Xbox one S eller Playstation 4 pro för hösten 2017?

Permalänk
Medlem

Xbox one S eller Playstation 4 pro för hösten 2017?

Hej, lite kryptisk rubrik kanske.

Det är så här, jag älskar min dator och spelar nästan uteslutande på den, inte mycket på telefon eller konsoler. Nu ska jag dock iväg och jobba på annan ort fram till jul och kommer bo på vandrarhem/hotell/övernattningslägenhet långt hemifrån. Jag tänker mig därför att jag ska köpa en av ovanstående konsoler på plats men frågan är då vilken jag ska välja. Detta gäller ju särskilt eftersom det ser ut att bli en fantastisk höst för spel på konsol*. Spelen jag tänker mig är framförallt följande:

Middle-earth: Shadow of War (detta är prio 1)
South Park: The Fractured but Whole
Assassin's Creed Origins

Givetvis kan även andra spel komma på fråga. Det lutar för närvarande åt ett PS4 pro.
Det finns förstås ett annat alternativ och det är ju en gaminglaptop. Jag har kollat runt lite och visst kan jag lägga 15k på det men hur är prestandan på ett mobilt 1060 (som verkar vara standard i den prisklassen) i jämförelse med konsoler?

* Jag spelar under inga omständigheter FPS på konsoler så spel som Wolfenstein II och Call of Duty får vänta till jul, jag förstår inte hur man lyckas träffa något med kontroll men det är en annan historia.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Playstation 4 eller Nintendo Switch är bra val. Xbox One är det sämsta man kan köpa.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

Playstation 4 eller Nintendo Switch är bra val. Xbox One är det sämsta man kan köpa.

Vill du utveckla på detta...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vill du utveckla på detta...?

Skickades från m.sweclockers.com

Xbox One har färre exklusiva spel om man jämför med konkurrenterna.

EDIT: Glömde skriva man kan spela flesta Xbox spel på Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

PS4 Pro känns som det givna valet pga av en drös trevliga konsolexklusiva spel och 4K checkerboard samt stöd för HDR. Switch i all ära men det kommer inte mycket nytt till den.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

PS4 Pro känns som det givna valet pga av en drös trevliga konsolexklusiva spel och 4K checkerboard samt stöd för HDR. Switch i all ära men det kommer inte mycket nytt till den.

Inte mycket nytt till Switch? Jag har lång lista här.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch är för tillfället inte intressant (i varje fall inte som substitut för datorn) utan det är PS4 pro och Xbox one s som det står mellan. Det lutar onekligen åt PS4, särskilt eftersom Microsoft tänker släppa Xbox One X om några månader.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Nintendo Switch är för tillfället inte intressant (i varje fall inte som substitut för datorn) utan det är PS4 pro och Xbox one s som det står mellan. Det lutar onekligen åt PS4, särskilt eftersom Microsoft tänker släppa Xbox One X om några månader.

Om du har en dator behöver du inte Xbox One. Köp en Playstation 4.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt inte köpt gamla PS4/Xbox One idag. Visst, lite billigare i inköp. Men PS4 Pro har så mycket bättre prestanda att sett till totalkostnaden (spel, avgift för onlinestöd) är det det bättre valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

XBone S har stöd för HDR. Xbone X borde kanske vara ett alternativ också då den mer motsvarar PS4 Pro med 4K osv. Som sagt så finns det fler exklusiva spel till PS4 men å andra sidan så får man ganska ofta spelen till Windows (10) med på köpet till XBone.

Jag hade nog tittat igenom listan över exklusiva spel för respektive konsoll och valt den där de flesta som jag är intresserad av finns. Hårdvarumässigt är det inga jätteskillnader, inte som avspeglar sig i spelen i alla fall och speciellt inte om du ska spela i 1080p.

Switch är ju ett annat alternativ som är lite klenare på många sätt men samtidigt kan du ju spela när du sitter på tåget eller liknande så det kan ju vara intressant i din situation. Dock hade jag tagit en ordentlig titt på spelutbudet först då det är ganska klent. Å andra sidan gör ju Nintendo väldigt bra spel och de kommer ju bara dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Inte mycket nytt till Switch? Jag har lång lista här.

Tänkte mer på AAA spel då listan du nämnde innehöll mest indie. När jag skaffade min PS4 Pro så var jag snabb med att haffa just konsolexklusiviteter som Bloodborne, Uncharted m.fl och det var detta jag jämförde

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tror inte jag stött på ett enda spel på Xbox som jag vill spela som jag inte kan spela på PC.
Har däremot funderat lite smått på ett PS4 för att kunna spela vissa spel som inte går att spela någon annanstans.
Så min röst ligger på PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

XBone S har stöd för HDR. Xbone X borde kanske vara ett alternativ också då den mer motsvarar PS4 Pro med 4K osv. Som sagt så finns det fler exklusiva spel till PS4 men å andra sidan så får man ganska ofta spelen till Windows (10) med på köpet till XBone.

Fast Xbox S spelen är ju uppskalade från 1080p eller lägre till skillnad från Pro som kör native 4K checkerboard (tex Horizon Zero Dawn) så prestandamässigt är de inte alls likadana. Sen är just grejen med att Xbox one spelen fås som PlayAnywhere (dvs Win10) ett argument mot att skaffa konsolen om man redan har en bra PC.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är det endast de spel du listat XboxOneX men har du en dator är det bättre att satsa på en PS4 pro då den har fantastiska exklusiva spel gentemot Xbox.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

XBone S har stöd för HDR. Xbone X borde kanske vara ett alternativ också då den mer motsvarar PS4 Pro med 4K osv. Som sagt så finns det fler exklusiva spel till PS4 men å andra sidan så får man ganska ofta spelen till Windows (10) med på köpet till XBone.

Jag hade nog tittat igenom listan över exklusiva spel för respektive konsoll och valt den där de flesta som jag är intresserad av finns. Hårdvarumässigt är det inga jätteskillnader, inte som avspeglar sig i spelen i alla fall och speciellt inte om du ska spela i 1080p.

Switch är ju ett annat alternativ som är lite klenare på många sätt men samtidigt kan du ju spela när du sitter på tåget eller liknande så det kan ju vara intressant i din situation. Dock hade jag tagit en ordentlig titt på spelutbudet först då det är ganska klent. Å andra sidan gör ju Nintendo väldigt bra spel och de kommer ju bara dit.

Switch är visserligen intressant men inte i nuläget, jag kommer inte resa särskilt mycket utan kommer vara nära jobbet men långt hemifrån.

När det gäller exklusiva spel så lutar det definitivt åt PS4 återigen.

Skrivet av BooliBoo:

Är det endast de spel du listat XboxOneX men har du en dator är det bättre att satsa på en PS4 pro då den har fantastiska exklusiva spel gentemot Xbox.

Nej, det är inte enbart de spelen som gäller utan det är de spelen som är ett måste för tillfället.

I övrigt: Någon som har åsikter om gaminglaptops i jämförelse?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett så har Playstation fler exklusiva spel som inte finns på någon annan plattform. Så personligen hade jag satsat på ett playstation pga av deras utbud.

Permalänk
Medlem

Jag köpte One s enbart pga 4k uhd blurayen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Fast Xbox S spelen är ju uppskalade från 1080p eller lägre till skillnad från Pro som kör native 4K checkerboard (tex Horizon Zero Dawn) så prestandamässigt är de inte alls likadana. Sen är just grejen med att Xbox one spelen fås som PlayAnywhere (dvs Win10) ett argument mot att skaffa konsolen om man redan har en bra PC.

Jo men du får skilja på S och X. X är ju mer kraftfull än ps4 pro, dock inte släppt än förstås. Och om man vill köpa en konsol för att kunna spela när man är borta en period så borde ju kompatibilitet med ens dator hemma vara positivt när man väl kommer hem igen liksom. Exklusiva spel är ju bra om man vill ha konsolen som komplement till datorn men kanske inte lika viktigt om det är en tillfällig ersättare liksom.

Permalänk
Medlem

jag hade köpt ett ps4 utan tvekan pga deras exklusiva titlar t.ex horizon zero dawn bara det gör ett ps4 värt de tycker jag

men sen har dom flera andra också som uncharted och the last of us, osv.

ps4 köp sluta fundera på xbox du kan spela de flesta xbox spelen på pc ändå.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men du får skilja på S och X. X är ju mer kraftfull än ps4 pro, dock inte släppt än förstås. Och om man vill köpa en konsol för att kunna spela när man är borta en period så borde ju kompatibilitet med ens dator hemma vara positivt när man väl kommer hem igen liksom. Exklusiva spel är ju bra om man vill ha konsolen som komplement till datorn men kanske inte lika viktigt om det är en tillfällig ersättare liksom.

Konstigt, missade att du nämnde X, måste vara trött. Visst är X definitivt ett kraftfullare alternativ än Pro eftersom den kommer orka köra flera spel i native 4K/30fps, däremot kostar den ju självfallet mer så TS får överväga det prispåslaget. Det du nämnde om att vara borta och ta med sin konsol - har aldrig haft det behovet så har svårt att överväga det som något positivt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Switch är visserligen intressant men inte i nuläget, jag kommer inte resa särskilt mycket utan kommer vara nära jobbet men långt hemifrån.

När det gäller exklusiva spel så lutar det definitivt åt PS4 återigen.

Nej, det är inte enbart de spelen som gäller utan det är de spelen som är ett måste för tillfället.

I övrigt: Någon som har åsikter om gaminglaptops i jämförelse?

Då är det en PS4 Pro du ska ha.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.