Permalänk

Passar grafikkortet?

Tjena!

Jag ska uppgradera grafikkortet från ett geforce 970 till ett asus geforce gtx 1080 ti strix oc och undrar om det får plats! Oc versionen är ju rätt mycket större än den vanliga.

Här är min dator nu:
Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB
EVGA Supernova G2 550W, 80+ Gold, Modulär
Adata 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz XPG Z1 x2
Asus X99-A/USB 3.1
Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Cooler Master Hyper 212 EVO
ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC
Fractal Design Define R5, Svart

Har kollat och det ser ju ut som om med fractal design define r5 ska man få plats med kortet. Men tänkte ändå höra med er lite kunnigare fört innan jag köper det!

Tack! 🙂

Permalänk
Medlem

Det ska passa. kortet är strax under 30cm långt. Och kikar jag på inets hemsida tar chassit grafikkort upp till 31cm eller 44cm om du plockar ur hårddiskburen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är 298mm långt, och R5 tar grafikkort upp till 310mm med den övre hårddiskburen på plats och 440mm utan buren. Eftersom grafikkortet ser ut att ha PCIe-kontakterna på ovansidan bör det inte vara något större problem även med buren i. Kortet ser också ut att vara normalhögt, och det tar upp 2.5 platser på bredden. Så det borde inte vara något problem om du inte har en massa andra PCIe-kort.

Permalänk

Tack för svaren 🙂 men en annan fråga. 1080 ti kortet behöver man ju 2 stycken 8 pin strömkablar från nätaggregatet. Jag har ju ett "EVGA Supernova G2 550W, 80+ Gold" och nu när jag kollar på det så ser det ut som om den har 1 stycken 8 pin (6+2) och 1 stycken 6 pin. Så då funkar det väl inte? Eller kan man lösa det på något vis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusedlund:

Tack för svaren 🙂 men en annan fråga. 1080 ti kortet behöver man ju 2 stycken 8 pin strömkablar från nätaggregatet. Jag har ju ett "EVGA Supernova G2 550W, 80+ Gold" och nu när jag kollar på det så ser det ut som om den har 1 stycken 8 pin (6+2) och 1 stycken 6 pin. Så då funkar det väl inte? Eller kan man lösa det på något vis?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska finnas en 8(6+2) och sen tydligen en konstig 8(6+2) som även har en extra 6 pin på sig? Men det ska definitivt kunna gå att använda ett grafikkort med 2 stycken 8pin tillsammans med ett G2 550w. Titta runt bland kablarna så ska du nog se

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ska finnas en 8(6+2) och sen tydligen en konstig 8(6+2) som även har en extra 6 pin på sig? Men det ska definitivt kunna gå att använda ett grafikkort med 2 stycken 8pin tillsammans med ett G2 550w. Titta runt bland kablarna så ska du nog se

Jag beställde allt från inet och även att dom skulle bygga ihop datorn. Jag fick då bara hem datorn, inga andra kartonger eller tillbehör eller nått... jag blev rätt snopen av det faktiskt... men finns det typ att beställa rätt kablar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusedlund:

Jag beställde allt från inet och även att dom skulle bygga ihop datorn. Jag fick då bara hem datorn, inga andra kartonger eller tillbehör eller nått... jag blev rätt snopen av det faktiskt... men finns det typ att beställa rätt kablar?

Om du valt ut och betalat fullt pris för ett EVGA G2 550W så ska du väl fan få allt det innebär. Kontakta kundtjänst och säg att du ska ha dina kablar som du betalat för.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Om du valt ut och betalat fullt pris för ett EVGA G2 550W så ska du väl fan få allt det innebär. Kontakta kundtjänst och säg att du ska ha dina kablar som du betalat för.

Haha! Jag tror det är 2 år sedan jag beställde datorn... jag kan ju skicka och prova iaf. Men jag tyckte det var lite konstigt att man inte fick med typ kartongerna och alla papper till allt och så som är till alla komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusedlund:

Haha! Jag tror det är 2 år sedan jag beställde datorn... jag kan ju skicka och prova iaf. Men jag tyckte det var lite konstigt att man inte fick med typ kartongerna och alla papper till allt och så som är till alla komponenter.

Om dom sitter och plockar på sig alla extra kablar som blir över vid byggen så borde dom ju ha en extra 8 pin liggandes över som du kan få, du har ju trots allt betalat för den.
Eller vad säger ni @Inet?

Permalänk

Hallå! Alarm, Alarm!! Jag har haft fel! Inet har inte gjort något fel! Jag kollade igenom den stora kartongen där datorn låg i och under där datorn är fanns ett fack med kablarna Jag antog bara att dom inte var med eftersom ingen annan kartong följde med. Det finns en 8(6+2) och sen en konstig 8(6+2) som även har en extra 6 pin på sig Den konstiga sitter i datorn nu.

Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla ändå. Blir det 2 kablar från nätaggregatet då eller? Det är ju bara en nu? Ska kolla lite mer imorron och kanske lägga upp en bild så någon duktig kan hjälpa mig

@MarcusHuddinge vi kan sluta vara irriterade på Inet nu, det var jag som gjorde fel

Permalänk
Medlem

Japp, helt rätt, du ska ha en kabel per pcie-kontakt från nätdelen. Bara kolla var den befintliga sitter och sätt den andra i nästa lediga i samma grupp anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusedlund:

Hallå! Alarm, Alarm!! Jag har haft fel! Inet har inte gjort något fel! Jag kollade igenom den stora kartongen där datorn låg i och under där datorn är fanns ett fack med kablarna Jag antog bara att dom inte var med eftersom ingen annan kartong följde med. Det finns en 8(6+2) och sen en konstig 8(6+2) som även har en extra 6 pin på sig Den konstiga sitter i datorn nu.

@MarcusHuddinge vi kan sluta vara irriterade på Inet nu, det var jag som gjorde fel

Ja se där ja, så kan det gå när man inte tittar igenom hela lådan :^)

Skrivet av magnusedlund:

Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla ändå. Blir det 2 kablar från nätaggregatet då eller? Det är ju bara en nu? Ska kolla lite mer imorron och kanske lägga upp en bild så någon duktig kan hjälpa mig

Båda kablarna in här, och sen båda 6+2 pin till grafikkort, inte svårare än så

Permalänk

Tack så jättemycket för hjälpen alla Och ett stort tack för bilden @MarcusHuddinge