Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Helt orelaterat men jag trodde det hette Harakiri?

Italiensk stavning så det är korrekt med karakiri

runt 8 funktioner som Vega inte har påslaget
spekulationer är allt ifrån drivrutiner, till hårdvara problem, dvs infinity fabric

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det pratades om någon AIO man kunde köpa till Vega-korten läste jag någonstans. Är det Eiswolf man snackar om då eller finns det andra?

Permalänk
Medlem

Hur hör att du anser att det finns tillräcklig data hit? Skall vi sluta med personangreppen och återgå till att diskutera sakfrågan? Du brukar vara bra på det, vad sade jag som fick dig att reagera på det viset?

Skrivet av Yoshman:

Hur hör vad du anser kring huruvida det finns tillräckligt data hit? Hela poängen med hypotestesting är ju att, givet den mängd data man faktiskt har, avgöra om data är konstruerat på ett sätt så man kan avfärda nollhypotesen men "tillräckligt hög" (vad det är godtyckligt, vilket också gör valet av cut-off för p-värdet godtyckligt).

Jämförelsen man gör på kursen och som jag nu även sett de flesta använder är hur en rättegång fungerar i en rättsstat. Nollhypotesen motsvarar: "det går inte att styrka brott" (vilket inte är samma sak som att säga, "vi har bevisat att den åtalade inte gjorde brottet"). Den alternativa hypotesen är då att bevisen är "tillräckligt starka" för att det ska anses osannolikt att bevisen bara är en samling slumpmässiga tillfälligheter.

Enskilda mätningar

Du skriver att om vi kör om AoS fem gånger får vi i princip exakt samma resultat. Ja, det får man hoppas annars är det ett väldigt värdelöst test. Gamers Nexus har nämnt någon gång att resultatet i enskilda mätningar varierar med någon enstaka procent mellan körningar.

Men vi är inte ute efter att avgöra om det finns en skillnad i en specifik titel, vi är ute efter att avgöra om dessa tester gör hypotesen "den generella spelprestanandan är samma för Fury X och Vega 64 när de körs på samma frekvens".

Jämför med ett skolboksexempel för t-test: jag hävdar att medellängden på SweClockers medlemmar är 1,80m (detta vore då nollhypotesen i detta fall). Om jag då ingår i det sample man plockar ut för att testa denna hypotsen kan ni mäta min längd hur många gånger som helst, längden kommer alltid blir 1,88m. Men det är inte huruvida jag är är medellängd som testas här, det är huruvida medellängden för alla medlemmar är 1,80m och givet en sample med en fraktion av medlemmarnas längd som "bevis" försöker vi avgöra om det verkar sannolikt.

Få samples

Om du har rätt måste boken "Performance Evaluation and Benchmarking" vara helt ute och cykla. Det typexempel man ger där är att man kör endast fem benchmarks (som ger i princip samma resultat varje gång de körs). Man ändrar sedan en parameter, kör om dessa fem tester och gör ett t-test.

Är exakt sådant jag själv behöver bättre kunskapar i statistik för (är ca 20 år sedan jag läste lite statistik på KTH, så det är dimmigt). Jobbar väldigt ofta med optimeringar och vill ha mer vetenskapliga metoder för att bedöma om en viss modifikation ger en effekt (och även för det jag gör är variansen för ett specifikt test väldigt nära noll, vi har trots allt med datorer att göra och de gör exakt samma sak varje gång med nästan identisk timing, den är identisk i avsaknad av extern stimuli).

Få samples kopplat med att vi faktiskt inte vet standardavvikelsen, utan måste skatta den ökar osäkerheten i de utsagor man kan göra. Men är precis det som är poängen med "students t-fördelning", den ger en lite annorlunda form på klockkurvan som är tänkt att matematiskt representera den högre osäkerheten en skattad standardavvikelse från relativt få värden ger. Empiriskt är det ändå så att när man passerar 25-30 samples blir felet i skattningen i praktiken ett avrundningsfel och matematiskt konvergerar den klockkurva man får till normalfördelningskurvan.

D.v.s. ja, vi har få samples, ändå hävdar "Performance Evaluation and Benchmarking" att det går att göra motsvarande med mindre än hälften så många samples. Det vi förlorar är säkerhet i att avgöra om resultatet vi ser är orsakad av slumpen eller faktiskt orsakad av att nollhypotesen nog inte är rimligt.

TL;DR
Vad som sägs är absolut ingenting om enskilda mätningar, råder inget tvivel om att Vega64 presterar lite bättre i BF1 medan Fury X presterar lite bättre i AoS.
Vad beräkningen visar är att, givet det data vi har, kan vi inte på 95 % konfidensnivå med någon större trovärdighet hävda att Vega64 generellt sett presterar bättre än Fury X när båda är klockade till 1050 MHz. Bevisen mot nollhypotesen, d.v.s att de presterar lika, är allt för svaga och motsägelsefulla.

Tycker inte denna diskussion är det minsta off-topic här. Oavsett om jag är ute i spenaten eller inte är frågan intressant för den här typen av diskussioner då sätter strålkastarljuset på vad man faktiskt rimligen kan dra för slutsatsen från benchmarks som den ovan.

Det viktigaste, om vi skall kunna hämta ut korrekt data, är att välja en testmetod som det faktiskt finns stöd för i de data vi har. Exemplet med en användares längd är mycket riktigt ett skolboksexempel, men det är inte tillämpbart på den här situationen.

Att genomföra ett t-test med den här datan som grund för att säkerställa att det är skillnad på arkitekturen Fiji och arkitekturen Vega är som att testa om det är skillnad på forumanvändare på Sweclockers och på Nordic Hardware genom att välja ut 1 person från vardera forumet helt godtyckligt och jämföra dessa i 20 olika saker t.ex. längd, kast med liten boll, antal nedslag per minut med korrekt fingersättning, IQ, EQ, Hårfärg och skostorlek och sedan göra ett t test med resultatet från varje enskilt test som input. Här har jag medvetet valt vissa jämförelsepunkter som är kvalitativa för att belysa att situationen inte måste vara som i reviewen, där alla test var kvantitativa (vilket gör det lättare att tro att det går att testa med kvantitativa testmetoder, vilket jag inte tror varit fallet om de också testat t.ex. mining). Möjligen skulle det gå att göra någon form av kvalitativt test på testresultatet (ranked test eller dylikt), men vi har fortfarande endast data från 1 krets och vet inte hur den förhåller sig till andra kretsar med samma arkitektur vid dessa förhållanden som den kanske, eller kanske inte, är designad för.

Så långt om IPC, vilket var frågeställningen denna diskussion började med. Ovan nämner du "den generella spelprestandan", vilket är en något annorlunda frågeställning och det är en dellast som vi, utan bevis på motsatsen, måste anta beror på en delmängd av applikationer med en annorlunda "snittlast" än den sanna snittlasten hos alla applikationer. Skulle våra datapunkter kunna representera snittlasten inom den här kategorin? Under förutsättning att "den generella spelprestandan" enbart är en definition som inbegriper spel som var populära när testet gjordes, så är det inte osannolikt i fråga om kvalitet (valda applikationer), men eftersom allt viktas med 1 så inte i fråga om kvantitet (i fråga om upplösning, specifika inställningar som AA och antal utövare). Så det är mer korrekt, Dock behöver vi fortfarande göra antagandet att detta enda Vega-chip (samt fiji-kretsen) presterar, i snitt, som alla andra Vega-chip som har sålts när det är undervoltat och underklockat till den här nivån.

Dock så är varje deltest fortfarande enskilda test så testresultaten mellan två olika deltest är inte jämförbara trots att de mäts i samma enhet, så de behöver transformeras om till något som går att jämföra, t.ex. % prestanda mot någon grund (som Swec gör i sina prestandaindex). Vilken grunden är (ngt av korten eller ett tredje kort) spelar mindre roll, då den relativa prestandan inte bör påverkas. Vi får dock inte glömma att vi på det här viset inte längre har någon relevant jämförelsegrund. Det finns inget enskilt spel med just de krav som vi sammanställer genom att transformera på det här viset, så vi tappar information också. Vår förhoppning och teori är att vi närmar oss "det generella fallet", så det måste inte vara dåligt. Om skälet att vi sammanställer just dessa titlar är att de är lätta att benchmarka, så måste vi dock göra ytterligare ett antagande om att de spel som bäst representerar den spellasten som flest personer använder är de spel som är lätta att benchmarka. Givet att de 2 mest populära spelen på Steam inte ingår bland de testade spelen är jag dock inte säker på att det finns stöd för detta grundantagande.

Sammanfattningsvis, genom att använda en kvantitativ metod på skillnaderna av ett antal kvalitativa test så får vi spuriösa resultat. Genom att försöka bevisa frågan om generell IPC med resultat från enbart speltester får vi spuriösa resultat. Om vi ändrar frågeställningen till att enbart gälla prestanda i spel, men skall vi göra det så måste vi ta till sådana antaganden att det går att ifrågasätta huruvida modellen fortfarande håller och vi måste fråga oss om vi inte fortfarande får spuriösa resultat? Tittar vi också källkritiskt på datan, så ser vi att den här inhämtad under förutsättningar som är optimala för det ena kortet och delvis inhiberar de förbättringar som gjorts i arkitekturen för det andra kortet i den upplösning som enligt andra källor relativt sett gynnar det ena kortet mest. Vilket ger att ett test på data som inte är inhämtat under de krav som ställs genom obundet slumpvis urval så får vi spuriösa resultat. Eller den sista punkten med andra ord, vi kan inte ta ställning till den generella spelprestandan givet data som är begränsad till UltraHD med inställningar begränsade till 4GB VRAM (så som det komprimeras på Fiji).

Så, givet de problem som jag påvisat som finns i modellen jag invände mot, om det här vore en rättsstat och detta var ett fall, borde då domstolen ö.h.t. ta ställning till målet, eller, vilket är min tes, borde avskriva målet som indicier utan att det ens togs upp?

PS. för att mäta effekten av kodoptimering så kan jag inte se några skäl till varför inte ett paried student t test skulle fungera bra. Där är det tydligt att vi testar hur samma dator reagerar på en specifik stimuli och det går att mäta ett före och ett efterresultat som är fullt jämförbara på den datorn. Men jämför du testfallet kodoptimering med testfallet "byta till ett annat grafikkort" så får du signifikanta resultat för varje test, men om du istället jämför med att byta vilken kod du håller på att optimera (vilket motsvarar vilket spel du prestandatestar), så blir inte testernas resultat direkt jämförbara med varandra.

PPS. Jag tycker denna diskussion om huruvida ett t test är ett lämpligt test på en given mängd data, även om den är intressant ur ett metodperspektiv, är helt off topic till fråga om Vega 10. Jag känner att jag har sagt mitt och känner att jag har fått vara så utförlig jag kan i frågan. Jag har inte mer att tillägga.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gruarn:

Hur hör att du anser att det finns tillräcklig data hit? Skall vi sluta med personangreppen och återgå till att diskutera sakfrågan? Du brukar vara bra på det, vad sade jag som fick dig att reagera på det viset?

Det viktigaste, om vi skall kunna hämta ut korrekt data, är att välja en testmetod som det faktiskt finns stöd för i de data vi har. Exemplet med en användares längd är mycket riktigt ett skolboksexempel, men det är inte tillämpbart på den här situationen.

Att genomföra ett t-test med den här datan som grund för att säkerställa att det är skillnad på arkitekturen Fiji och arkitekturen Vega är som att testa om det är skillnad på forumanvändare på Sweclockers och på Nordic Hardware genom att välja ut 1 person från vardera forumet helt godtyckligt och jämföra dessa i 20 olika saker t.ex. längd, kast med liten boll, antal nedslag per minut med korrekt fingersättning, IQ, EQ, Hårfärg och skostorlek och sedan göra ett t test med resultatet från varje enskilt test som input. Här har jag medvetet valt vissa jämförelsepunkter som är kvalitativa för att belysa att situationen inte måste vara som i reviewen, där alla test var kvantitativa (vilket gör det lättare att tro att det går att testa med kvantitativa testmetoder, vilket jag inte tror varit fallet om de också testat t.ex. mining). Möjligen skulle det gå att göra någon form av kvalitativt test på testresultatet (ranked test eller dylikt), men vi har fortfarande endast data från 1 krets och vet inte hur den förhåller sig till andra kretsar med samma arkitektur vid dessa förhållanden som den kanske, eller kanske inte, är designad för.

Så långt om IPC, vilket var frågeställningen denna diskussion började med. Ovan nämner du "den generella spelprestandan", vilket är en något annorlunda frågeställning och det är en dellast som vi, utan bevis på motsatsen, måste anta beror på en delmängd av applikationer med en annorlunda "snittlast" än den sanna snittlasten hos alla applikationer. Skulle våra datapunkter kunna representera snittlasten inom den här kategorin? Under förutsättning att "den generella spelprestandan" enbart är en definition som inbegriper spel som var populära när testet gjordes, så är det inte osannolikt i fråga om kvalitet (valda applikationer), men eftersom allt viktas med 1 så inte i fråga om kvantitet (i fråga om upplösning, specifika inställningar som AA och antal utövare). Så det är mer korrekt, Dock behöver vi fortfarande göra antagandet att detta enda Vega-chip (samt fiji-kretsen) presterar, i snitt, som alla andra Vega-chip som har sålts när det är undervoltat och underklockat till den här nivån.

Dock så är varje deltest fortfarande enskilda test så testresultaten mellan två olika deltest är inte jämförbara trots att de mäts i samma enhet, så de behöver transformeras om till något som går att jämföra, t.ex. % prestanda mot någon grund (som Swec gör i sina prestandaindex). Vilken grunden är (ngt av korten eller ett tredje kort) spelar mindre roll, då den relativa prestandan inte bör påverkas. Vi får dock inte glömma att vi på det här viset inte längre har någon relevant jämförelsegrund. Det finns inget enskilt spel med just de krav som vi sammanställer genom att transformera på det här viset, så vi tappar information också. Vår förhoppning och teori är att vi närmar oss "det generella fallet", så det måste inte vara dåligt. Om skälet att vi sammanställer just dessa titlar är att de är lätta att benchmarka, så måste vi dock göra ytterligare ett antagande om att de spel som bäst representerar den spellasten som flest personer använder är de spel som är lätta att benchmarka. Givet att de 2 mest populära spelen på Steam inte ingår bland de testade spelen är jag dock inte säker på att det finns stöd för detta grundantagande.

Sammanfattningsvis, genom att använda en kvantitativ metod på skillnaderna av ett antal kvalitativa test så får vi spuriösa resultat. Genom att försöka bevisa frågan om generell IPC med resultat från enbart speltester får vi spuriösa resultat. Om vi ändrar frågeställningen till att enbart gälla prestanda i spel, men skall vi göra det så måste vi ta till sådana antaganden att det går att ifrågasätta huruvida modellen fortfarande håller och vi måste fråga oss om vi inte fortfarande får spuriösa resultat? Tittar vi också källkritiskt på datan, så ser vi att den här inhämtad under förutsättningar som är optimala för det ena kortet och delvis inhiberar de förbättringar som gjorts i arkitekturen för det andra kortet i den upplösning som enligt andra källor relativt sett gynnar det ena kortet mest. Vilket ger att ett test på data som inte är inhämtat under de krav som ställs genom obundet slumpvis urval så får vi spuriösa resultat. Eller den sista punkten med andra ord, vi kan inte ta ställning till den generella spelprestandan givet data som är begränsad till UltraHD med inställningar begränsade till 4GB VRAM (så som det komprimeras på Fiji).

Så, givet de problem som jag påvisat som finns i modellen jag invände mot, om det här vore en rättsstat och detta var ett fall, borde då domstolen ö.h.t. ta ställning till målet, eller, vilket är min tes, borde avskriva målet som indicier utan att det ens togs upp?

PS. för att mäta effekten av kodoptimering så kan jag inte se några skäl till varför inte ett paried student t test skulle fungera bra. Där är det tydligt att vi testar hur samma dator reagerar på en specifik stimuli och det går att mäta ett före och ett efterresultat som är fullt jämförbara på den datorn. Men jämför du testfallet kodoptimering med testfallet "byta till ett annat grafikkort" så får du signifikanta resultat för varje test, men om du istället jämför med att byta vilken kod du håller på att optimera (vilket motsvarar vilket spel du prestandatestar), så blir inte testernas resultat direkt jämförbara med varandra.

PPS. Jag tycker denna diskussion om huruvida ett t test är ett lämpligt test på en given mängd data, även om den är intressant ur ett metodperspektiv, är helt off topic till fråga om Vega 10. Jag känner att jag har sagt mitt och känner att jag har fått vara så utförlig jag kan i frågan. Jag har inte mer att tillägga.

Ser inte var personangreppet skulle vara, du deklarerade väldigt tvärsäkert att det var för få testfall och såg överhuvudtaget ingen motivering utöver att det är din åsikt. Det går som sagt även helt stick i stäv med typexemplet som fanns i boken jag länkade till där man endast hade fem mätutfall.

Alltid svårt med nyanser i text, men ville inte linda in det på något sätt utan helt peka på att det inte verkade finnas någon grund för "det är för få mätvärden" utöver tyckande. Ber om ursäkt om det "kom ut på fel sätt".

Ser inte hur din jämförelse med SweC vs NH medlem en är i närhet att vara samma sak. Ok om vi haft ett spelresultat med DX11 i 1280x720, ett med DX12 i 4k och ett par för GPGPU som utför totalt olika saker, det är analogt med ditt SweC/NH exempel. Är helt med på att det inte skulle ge vara en vettig bas att dra några generella slutsatser från då det inte ens finns en gemensam bas över vad "bättre" betyder.

Vad vi har ett ett gäng olika spel, som förutom GPU har identisk HW. Alla spel gör i stora drag samma sak med GPU, det skiljer lite på vilken del av GPUn som stressas hårdast och det varierar även mellan scener inom varje spel. Vårt mått på "bra" är helt entydigt, genomsnittlig FPS som i sig är en funktion av GPU-kapaciteten då vi med största sannolikhet är nära nog 100 % GPU-bundna.

Vi vet sedan massor av andra tester att det finns viss variation mellan hur olika GPU-modeller presterar i olika titlar, men på det stora hela är det rätt klart hur olika modeller står sig mot andra i genomsnitt. D.v.s. valet av spel kommer ge varians, men det kommer inte vara några gigantiska skillnader (och i detta fall är ju även resultat i de olika titlarna hyfsat normalfördelade).

Så hur skiljer sig detta "före-efter" test sig mot det exemplet i boken där man har fem benchmarks, testar dessa, byter ut en komponent, kör om alla tester och använder ett t-test för att avgöra om det verkar troligt att förändring av komponenten gav en skillnad i prestanda?

Vad som exakt görs här är: givet en specifikt datorsystem och en uppsättning spel, benchmarka alla spelen med väldefinierade inställningar. Kör om alla tester med helt identiska parametrar förutom GPU.

Är bara två saker vi får ut av ett t-test, ju färre saker vi försöker svara på ju större säkerhet ger en viss mängd data.

  • visar data på en signifikant skillnad givet konfidensnivå 95 %. Svaret är nej (det då noll skillnad i prestanda är inom intervallet), dessa resultat styrker inte att det finns en prestandaskillnad. Vi försöker inte ens lura ut vilken av korten som är snabbare eller hur stor skillnaden är, bara om det överhuvudtaget finns en skillnad. Här kallar vi genomsnittlig prestandanivån för "IPC" då båda GPUer körs på samma frekvens, men rent konkret mäts kvoten FPS(någon GPU)/FPS(bäst prestanda GPU). Att det är en kvot normaliserar resultat så vi väger in alla spel lika mycket, något som också är viktigt.

  • är det sannolikt att det resultat vi fick kan förklaras med att slumpen gjorde så att vi råkade välja spel vars utfall på det vi försöker bestämma avviker från det generella fallet? Detta är jobbet hos p-värdet, exakt var man sätter cut-of motsvarar hur starka bevis man kräver för att anse att "utom rimligt tvivel" är uppfyllt. Vi var en hyfsad bit från det p-värde som anses vara "tillräckligt starka bevis", d.v.s. det är inte sannolikt att resultatet ovan kan förklaras med slumpen.

Endera fungerar detta, eller så verkar det som man helt kan lägga ned benchmarking som metod för att avgöra om en specifik förändring i HW/programvara rent generellt är en förbättring/försämring (vilket är hela syftet boken jag länkade är, det är långt i från enda boken i ämnet "utvärdering av benchmarks").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Herr Kantarell: Nu var det borta och inet var det jag som köpte det. Dom verkar ju ändå sälja endel kort.

Jag köpte det näst sista

Tycker inte de är så taskigt som många reviews säger. Man får dra ner power target. Runt halva fläkthastigheten låter det inte så mycket och värmen stabiliserar sig. Men kör man inte egen inställning på fläkten så känns det som att den drar igång för sent när kortet redan är för varmt.

Det är spännande om de kommer låsa upp de där funktionerna de snackat om, man har väl lite förhoppning om att det ska bli ett nytt 7970 som blir bättre med åren.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@Mr[M]: Du kan ju inte bara haspla ur dig nått sånt där utan en förklaring
Tittade bara snabbt på graferna, lite märkligt att nvidia går om vid högre upplösning.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Fina linjer men.. Head of VR marketing, AMD.

Permalänk
Medlem

AlphaCool har nyligen släppt sin andra AIO GPU kylare med 240mm (finns tidigare i 120mm) om någon tycker det är utav intresse finns på https://www.inet.se/produkt/5320418/alphacool-eiswolf-240-gpx... eller deras egna hemsida samt någon ytterligare tysk sida. Beställde en själv från inet.

Läste en fin review från tomshardware där de recencerade 120mm versionen men de valde också att byta ut 120mm radiatorn mot 240mm radiator och prestandan talade för sig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guffel:

AlphaCool har nyligen släppt sin andra AIO GPU kylare med 240mm (finns tidigare i 120mm) om någon tycker det är utav intresse finns på https://www.inet.se/produkt/5320418/alphacool-eiswolf-240-gpx... eller deras egna hemsida samt någon ytterligare tysk sida. Beställde en själv från inet.

Läste en fin review från tomshardware där de recencerade 120mm versionen men de valde också att byta ut 120mm radiatorn mot 240mm radiator och prestandan talade för sig själv.

Hur har du fått din kylare från inet om du har beställt den? jag typ kollar med dom varje dag om dom har fått in den med 120 radiator samt den med 240 radiator då man är stort behov av bättre kylare men dom har aldrig fått in några än sedan alphacool/OCOOL börja sälja dom. Väntar du på att inet får in dom och redan betalt isf eller?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Hur har du fått din kylare från inet om du har beställt den? jag typ kollar med dom varje dag om dom har fått in den med 120 radiator samt den med 240 radiator då man är stort behov av bättre kylare men dom har aldrig fått in några än sedan alphacool/OCOOL börja sälja dom. Väntar du på att inet får in dom och redan betalt isf eller?

Jag mailade deras support om att de skulle lägga till 240mm versionen den 26/9 då produkten fanns i lager då hos alphacool, har inte fått min kylare eller betalt den då jag valde att hämta och betala i butik.

Är tillbaka från min semester nu idag så ska ta och ringa lite senare.

Annars köper jag direkt från alphacool om det inte går att lösa hos inet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guffel:

Jag mailade deras support om att de skulle lägga till 240mm versionen den 26/9 då produkten fanns i lager då hos alphacool, har inte fått min kylare eller betalt den då jag valde att hämta och betala i butik.

Är tillbaka från min semester nu idag så ska ta och ringa lite senare.

Annars köper jag direkt från alphacool om det inte går att lösa hos inet.

Okej jag trodde du kanske redan hade kylaren. Inet får in dom med 240 radiator om 6 dagar 😊

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd

nu är priset på vega56 en bit över 5k
så 1070ti lär bli en storsäljare

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

nu är priset på vega56 en bit över 5k
så 1070ti lär bli en storsäljare

blir inget nytt kort för mig med priser som inte representerar prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

nu är priset på vega56 en bit över 5k
så 1070ti lär bli en storsäljare

Ja vad händer med priserna, jag hade tänkt handla ett om det sjönk till 4090 igen när de hade höjt det ett par hundra, eller eventuellt om det kom med eftermarknadskylare till samma pris. nu när det är en bra bit över 5k så är det inte en chans att man köper längre

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perkka:

Ja vad händer med priserna, jag hade tänkt handla ett om det sjönk till 4090 igen när de hade höjt det ett par hundra, eller eventuellt om det kom med eftermarknadskylare till samma pris. nu när det är en bra bit över 5k så är det inte en chans att man köper längre

Lär bli intressant med 1070ti för blir det kortet prissatt på 4500kr så behöver amd återskapa 4000kr nivån igen
så avvaktar oktober

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

Priserna för grafikkort är åt h-vete, AMD:s är på tok för höga men även Nvidia har drabbats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

nu är priset på vega56 en bit över 5k
så 1070ti lär bli en storsäljare

Komplett höjde priset med en tusing idag. Bara för att jag ska inhandla en PC om en-två veckor. Ville väldigt gärna köpa AMD denna gång (senast var det ett 7770).

Inte konstigt att dom höjde priserna dock. Nu är dom i linje med resten av återförsäljarna men det är förjävligt. Iaf för mig. 😤😢

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Wow! Ja, verkligen! Frågan är vad det kommer att kosta förstås, men det är helt klart en märkbar förbättring mot referensdesignen. Undrar när de här korten kommer ner till 5k? Black Friday?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Flopper: Är det så att du ska köpa ett kort från de gröna denna generationen? ;D

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Komplett höjde priset med en tusing idag. Bara för att jag ska inhandla en PC om en-två veckor. Ville väldigt gärna köpa AMD denna gång (senast var det ett 7770).

Inte konstigt att dom höjde priserna dock. Nu är dom i linje med resten av återförsäljarna men det är förjävligt. Iaf för mig. 😤😢

Jag beställde min dator iförrgår från komplett, körde på vega 56 då för 4300 kronor. Jävla tur att man inte väntade, 5k känns ovärt om man kan få 1080 för samma pris.

Permalänk
Avstängd

Hittade ett vega 64 demo på komplett för 4300, slog till. ( ett av mina Få impulsköp)

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@Flopper: Är det så att du ska köpa ett kort från de gröna denna generationen? ;D

390 funkar utmärkt med de spel jag spelar.
avvaktar tredjepart fortfarande med Vega56
Köper kort så sällan så kan vänta på en bra deal.

strömförbrukningen är dock en faktor.
undervoltade kort ger dock bra watt vs prestanda.

enda riktigt prisvärda nvidia kortet är 1080ti
och den prisklassen köper jag inte kort i.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Bankai: Ja. Jag personligen har lagt datorköpet på is tills den här sörjan som är inom marknaden lagt sig lite. Kanske skiter i det helt och lägger pengarna på att äntligen renovera upp min Puch Cross från '68 istället. Spela dator i vinter eller meka och polera moped? Hmm...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

@Bankai: Ja. Jag personligen har lagt datorköpet på is tills den här sörjan som är inom marknaden lagt sig lite. Kanske skiter i det helt och lägger pengarna på att äntligen renovera upp min Puch Cross från '68 istället. Spela dator i vinter eller meka och polera moped? Hmm...

för tillfället får man mer prestanda för lägre pris med Nvidias 1080, 500kr billigare för tillfället.
(lokala butiken)
amd behöver göra justering med vega56

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

för tillfället får man mer prestanda för lägre pris med Nvidias 1080, 500kr billigare för tillfället.
(lokala butiken)
amd behöver göra justering med vega56

Jag tänker dock inte köpa Nvidia denna gång. Haft två nvidiakort i rad och Vega verkar vara ett mycket roligare kort att hålla på med. Undervolt, överklocka, byta bios och så vidare. Sen vill jag köra på freesync. Så adderar man med skärm så blir Nvidia fortfarande dyrare. Finns måååånga roliga freesyncskärmar nu. Gsync not so Much.

Sen tror jag Vega kommer åldras likt ett gott vin vilket jag inte tror Nvidias små pyttekretsar dom har upp till 1080 kommer göra. Vega kommer bara bli bättre och bättre. Kolla bara på Forza-benchsen som har kommit. Iofs en konsolport men poängen är att musklerna finns där.

Dock som du säger, 5000 kr betalar jag inte för ett grafikkort. Får se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Finns det något test där dom testat Vega 64 och 1080 på 8700k?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Finns det något test där dom testat Vega 64 och 1080 på 8700k?

hardwareunboxed.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.