Permalänk
Medlem

Radeon 280x Defekt?

Hej på er. Behöver feedback på hur jag ska göra i min situation.

Jag köpte en dator i Januari 2015 med ett 280x kort som var lite knasigt, stängde av sig själv efter man spelat ett tag osv. Temperaturerna var OK och testade även att ladda hem nya drivers och även ändrade volten och grejer i drivrutinerna men problemet fortsatte.

Tankade hem ett benchmark program för att fortsätta felsöka och kortet dog direkt när jag startade benchmarken. Satte i mitt gamla grafikkort och då fungerade allting.

Efter det har jag kört med mitt gamla grafikkort PowerColor Radeon HD5750 1GB. Garantitiden har gått ut på mitt 280x men jag är sugen på att spela lite nya spel igen. Testade sätta i 280x igen och satte igång Dota2. Det dog efter 2 minuter.

Går det att eventuellt reparera? (Bor i Stockholm om ni vet någon bra lokalt företag). Eller ska man lägga ut det på tradera? Ser att vissa defekta kort ligger ute där. Och köpa ett nytt helt enkelt?

Vad för kort borde man köpa då? 280x var rekomenderat grafikkort för min processor AMD FX-8370 8C 4,3GHz 16MB AM3+ 125W. Jag tänkte att man kan köpa ett GTX 1050ti som är hyffsat billigt och köra på det tills man blir sugen på en helt ny dator.

Permalänk
Medlem

Här är gamla tråden från när det krånglade #15919052

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa att "baka" grafikkortet. Ibland hjälper det och det fungerar fint i flera år ibland bara några veckor ibland inte alls. Beror på vad anledningen till haveriet är. Men se till att vara ärlig om du ska sälja det.
Att lämna bort det till någon firma är inte värt på ett så gammalt kort i alla fall.

Köp inte ett 1050ti. Du kan få RX 570 eller GTX 1060 3gb för ca 3-400kr mer och de ger dig betydligt mer prestanda.

Edit var nog dåligt uppdaterad på priset 570 och 1060 låg några hundralappar högre än jag trodde (antagligen pga mining) Men tycker fortfarande du bör köpa minst ett 570 eller 1060.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Prövat med en annan nätdel?

Permalänk
Medlem

Så att baka grafikkortet är en kortsiktig lösning och är egentligen inte en lösning, and this is why "reballing" är ren BS:

Jag hade nog rekommenderat att slänga det trasiga grafikkortet du har och köpa något billigare begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan ju alltid testa att "baka" grafikkortet. Ibland hjälper det och det fungerar fint i flera år ibland bara några veckor ibland inte alls. Beror på vad anledningen till haveriet är. Men se till att vara ärlig om du ska sälja det.
Att lämna bort det till någon firma är inte värt på ett så gammalt kort i alla fall.

Köp inte ett 1050ti. Du kan få RX 570 eller GTX 1060 3gb för ca 3-400kr mer och de ger dig betydligt mer prestanda.

Edit var nog dåligt uppdaterad på priset 570 och 1060 låg några hundralappar högre än jag trodde (antagligen pga mining) Men tycker fortfarande du bör köpa minst ett 570 eller 1060.

1050Ti är fullt kompetent att matcha med den processorn han har och kommer lira helt ok i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

1050Ti är fullt kompetent att matcha med den processorn han har och kommer lira helt ok i 1080p.

Ja det fungerar men ett RX 570 eller 1060 fungerar bättre och kommer lira ok i 1080p längre in i framtiden. Jag vet hur processorn presterar haft både 8350 och 9590.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Prövat med en annan nätdel?

Har inte provat med annan nätdel

Skickades från m.sweclockers.com