bestämmer sig för att göra WU mitt i en presentation för 200 pers... så lovar jag dig de inte är så glada. Men den biten ser du inte som administrerar 1000... du ser bara. Uppdaterad.. allt ok. Kanon detta är ju bra. Och här i ligger problemet... du ser bara hälften av den världen datorn används i. Och i den andra halvan kan du som kunnig datoranvändare styra den som du själv vill och får då illusionen av att allt är perfekt.

Sen ställer man frågan.. hur många av dessa 1000+ datorer använder inställningar? Kontrollpanelen? Ens WUP? Troligen ingen. Alla kör de program de ska, ingen ska pilla i några inställningar. Så hur kan detta ens jämföras med normal användning? Du styr allt via GP Management.

Så.. jo det är okunnighet. Din kunskap är dock baserad på den sidan av Win 10 som fungerar, vilket man trots allt förväntar sig ska. Jag har dock en hel del tekniker som när väl Win 10 börjar bråka från dem... vänder sin åsikt, för de inser då hur satans lite kontroll de faktiskt har. Att du inte ens visste att Win 7 inte bara fungerar, utan kan söka och hitta både saker i kontrollpanelen och annat bättre än Win 10 visar på exakt detta. Du borde testa... och bli förvånad.

Så vi har lite olika erfarenheter. Jag har både kund, okunniga användare, hemma, och företags synen. Och det fungerar kanon, så länge du inte vandrar utanför MS tänkta nivå. Sekunden du gör det... är du körd dock.

Klart att jag har testat sökfunktionen i Windows 7 och 10, så sluta älta det där.. Bara för att det finns en sökfunktion i kontrollpanelen förändrar inte att det är ett rörigt gränssnitt.

Men den här diskussionen börjar bli ganska OT. Men faktum är att det finns både för och nackdelar med Win 7 och Win 10, så vi kommer ingenstans här. Win 10 är framtiden och antingen väljer man att anpassa sig efter det och försöker sammarbeta med Microsoft för att hitta lösningar för att fixa de fel du upplever. Eller så sitter du kvar på ett OS som helt slutat utvecklas och går end of life om ett par år.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hmm, låter som att du har något problem med sök/indexeringstjänsten. Detta kommer upp när jag skriver "skrivare" i Win10:
https://i.imgur.com/GG3C2QP.jpg

Yep.. och inget av det kan du använda för att manuellt lägga till en nätverkskrivare via IP. Du måste ha den avancerade lägg till ta bort skrivare.

Du kan se den här:

[Advanced printer setup]

Se hur lätt du hittar den i sök
Den är busenkel att hitta i Win 7 iaf, då lägg till skrivare faktiskt kan lägga till det. Man behöver inte avancerade menyn, utan kan välja vad man vill lägga till. (I Win 10 tex är det samma som Advanced... ovan)

Skrivet av Pepsin:

Största problemet är att inställningarna har varit spridda mellan kontrollpanelen och den nya appen, men som sagt Microsoft jobbar på att fixa det. Men ibland när man ska göra någon inställning så kastas man tillbaks till den traditionella kontrollpanelen vilket känns väldigt amatörmässigt. Hur kan det ta så länge för ett så stort företag att migrera samtliga inställningar från ett användargränssnitt till ett annat? Om jag inte minns fel hade Windows 7 kvar vissa dialogrutor från Windows 3.1. Det är som om Microsoft inte bryr sig om användarvänligheten eller hur systemet ser ut och upplevs.

ALLT borde ha varit överflyttat när Windows 10 släpptes, och "Kontrollpanelen" borde ha varit helt bortplockad.

Håller delvis med dig.
Man skulle inte kastas mellan nya och gamla, men det är inget fel i att behålla det gamla parallellt, då de båda borde kunna ändra på samma inställning. Ena optimerad för touch/modern UI och andra för desktop/Classic UI. Problemet är nu att hälften finns i hälften, vilket... är en katastrof som du säger.

Och håller på att fixa det har de gjort sedan 2012 när Win 8 kom, hur många år behöver de för att ändra menyer?

Skrivet av Pepsin:

Det jag saknar i den nya inställningsappen och Windows 10 i allmänhet är FÄRG. Det är 2017, senast jag använde ett svartvit OS var på någon gammal Mac i skolan på 90-talet. Färg gör det lättare att särskilja ikoner än de vaga konturerna man har i Win10.

Ja... och detta är en av de flera anledningar varför jag inte gillar verken "inställningar" eller nya ikoner, eller layouten på Win 10/ Nyare office. Är otroligt rörigt att hitta saker, ser för jävligt och tråkigt ut. Känns verkligen som Windows 1.0 igen förutom en sak...

Windows 1.0 hade färg. Även om knappar och ikoner är precis lika platta och streckiga.

Jag förstår dock varför de delvis gjort så. Det är lättare på touch att se med varierande ljusstyrka osv. Så detta är deras jobb för att få OSet att komma närmare mobilen igen, vilket nu... läggs ner.

Därför sa ja lite det i mitt första inlägg... kan vi får ett desktop OS tillbaka nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guttag:

Klart att jag har testat sökfunktionen i Windows 7 och 10, så sluta älta det där.. Bara för att det finns en sökfunktion i kontrollpanelen förändrar inte att det är ett rörigt gränssnitt.

Men den här diskussionen börjar bli ganska OT. Men faktum är att det finns både för och nackdelar med Win 7 och Win 10, så vi kommer ingenstans här. Win 10 är framtiden och antingen väljer man att anpassa sig efter det och försöker sammarbeta med Microsoft för att hitta lösningar för att fixa de fel du upplever. Eller så sitter du kvar på ett OS som helt slutat utvecklas och går end of life om ett par år.

Jag har en Win 10 maskin för test, och jag försöker ge kritik. Men när man gör det... är man bakåtsträvande, eller gammalmodig, osv. Varför påstå att jag ska ge kritik när all kritik man ger är "fel"? Hur ska jag lämna kritik om alla ens vägrar lyssna eller ta till sig något av den?

De hade kunnat göra ett kanon OS om de bara gett os en äkta desktop version av OSet, för grunden i Win 8/10 är helt klart bättre än Win 7. Visst, där är lite lustiga saker som att NVMe prestandan är bättre i Win 7 än 8/10, men överlag är det lite bättre.

Jag hoppas dock att med nedläggningen av Windows Phone så går de mer den vägen, men det återstår o se. Se vill ju ha in allt i sin plattform för att kunna tjäna lite $$$. Och de verkar köra över både dig och mig som användare för att få det.

Det jag gärna hade sett från dig dock är lite självkritik. Är det verkligen så bra när hosts filer ignoreras, man tvingas till saker man som användare kanske inte vill, man tvingas till uppdateringar som knappt är testade som förstör för många och man har inbyggd keylogger i Windows själv? Kanske du behöver titta lite på din egna kritiken. OSet fungerar bra, så länge du inte har något problem med detta, men vad om du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har en Win 10 maskin för test, och jag försöker ge kritik. Men när man gör det... är man bakåtsträvande, eller gammalmodig, osv. Varför påstå att jag ska ge kritik när all kritik man ger är "fel"? Hur ska jag lämna kritik om alla ens vägrar lyssna eller ta till sig något av den?

De hade kunnat göra ett kanon OS om de bara gett os en äkta desktop version av OSet, för grunden i Win 8/10 är helt klart bättre än Win 7. Visst, där är lite lustiga saker som att NVMe prestandan är bättre i Win 7 än 8/10, men överlag är det lite bättre.

Jag hoppas dock att med nedläggningen av Windows Phone så går de mer den vägen, men det återstår o se. Se vill ju ha in allt i sin plattform för att kunna tjäna lite $$$. Och de verkar köra över både dig och mig som användare för att få det.

Det jag gärna hade sett från dig dock är lite självkritik. Är det verkligen så bra när hosts filer ignoreras, man tvingas till saker man som användare kanske inte vill, man tvingas till uppdateringar som knappt är testade som förstör för många och man har inbyggd keylogger i Windows själv? Kanske du behöver titta lite på din egna kritiken. OSet fungerar bra, så länge du inte har något problem med detta, men vad om du har?

Jag är normalt sätt kritisk och keyloggern är inte snyggt t.ex. men jag har tagit reda på varför Microsoft gör som dom gör eftersom vi har ett nära samarbete med Microsoft i sverige. Så om du inte gjort det redan så föreslår jag att du kontaktar dom och framför din kritik.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Synd. Håller med tidigare inlägg om att det var den överlägset trevligaste plattformen att använda. Gick själv över till Android för ett tag sen när min gamla telefon gick sönder och utöver apputbudet är det helt klart ett nerköp. Det visste jag i och för sig redan då jag haft både iPhone och Android som jobbtelefoner parallellt.

I längden är det bara vi konsumenter som förlorar på en aktör mindre på marknaden.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Många verkar ju hata Windows 10 så som de hatade Windows 8. Jag förstår det inte. Allt som var dåligt med Windows 8 har de ju rättat till enligt mig.

Gränssnittet och UI för Windows 10 är så platt och tråkig, gillar inte kontrollpanelen och andra delar man besöker.

Windows 7 och före så var gränssnittet fantastiskt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Min förra mobil jag hade var en windows phone (HTC 8X) och det är den bästa telefonen jag haft. Var ett mycket stort fan av operativ systemet i sig, men stödet från tredjeparts utväcklare var ju icke existerande, tyvärr - vilket var det enda dåliga med OS:et enligt mig.

Enda anledningen till att jag bytte ut telefonen efter 3+ år var att stödet för alla versioner under windows 10 las ned och min telefon kunde inte ha windows 10, vilket resulterade i att bland annat handelsbankens app slutade fungera.

Sitter nu på en Motorola med android sen början på detta året och har inte alls blivit frälst, hade faktiskt tänkt att gå tillbaka till windows phone vid nästa byte, även fast det var en sån död plattform. Var ju jävla tråkigt att höra dessa nyheter faktiskt.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VillhaÜberPC:

Min förra mobil jag hade var en windows phone (HTC 8X) och det är den bästa telefonen jag haft. Var ett mycket stort fan av operativ systemet i sig, men stödet från tredjeparts utväcklare var ju icke existerande, tyvärr - vilket var det enda dåliga med OS:et enligt mig.

Enda anledningen till att jag bytte ut telefonen efter 3+ år var att stödet för alla versioner under windows 10 las ned och min telefon kunde inte ha windows 10, vilket resulterade i att bland annat handelsbankens app slutade fungera.

Sitter nu på en Motorola med android sen början på detta året och har inte alls blivit frälst, hade faktiskt tänkt att gå tillbaka till windows phone vid nästa byte, även fast det var en sån död plattform. Var ju jävla tråkigt att höra dessa nyheter faktiskt.

Kan bara hålla med, var ett riktigt debacle med slopade stödet för BankID och det blev inte bättre av att beskedet kom med kort varsel inför julhelgen. För många gick det väl inte ens att uppgradera till Win10 eftersom Microsoft vid lansering av Win10 ändrat och kortat ned listan på befintliga modeller som skulle stödja Win10.

Alternativet var då att skaffa en ny telefon med Win10 men det fanns inte direkt mycket att välja på vid det här laget. Premiumtelefoner som 950/950XL fanns visserligen till försäljning men sedan var det skralt med utbudet. Inte undra på att det gick som det gick. Synd med tanke på vilket trevligt OS det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Gränssnittet och UI för Windows 10 är så platt och tråkig, gillar inte kontrollpanelen och andra delar man besöker.

Windows 7 och före så var gränssnittet fantastiskt.

Då är vi raka motsatser där. Jag har alltid haft "Classic"-läget då jag tyckt att Aero ser ut som själva fan. Så när Windows 10 i princip ser ut som classic-läget men är GPU-accellererat så blev jag ju själaglad såklart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Ser ingen poäng med att koppla en datorskärm till mobilen och använda den som pc när man redan har en pc som är mycket mer kapabel än vad mobilen någonsin kommer vara. Det motverkar mobilens syfte då den inte kommer vara mobil längre med skärm, mus och tangentbord. Däremot att de satsar på säkerhet och att man får behålla privatlivet för sig själv är ett stort plus.

OK så PC användadet är inte din grej, må så vara, men kan vara en stor fördel för andra.
Men ditt fall är ju i annat fall i din katerogi man kan byta batteri när det behövs och öka på lagringem med sd kort.
Samtidigt som den kommer att stödja de flesta linux distros, ifall denna blir verklighet så kommer det ju bara att förbettra stödet för denna mobil då det är OSS!
Det jag vill säga är att denna mobil bygger på stödet för linux m.m så det blir bättre med tiden!

Permalänk
Medlem

Det känns som att de lade ner WP efter Lumia 920 med WP 8.1. Verkligen noll satsningar, inte konstigt att folk har kliat sig i huvudet och undrat om Microsoft själva försöker döda operativsystemet.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Implikationerna är väl också att det lär bli svårt för UWP att överleva samt Windows Store. Visst det finns fortfarande Xbox och kommande Windows MR som kör UWP men utan mobilerna faller ju stora delar av poängen.

Permalänk
Medlem

Så någon mobil med en processor från snapdragon som emulerar x86 och kör Windows 10?
Det blir inte av? Väldigt tråkigt i så fall.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Skönt slipper man se den dyngan

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är det största misstaget Microsoft gjorde med Windows Phone var att Windows Phone 7 kunde inte köra program native, utan det var bara UWB. Dom fixade det sedan med Windows Phone 8 så det blev lättare att porta iOS/Android-appar till det, men då var det redan för sent och all hype som Windows Phone hade innan lansering var som bortblåst.

Skrivet av klk:

De var överlägsna på mjukvara med, meego harmatan som elop kastade på sophögen är det bästa operativet som funnits för mobiler. Nokia var även långt före andra på annan mjukvara, exempelvis kartor och navigering

Överlag var dock inte Nokia speciellt bra med mjukvaran, Symbian var osmidigt att utveckla till (vilket dom tjänade pengar på genom att erbjuda konsulter som hjälpte tredjepartsutvecklare när Symbian var överlägset största smartphone-OSet på marknaden) och flera av deras mjukvarusatsningar var klumpiga och lanserades långt efter vad som hade planerats. Speciellt deras N-Gage 2.0 ser jag som ett massivt misslyckande och hela deras Ovi-ekosystem av tjänster och appar var ju sådär. Undantagen var just Maemo/Meego och kartorna. Nokia Maps (nu Here WeGo är överlägset bäst när det gäller kartor och navigering.

I alla fall. Lyckligtvis så startade några före detta anställda hos Nokia företaget Jolla och har med sitt Sailfish OS fortsatt utveckla Mer (som i sin tur bygger på Meego). Så sent som igår så släpptes Sailfish X till Sony Xperia X som jag ska köpa och installera i helgen. En trevlig sak med Sailfish OS är att man kan köra Android-appar, fast man slipper Android. Ungefär som WINE till Linux. Visst vore det trevligare om det fanns fler appar till Sailfish som var native, men nåja.

Hmm, nu blev det ju lite skit mot Symbian, men jag gillade hur snabbt och bra det funkade på den relativt klena hårdvaran då, och Symbian-versionen av Sports Tracker är fortfarande den bästa versionen (hur är det möjligt!?). Och symbianmobilen N82 från 2007 är nog fortfarande min favoritmobil genom tiderna och att spela spel på den via ScummVM var så episkt. Synd bara att den är så omodern så det är ingen idé att använda den längre.

Permalänk
Medlem

Windows Phone dumpas eftersom det kommer gå att köra Windows 10 desktop versionen på smartphones i framtiden.
Dessutom kommer HoloLens att ersätta alla smartphones. Bara iRing har en chans att stå sig, men även det i kombination med någon form av visuellt stöd.

Tills dess använder de väl emulatorer på Android/iOS.

Min Lumia 1520 har varit den bästa smartphone jag någonsin ägt. Solid, oförstörbar. Inga problem alls och smidig. Lite tunnt med appar bara. Men det bästa fanns. Nu väntar jag på HoloLens och ringar.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk

På tiden. Det var ett skitsystem, och Microsofts allt mer desperata försök att tvinga över användare och utvecklare till Windows Phone gav oss aborten Windows 8.
Med Windows Phone borta kanske Microsoft kan fokusera på desktop igen.

hahahaa jag skämtar, de fokuserar på streaming OS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

I alla fall. Lyckligtvis så startade några före detta anställda hos Nokia företaget Jolla och har med sitt Sailfish OS fortsatt utveckla Mer (som i sin tur bygger på Meego). Så sent som igår så släpptes Sailfish X till Sony Xperia X som jag ska köpa och installera i helgen. En trevlig sak med Sailfish OS är att man kan köra Android-appar, fast man slipper Android. Ungefär som WINE till Linux. Visst vore det trevligare om det fanns fler appar till Sailfish som var native, men nåja.

Hade också tänkt och skaffa mig en Sony Xperia och köpa till sailfish
Hade två stycken Nokia N9, Hur de inte kunde satsa på den mobilen finns det bara ett svar på. Microsoft kapade Nokia, Nokia höll på att ta över för det är inte så många som faktiskt är medvetna hur stora de var. Endast i Europa och USA var Nokia inte ledande, i de andra världsdelarna dominerade de totalt.

Min gissning är att för att USA (de som driver på för övervakning och annat) bestämt sig för att plocka Nokias operativ för att få bättre kontroll, Symbian och Meego Harmatan var troligen inte alls lika lätt att nästla sig in i samt att Finnland ligger nära Ryssarna. Nokia hade även fått igång Qt som utvecklingsplatform och det fungerade att göra appar till massor av operativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Windows Phone dumpas eftersom det kommer gå att köra Windows 10 desktop versionen på smartphones i framtiden.
Dessutom kommer HoloLens att ersätta alla smartphones. Bara iRing har en chans att stå sig, men även det i kombination med någon form av visuellt stöd.

Tills dess använder de väl emulatorer på Android/iOS.

Min Lumia 1520 har varit den bästa smartphone jag någonsin ägt. Solid, oförstörbar. Inga problem alls och smidig. Lite tunnt med appar bara. Men det bästa fanns. Nu väntar jag på HoloLens och ringar.

Hoppas bara det inte är så länge tills det kommer mobiler som kan köra win 10 desktop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hade två stycken Nokia N9, Hur de inte kunde satsa på den mobilen finns det bara ett svar på.

Hrm...

Skrivet av klk:

Nokia höll på att ta över för det är inte så många som faktiskt är medvetna hur stora de var. Endast i Europa och USA var Nokia inte ledande, i de andra världsdelarna dominerade de totalt.

Om du med "höll på att ta över" menar minskade stadigt... Där de var "ledande" var där smartphone-övergången ännu inte hade skett, pga sämre ekonomi.

Skrivet av klk:

Min gissning är att för att USA (de som driver på för övervakning och annat) bestämt sig för att plocka Nokias operativ för att få bättre kontroll, Symbian och Meego Harmatan var troligen inte alls lika lätt att nästla sig in i

Eller för att MS grep efter halmstrån när det gick dåligt och ville köpa in sig på marknaden genom ett starkt varumärke.

Skrivet av klk:

samt att Finnland ligger nära Ryssarna

Men intressanta konspirationsteorier i övrigt.

Permalänk

Microsoft trycker bara på REFRESH

Det är inte Windows Mobile som går i graven utan Microsofts satsning på telefoner i traditionell bemärkelse!

Visa signatur

Silverblue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverblue:

Det är inte Windows Mobile som går i graven utan Microsofts satsning på telefoner i traditionell bemärkelse!

https://image.ibb.co/hhNmwG/Andromeda.jpg

Intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)