Scam marknaden här på forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Hej!

Det låter ju inte alls bra. Jag tog bort användarnamnet i ditt inlägg för att undvika onödig häxjakt och ryktesspridning om specifika medlemmar. Vi tar detta vidare privat så kan vi hjälpa till att lösa situationen.

Jag vill också uppmana alla att kontakta oss så snabbt som möjligt som möjligt om det är problem med marknaden så att vi kan hjälpa till.

Istället för att skydda användarna så skyddar ni bedragare... ja ja då vet man.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Istället för att skydda användarna så skyddar ni bedragare... ja ja då vet man.

Skickades från m.sweclockers.com

Man är väl oskyldig till motsatsen bevisats Dessutom får man väl hoppas att personen i fråga spärras under utredningen.
Dessutom så har GDPR ganska så saftiga bötesbelopp om ansvarig redaktör missköter sig som ...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dr.Mabuse:

Que? Jag har ju råkat ut för detta och snackat med min bank?
Tror inte du vet vad du snackar om.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Jag har blivit utsatt för samma snubbe...

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Rekordmedlem

Swish innebär att man identifierat sig med bankid, det spelar ingen roll om telefonen använder kontantkort eller abb för identifieringen är inte knuten till telefonen på det sättet, det knyts till ett telenummer och ett bankid.
Det går till och med att ha swish utan att ha en smartphone eller till utländska telefonnummer.

Banken kan inte ta tillbaka pengar från ett konto om man betalt fel, det får de inte göra på eget bevåg utan det kräver ett rättsligt beslut från tex kronofogden, banken kan rätta till "egna fel" men om någon sätter in pengar på fel konto så får de inte röra dem men de kan ju hjälpa till så att parterna kan lösa det utan att blanda in rättsväsendet men vägrar mottagaren att betala tillbaka pengarna som kommit in så får betalaren ta det via tinget.

Mottagaren i fallet tråden handlar om är alltså identifierad via bankid så om det inte handlar om nått väldigt avancerat fall av identitetsstöld så är identifieringen redan gjord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag betalade via banköverföring till hans bank i samma stad där han faktiskt uppgav sig att bo

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk

Personen är avstängd från forumet nu. Utredningen pågår

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Istället för att skydda användarna så skyddar ni bedragare... ja ja då vet man.

Skickades från m.sweclockers.com

Man är ju som någon sa "oskyldig" till motsatsen bevisad vilket är något jag alltid ståt bakom, tyvärr är verkligheten så att förövaren anses oskyldig även om bevisad skyldig. Spelar ingen roll om man är terrorist så ska man skyddas i Sverige.

Sorgligt men man sparkar och slår på offren dagligen i detta land och stämplar dem som förövare om dom söker minsta rättvisa.

För mycket PK i detta land som lett till detta, gör en förbannad.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Man är oskyldig men man kanske kan stänga av personen under utredning så att denne inte lurar fler?

edit: såg nu att man hade gjort exakt det.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av AquaRelliux:

Om man använder en telefon för Swish som inte har ett abonnemang är nog ens avsikter ganska klara tyvärr. Detta var något jag märkte efter att jag skickat pengarna. Jag har dock troligen hittat hans riktiga nummer, men det svarar han inte på så klart.

Ring upp han från ett annat nummer.
Typ en kompis eller någon annan i din bekantskapskrets, han kan ju ha blockat ditt nummer.

Men var trevlig (dock bestämd), en liten pitbull över telefonsamtal / sms / mail orkar man bara med så länge innan man kastar benet i närmsta sjö och skriker ”HÄMTA!”.

Givetvis skall du ha antingen pengarna tillbaka eller få kortet enligt ÖK.
Men, ha lite tålamod.
Privata affärer kan dra ur på tiden utav olika anledningar.
Jag försöker alltid skicka sakerna direkt dagen efter när jag sålt nått, men ibland händer #livet och då kanske det inte går. Dock så försöker jag alltid informera om detta isåfall.

Men 2 dagar och tänka på polisanmälan är bara trams.
Jag skulle dock vänta minst ~5 vardagar innan jag skulle tagit fram det kortet ur rockmärmen...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

NEJ Det du säger är inte sant!

Dock så kontaktar banken mottagaren och förklarar att det skett ett missförstånd och ber om att pengarna skall föras tillbaka. Banken gör inte en återföring!

Varför hittar du på?

Skrivet av Bad Habit:

@Chrisj:

Det är inte sant.
Har du skickat fel så kan du kontakta bank så för de tillbaka pengarna inom 1 dag.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@pa1983:

Hade det inte funnits folk som sökte att personligen godtyckligt straffa förövare extra på egen hand utanför rättssystemet hade inte dessa personer behövt skyddas. Vi har ett rättssystem, och man får antingen förlita sig på att detta leder till rättvisa, eller godta att det kan bli konsekvenser om man istället vill förlita sig på sin egna utomrättsliga rättvisa.

I den bästa av världar hade det inte funnits några förövare, men detta inkluderar även de som söker skada andra förövare...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jag har kollat upp hans personnummer och de är giltigt och stämmer. Hans adress och allt han uppgett stämmer. Bankkontot stämmer till kommunen han bor i. Telefon nummret är kopplat till honom och stämmer med adresser osv. Men han slutade svara på swec och han svarar ej på telefon/ 'svårt att komma fram just nu var god att försök senare'.
Dock bor han max 1h med bil från mig och han erbjöd sig först och frömst att jag skulle komma hem till honom istället och kolla på produkten för vi bodde ej så långt ifrån varann. Sen va de samma sak ang hans flickvän. Så jag avvaktar faktiskt med polisanmälan o så.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@pa1983:

Hade det inte funnits folk som sökte att personligen godtyckligt straffa förövare extra på egen hand utanför rättssystemet hade inte dessa personer behövt skyddas. Vi har ett rättssystem, och man får antingen förlita sig på att detta leder till rättvisa, eller godta att det kan bli konsekvenser om man istället vill förlita sig på sin egna utomrättsliga rättvisa.

I den bästa av världar hade det inte funnits några förövare, men detta inkluderar även de som söker skada andra förövare...

Problemet är att rättssystemet inte hjälper i dagsläget, om polisen inte har resurser för att utreda våldtäkter varför skulle dom då hjälpa Kalle som köpt ett grafikkort för 2000kr och blivit snuvad på produkten?

Permalänk

@Neonodia:

NEJ, du hittar på.

Har du gjort en överföring till fel person ska man direkt kontakta banken som kan "dra tillbaka" pengarna.
Används pengarna av personen som mottagit dem så kallas det olovlig användning och det blir rättsligt.

Exempelvis:
Polisärende: En person erbjuder en produkt, produkten finns inte. Syftet är alltså att blåsa en annan på pengar. Det är ett direkt polisärende och kan polisanmälas.

Kronofogden: Du beställer en produkt, skickar en summa, produkten finns men skickas inte av någon anledning. Kronofogden kan då kopplas in om betalningsföreläggande görs, och polisen kan inte hjälpa. Motsätter sig personen blir det en tvist, och kronofogden kommer fråga om man vill gå vidare vilket då kommer gå till tingsrätt där fallet avgörs.

Enligt MIN bank så kan de dra tillbaka pengar inom 1 dag då pengarna inte direkt förts över, utan reserveras (finns, men är låsta). Misstolka inte det som att banken går in på den andres konto och hämtar pengar. Det är alltså den låsta, icke tillgängliga summan, som reserverats som släpps tillbaka till sändaren.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Är du på riktigt? Det var ju precis vad jag skrev.
Dock så har du fel i att banken direkt tar tillbaka pengarna!
Men om du vill så kan jag kontakta min mamma som jobbar på Swedbank med just säkerhetsfrågor så kan du få den tekniska detaljen exakt slängd på dig i klartext?

Skrivet av Bad Habit:

@Neonodia:

NEJ, du hittar på.

Har du gjort en överföring till fel person ska man direkt kontakta banken som kan dra tillbaka pengarna.
Används pengarna av personen som mottagit dem så kallas det olovlig användning och det blir rättsligt.

Du kan ju läsa detta under tiden. Dock så tog det tid innan sändaren upptäckte felet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artike...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

@Neonodia:

Men på riktigt?

Jag har ju råkat ut för detta med både polis och kronofogden, samt banken?
Det råden en ENORM förvirring vad som gäller med swish.

Skickar du pengar, även om det är 1 krona eller 1 miljon till någon FEL så FÅR inte mottager använda pengarna. Det kallas OLOVLIGT användande/förfogande och är olagligt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Ja och det har ingen sagt något annat om. Det du säger är att:
Kontaktar du banken så för dom över pengarna... NEJ. Min mamma skrev till mig googla på condictio indebiti. Jag orkar inte gör det själv.

Helt korrekt så får man inte nyttja andras pengar.. Men som du ovan säger så för banken ej tillbaka pengarna..

Skrivet av Bad Habit:

@Neonodia:

Men på riktigt?

Jag har ju råkat ut för detta med både polis och kronofogden, samt banken?
Det råden en ENORM förvirring vad som gäller med swish.

Skickar du pengar, även om det är 1 krona eller 1 miljon till någon FEL så FÅR inte mottager använda pengarna. Det kallas OLOVLIGT användande och är olagligt.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@wRRM:

Japp, i den mån det stämmer är det är ett problem, men vi får inte mer resurser till att lösa brott genom att vi tvingas lägga resurser på tvinga skydda folk från andra som vill uträtta godtycklig personlig rättvisa. Om man tycker polisen har för lite resurser för att sköta sitt uppdrag är det rätt ologiskt att ge dem ännu mer att göra. Bättre då att skapa Mer-Resurser-Till-Polisen-Partiet (MRTPP) och istället lägga sin tid på att kampanja. Kanske inte supereffektivt, men i alla fall inte kontraproduktivt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

@Neonodia:

Ja, det du länkat är ju att mottagaren som skickat pengar får pengarna återbetalt?
Igen, skickar man fel (konto, swish eller vad det nu är) FEL så har man all rätt i världen att få tillbaka pengarna och mottagaren får inte använda dem.

Vi säger såhär för att göra det ännu enklare:

Du skickar pengar via swish. I samma veva du skickat, så kommer du på att pengarna skickats till fel nummer. Banken (enligt min bank nu då) kan "låsa upp" reservationen och du får tillbaka pengarna. Hur banken gör, kontaktar personen i fråga med kontot har jag ingen koll på men det spelar ju ingen roll.

Fall 2: Du ska köpa en produkt. Grejen kommer inte, numret är rätt. Du polisanmäler och de kollar om uppsåtet var att blåsa dig. Finns produkten men inte skickats, kan inte polisen göra något direkt. Kronofogden ska då kontaktas. Du kan göra en betalningsföreläggande och de kommer kontakta mottagaren. Oftast bör detta räcka för att skrämma mottagaren. Nekar de blir det en tvist och tingsrätt kan kopplas in. De kommer avgöra fallet. Blir det kostnader (vilket det blir) i tingsrätt, kommer den som förlorar betala för allt vilket också kan skrämma mottagare.

Sedan gäller ju, precis som med alla rättsliga fall, MÅSTE man ha bevis. Konversationer, kvitto på överföring etc etc. SÅ viktigt att allt sådant sparas.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bad Habit:

@Neonodia:

Ja, det du länkat är ju att mottagaren som skickat pengar får pengarna återbetalt?
Igen, skickar man fel (konto, swish eller vad det nu är) FEL så har man all rätt i världen att få tillbaka pengarna och mottagaren får inte använda dem.

Ja gvetvis är det så men det är väl inte den delen @Neonodia hade invädningar på.
Man har rätten till sina pengar och ingen annan får använda dem. You are right!
Men kommer banken själv agera och göra överföringar från någons konto tillbaka utan att kontoinnehavaren eller rättsväsendet initeierat detta? Det är väl här Neonodia säger att så inte är fallet. Banken kommer inte själva ta det initiativet men de kan säkerligen ta kontakt med kontoinnehavaren och be dem snällt att sätta tillbaka pengarna till kontot de uppger. Alternativt kronofogden
Edit:Såg att du tog upp det nu också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Neonodia:

NEJ, du hittar på.

Har du gjort en överföring till fel person ska man direkt kontakta banken som kan "dra tillbaka" pengarna.
Används pengarna av personen som mottagit dem så kallas det olovlig användning och det blir rättsligt.

Exempelvis:
Polisärende: En person erbjuder en produkt, produkten finns inte. Syftet är alltså att blåsa en annan på pengar. Det är ett direkt polisärende och kan polisanmälas.

Kronofogden: Du beställer en produkt, skickar en summa, produkten finns men skickas inte av någon anledning. Kronofogden kan då kopplas in om betalningsföreläggande görs, och polisen kan inte hjälpa. Motsätter sig personen blir det en tvist, och kronofogden kommer fråga om man vill gå vidare vilket då kommer gå till tingsrätt där fallet avgörs.

Enligt MIN bank så kan de dra tillbaka pengar inom 1 dag då pengarna inte direkt förts över, utan reserveras (finns, men är låsta). Misstolka inte det som att banken går in på den andres konto och hämtar pengar. Det är alltså den låsta, icke tillgängliga summan, som reserverats som släpps tillbaka till sändaren.

Hej, jag jobbar på bank och det du skriver är ett vanligt missförstånd. Vi kan inte flytta runt pengar hit och dit bara för någon ringer och säger att en felaktig överföring inträffat. Det vi gör är att efter du ringt och bett att få tillbaka pengarna så kontaktar vi (den felaktige) mottagaren och hör om det är ok att vi tar tillbaka pengarna, säger denne "nej" eller inte svarar så finns det inget vi kan göra.

Det här är ju rätt självklart om du tänker efter lite...

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

@Söderbäck:

Men jag tror inte all riktigt förstår. Skickar man pengar fel, enligt Condictio indebiti, så får inte mottagaren använda pengarna.
Om jag "råkar" skicka 10000 till grannen får han fasen inte använda pengarna? Eller menar någon att jag har mig själv att skylla? Det funkar inte så...
Det är liksom inte så att "man snällt frågar mottagaren" och mottagaren drar någon vals om att allt är i sin ordning, så ska sändaren bara acceptera det menar du? Det kallas tvist och blir rättsligt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@MrMacho:

Ja, har väl inte någonstans skrivit att banken hoppar in på andras konton och länsar dem efter förfrågan?
Det är väl rätt självklart, om du tänker efter lite som jobbar på bank, att det blir rättsligt om någon skickar pengar fel, och mottagaren inte vill betala tillbaka? Eller hur?
Bank kan naturligtvis inte göra något om inte det blivit rättsligt.
Sedan finns säkert en risk att den som skickat pengarna förlorar i rätten, och då är det ju givetvis kört. Men vad som blir rätt eller fel får ju rätten bestämma. Överklaga kan man ju alltid.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bad Habit:

@Söderbäck:

Men jag tror inte all riktigt förstår. Skickar man pengar fel, enligt Condictio indebiti, så får inte mottagaren använda pengarna.
Om jag "råkar" skicka 10000 till grannen får han fasen inte använda pengarna? Eller menar någon att jag har mig själv att skylla? Det funkar inte så...
Det är liksom inte så att "man snällt frågar mottagaren" och mottagaren drar någon vals om att allt är i sin ordning, så ska sändaren bara acceptera det menar du? Det kallas tvist och blir rättsligt.

Nä men det ena utesluter inte det andra.
Mottagaren får inte använda pengarna. You are so right here!
Samtdigt gäller att banken inte aktivt kommer initiera en överföring från den felaktiga mottagarens konto även om avsändaren säger till banken att pengarna hamnat fel. Det må vara hur felaktigt och olagligt som helst för mottatgaren att behålla pengarna. Banken kommer inte agera rättsväsen eller domare och flytta tillbaka pengarna med tvång utan de kommer som mest kunna be mottagaren att flytta över grejerna så länge man som privatperson bett om att få slantarna tillbaka.
Om svenskt rättsväsen däremot blandar sig i så kan kronofogden utkräva pengar från kontot och då på kronofigdens order så kan banken pilla på mottagarens konto utan dess medgivande, men inte innan detta.

Summa summarum. Det räcker inte att be banken föra tillbaka pengarna för de kommer aldrig agera på det sättet. De kommer som mest att fråga om pengarna på ens egen begäran.
Man kan däremot ta det till rätten och i slutändan kan kronofogden ta tillbaka pengarna men då agerar alltså inte banken på ens egen förfrågan utan på kronofogdens order.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@MrMacho:

Ja, har väl inte någonstans skrivit att banken hoppar in på andras konton och länsar dem efter förfrågan?
Det är väl rätt självklart, om du tänker efter lite som jobbar på bank, att det blir rättsligt om någon skickar pengar fel, och mottagaren inte vill betala tillbaka? Eller hur?
Bank kan naturligtvis inte göra något om inte det blivit rättsligt.
Sedan finns säkert en risk att den som skickat pengarna förlorar i rätten, och då är det ju givetvis kört. Men vad som blir rätt eller fel får ju rätten bestämma. Överklaga kan man ju alltid.

Du skriver att din bank säger att det går att ta tillbaka reserverade summor hit och dit, så istället för att säga att du har fel så kan jag sträcka mig till att din bank har någon sommarjobbare som missförstått rutinerna och sitter och ger kunder misinformation. Det går aldrig dra tillbaka några pengar som är skickade. Det enda undantaget är om man ändrar sig inom vissa clearingbryttider men dessa pengar syns aldrig på mottagarens konto.

edit: För att förtydliga de clearingbryttider jag pratar om handlar om timmar, inte dagar.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

@Söderbäck:

Japp, helt rätt!
Banken får inte göra någonting utan rättsväsende i ryggen som kronofogde etc.
Men gällande reservationer, dvs om pengarna är "reserverade" för överföring kan bank stoppa enligt min bak i alla fall.
Jag menar INTE att banken ska in på någons konto och plocka pengar där hej vilt.

Men med det sagt, och all diskussion, så ska man alltid stå på sig och inte acceptera något man anser vara fel. Det finns ett rättssystem för sådan.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@MrMacho:

Ja, har väl inte någonstans skrivit att banken hoppar in på andras konton och länsar dem efter förfrågan?
Det är väl rätt självklart, om du tänker efter lite som jobbar på bank, att det blir rättsligt om någon skickar pengar fel, och mottagaren inte vill betala tillbaka? Eller hur?
Bank kan naturligtvis inte göra något om inte det blivit rättsligt.
Sedan finns säkert en risk att den som skickat pengarna förlorar i rätten, och då är det ju givetvis kört. Men vad som blir rätt eller fel får ju rätten bestämma. Överklaga kan man ju alltid.

Jo, du har skrivit det minst tre gånger, och därför har flera stycken påpekat att det inte stämmer.

"Har du skickat fel så kan du kontakta bank så för de tillbaka pengarna inom 1 dag."
"Ring valfri bank så kan de intyga att inom 1 dag, OM pengarna skickats till fel nummer, dras tillbaka."
"Har du gjort en överföring till fel person ska man direkt kontakta banken som kan "dra tillbaka" pengarna."

Det pratades också om överföring via Swish, där överföringen sker direkt. Dvs det blir aldrig en reservation av beloppet.

Ingen har någonstans sagt att det är lagligt för mottagaren att nyttja dessa pengar. Jag vet inte vem det är du försöker argumentera med gällande detta.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

@MrMacho:

Men "skicka" och reservera är inte samma sak? Har du aldrig kollat ditt konto och sett att det stått "reserverat för överföring"?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Gillar hur trådar brukar spåra ur totalt och har inget med trådskaparen att göra.

OnT: Hoppas det löser för både dig och Jimmy!