Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

När du kör någon av wizarderna får du inte brygga Lanen.

Det gjorde jag inte.

Skrivet av plunn:

Sen måste du köra via en switch.

?

Skrivet av plunn:

Det där är aktiverat nu, gjorde ingen skillnad.

Skrivet av plunn:

Plus det här elementära med ett senare firmware.

Har senaste redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Det gjorde jag inte.
?
Det där är aktiverat nu, gjorde ingen skillnad.
Har senaste redan.

Har du startat om fiberboxen, om du har en, och edgeroutern?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon8870:

Har du startat om fiberboxen, om du har en, och edgeroutern?

Har ingen fiberbox, bor i hyreslägenhet. Körde en omstart på den nu, och när den startar om så lyser lampan först grönt några gången innan den byter färg till orange. Så här ser det ut i CLI.

ubnt@ubnt:~$ show ubnt offload IP offload module : loaded IPv4 forwarding: enabled vlan : enabled pppoe : enabled gre : enabled IPv6 forwarding: enabled vlan : disabled pppoe : enabled IPSec offload module: loaded Traffic Analysis : export : disabled dpi : disabled version : 1.302

Det här var värre än jag trodde och det här ju bara att få igång själva routern. Att sedan koppla ihop den med min gamla router som AP verkar ännu värre från vad jag har läst, lutar mot att jag helt enkelt säljer av den här igen och letar efter en mer "normal" router. Köpte den här begagnad så jag kanske kan gå nästan plus minus noll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Om du bara har en ansluten dator bakom routern så behover du ingen switch men har du fler enheter så vill du förmodligen ha allting på samma LAN och då måste du ha en switch. Om du bryggar lanen så tappar du kraftigt med bandbredd vilket beror på att mjukvara då får sköta bryggfunktionen och då klaras inte 1 Gbit på långa vägar.

Har du sett wizard fliken och valen du har? Jag tror något är helt felkonfat.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Du kan ju dubbelkolla med "show interfaces ethernet physical" via CLI så det står samma sak där (dvs speed 100Mb/s på eth0).

Annars låter det ju helt klart som att kontakten i uttaget i väggen inte är som den ska. Datorn fick du ingen kontakt alls med säger du, men vad länkade du upp med på din gamla router?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

Om du bara har en ansluten dator bakom routern så behover du ingen switch men har du fler enheter så vill du förmodligen ha allting på samma LAN och då måste du ha en switch. Om du bryggar lanen så tappar du kraftigt med bandbredd vilket beror på att mjukvara då får sköta bryggfunktionen och då klaras inte 1 Gbit på långa vägar.

Har du sett wizard fliken och valen du har? Jag tror något är helt felkonfat.

Jag tror också det men jag har inte kunskapen att reda ut det här. Jag har insett att den här var för avancerad för mig men det verkar ju som att jag dessutom har andra problem med anslutningen som jag inte ens visste om.

Skrivet av Hucke:

@Andreaz1: Du kan ju dubbelkolla med "show interfaces ethernet physical" via CLI så det står samma sak där (dvs speed 100Mb/s på eth0).

Annars låter det ju helt klart som att kontakten i uttaget i väggen inte är som den ska. Datorn fick du ingen kontakt alls med säger du, men vad länkade du upp med på din gamla router?

Tack för tipset, så här står det då:

ubnt@ubnt:~$ show interfaces ethernet physical Settings for eth0: Auto-negotiation: on Speed: 100Mb/s Duplex: Full Link detected: yes Settings for eth1: Auto-negotiation: on Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Link detected: yes Settings for eth2: Auto-negotiation: on Speed: 10Mb/s Duplex: Half Link detected: no

Det känns mer och mer som att det är något fel med mitt vägguttag, ja. Uttag direkt till datorn via kabel fungerar inte med någon av mina kablar, ethernetporten är släckt och datorn säger att inget är inkopplat. Nu kör jag uttag -> eth0 på ERL + eth1 -> datorn och då hoppar allt igång direkt, men endast i 100Mbit/s. Hur menar du med gamla routern? Jag körde uttag -> WAN + LAN1 -> datorn och då fungerade det precis likadant men den routern klarar inte mer än 100Mbit/s.

Jag har bytt lägenhet nyligen och har aldrig provat att köra datorn rakt ut i väggen innan så jag har inte märkt av att något var konstigt. I min gamla lägenhet hade jag samma hyresvärd, där funkade det hur bra som helst att köra rakt ut i väggen och då fick jag 1000Mbit/s både upp och ner som jag ska.

Nu har jag provat med en tredje kabel, Cat5e den här gången men får exakt samma sak där. Jag ska höra av mig till hyresvärdens IT-folk.

Permalänk
Medlem

Kul att jag ramlade över denna tråden. Satt och kollade på en Edgerouter Lite så sent som idag.

Kommer inte få fiber föräns i vår men tänkte köra en edgemax lite med en DIR-885 som AP.
Tanken var att först köra DD-WRT på DIR-885 men nätkillarna på jobbet sa att DD-WRT är dött och att jag skulle köra mig en edgerouter istället.

Det senaste jag läste är personaldrop från Ubiquiti, vad betyder det rent praktiskt? Kommer routern sluta få patchar och självdö på sikt eller är det fortfarande en modern bra burk som kommer leva ett tag? Och ännu viktigare, få patchar/säkerhetsfixar när det behövs?

Permalänk
Medlem

Länkhastigheten har inget med offload att göra.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kul att jag ramlade över denna tråden. Satt och kollade på en Edgerouter Lite så sent som idag.

Kommer inte få fiber föräns i vår men tänkte köra en edgemax lite med en DIR-885 som AP.
Tanken var att först köra DD-WRT på DIR-885 men nätkillarna på jobbet sa att DD-WRT är dött och att jag skulle köra mig en edgerouter istället.

Det senaste jag läste är personaldrop från Ubiquiti, vad betyder det rent praktiskt? Kommer routern sluta få patchar och självdö på sikt eller är det fortfarande en modern bra burk som kommer leva ett tag? Och ännu viktigare, få patchar/säkerhetsfixar när det behövs?

Jag är inte så påläst att jag vet varför men någon/några av de gamla rävarna på mjukvarusidan (EdgeMax iaf) har slutat. Har mycket svårt att tro att de slutar släppa uppdateringar men det är ju möjligt att utvecklingen går lite långsammare. Senaste versionen t ex är väl uppe i sin 3:e hotfix nu pga buggar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Som Micke O säger offload har inget med länkhastigheten att göra, det kommer antingen negotiata eller sätta sig i en hastighet som är fast. Du måste kolla med de som driftar miljön i ditt hus, så dom kan kolla switchporten på andra sidan, kan vara hårdsatt i 100/Full

@Micke O: Var det inte DD-WRT som stannat upp? Vore ju trpkigt om EdgeMax skulle stanna till :\ (men låter inte trålogt då det är en kommersiell produkt)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Hej på er!
Jag har en Ubiquiti Edgerouter Lite och försöker imlementera inter VLAN-routing.
Då jag inte kan få detta att fungera så vänder jag mig nu till er och hoppas på lite hjälp.

Följade är min konfiguration

Routern:
-Routern i sig är kopplad från Eth1 till port 1 på en TP-link SG108 switch
-Har konfigurerat två subinterface. Eth1.4 och Eth1.5
-Varje subinterface har sin egen DHCP-pool med adresserna 192.168.4.0 och 192.168.5.0 samt gatewayadress 192.168.4.1 och 192.168.5.1

Switchen:
-Switchen har stöd för 802.1Q protokollet
-port 1 på switchen är konfigurerad som en taggad port (Trunk)
-Port 4-5 är mina VLAN-portar och tillhör VLAN 4 respektive 5, samt är konfade som otaggade portar.

När jag kopplar in min dator till antingen port 4 eller 5 så får den IP adress av DHCP. Så det verkar lira.
Problemet är att jag inte har någon route till någon annan port. Dvs så kan jag inte nå internet från någon av VLAN-portarna.

Borde inte den routa automatiskt när jag har konfigurerat som jag gjort?
Har konfigurerat router-on-a-stick flera gånger med samma typ av konfiguration på Cisco-enheter och fått det att lira galant.
Har ej testat någon annan switch med Edgeroutern dock.

Har jag missat något?
Funderade på om det kan ha med brandväggsregler att göra, men tycker att man inte ska behöva pilla på dessa för att den ska routa mellan portarna.

Här är bild på topologin så det är lättare att fatta

https://imgur.com/a/JNoHX

Permalänk
Medlem

@flippe_89: När du säger att den inte får routing, har den inte en default route?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

@flippe_89: När du säger att den inte får routing, har den inte en default route?

Den ska väl inte behöva en default route med tanke på att subinterfacen är "directly connected".
Kan klargöra lite att det går att pinga gateway-adresserna från routern. Dvs 192.168.4.1 och 192.168.5.1.
Men från en klient, säg 192.168.4.2, så går det inte pinga det andra VLAN:et eller att komma ut på internet.

Misstänker att det är något jag missat i konfiguration på switchen :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av flippe_89:

Den ska väl inte behöva en default route med tanke på att subinterfacen är "directly connected".
Kan klargöra lite att det går att pinga gateway-adresserna från routern. Dvs 192.168.4.1 och 192.168.5.1.
Men från en klient, säg 192.168.4.2, så går det inte pinga det andra VLAN:et eller att komma ut på internet.

Misstänker att det är något jag missat i konfiguration på switchen :S

Tillåter du forwards mellan interfaces?

Permalänk
Medlem

@flippe_89: Nej klienten behöver inte default route för att nå ett directly connected nät, men det är ju inte det nätet som du försöker nå, eller hur?

Eftersom du varken kan nå andra VLAN'et eller Internet så har du eventuellt fel med filter eller NAT (eller båda...).

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

@moron: Nä, det är sant
Ska pilla lite på det under veckan och kolla!

Permalänk
Skrivet av erifri:

Tillåter du forwards mellan interfaces?

Forwards? Är det något som man konfigurerar i Routern? Ubiquiti-grej eller?

Permalänk
Medlem

Har inte satt några VLAN själv men om du inte har läst denna så kanske svaret finns där:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204959444-EdgeRouter-...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Citat:

@Micke O: Var det inte DD-WRT som stannat upp? Vore ju trpkigt om EdgeMax skulle stanna till :\ (men låter inte trålogt då det är en kommersiell produkt)

Nej, jag syftar på Ubiquiti (EdgeMax), där en eller flera utvecklare slutat. Jag vet inte mer än så, dvs om dom slutat på eget initiativ eller inte.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Har inte satt några VLAN själv men om du inte har läst denna så kanske svaret finns där:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204959444-EdgeRouter-...

Ja, jag har kollat den och enligt där så ska ju det bara fungera med den konfiguration jag gjort.
Hm... kan ju ha missat något. Men ska testa med en annan switch tror jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moron:

@Andreaz1: Som Micke O säger offload har inget med länkhastigheten att göra, det kommer antingen negotiata eller sätta sig i en hastighet som är fast. Du måste kolla med de som driftar miljön i ditt hus, så dom kan kolla switchporten på andra sidan, kan vara hårdsatt i 100/Full

Japp, jag pratade med dem och vi kom fram till att jag hade provat all jag kunde. En av deras personer kom hit och bekräftade att deras switchar och så vidare men även min utrustning fungerade som den skulle så felet låg någonstans däremellan. Idag har det varit tekniker här och fixat. Jag var inte hemma så jag vet inte om de har dragit om hela den kopplingen men nu fungerar det i alla fall.

Tyvärr släpper jag EdgeRoutern ändå eftersom den var för komplicerad för mig och jag insåg att jag gärna ville ha router och AP i samma enhet men jag fick en väldigt billig begagnad Netgear R7500 som klarar biffen så jag är jättenöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Japp, jag pratade med dem och vi kom fram till att jag hade provat all jag kunde. En av deras personer kom hit och bekräftade att deras switchar och så vidare men även min utrustning fungerade som den skulle så felet låg någonstans däremellan. Idag har det varit tekniker här och fixat. Jag var inte hemma så jag vet inte om de har dragit om hela den kopplingen men nu fungerar det i alla fall.

Tyvärr släpper jag EdgeRoutern ändå eftersom den var för komplicerad för mig och jag insåg att jag gärna ville ha router och AP i samma enhet men jag fick en väldigt billig begagnad Netgear R7500 som klarar biffen så jag är jättenöjd.

Ok, så felet låg aldrig i din utrustning då alltså? Utan i det uttaget som är monterat.. Tråkigt när det är så. Kan du inte ha Netgearen som AP på samma LAN som datorerna och övrig hårdvara som ska ha nät? Fast då får du iofs fortfarande konfigurera upp Edgeroutern

Permalänk
Avstängd

Ny version ute i beta forumet, ver v1.9.7-hotfix.4 (man måste vara inloggad för att se betaforumet)

https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX-Beta/EdgeRouter-hotfix-...

Hotfix4 testas först i beta forumet och huvudsyftet är att täppa till ett något värre säkerhetshål i dnsmasq som Google publicerade förra veckan.

https://security.googleblog.com/2017/10/behind-masq-yet-more-...

Har kört någon timme utan några problem.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: Skönt att du postar lite om nya patchar som lanseras! Jag märker av något nytt först här istället för att sporadiskt gå in på deras forum så det tackar vi för

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon8870:

Ok, så felet låg aldrig i din utrustning då alltså? Utan i det uttaget som är monterat.. Tråkigt när det är så. Kan du inte ha Netgearen som AP på samma LAN som datorerna och övrig hårdvara som ska ha nät? Fast då får du iofs fortfarande konfigurera upp Edgeroutern

Nej precis, undrar vad oddsen är för det. Har som sagt ingen aning om vad felet var heller eftersom de fixade det när jag inte var hemma. Edgeroutern är såld nu och jag behåller Netgearen som router och AP i ett. Jag insåg att 1) Edgeroutern var för komplicerad för mig och 2) jag värdesätter mer än jag trodde att ha båda två i en apparat. Netgearen klarar hastigheterna trådat och trådlöst är kraven låga då jag bor ensam på 31m2 så jag är väldigt nöjd faktiskt. Kul att ha provat på ERL men det var inte för mig.

Permalänk

Hej

Hoppas det är ok att jag kastar in en noob-fråga och det handlar om EdgeRouter PoE.
Hastigheten på mitt Lan har sjunkit drastiskt sedan jag för en vecka sedan kopplade in routern. Mellan min server och dator, trådat, så här:
Server -> switch -> router -> dator.
Allt är GB med Cat6.
Tidigare D-link router låg hastighet runt 100mbps.
Nu med Ubiquiti-router runt 20mbps.

Jag kör det mesta på routerns default pga bristande kunskap, men vill gärna lära mig.
Vad kan tänkas vara anledningen till hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novalucol:

Hej

Hoppas det är ok att jag kastar in en noob-fråga och det handlar om EdgeRouter PoE.
Hastigheten på mitt Lan har sjunkit drastiskt sedan jag för en vecka sedan kopplade in routern. Mellan min server och dator, trådat, så här:
Server -> switch -> router -> dator.
Allt är GB med Cat6.
Tidigare D-link router låg hastighet runt 100mbps.
Nu med Ubiquiti-router runt 20mbps.

Jag kör det mesta på routerns default pga bristande kunskap, men vill gärna lära mig.
Vad kan tänkas vara anledningen till hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Ähum.. det där ser inte bra ut kopplingsvis. Jag hade ju kopplat det som: Router > switch > dator/server
Men det kanske inte går om du kör servern direkt på ISP och fler nätverkskort i servern?

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Ähum.. det där ser inte bra ut kopplingsvis. Jag hade ju kopplat det som: Router > switch > dator/server
Men det kanske inte går om du kör servern direkt på ISP och fler nätverkskort i servern?

Tack för svar.
Servern är bara en filserver som jag använder i hemmet, för backup mm.
Varför måste jag ha switch mellan routern och server/dator?
Det har jag aldrig behövt tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Tack för svar.
Servern är bara en filserver som jag använder i hemmet, för backup mm.
Varför måste jag ha switch mellan routern och server/dator?
Det har jag aldrig behövt tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Varför vill du ha en router mellan datorn och servern?

Normalt sätter man ju dessa två på en switch och sedan routern mellan switchen och internet.

Jag gissar att du satt WAN (internet) på t ex eth0, datorn på eth1 och filservern på eth2? Sätt datorn och servern på switchportarna (eth2, 3 och 4) såvida du inte har särskilda skäl att inte göra så. Undvid också att brygga portar.

Kolla också så att du slagit på hårdvaruacceleration för IPv4 forwarding mm, i CLI skriver du:

show ubnt offload

Edit: det stod vilken du har.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Varför vill du ha en router mellan datorn och servern?

Normalt sätter man ju dessa två på en switch och sedan routern mellan switchen och internet.

Jag gissar att du satt WAN (internet) på t ex eth0, datorn på eth1 och filservern på eth2? Sätt datorn och servern på switchportarna (eth2, 3 och 4) såvida du inte har särskilda skäl att inte göra så. Undvid också att brygga portar.

Kolla också så att du slagit på hårdvaruacceleration för IPv4 forwarding mm, i CLI skriver du:

show ubnt offload

Edit: det stod vilken du har.

Anledningen till att jag har det kopplat så, är helt enkelt för att alla sladdar är dragna till en central punkt, där fibern kommer in och routern också sitter. Känns meningslöst att ställa ytterligare en switch där när portarna ändå finns där i routern och den också har funktionen inbyggt.

Hur vet jag om portarna är bryggade?
Jag ska testa ditt förslag vid tillfälle med hårdvaruaccelerationen och återkoppla

Skickades från m.sweclockers.com