80-100% CPU användning i viloläge (Intel i5-7600K @3.8Ghz) [LÖST!]

Permalänk

80-100% CPU användning i viloläge (Intel i5-7600K @3.8Ghz) [LÖST!]

Hej! Jag har nyligen byggt min nya dator, och allt fungerar bra förutom min processor. Det är en i5-7600K @3.8Ghz, och av någon anledning så ligger den på runt 70-100% load hela tiden - även när inga program är igång alls (förutom windows, då). Den tuggar långsamt på och är inte alls vad jag förväntade mig av en 2000kr processor!

Jag har sökt efter felet i några timmar men har ingen aning vid det här laget. Jag märkte detta först när jag startade windows för första gången tidigare idag och det har varit detsamma sedan dess, men nu har jag bestämt mig för att fråga om hjälp här.

Jag antar att mina specs kan komma till användning, så här är dem;

Intel Core i5-7600K 3.8Ghz
MSI Z270 GAMING PRO CARBON
Phanteks Eclipse P400
Ballistix Sport LT 8GB 2666Mhz
Gigabyte GeForce GTX 1060 6Gb
Corsair CX600 Nätaggreat
CoolerMaster Hyper 212 EVO
Samsung 256GB SSD
WD 1TB HDD

För övrigt så kan man notera att processor temperaturen ligger på runt 35*C hela tiden, vilket gör situationen ännu underligare. Ingen överklockning har applicerats, dock så verkar den "klocka sig själv" till ett högre värde när den är nära 100% gränsen?

All hjälp uppskattas!

- Henrik

Permalänk

Superfetch i tjänster? Det spökade för mig och drog 100% konstant.

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk

Du kan ladda ner Process Explorer och visa vilka processer det är som drar mest kraft. Något verkar vara fel.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Sötast

Screenshot på taskmanagern?

35C och maxload... låter nästan som att du sitter på W7 och kollar på den negativa balansen, dvs hur mkt cputid som varit i vänteläge.

Permalänk
Medlem

Är väl windows update som ligger och jobbar i bakgrunden. Bör kanske tilläggas att om du inte rört inställningarna för energialternativ (balancerad vs hög prestanda) så klockar datorn ner cpu:n när den är idle, vilket kan resultera i att 100% ser mycket ut, men med tanke på underklockningen så är det rätt lite på det stora hela.

Kolla vilken process det är som drar cpu%, googla processen och se vad den gör, kanske finns något du kan göra åt det. Samt in i energialternativen och välj "hög prestanda".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikTheGreat:

Hej! Jag har nyligen byggt min nya dator, och allt fungerar bra förutom min processor. Det är en i5-7600K @3.8Ghz, och av någon anledning så ligger den på runt 70-100% load hela tiden - även när inga program är igång alls (förutom windows, då). Den tuggar långsamt på och är inte alls vad jag förväntade mig av en 2000kr processor!

Jag har sökt efter felet i några timmar men har ingen aning vid det här laget. Jag märkte detta först när jag startade windows för första gången tidigare idag och det har varit detsamma sedan dess, men nu har jag bestämt mig för att fråga om hjälp här.

Jag antar att mina specs kan komma till användning, så här är dem;

Intel Core i5-7600K 3.8Ghz
MSI Z270 GAMING PRO CARBON
Phanteks Eclipse P400
Ballistix Sport LT 8GB 2666Mhz
Gigabyte GeForce GTX 1060 6Gb
Corsair CX600 Nätaggreat
CoolerMaster Hyper 212 EVO
Samsung 256GB SSD
WD 1TB HDD

För övrigt så kan man notera att processor temperaturen ligger på runt 35*C hela tiden, vilket gör situationen ännu underligare. Ingen överklockning har applicerats, dock så verkar den "klocka sig själv" till ett högre värde när den är nära 100% gränsen?

All hjälp uppskattas!

- Henrik

Windows och framförallt W10 pysslar med en hel del grejer när man har nyinstallerat.
Det kan ta många timmar, och ibland dagar (på långsam lina och/eller trötta system) innan allt är "klart".
Men det finns såklart andra anledningar till ett långsamt system.
3'dje parts mjukvara är numera en vanlig frustration när varenda litet program "måste" innehålla diverse spiontjänster och gärna ett socialt nätverk.
Men även vissa hårdvaruproblem kan visa sig som en trött dator, t.ex. en dålig SATA kabel.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Windows och framförallt W10 pysslar med en hel del grejer när man har nyinstallerat.
Det kan ta många timmar, och ibland dagar (på långsam lina och/eller trötta system) innan allt är "klart".
Men det finns såklart andra anledningar till ett långsamt system.
3'dje parts mjukvara är numera en vanlig frustration när varenda litet program "måste" innehålla diverse spiontjänster och gärna ett socialt nätverk.
Men även vissa hårdvaruproblem kan visa sig som en trött dator, t.ex. en dålig SATA kabel.

Japp, så verkar vara fallet! Processorn är nu nere på runt 3-10% i viloläge

Dock så "spikar" den fortfarande till 80-90% load när jag öppnar ett nytt program eller en ny flik, men det verkar inte påverka prestandan så att det märks, så jag är nog rätt så nöjd nu. Tack för hjälpen!