Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@Johan86c: Vi vill ju ha ett sent 90-tals lan så autentiskt som möjligt. Men vu insåg rätt så snabbt att man låser väldigt många ute om man är för puristisk på hårdvarufrånten. Så därför hittade vi på en mhz gräns istället för en cpu gräns.

Undrar lite varför det blev just 850MHz som gräns?

Säger man Pentium 3 generationen så var upp till 1000Mhz ganska vanligt.
Fanns väl upp till 1400MHz, men var väl relativt ovanliga.
Athlon var väl samma sak där. Upp till 1400MHz om man inte ville ha Athlon XP.
Hos Athlon var det väl lite vanligare med upp till 1400MHz.

Enl Wikipedia så hade Pentium 3 Coppermine release 25 Oktober 1999 och fanns i klockfrekvenser mellan 500 - 1133MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Undrar lite varför det blev just 850MHz som gräns?

Säger man Pentium 3 generationen så var upp till 1000Mhz ganska vanligt.
Fanns väl upp till 1400MHz, men var väl relativt ovanliga.
Athlon var väl samma sak där. Upp till 1400MHz om man inte ville ha Athlon XP.
Hos Athlon var det väl lite vanligare med upp till 1400MHz.

Enl Wikipedia så hade Pentium 3 Coppermine release 25 Oktober 1999 och fanns i klockfrekvenser mellan 500 - 1133MHz.

vi satte en 850 gräns då p3 850 släpptes 24e december 1999 om jag minns rätt, allt snabbare än detta släptes först efter nyår 1999-2000

EDIT: det var Pentium II 800EB som släpptes 20e december 1999. så 850 är lite i gråzonen om man ska vara korrekt

vad gäller grafikort så var geforce 256 det hippaste man kunde få tag på

vad gäller att köra nyare hårdvara i nedclockat läge så är det billigaste att köpa en duron 800 och dunka i valfri socket A system så är man hemma relativt direkt!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Samma här....

....fast för mig är min Core 2 Duo E8400 min riktiga dator 😬

Använde en Core 2 Duo E8500 för att gilla ditt inlägg
Det är min andra eller tredje bästa dator.
Min C2D E8500 och min C2Q Q6600 fightas om vilken som är min näst bästa dator.
Har även en C2D E6400.
Och en laptop med första generationens Core Duo, "Core 1 Duo", Yonah. Core Duo T2400.

Tillsammans med min Haswell burk som är för ny för att nämnas så är det mina 5 bästa datorer.

Permalänk
Skrivet av necrodude:

Hmmm.... Hur skall jag uttrycka mig.... Ja😢

Slängde du den så du kan ta tillbaks dom eller är det försent?
Sånt kan man alltid sälja

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Undrar lite varför det blev just 850MHz som gräns?

Säger man Pentium 3 generationen så var upp till 1000Mhz ganska vanligt.
Fanns väl upp till 1400MHz, men var väl relativt ovanliga.
Athlon var väl samma sak där. Upp till 1400MHz om man inte ville ha Athlon XP.
Hos Athlon var det väl lite vanligare med upp till 1400MHz.

Enl Wikipedia så hade Pentium 3 Coppermine release 25 Oktober 1999 och fanns i klockfrekvenser mellan 500 - 1133MHz.

Kommer köra en Pentium III -S 1400Mhz 512Kb cache på lanet, får se hur klockfrekvensen blir på den men en "riktig" Pentium 3 800Mhz är snabbare då man väljer 133Mhz fsb varianten i det läget än att klocka ner en snabbare då bussen är problemet på Pentium 3.
Vist man kan slänga på DDR eller RAMBUS, ger vinst i vissa lägen där minnena i sig själva är långsamma men annars är bussen döden.
Man ska hitta bra sådana moderkort med då...

Hur många "Tualatin" processorer intel sålde vet jag inte men det var nog en del då dom ville behålla den marknaden som tualatins fyllde.

Celeron fans och dom hade inget unikt namn jämfört med Coppermine Celerons, Pentium 3 Coppermine fans till 1133Mhz, celeron mins jag inte men har för mig Tualatin Celeron/P3 började på 900Mhz så det fins överlapp på 180nm och 130nm Celeron/Pentium 3 processorer.

Tualatin kommer med en värmespridare så det utesluter vanliga Coppermines i alla fall, fans en senare variant av coppermine som var gjord för att vara mer kompatibel med Tualatin, samma moderkort etc men vet egentligen inte varför då ett Tualtin moderkort tar vanliga Coppermine också.

Det finns gott om Tualatin Celerons och Pentium 3 på ebay, såg en som sålde ca 300st Pentium III - S 1400Mhz dock modifierade för vanliga socket 370 moderkort, dom monterar processorn på en adapter, den blir lite högre helt enkelt.
Det gör att den får samma pinout och bör fixa spänningskillanderna mellan coppermine och tualatin som rena coppermine moderkort inte kan reda ut.

Själv köpte jag en icke moddad då jag har ett moderkort som tar tualatins, färre av dom verkar det som dock speciellt 1.4Ghz varianten verkar extremt poppis att modda om och stoppa i gamla moderkort så det som säljs i störst kvantitet.
Personligen föredrar jag då en moddad slot1 addapter istället, behöver man varken sabba CPU eller moderkort.

En Celeron Tualatin 1Ghz kunde göra ett gammalt BX440 moderkort med stöd för 100Mhz buss riktigt snabbt, 80% eller mer av prestandan av en Pentium 4 om man bytte ut sin trötta P2 eller P3 och parade det med ett nytt grafikkort.
Dessutom gjorde många Celeron 1Ghz utmärkta överklockare, hade man stöd för 133Mhz buss så hade man i princip 1.33Ghz med OC för runt tusenlappen och Celeron hade samma mängd cache som Pentium 3 coppermine så i princip P3 prestanda clock for clock.

För 70-120USD, en modifierad slot ett adapter så kunde en gammal P2 maskin bli nästan lika snabb som en P4 maskin för skit och inget.

Tualatin Pentium 3 såldes främst i servers och laptops, Pentium III 1.4Ghz var desktop versionen, den var strippad till 256Kb cache och den såldes tydligen bara i några månader, den blev igen hit.
Troligen inte för att den var trött, trots allt i klass med Thunderbird 1400Mhz, minst lika snabb som Pentium 4 1.6Ghz (upp till 18-2Ghz i tex Unreal baserade spel), men folk ville väl hellre ha en 1500-1800Mhz Pentium 4 med rambus för 3x priset då det måste vara bättre, mins själv hur OMÖJLIGA människor var, Pentium 4 var bara bäst, inga tester i världen kunde övertyga fanatikerna på den tiden.
Fanboys var fan värre för när det kom till intel faktiskt.

Ja SDR SDRAm kostade runt 1/3 priset så man kunde få ett par tualatins med ram för priset av en Pentium 4.
Intel ansträngde sig ju inte direkt med marknadsföringen eller skröt om prestandan hos Tualtin processorerna.

Faktum är att dom flesta troligen inte ens kände till Tualatins efter Pentium 4 släpptes, högre siffra måste vara bättre så Pentium 3 blev bortglömt.
Men en och annan smart människa köpte sig en Tualatin, ofta Celeron varianten och tryckte i sitt gamla system och fick modern PC prestanda.
Men tyvärr pga att Tualatin Celeron blev fast på en 100Mhz bus som är rena döden så är faktiskt en Duron snabbare, MEN Tualatins drar lite kräm så en fördel dock.

Pris/prestanda slog den P4/Xeon lätt och det var väl därför Server versionen fick heta Pentium III - S istället för Xeon för intel ville inte förknippa Pentium 3 med prestanda längre och Xeon skulle säljas över allt annat först.
Pentium 3 var budget enligt intel så man stängde av cache, stängde av prefetch eller sänkte bussen beroende på segment för att försämra prestandan gentemot Pentium 4 då Tualatins redan var så snabba.
Vitt jag vet så är Pentium III - S den snabbaste varianten, möjligen matchad av M varianten för laptops då dom hade samma mängd cache dock inte säker på om den har prefetch aktiverat.

Athlon Thunderbird 14000Mhz kom ut i mitten på 2001, köpte min i september tror jag.

Personligen tycker jag nog det bara varit enklare med ett årtal, typ 99 eller äldre istället för siffror som kan variera mellan tillverkare och som inte reflekterar prestanda. Man borde ju dessutom tillåta OC, kan man klämma ut 1Ghz ur en CPU från 99 så varför inte? OC var ju definitivt viktigare då än nu anser jag och för mig var det obligatoriskt.
Min personliga åsikt dock, aldrig gillat frekvenser som en begränsning då vi vet att det inte säger nåt om prestandan.

Har inget grafikkort från 99, har en K6-2 450Mhz delided men inget mobo till den. Har även ett Via C3 800Mhz ITX mobo som fungerar dock nyare än 99 skulle jag tro men prestandan är definitivt inte nyare hehe.
Min floppy är från 1996 dock så den kvalificerar

Permalänk
Entusiast

@pa1983: Jag kommer då inte gälla om du kommer med en p3:a 800 från 99 som du skrämt upp till en ghz någonting.
Processorn gick ju att köpa 99.

Den här gränsen vi pratar om den är riktad mot nyare processorer som kom efter 2000, tex min core 2 duo i galleriet.
Jag tyckte att den blev för snabb i 850mhz, så jag underklockade den mera bara för att få det mer autentiskt. Men det är jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@pa1983: Jag kommer då inte gälla om du kommer med en p3:a 800 från 99 som du skrämt upp till en ghz någonting.
Processorn gick ju att köpa 99.

Den här gränsen vi pratar om den är riktad mot nyare processorer som kom efter 2000, tex min core 2 duo i galleriet.
Jag tyckte att den blev för snabb i 850mhz, så jag underklockade den mera bara för att få det mer autentiskt. Men det är jag det.

Det är ju bra att veta
Reglerna var kanske inte helt tydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Foxxcon?

Kör en Q6600 som HTPC vilket fungerar bra! Har faktiskt aldrig ägt en c2d.

Intel , klassiskt mk. modell?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

vi satte en 850 gräns då p3 850 släpptes 24e december 1999 om jag minns rätt, allt snabbare än detta släptes först efter nyår 1999-2000

EDIT: det var Pentium II 800EB som släpptes 20e december 1999. så 850 är lite i gråzonen om man ska vara korrekt

Can confirm!
Trodde också att PIII 850 släpptes på rätt sida millennieskiftet, men ack så fel man hade.
Kör själv med en PIII 850MHz (80526PY850256, SL43F), just den varianten släpptes 20:e mars '00.
Hoppas man är välkommen på LAN:et ändå.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Can confirm!
Trodde också att PIII 850 släpptes på rätt sida millennieskiftet, men ack så fel man hade.
Kör själv med en PIII 850MHz (80526PY850256, SL43F), just den varianten släpptes 20:e mars '00.
Hoppas man är välkommen på LAN:et ändå.

850Mhz är max som jag tolkar det om den är nyare än 99.
Oavsett en 800Mhz P3 med 133Mhz buss slår en 850Mhz lätt med 100Mhz buss speciellt i ID tech3 baserade spel (Q3) för dom spelen skalar med minnesbandbredden och det är bussen som håller tillbaks det framförallt.

Jag kommer nog köra 66x10.5=700Mhz, kanske nåt högre beror på vad PCI/AGP bus landar på.
oavset slöare än P3 med 100 eller 133Mhz bus. Men jag har någon flygsim som gärna vill ha runt 1.4Ghz, kast optimerad sedan har jag en flygsim som bara går att köra med glide och det flyter knapt under 1.2Ghz med emulering och 1.4Ghz verkar smutt som fan.
Så för min del rent privat har jag pullvret för att dra runt uselt optimerade spel eller emulera hårdvara jag inte har och det tar kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Can confirm!
Trodde också att PIII 850 släpptes på rätt sida millennieskiftet, men ack så fel man hade.
Kör själv med en PIII 850MHz (80526PY850256, SL43F), just den varianten släpptes 20:e mars '00.
Hoppas man är välkommen på LAN:et ändå.

ja givetvis!

det är ju mest en riktlinje!

spelen som är tänkt att lira går ju att köra på 300MHz datorer likväl!

riktlinjerna är allt innan 2000 skiftet. kör man underklockat modernare så är det 850 som gäller. vi vill inte se några sleeper pentium 4or med geforce 2/3 kort i, det sabbar hela vibben! Samma med er som saknar CRT, 15" LCD är ok, men inget modernt.

samt kulmöss åt alla, men det antar jag redan är klart=) (köpte på mig en låda med 20st ifall någon glömmer)

själv kör jag en full autentisk rigg, p3 800EB@900 /1024MB med ett vässat ATI rage 128 pro. klämmer ut ca 2800 3dmark2000

Btw: är det någon som är kort på delar så skicka ett PM, både jag och necrodude har backvis med cpuer, minnen, grafikort. ända bristvaran är moderkort (har dock 20 st datorer ala 1999 kompletta)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Entusiast

@krigelkorren: Du är välkommen

Permalänk

Vi kör fortfarande core2duo burkar som stationärt på jobbet. Börjar bli lite väl långsamt ibland när kör lite mer krävande saker än Word

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en Dual celeron 400 själv grafikkortet är jag dock inte helt hundra på, geforce 2 MX400 tror jag det är på 32MB, SB Live och 768MB ram

tuffar på som filserver

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

850Mhz är max som jag tolkar det om den är nyare än 99.
Oavsett en 800Mhz P3 med 133Mhz buss slår en 850Mhz lätt med 100Mhz buss speciellt i ID tech3 baserade spel (Q3) för dom spelen skalar med minnesbandbredden och det är bussen som håller tillbaks det framförallt.

Jag kommer nog köra 66x10.5=700Mhz, kanske nåt högre beror på vad PCI/AGP bus landar på.
oavset slöare än P3 med 100 eller 133Mhz bus. Men jag har någon flygsim som gärna vill ha runt 1.4Ghz, kast optimerad sedan har jag en flygsim som bara går att köra med glide och det flyter knapt under 1.2Ghz med emulering och 1.4Ghz verkar smutt som fan.
Så för min del rent privat har jag pullvret för att dra runt uselt optimerade spel eller emulera hårdvara jag inte har och det tar kraft.

Grejt! Hade nog lite otur när jag tänkte där på kvällen! Då klassas alltså min CPU som modern och får ej överklockas då det redan ligger på maxgränsen för antalet MHz.

Lär inte försöka mig på att klocka CPU:n oavsett då den huserar i en Compaq Deskpro 6350.
Multipel/buss-switcharna på moderkortet är av plast (inga jumprar) "Just COMPAQ things!" samt är nog såpass ruttna att jag inte vågar röra dem ifall de skulle gå sönder!

Skrivet av TimmyQ:

ja givetvis!

det är ju mest en riktlinje!

spelen som är tänkt att lira går ju att köra på 300MHz datorer likväl!

riktlinjerna är allt innan 2000 skiftet. kör man underklockat modernare så är det 850 som gäller. vi vill inte se några sleeper pentium 4or med geforce 2/3 kort i, det sabbar hela vibben! Samma med er som saknar CRT, 15" LCD är ok, men inget modernt.

samt kulmöss åt alla, men det antar jag redan är klart=) (köpte på mig en låda med 20st ifall någon glömmer)

själv kör jag en full autentisk rigg, p3 800EB@900 /1024MB med ett vässat ATI rage 128 pro. klämmer ut ca 2800 3dmark2000

Btw: är det någon som är kort på delar så skicka ett PM, både jag och necrodude har backvis med cpuer, minnen, grafikort. ända bristvaran är moderkort (har dock 20 st datorer ala 1999 kompletta)

Helt förståeligt, Retro LAN skall givetvis vara ledordet, props till dem som inte går för hårt ut med hårdvaran, det är ju trots allt inte dagens spel som ligger i fokus.

Jag antar dock att modernare drivrutiner, fixar samt icke-officiella Service Packs är OK för ex. W95/W98?
Annars är ju Bluescreens ändå en del av retro-upplevelsen...

Skrivet av necrodude:

@krigelkorren: Du är välkommen

Man tackar!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Entusiast

@krigelkorren: Angående service pack mm, bara du kör med 98:an så är vi nöjda

Permalänk
Skrivet av necrodude:

Det är absolut inget fel på C2D riggar. De fungerar fortfarande alldeles utmärkt till det mesta.

Skrivet av Kattus:

Använder en core2duo för att läsa denna tråd

Skrivet av Campaigner:

Samma här....

....fast för mig är min Core 2 Duo E8400 min riktiga dator 😬

har själv 4st E8500 Wolfdale. Helt otroligt överklockningsbara.
alla 4,1 Ghz stabila....4,40 max dock...bra kylning dock h90-
WINDOWS VÄGRAR ERKÄNNNA ATT DET FINNS EN SÅDAN PROCESSOR över 4,5

Tempsen är 60 grader under load. Tänkte lära mig att delida men till vilken nytta här???
Förresten......Går det att delida LGA775 processorer?

Detta för att testa vattenkylning. Den är helt fantastisk köpte en begagnad för 400kr.
http://www.corsair.com/en-us/hydro-series-h90-140mm-high-perf...

Jag tycker att e8500 på 4,2 Ghz är nästan lika snabb som min g3258@4,1. Vid vanlig windowsanvänding+surfande ingen skillnad alls.

RETRO?? Jag har byggt många billiga datorer med LGA775 som utgångspunkt. Jag brukar säga. "Skaffa ett 120Gb SSD. Jag sköter resten. 1000kr max. Du får en lika snabb dator som de billigare laptoppar"

Det är dock 2 viktiga saker om man vill ha en bra dator med Duo eller Quad.
-Använd absolut inte den interna grafiken. Ett billigt passivt grafikkort är så mycket bättre.
-Fläktarna som är så gamla är alla nästan oanvändbara. När nån säger: "min dator låter ibland som en traktor" då vet man direkt vad som är felet.

Permalänk
Entusiast

@Dual-Tjur: Jo C2d är riktigt bra prollar. Flexibla som attan och funkar ännu idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Vad det du som satt med en kompressorkyld p4 i den stora hallen?
Eller vad det du som satt jämte Tvelander med en likande setup. Vattenkylning Deluxe?

nej då var det inte du jag misstog mig på fel snubbe sorry.. jag gillar din tråd här på swec man börjar vilja bygga nåt gammalt. speciellt roligt om man varit där själv engång i tiden en 11-15 åring skulle inte fatta hur det känns idag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@Dual-Tjur: Jo C2d är riktigt bra prollar. Flexibla som attan och funkar ännu idag

hell yeah även gamla pentium 4 processorer hänger med fast dom går så himla varmt speciellt pentium D modelerna

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

har själv 4st E8500 Wolfdale. Helt otroligt överklockningsbara.
alla 4,1 Ghz stabila....4,40 max dock...bra kylning dock h90-
WINDOWS VÄGRAR ERKÄNNNA ATT DET FINNS EN SÅDAN PROCESSOR över 4,5

Tempsen är 60 grader under load. Tänkte lära mig att delida men till vilken nytta här???
Förresten......Går det att delida LGA775 processorer?

https://i.imgur.com/QNAYPao.jpg
https://i.imgur.com/9TEepcN.jpg
https://i.imgur.com/gKWGpy1.jpg
https://i.imgur.com/9gt4Kmw.jpg

Detta för att testa vattenkylning. Den är helt fantastisk köpte en begagnad för 400kr.
http://www.corsair.com/en-us/hydro-series-h90-140mm-high-perf...
http://www.corsair.com/~/media/corsair/product-photo-root/h/h90_hero_fan.png?h=210&thn=0&w=265

Jag tycker att e8500 på 4,2 Ghz är nästan lika snabb som min g3258@4,1. Vid vanlig windowsanvänding+surfande ingen skillnad alls.

RETRO?? Jag har byggt många billiga datorer med LGA775 som utgångspunkt. Jag brukar säga. "Skaffa ett 120Gb SSD. Jag sköter resten. 1000kr max. Du får en lika snabb dator som de billigare laptoppar"

Det är dock 2 viktiga saker om man vill ha en bra dator med Duo eller Quad.
-Använd absolut inte den interna grafiken. Ett billigt passivt grafikkort är så mycket bättre.
-Fläktarna som är så gamla är alla nästan oanvändbara. När nån säger: "min dator låter ibland som en traktor" då vet man direkt vad som är felet.

Hejsan ja det går att delida 775 prollar jag har testat det och jag har haft en snabb screen på 4600mhz med en E8500 och hör o häpna DETTA på en Stock kylare från intel moderkort var ett Asus P5K och så klart windows 7 senare windows vägrar ju att klocka nåt speciellt med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Entusiast

@pytonOrm: P5K var ju en fet bräda.

Jo jag har också haft en pentium D930 som jag lappade. Drog upp den stabilt till 4,7 ghz på vatten. Det tråkiga var ju att en c2d på 3ghz var ungefär lika snabb. Men Den var kul som fan att överklocka

Permalänk

@pytonOrm:

jag har inte fått min processor över 70 grader. inte ens med 1.50v.
Ska lägga in bilder sen vad som händer över 4,4 Ghz. Bios känner inte igen cpu som sitter inuti för processor. Jag har p5k-vm 2st

Funderar på en (några) XEON X5450 E5450 som är typ omgjorda för att fungera som q9650.
Det borde ni kanske köpa som har core duo kvar.

https://allegro.pl/kategoria/podzespoly-bazowe-procesory-2572...

100zl=220kr posten=skitbilligt

Permalänk
Entusiast

@Dual-Tjur: Har själv funderat på något liknande.Det finns ju en sådan som går 3.3ghz. Men de passar inte i alla brädor. Allt efter P35 chipset skall vara kört. Tex x38, x48 osv.

Permalänk

@necrodude:

men dessa fungerar ju som q9650 på lga775. De är bara modifierade. (vingklippta?)
inte illa om de kostar bara 25-30€. Grymt mycket cache. 4 kärnor och går säkert att överklocka.

Jaag ska köpa 2st. Vilken ska jag ta?
Förutom den säkra med " Recommended Customer Price $1245.00"
Xeon-X5460
https://ark.intel.com/products/33087/Intel-Xeon-Processor-X54...
Xeon-E5450
https://ark.intel.com/products/33083/Intel-Xeon-Processor-E54...
Xeon-X5450
https://ark.intel.com/products/34446/Intel-Xeon-Processor-X54...
Xeon-E5472
https://ark.intel.com/products/33085/Intel-Xeon-Processor-E54...

skall testa nr 1 (den dyraste) och nr 4 (1600fsb)

Permalänk
Entusiast

@Dual-Tjur: Ta denna
https://ark.intel.com/products/33087/Intel-Xeon-Processor-X54...
Denna har en multipel på 9,5
Överklockar du denna med en buss på 400 så går den i 3800mhz

Den med 400fsb har en multipel på 7,5
https://ark.intel.com/products/33085/Intel-Xeon-Processor-E54....
Den överklockar ju skit. Då bör leta efter en sådan som har en så hög multipel som möjligt'

Denna är absolut bäst
https://ark.intel.com/products/35430

Om du har en bräda som har p35 kretsar alt p965 kretsar så bör du kunna köra en buss på 450mhz eller mer.
på de absolut bästa brädorna har folk lyckats skrämma upp bussen till 550mhz.

Permalänk
Entusiast

Om du köper denna
https://ark.intel.com/products/33087/Intel-Xeon-Processor-X54....
och kör med tex 450 i buss så går den ju i 4,275 ghz.

Värt att nämna är att det är sjukt mycket lättare att överklocka en 2kärning s775 cpu jämfört med en 4 kärnig. då den 4 kärniga består av 2st 2 kärniga som är "ihop klistrade" och kommunicerar över bussen. Så bussen på en 4 kärnig blir galet mycket mer belastad än en 2 kärnig

Permalänk
Entusiast

Ni får gärna kolla in bygget jag gjorde veckan därefter
https://www.sweclockers.com/galleri/14358-pentium-iii-3dfx-re...

Permalänk

@necrodude:

jak köpte den redan. + den som har 1600fsb 600kr för båda. Säljer säkert vidare för samma pris då jag känner många CORE DUO användare

Jag hade tänkt köpa en Q9400 för 20€ men hur roligt vore detta? Nu blir det äntligen lite "spännning" när man får valuta för den spånning man lägger i

JAG HOPPAS att det blir en stor skillnad. Hade 4xE8500 men det var inte alls roligt. Jag körde typ lägsta varven på pumpen och 1 fläkt 15cm från flänsen och får aldrig upp tempsen över 70 grader. 4.3Ghz stabilt som bäst.

Jag får inte ha större en spänning än 1,36V på brädan. Hur sjukt kan detta bli?

https://ark.intel.com/sv/products/33911/Intel-Core2-Duo-Proce...

VID Voltage Range 0.8500V-1.3625V

Permalänk
Entusiast

@Dual-Tjur:
Passa dig för att bränna på för mycket Vtt voltage bara. Vtt bättre stabilitet på bussen

https://www.anandtech.com/show/3381
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?184710-Jus...

Är rätt så säker på att du kan köra väldigt länge på 1.4v vcore också. Även om du kör den som din dagliga surfdator.
Körde min Q9650 i 3 år utan problem med 1.4v vcore