Permalänk

Laptop överhettad vid spel

Laptopen stänger av sig när jag kör mer krävande spel och vid normal användning är temperaturen uppe i 60 - 70+ grader. Detta verkar uppenbarligen inte vara normalt så min fråga är då, vad beror detta på och vad gör jag åt det?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackening:

Laptopen stänger av sig när jag kör mer krävande spel och vid normal användning är temperaturen uppe i 60 - 70+ grader. Detta verkar uppenbarligen inte vara normalt så min fråga är då, vad beror detta på och vad gör jag åt det?

Tack!

Anledning: antingen felkonstruktion eller något stör ventilationen.

Vad du kan göra: kontrollera om fläktar fungerar, ta bort damm, täck inte ventilationshål och se till att luft har fria vägar

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ska jag skruva av undersidan för att kontrollera fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackening:

Ska jag skruva av undersidan för att kontrollera fläktarna?

Korrekt skruva av baksidan kontrollera fläktarna så dom snurrar lätt och blås av allt med luft på burk.
Kolla så det inte sitter massa damm fast i kylflänsen vid t.ex. utblås eller andra ställen som hindrar luften från att ta sig ut.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Kommer inte åt fläktarna när jag skruvat av. Bara en del i mitten som går att skruva av. Kan jag komma åt fläktarna med luft utifrån eller måste man skruva av underdelen helt? Kanske blir bäst att lämna in datorn för rengöring så att jag inte sabbar den.

Permalänk
Medlem

@theblackening Det bästa är ju om du har fri sikt till fläkten (dvs underdelen bortplockad) och på så vis kan blåsa dammet ut ur datorn och inte bara längre in i den.

På vissa laptop modeller sitter skruvarna under någon av gummifötterna.
Vad har du för märke/modell?

Permalänk

Sedan finns det ju också maskiner som helt enkelt blir varma och inte riktigt funkar för den typen av saker *host*trött på min 9560*host*

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

@henkiii: Det är en HP Pavilion dv7 notebook

Intel Core i7 2630QM @ 2.00GHz
Sandy Bridge 32nm Teknologi

1024MB ATI AMD Mobility Radeon HD 5000 (HP)

Skruvarna sitter synligt men det går inte att få av chassit eftersom det sitter så in i.

Permalänk
Avstängd

hur länge har du haft den? är den byggd för att spela med?

Permalänk

@orig_rejser: Ja fast det är en speldator så den borde ju rimligen klara av spel. Har haft den i flera år och den har inte alltid krånglat så gissar på att det är dammet som samlats i fläkten.

Permalänk

@JSvanberg: Ja det är en speldator. Har haft den många år nu.

Permalänk
Medlem

Väldigt vanligt att damm är orsaken när det gör så, jag har rengjort flera laptops med det problemet.
Allra bäst är att försöka hitta en guide till hur man tar isär datorn och följa den för att rengöra men temporärt så kan man testa att blåsa lite i utblåset till fläkten när datorn är avstängd men oftast så hjälper inte det så mycket.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av TheBlackening:

@orig_rejser: Ja fast det är en speldator så den borde ju rimligen klara av spel. Har haft den i flera år och den har inte alltid krånglat så gissar på att det är dammet som samlats i fläkten.

Ahh, då så, men googla på "datormodell" Clean fans så brukar det finnas filmer på yt som visar allt (alltså hur man plockar isär och ihop, var flex-sladdar sitter osv)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Rekommenderar även en kylplatta, De gör mer än man kan tro

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackening:

@henkiii: Det är en HP Pavilion dv7 notebook

Intel Core i7 2630QM @ 2.00GHz
Sandy Bridge 32nm Teknologi

1024MB ATI AMD Mobility Radeon HD 5000 (HP)

Skruvarna sitter synligt men det går inte att få av chassit eftersom det sitter så in i.

Om du skriver ut hela modellnumret, dvs det efter dv7 så kan man få fram en service and maintenance pdf från HPs hemsida som visar exakt vad du behöver göra för att få åtkomst till fläkten, eller iallafall så du ser fläkten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har själv haft en dv7 och en dv6 och kylningen på 1:a och 2:a gen är helt värdelös. Min dv7 (core gen 1) överhettade vid windows uppdateringar och kylningen i dv6an (core gen 2) dog helt.
Inte mycket du kan göra mer än att rensa ut dam och ha en kylplatta. Det finns inte tillräckligt med prestanda i kylningen för att hålla datorn i schack.
Inget HP ville göra något åt då och troligen inte nu heller. Fan kylningen i min t420 hanterar 45W quads bättre än en dv7 speldator och den är inte ens specad för mer än 35W dualcores.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Min brorson hade en dv6 så kallad "gaming laptop". Problemet är att fläkten måste snurra över 5000 rpm för att klara av att kyla den när han spelar. Fläkten gav upp efter ca 1 år. Jag lyckades hitta en som passade på ebay. Som tur var så beställde jag 2st. Den jag bytte gav också upp efter ca 1 år. Designen av dv6 klarar inte av att kyla den på något vettigt sätt vilket innebär att fläktarna helt enkelt tar slut.

Usch! För gaming laptops!

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

@Korgan:
Well mer HPs kylning. Det finns speldatorer med bra kylning men just dessa år hade dålig kylning hos alla men HP var i nog värst.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

@TheBlackening: du sktev att det inte är normalt att den gör så, hat den gjort så från dag ett du köpte den?

Permalänk

Köpte en burk luft o sprejade in genom fläkthålen och datorn har gått ner lite i temperatur. Ligger nånstans runt 53 C nu. Men är det tillräckligt? Vad ska en dator ligga på i temperatur när man inte använder den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBlackening:

Köpte en burk luft o sprejade in genom fläkthålen och datorn har gått ner lite i temperatur. Ligger nånstans runt 53 C nu. Men är det tillräckligt? Vad ska en dator ligga på i temperatur när man inte använder den?

Akta så du inte blåser in mer damm i själva datorn, se till att försöka få ut dammet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackening:

Köpte en burk luft o sprejade in genom fläkthålen och datorn har gått ner lite i temperatur. Ligger nånstans runt 53 C nu. Men är det tillräckligt? Vad ska en dator ligga på i temperatur när man inte använder den?

Min icke gaming dator (jag har en HP business dator) så ligger den på runt 45 grader när jag surfar o ser jag på YouTube eller Twitch så ligger den på typ 55 grader. Denna dator har dock bra kylning enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min icke gaming dator (jag har en HP business dator) så ligger den på runt 45 grader när jag surfar o ser jag på YouTube eller Twitch så ligger den på typ 55 grader. Denna dator har dock bra kylning enligt mig

Ja då funkar det eftersom den stackars fläkten bara ska kyla CPUn. Problemet är att HP använde samma fläkt för att både kyla CPU och en GPU.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319