Tror ni Firefox tar revansch?

Permalänk
Medlem

Vad det gäller WebExtensions så verkar många apier som saknas inte inte bli inkluderade i 57an, vilket betyder att tillägg ni använder inte kommer kunna porteras till FF57. Kör ESR eller Nightly skulle jag nog säga, vilket som nu passar er bäst. Lite synd att de redan förstört så mycket när det gäller XUL som man fortfarande kan tvinga att användas i Nightly, men där kompatibiliteten redan är borta. Tyvärr fungerar väl knappt ESR med många tillägg, mycket som utvecklarna övergivit sedan länge. På sikt kan det nog vara bra att WebExtensions är en implementering av Chromes APIer, kommer bli enklare att utveckla och underhålla tilläggen i framtiden, och enklare att stödja alla större webbläsare.

Vanliga användare kanske gör sig bäst i att vänta på Firefox 58 hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fortfarande Gecko. Bara CSS-motorn som kommer från Servo/Quantum. Har nämnts i tråden så undrar vad du ville säga.

Målet är att få ut med version 57. Med andra ord fram mot våren. Stora delar finns redan i motorn däremot är Gecko kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har gått över till Brave, från att ha använt FF de senaste 10 åren. Har provat att byta förut, men inte förens nu har jag hittat en annan browser som jag riktigt fastnade för.
Har använt den nu i över 1 månad och kan, helt säkert säga att jag blir kvar hos denna.

Att det sedan redan är förinstallerat, Passwordmanager (lastpass) eller annan., den blockerar trackers och adware direkt, samt blockerar annonser direkt, utan att behöva instalera några adons. finns script att slå på och av också, och snabbare än alla andra jag testat direkt ur lådan.

Allt i ett riktigt bra paket som bara fungerar, (pang bom) jag tyckte det var det smidigaste av allt.

Ni borde ge den 3 dagar att testa, och jag tror många, kanske inte alla kommer gilla den direkt. ge den en chans får ni se...
kul att höra vad andra tycker..
www.brave.com

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Målet är att få ut med version 57. Med andra ord fram mot våren. Stora delar finns redan i motorn däremot är Gecko kvar

Oläsligt.

Version 57 kommer i november och kör med Gecko som layout-motor. Gecko är här för att stanna under överskådlig tid, Quantum handlar om att ta komponenter från Servo/Quantum (Servo är inget mer än experimenterande och forskning/utveckling på en ny motor, där väldigt många delar inte är användbara för en fullfjädrad webbläsare än) och integrera med Gecko och komponenten det rör sig om i dagsläget (källkoden till FF har inkluderat den länge) är CSS-motorn i Gecko. Finns en rad C++-filer i Gecko/FF för att integrera Stylo (Quantum CSS) och det är enda komponenten från Servo/Quantum du kan köra i FF i dagsläget. Att integrera ny teknik i Gecko och att ersätta Gecko är lite olika saker. Servo-projektet i sig innehåller varken Gecko eller någon kod i C++. Quantum-projektet och Servo har därför lite olika mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Har gått över till Brave, från att ha använt FF de senaste 10 åren. Har provat att byta förut, men inte förens nu har jag hittat en annan browser som jag riktigt fastnade för.
Har använt den nu i över 1 månad och kan, helt säkert säga att jag blir kvar hos denna.

Att det sedan redan är förinstallerat, Passwordmanager (lastpass) eller annan., den blockerar trackers och adware direkt, samt blockerar annonser direkt, utan att behöva instalera några adons. finns script att slå på och av också, och snabbare än alla andra jag testat direkt ur lådan.

Allt i ett riktigt bra paket som bara fungerar, (pang bom) jag tyckte det var det smidigaste av allt.

Ni borde ge den 3 dagar att testa, och jag tror många, kanske inte alla kommer gilla den direkt. ge den en chans får ni se...
kul att höra vad andra tycker..
www.brave.com

Vill minnas att Brave ägnar (ägnade?) sig åt att ta bort reklam och sedan stoppa in reklam som de tjänade pengar på. Alltså ogillar jag den utan att ens ha installerat den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Vill minnas att Brave ägnar (ägnade?) sig åt att ta bort reklam och sedan stoppa in reklam som de tjänade pengar på. Alltså ogillar jag den utan att ens ha installerat den...

Korrekt, men det är opt-in om jag inte kommer ihåg helt fel.
https://brave.com/faq

tbh, mycket låter väldigt fishy om jag säger det så, och det är ju inget annat än chromium i botten.
Att den sedan kommer med några extentions inbyggd i sig tar inte jag som mycket till fördel, egentligen är det mer av en nackdel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Vill minnas att Brave ägnar (ägnade?) sig åt att ta bort reklam och sedan stoppa in reklam som de tjänade pengar på. Alltså ogillar jag den utan att ens ha installerat den...

Nu försöker de med Bitcoin och Brave Payments istället. Kombinera två stora modeflugor som aldrig fungerat på nätet är bara en stor facepalm, mikrotransaktioner fungerar inte för att finansiera webben och ingen kommer bry sig att lägga till en Bitcoin-plånbok för att det ska fungera. Låter ungefär lika döfött som när lokalpressen försöker rättfärdiga att de låser in artiklar bakom betalväggar, ska du slippa reklam och stödprenumerera på en lokaltidning så behöver varje prenumerant (och de behöver förmodligen öka antalet prenumeranter) betala mellan 500-1000 kr i månaden för att slippa reklamen och betala för hela innehållsskapandet de så gärna vill ta betalt för. Man kan inte ersätta annonser med mikrotransaktioner, det kan aldrig finansiera mycket mer än enskilda personer om ens det och ersätter inte för bortfallet.

Att använda en blockchain-valuta som betalplattform finns det i princip ingen vits med heller, vad händer när när ingen vill mine:a längre? Varför göda massor företag som agerar växel eller marknadsplatser där folk köper och säljer BTC i olika valutor? Räcker det inte med alla hål pengar redan hamnar i hos bank/betalsystemet? Inte som du undviker systemet när du köper och säljer digitala valutor i vanliga valutor.

Braves intresse är att tjäna pengar till sig själva, skulle inte tro att de bidrar med så mycket till Chromium/Electron. Känner inte att det skulle bli särskilt långlivade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Oläsligt.

Version 57 kommer i november och kör med Gecko som layout-motor. Gecko är här för att stanna under överskådlig tid, Quantum handlar om att ta komponenter från Servo/Quantum (Servo är inget mer än experimenterande och forskning/utveckling på en ny motor, där väldigt många delar inte är användbara för en fullfjädrad webbläsare än) och integrera med Gecko och komponenten det rör sig om i dagsläget (källkoden till FF har inkluderat den länge) är CSS-motorn i Gecko. Finns en rad C++-filer i Gecko/FF för att integrera Stylo (Quantum CSS) och det är enda komponenten från Servo/Quantum du kan köra i FF i dagsläget. Att integrera ny teknik i Gecko och att ersätta Gecko är lite olika saker. Servo-projektet i sig innehåller varken Gecko eller någon kod i C++. Quantum-projektet och Servo har därför lite olika mål.

Vet inte om vi läser olika ting. Version 57 använder mer än bara stylo. Innehåller även Quantum projektets rust.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vet inte om vi läser olika ting. Det är mer än bara Phiton som har inkluderats. Skall leta upp det hela.

Photon har inget med Quantum CSS/Stylo att göra. Photon är bara nya utseendet.

I FF57 är det bara Stylo/Quantum CSS som kommer från Servo, integrerat i Gecko. Senare kommer också WebRender från Servo att användas för rendering/compositing i Gecko och ersätta Geckos nuvarande compositor/renderare. Mer kan vi inte säga om Quantum Project för närvarande då det inte finns några planer/roadmaps på annat än Stylo/Quantum CSS och WebRender/Quantum Render i dagsläget. Rimligtvis är nästa steg Quantum Compositor och efter det DOM. Även när allt det är integrerat handlar det ju fortfarande om Gecko, då det handlar om att Gecko integreras med dessa för att få ny teknik att tillgå.

Största problemet är nog för dig att kommunicera, dina meddelanden går inte att läsa. Skriv mindre kryptiskt, och gör inte uttalanden du inte kan backa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

... Version 57 använder mer än bara stylo. Innehåller även Quantum projektets rust.

Stylo är skrivet i Rust, Rust härstammar inte från Mozilla. Stylo i form av Quantum CSS är även ett gäng C++-filer som integrerar och implementerar stöd för Stylo i Gecko. Det enda som körs i FF57 är Stylo, och det är på som default, och det går att stänga av i about:config (Geckos CSS-motor finns fortfarande kvar och byggs fortfarande) men du har ingen anledning att göra det. WebRender kan du redan slå på i Nightly sedan ett tag, men det börjar precis bli lite stabilare och mer användbart och är inget som skeppar med 57an som Stylo, iaf inte påslaget och har fortfarande massor buggrapporter med saker som hindrar de att köra det än. När det väl börjar fungera vettigt så kommer det in också.

Permalänk
Medlem

Lämnade Firefox när de började tävla med Chrome om vem som kan plocka bort mest funktioner och ändå ha en användbar produkt.
Webbläsaren var också väldigt seg och hängde sig ofta p.g.a en flik hängt sig. Nu har de väl implementerat lite mer stöd för att använda fler kärnor och isolera flikar, men det ska rätt mycket till för att jag ska byta tillbaks från Vivaldi.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Har gått över till Brave, från att ha använt FF de senaste 10 åren. Har provat att byta förut, men inte förens nu har jag hittat en annan browser som jag riktigt fastnade för.
Har använt den nu i över 1 månad och kan, helt säkert säga att jag blir kvar hos denna.

Att det sedan redan är förinstallerat, Passwordmanager (lastpass) eller annan., den blockerar trackers och adware direkt, samt blockerar annonser direkt, utan att behöva instalera några adons. finns script att slå på och av också, och snabbare än alla andra jag testat direkt ur lådan.

Allt i ett riktigt bra paket som bara fungerar, (pang bom) jag tyckte det var det smidigaste av allt.

Ni borde ge den 3 dagar att testa, och jag tror många, kanske inte alla kommer gilla den direkt. ge den en chans får ni se...
kul att höra vad andra tycker..
www.brave.com

Brave är ju i stort chrome så det går ju fetbort. Blir lika resursslösande så fort flikantalet skjuter iväg lite. Samma begränsningar med vad man kan göra och inte göra.
Brave är ett alternativ till Chrome, Vivaldi eller Opera. Firefox och dess derivat väljer man av andra preferenser. Är inte ett fan v att Google alltid ska bestämma exakt hur jag ska göra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Stylo är skrivet i Rust, Rust härstammar inte från Mozilla. Stylo i form av Quantum CSS är även ett gäng C++-filer som integrerar och implementerar stöd för Stylo i Gecko. Det enda som körs i FF57 är Stylo, och det är på som default, och det går att stänga av i about:config (Geckos CSS-motor finns fortfarande kvar och byggs fortfarande) men du har ingen anledning att göra det. WebRender kan du redan slå på i Nightly sedan ett tag, men det börjar precis bli lite stabilare och mer användbart och är inget som skeppar med 57an som Stylo, iaf inte påslaget och har fortfarande massor buggrapporter med saker som hindrar de att köra det än. När det väl börjar fungera vettigt så kommer det in också.

Om du läser vad som skrivs så står det att det är mer än Stylo som har kommit in även DOM bygger utifrån Rust. Nya GPU rendern är på ingång. Det är inte bara motorn. Det kommer även nya verktyg för stabilitet och säkerhet. Mozilla gör en hel omvändning och rullar ut det som finns. Javisst är det utveckling enligt din utsago. Mozilla har hunnit mer än vad du vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kommer nog att uppdatera firefox till den senaste versionen allteftersom stabila releaser släpps. Men firefox är för närvarande bara en backup webbläsare, då jag primärt använder chrome. Chrome är för mig snabbare och smidigare på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om du läser vad som skrivs så står det att det är mer än Stylo som har kommit in även DOM bygger utifrån Rust. Nya GPU rendern är på ingång. Det är inte bara motorn. Det kommer även nya verktyg för stabilitet och säkerhet. Mozilla gör en hel omvändning och rullar ut det som finns. Javisst är det utveckling enligt din utsago. Mozilla har hunnit mer än vad du vet.

Quantum DOM är inte i FF än.

Det finns flera saker i Firefox som är skrivna i Rust, inte bara saker som kommer från Servo och Rust har varit krav för att bygga Firefox sedan Firefox 54. Med Stylo/Quantum CSS, WebRender/Quantum Render, Quantum Compositor, Quantum DOM och Quantum Flow integrerat med Gecko så har du fortfarande Gecko kvar och layoutmotorn är Gecko. Det är WebRender/Quantum Renderer som är nya gpu-accelererade renderaren och den är definitivt inte användbar i det skick som finns i 57an, du behöver också Quantum Compositor för att få ihop hela bilden där, det är en bit bort innan allt är på plats och Gecko är redan gpu-accelererat, så det är bara en del av motorn som ersätts med ny teknik, med en komponent som kunde skrivas om från grunden utanför Firefox-projektet för att sen integreras med det. Det är precis detta jag har beskrivit i flera inlägg, att de integrerar teknik från Servo i Gecko, steg för steg, det är detta som är Quantum Project, att ersätta motorn (i sig) är en senare fråga däremot. Nu ger de motorn ny teknik istället.

Vad jag vet? Jag har bara läst vad Servo-projektet, vad Quantum-projektet och Buggzilla har att säga. Alltså det utvecklarna säger på olika ställen. Jag använder Nightly dessutom. Kan kolla källkoden/kommentarerna på commits:en när det behövs för att reda ut oklarheter, om det är något oklart även om jag inte är bekant nog för att förstå hur allt är uppbyggt, att kolla vad som förändrats mellan olika versioner är inte så svårt däremot. Det finns massor som de inte är redo att integrera i Firefox/Gecko än, eller tom inte utvecklats till något användbart än. Varför göra kryptiska antydningar och varför inte rätta dig själv när du sagt konstiga saker? Rust är som sagt ett krav för att bygga Firefox idag, men det är kompilatorn för språket det handlar om, i slutändan har du bara din binär, det är inte som att Rust eller en rustmiljö byggs in i produkten. Rust är definitivt inte ett Mozilla-projekt bara för att det är sponsrat av dem och språket är ju egentligen inte mer kraftfullt. Rust-kompilatorn är fortfarande ett av de större projekten skrivet i Rust, Servo-teamet valde språket och driver nu det absolut största projektet som är skrivet i Rust-språket. Just för att det är sponsrat och delvis utvecklat av Mozilla är ju varför de använder det, vi får se om det är så lyckat att använda det, just nu är fortfarande det mesta skrivet i C++ och WebExtensions implementeras inte i Rust.

Edit: Quantum DOM är definitivt inte skrivet än, och är ju inget de hämtar från Servo heller, ser inte ut som det blir något av Rust där, vill du se en beskrivning av hela Quantum-projektet och lite om DOM av en av de ansvariga så kolla in https://billmccloskey.wordpress.com/2016/10/27/mozillas-quant... och https://hacks.mozilla.org/2017/06/an-inside-look-at-quantum-d...

Permalänk
Medlem

Oklart om den kommer ta någon revansch.

Google tillhör ju en skara av mäktiga företag som har resurserna och namnet för att få och behålla användare till sina produkter. Även om något är jämförbart el lite bättre så räcker det inte riktigt mot de mäktiga jättarna. Genomsnittspersonen väljer det de känner till och orkar inte tänka på något annat.

Personligen använder jag främst Firefox, men på andra datorer där det inte blivit av att konfigurera det och installera tillägg får det bli IE el Opera. Undviker helt Chrome.

Främsta orsakerna att välja FF har varit vissa tillägg som jag inte hittat till de andra, men till viss del att stödja konkurrensen.

Två tillägg som varit helt avgörande:

Tab Focus som gör att det räcker med att föra muspekaren över en flik för att byta till den. Man slipper alltså klicka och försöka träffa rätt (dvs på fliken och inte krysset), räcker med att föra pekaren ungefär rätt.

Sen något tillägg som stöder en s k "rocker"-gest. T ex tryck in vänster musknapp och sen höger för att stänga flik, el höger-vänster för att öppna stängd flik.

Dessa två i kombination med ett modifierat skrollhjul som gör det lättare att klicka med det på länkar för att öppna i flikar.

De tre faktorerna ger en enorm effektivitetsförbättring för flikhantering som andra webbläsare inte ens är i närheten av.
Skillnaden kan närmast jämföras med SSD mot mekanisk hårddisk (Chrome har inte en chans)!

Hittar någon motsvarande funktion till någon annan webbläsare vore det mycket intressant.

Permalänk

Var längesedan man körde ff, började bara kännas så tung och kladdig.
Måste säga att efter edge kom och tilläggen började droppa in så startar jag andra webbläsare väldigt sällan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Quantum DOM är inte i FF än.

Det finns flera saker i Firefox som är skrivna i Rust, inte bara saker som kommer från Servo och Rust har varit krav för att bygga Firefox sedan Firefox 54. Med Stylo/Quantum CSS, WebRender/Quantum Render, Quantum Compositor, Quantum DOM och Quantum Flow integrerat med Gecko så har du fortfarande Gecko kvar och layoutmotorn är Gecko. Det är WebRender/Quantum Renderer som är nya gpu-accelererade renderaren och den är definitivt inte användbar i det skick som finns i 57an, du behöver också Quantum Compositor för att få ihop hela bilden där, det är en bit bort innan allt är på plats och Gecko är redan gpu-accelererat, så det är bara en del av motorn som ersätts med ny teknik, med en komponent som kunde skrivas om från grunden utanför Firefox-projektet för att sen integreras med det. Det är precis detta jag har beskrivit i flera inlägg, att de integrerar teknik från Servo i Gecko, steg för steg, det är detta som är Quantum Project, att ersätta motorn (i sig) är en senare fråga däremot. Nu ger de motorn ny teknik istället.

Vad jag vet? Jag har bara läst vad Servo-projektet, vad Quantum-projektet och Buggzilla har att säga. Alltså det utvecklarna säger på olika ställen. Jag använder Nightly dessutom. Kan kolla källkoden/kommentarerna på commits:en när det behövs för att reda ut oklarheter, om det är något oklart även om jag inte är bekant nog för att förstå hur allt är uppbyggt, att kolla vad som förändrats mellan olika versioner är inte så svårt däremot. Det finns massor som de inte är redo att integrera i Firefox/Gecko än, eller tom inte utvecklats till något användbart än. Varför göra kryptiska antydningar och varför inte rätta dig själv när du sagt konstiga saker? Rust är som sagt ett krav för att bygga Firefox idag, men det är kompilatorn för språket det handlar om, i slutändan har du bara din binär, det är inte som att Rust eller en rustmiljö byggs in i produkten. Rust är definitivt inte ett Mozilla-projekt bara för att det är sponsrat av dem och språket är ju egentligen inte mer kraftfullt. Rust-kompilatorn är fortfarande ett av de större projekten skrivet i Rust, Servo-teamet valde språket och driver nu det absolut största projektet som är skrivet i Rust-språket. Just för att det är sponsrat och delvis utvecklat av Mozilla är ju varför de använder det, vi får se om det är så lyckat att använda det, just nu är fortfarande det mesta skrivet i C++ och WebExtensions implementeras inte i Rust.

Edit: Quantum DOM är definitivt inte skrivet än, och är ju inget de hämtar från Servo heller, ser inte ut som det blir något av Rust där, vill du se en beskrivning av hela Quantum-projektet och lite om DOM av en av de ansvariga så kolla in https://billmccloskey.wordpress.com/2016/10/27/mozillas-quant... och https://hacks.mozilla.org/2017/06/an-inside-look-at-quantum-d...

Det som finns i v57 är Quantum DOM, Quantum Flow, Stylo, Quantum Compositor och rendern är på gång. Allt är väldigt otydligt. Man får googla lite så hittar man det hela. Jag är med på vad du menar. Vissa utav delmålen kommer finnas med när det lanseras i november medan andra är halvvägs. Blev lite otydligt från min sida igår. Det jag menar är att v57 är helt ny för de användare som är van vid det gamla Firefox. Provade lite igår och tyckte UI: et kändes sådär får se hur Foxen reagerar på de olika sidorna.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Opera 4lyf.
Var jobbigt när Opera gick till Chromium på version 15 och blev i princip en Chrome-kopia och därmed blev av med allt som gjorde Opera speciellt. Hängde kvar på gamla Opera ett bra tag pga det, men till slut så blev det så segt och out of date att man var tvungen att uppdatera.
Har för mig att det tog över två år innan jag äntligen fick tillbaks mina älskade mouse gestures på "nya" Opera. Tyvärr saknas fortfarande vissa av dom, men dom viktigaste finns och fungerar bra i alla fall. Kan inte vara i en annan webbläsare i mer än några sekunder innan jag börjar klanta runt med högerklick pga att mouse gestures saknas.
Exempel på ett par andra grejer jag saknar från gamla Opera är ctrl + 1-9 som genväg till sina 9 första speed dials och ctrl+enter för automatisk inloggning på hemsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det som finns i v57 är Quantum DOM, Quantum Flow, Stylo, Quantum Compositor och pocket

Quantum DOM är pågående och de har inte kommit särskilt långt https://wiki.mozilla.org/Quantum/DOM, sen är varken Quantum DOM, Flow eller Compositor från Servo eller i Rust. Pocket? Pocket har varit inbyggt i Firefox i flera år och är inte skrivit i Rust utan Java/Ecmascript. Finns gott om öppna buggar i lägre prio när det gäller Flow, och det är bara ett förbättringsprojekt, inte några nya komponenter. Det du har från Servo är i dagsläget Stylo/Quantum CSS. Non sequitur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det som finns i v57 är Quantum DOM, Quantum Flow, Stylo, Quantum Compositor och rendern är på gång. Allt är väldigt otydligt. Man får googla lite så hittar man det hela. Jag är med på vad du menar. Vissa utav delmålen kommer finnas med när det lanseras i november medan andra är halvvägs. Blev lite otydligt från min sida igår. Det jag menar är att v57 är helt ny för de användare som är van vid det gamla Firefox. Provade lite igår och tyckte UI: et kändes sådär får se hur Foxen reagerar på de olika sidorna.

Det som är nytt i 57 är Stylo/Quantum CSS och om vi räknar utseendet Photon UI. Sen är inte Quantum Compositor färdig på något sett bara för att den funnits sedan FF53. Flow har varit ett pågående förbättringsarbete så en hel del av det landar redan i FF56. WebRender/Quantum Render är inte användbar i 57an, och de har väl ingen anledning att ens bygga in experimentellt stöd i stabila 57an, de har ju developer edition, beta-versionen eller Nightly för det. Det som kommer från Servo i närtid är just Stylo/Quantum CSS och lite senare WebRender/Quantum Render. Sen omfattar Project Quantum andra saker också. Gecko kommer vara kvar hur som helst när de gått igenom alla dessa förändringar. Rendera sidor är inga problem, problemet med 57an kommer som sagt snarare vara att apier till WebExtensions inte är klara, och att tillägg helt enkelt inte kommer kunna göra vissa saker som de bör kunna, fixar för allt det kommer i senare versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Quantum DOM är pågående och de har inte kommit särskilt långt https://wiki.mozilla.org/Quantum/DOM, sen är varken Quantum DOM, Flow eller Compositor från Servo eller i Rust. Pocket? Pocket har varit inbyggt i Firefox i flera år och är inte skrivit i Rust utan Java/Ecmascript. Finns gott om öppna buggar i lägre prio när det gäller Flow, och det är bara ett förbättringsprojekt, inte några nya komponenter. Det du har från Servo är i dagsläget Stylo/Quantum CSS. Non sequitur.

Försökte ta reda på mer info däremot inte det enklaste. De flesta sidor pratar bara runt varandra. Pocket köptes från extern part. DOM förstod jag att den ligger som grund för dess multi process för flikar och för att komprimera mera junk så en liten bit kan man säga involverar Quantum. Rendern såg jag var knappt ens något vidare. Utan det stod att allt krut läggs på Stylo. Var inne på de diverse utvecklar sidorna och där förklarades det hela mer ingående. Såg det att Adblock plus var borta och fick lägga in en annan. UI:et kändes som att Mozilla kunde behållit Australis istället. Det nya UI känns som Google Chrome, helt jäkla ofärdigt amatörmässigt. Hoppas de inte tar väck så att man kan styla om skiten. På android/iOS känns det mer som gamla bettan och hoppas någon inser att det som är nu fungerar. Problemet med Foxen är inte UI utan att det inte kan slå lika stort som Chrome för webbläsaren är bra. Tyvärr är det pengar som talar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om Firefox v57+ håller vad den lovar byter jag tillbaks till FF från Chrome. Nya interfacet ser ut som ett lyft. Aurora var en rejäl försämring och en av anledningarna till att jag bytte webbläsare.

Permalänk
Medlem

Jag gick från IE8, till Chrome, till Firefox. Går inte tillbaka i alla fall. Om det kommer något nytt, med öppen källkod, kan jag tänka mig att prova det. Annars finns det bara Firefox för mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Firefox Quantum finns ute som beta,läs mer här.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Efter några timmar på developer som det numera heter tycker jag som sådan att det är lika snabbt som innan på vissa sidor medan andra laddar lite fortare vilket jag tror har mer med anslutningen. Så länge man inte tittar på UI:et så är det exakt som vanligt. Råkat ut för för 2 krascher när jag hade mer en flik öppen. Vissa tillägg finns inte längre, man får vara lite uppmärksam på den biten. Den som hittar Australis temat får gärna länka.

Permalänk
Medlem

Teman är döda, men det är väl minsta problemet.

Permalänk
Medlem

Kör på firefox 57 sedan en tid. Är riktigt jäkla nöjd alltså. Ett par tillägg fungerar inte, men det fanns ersättningar för det mesta. Det jag inte kunde ersätta var det jag använde för att ändra utseendet på browsern och göra den mindre utrymmeskrävande på skärmen. Men det var väntat, och det vägs upp av nya standardutseendet vilket inte var lika vänta att det skulle göra.

Prestandan är grym, och även om jag tror det drar lite mer RAM att dela upp webbläsaren på fler processer så är det fortfarande mycket snålare än chrome. Och det funktionella övertaget består ju såklart för firefox.
Är en tung surfare som har massivt med flikar öppna och trots det så fungerar allt blixtsnabbt.

Permalänk
Avstängd

För mig har det fungerat perfekt under alla år jag använt det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Firefox Quantum finns ute som beta,läs mer här.

Finns väll skarp nu? laddade ner och installerade nu. Alla mina extension som inte funkade i betan fungerar nu. Japp, kanske ett byte då av standardwebbläsare? Saknar dock forfarande att enkelt kunna ställa in standard-zoom.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]