Permalänk

Fläkt/kylning frågor

Jag är extremt dåligt med att starta trådar and stuff så det här kommer troligen se riktigt B ut.
MEN
Jag har ett Define R5 från fractal design som har 2 intag fläktar fram, en på sidan, och sen har jag utsug / Radiator i toppen.

På grund av min radiator i toppen med sina biffiga ML140 fläktar så har jag inte plats med en fläkt som utsug på baksidan av chassit.
så jag undrar om det är bättre att ha det helt öppet där så Radiatorn kanske kan suga ur därifrån eller är det bäst att täppa igen hålet med en av de ljuddämpande kuddarna man får med chassit så att det blir mer positiv lufttryck i chassit.

Jag är extremt kluven med detta.
Så jag tänkte om någon kunde göra valet åt mig haha

Visa signatur

i7-6700k | 16GB DDR4 | MSI GTX 980
|CHEESE FOR EVERYONE|

Permalänk
Medlem

@Godofcheese:

Sätt radiatorn och fläktarna som insug istället

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Jag är extremt dåligt med att starta trådar and stuff så det här kommer troligen se riktigt B ut.
MEN
Jag har ett Define R5 från fractal design som har 2 intag fläktar fram, en på sidan, och sen har jag utsug / Radiator i toppen.

På grund av min radiator i toppen med sina biffiga ML140 fläktar så har jag inte plats med en fläkt som utsug på baksidan av chassit.
så jag undrar om det är bättre att ha det helt öppet där så Radiatorn kanske kan suga ur därifrån eller är det bäst att täppa igen hålet med en av de ljuddämpande kuddarna man får med chassit så att det blir mer positiv lufttryck i chassit.

Jag är extremt kluven med detta.
Så jag tänkte om någon kunde göra valet åt mig haha

Jag har set top rads med fläktar som får plats med rear exhaust fan, om det nu inte är moddat och du tryckt in en 360.

Men tillbaka till frågan; jag skulle lämna det öppet, dra eventuellt på ett dammfilter.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

@Arcec: Det är riktigt trångt, får inte ens plats med en 120 fläkt där bak.
Jag har en 280 radiator btw, men grejen är att corsairs fläktar är lite speciella kan jag säga, tillåter inte någon fläkt :/
Sen kan jag ju helt enkelt flytta fram radiatorn och ta bort mina 5.2 bays, men då måste man ju ta bort sin fläkt controller.
decisions....decisions....

Visa signatur

i7-6700k | 16GB DDR4 | MSI GTX 980
|CHEESE FOR EVERYONE|

Permalänk

@Waup: Då har jag istället inget utsug alls, då kommer troligen varm luft "fastna" i mitten av chassit, som kan leda till att GPUn blir lite varmare, tror jag :/

Visa signatur

i7-6700k | 16GB DDR4 | MSI GTX 980
|CHEESE FOR EVERYONE|

Permalänk
Medlem

@Godofcheese:

Hur många fläktar har du tillgång till? och vilka slags fläktar har du?

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

@Arcec: Det är riktigt trångt, får inte ens plats med en 120 fläkt där bak.
Jag har en 280 radiator btw, men grejen är att corsairs fläktar är lite speciella kan jag säga, tillåter inte någon fläkt :/
Sen kan jag ju helt enkelt flytta fram radiatorn och ta bort mina 5.2 bays, men då måste man ju ta bort sin fläkt controller.
decisions....decisions....

Om fläktarna är pwm kan du kontrollera dessa via en hub eller via uefi.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av Waup:

@Godofcheese:

Hur många fläktar har du tillgång till? och vilka slags fläktar har du?

Radiator fläktarna : Corsair ML140 PRO
Insug fram: Standard 140mm Fractal
Insug sidan: Corsair AF140
Sen har jag liggandes mer fractal fläktar, 2st 140 och 1st 120mm Noctua NF-P1 och 2st Corsair SP140 "Låter riktigt mycket"

Skrivet av Arcec:

Om fläktarna är pwm kan du kontrollera dessa via en hub eller via uefi.

Det är sant, men har för mig att bara mina radiator fläktar är pwm :/, och dom styrs ändå av pumpen/Corsair Link.
Kan man styra icke PWM via hub?

Visa signatur

i7-6700k | 16GB DDR4 | MSI GTX 980
|CHEESE FOR EVERYONE|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Radiator fläktarna : Corsair ML140 PRO
Insug fram: Standard 140mm Fractal
Insug sidan: Corsair AF140
Sen har jag liggandes mer fractal fläktar, 2st 140 och 1st 120mm Noctua NF-P1 och 2st Corsair SP140 "Låter riktigt mycket"

Det är sant, men har för mig att bara mina radiator fläktar är pwm :/, och dom styrs ändå av pumpen/Corsair Link.
Kan man styra icke PWM via hub?

Möjligtvis kan http://www.phanteks.com/PH-PWHUB.html funka, men jag är något osäker.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

@Arcec: Det kan fungera, men är riktigt osäker också haha

Visa signatur

i7-6700k | 16GB DDR4 | MSI GTX 980
|CHEESE FOR EVERYONE|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

@Arcec: Det kan fungera, men är riktigt osäker också haha

Jag använder
https://www.inet.se/produkt/5320221/ek-cable-pwm-flaktforlang...
och
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Så kör jag 3 fläktar på min top exhaust rad på 1 mobo fan header, och sen 2 intake och 1 exhaust på en annan, och kontrollerar allt från UEFI.

Edit: Men då kör jag också med Noctua PWM fläktar

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A