Ny dator på gång - jag tänkte börja med CPU, MoBo, Chassi

Permalänk

Ny dator på gång - jag tänkte börja med CPU, MoBo, Chassi

Hej,

Jag tänkte skaffa ny dator snart.

Just nu har jag denna dator:

  • ASUS M2N-SLI Deluxe

  • AMD 5600+ X2 64

  • 3 GB RAM

  • Windows 7 32-bit

  • Gigabyte GTX 460

  • SSD Intel 520 240 GB

  • HDD WD Red 2 TB

  • Corsair vx550W

  • Chassi för 500 kr (no-name från Kjell&Co)

Grundstommen/"det typ svårutbytta" i fetstilt, har ju fungerat sedan 2007. Alltså allt var nästan rolls-royce när jag köpte det. Jag ville ha saker som håller väldigt länge. Och nu har det hållt 10 år. Visst köra spel och så har ju inte gått på sistone, men det finns många klassiker som funkar än på burken och att surfa går men blir segt. Så jag tänker på samma sätt nu, vill ha något rustikt.

Min första tanke, hur kommer det sig att dessa ASUS M2N-SLI Deluxe och AMD 5600+ X2 64 har hållt och fungerat så bra? Att jag inte skaffade nytt t ex 2010 undrar jag. T ex om man år 2007 tycker sin dator från 1997 duger då hade det ju varit mystiskt?

Just nu skulle jag vilja ha Intel så man kan köra VT-x i Android studio. Sen något slags moderkort med allting, typ deluxe. Sen vill jag nog ha ett praktiskt chassi, utan skruvar, kanske ett handtag att bära i. Just nu förstår jag mig inte på vilka sockets man ska ha inom Intel, om någon har lite tips så vore det trevligt.

Så om någon har tips på dator-komponenter att utgå ifrån så vore det bra.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej,

Jag tänkte skaffa ny dator snart.

Just nu har jag denna dator:

  • ASUS M2N-SLI Deluxe

  • AMD 5600+ X2 64

  • 3 GB RAM

  • Windows 7 32-bit

  • Gigabyte GTX 460

  • SSD Intel 520 240 GB

  • HDD WD Red 2 TB

  • Corsair vx550W

  • Chassi för 500 kr (no-name från Kjell&Co)

Grundstommen/"det typ svårutbytta" i fetstilt, har ju fungerat sedan 2007. Alltså allt var nästan rolls-royce när jag köpte det. Jag ville ha saker som håller väldigt länge. Och nu har det hållt 10 år. Visst köra spel och så har ju inte gått på sistone, men det finns många klassiker som funkar än på burken och att surfa går men blir segt. Så jag tänker på samma sätt nu, vill ha något rustikt.

Min första tanke, hur kommer det sig att dessa ASUS M2N-SLI Deluxe och AMD 5600+ X2 64 har hållt och fungerat så bra? Att jag inte skaffade nytt t ex 2010 undrar jag. T ex om man år 2007 tycker sin dator från 1997 duger då hade det ju varit mystiskt?

Just nu skulle jag vilja ha Intel så man kan köra VT-x i Android studio. Sen något slags moderkort med allting, typ deluxe. Sen vill jag nog ha ett praktiskt chassi, utan skruvar, kanske ett handtag att bära i. Just nu förstår jag mig inte på vilka sockets man ska ha inom Intel, om någon har lite tips så vore det trevligt.

Så om någon har tips på dator-komponenter att utgå ifrån så vore det bra.

Även AMD stödjer virtualisering, fungerar inte det till just det programmet?

Permalänk
Medlem

Har du nån budget?
Vad får det kosta?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Även AMD stödjer virtualisering, fungerar inte det till just det programmet?

Det verkar lite knepigt. Android studio använder något program som heter HAXM som i sin tur endast kan använda Intel VTx. Om man ska köra Android studio som använder AMDs virtualiseringsteknik så måste man köra Linux som OS, och det känns lite jobbigt. T ex här säger de att "Virtual devices running on X86 require an Intel processor." Men jag får erkänna att jag inte grottat ner mig helt och hållet. Kan ju finnas någon lösning.

Skrivet av halojoy:

Har du nån budget?
Vad får det kosta?

Det var svår fråga. Men vi kan väl säga 15000-20000. Men lite billigare är ju alltid trevligt. Jag brukar köpa begagnad lyx ibland, t ex GPU, däremot aldrig begagnad MoBo, CPU, HDD/SSD.

Jag kom på fler saker:
- Jag önskar gärna en rätt så tyst dator (just nu har jag billiga fläktar och grejerna blir varma)
- Sen skulle det vara praktiskt med grafikkort som kan köra 4 skärmar och att koppla alla skärmar till en MST-hub (eller vad det kallas) så man slipper kablar på golvet.

(Det var länge sen jag höll på med datordelar, jag hade koll på läget ca 2009, sen blev det studier och jag glömde en del.)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill ha Intel
så finns det inte mycket att välja på utom i7 7700K
https://www.inet.se/produkt/5300180/intel-core-i7-7700k-4-2-g...
Det ska dock komma nya CPU från Intel inom några månader.

Moderkort rekommenderar jag ett ASUS.
T.ex. det här har det lilla extra, som ett 'Deluxe':
https://www.inet.se/produkt/1900167/asus-rog-strix-z270e-gami...

Chassi.
Tycker du ska köra på Fractal Design kvalitet.
Detta är standard för det: https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-...
Det är ljuddämpat.

Vad du behöver dessutom är ju RAM-Minne.
MInst 2x4GB DDR4, helst 2x8GB.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Avstängd

om jag var du hade jag väntat tills begagnad marknaden börjar fyllas upp av Kaby lakes som blir svår sålda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Hej, tack för vägledningen hittils.

Nu har jag satt ihop en möjlig dator som kan vara bra: deamon_8_nydator_v4

Det blir ju bra Black Friday-pris. Jag får hoppas att inte någon komponent tar slut i lager nu i dagarna.

Vad tror ni om mina val? Något jag bör se över? Något man kan ifrågasätta?

Om man ville ha Windows 10 pro retail fick man beställa det vid sidan av, men Inet testar väl om allt fungerar med någon tillfällig Windows 10 som de har antar jag?

(Jag tänkte ta min nuvarande "2TB HDD WD Red ~150 MB/s" för lagring)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX