Hjälp med att uppgradera min gamingdator

Permalänk
Medlem

Hjälp med att uppgradera min gamingdator

Hejsan! Som rubriken lyder så skulle jag vilja ha hjälp att uppgradera min speldator.
När jag kör BF1 så händer det väldigt många gånger att datorn låser sig mitt i ett spel med ett irriterande ljud som låter i ett par sekunder innan jag får bluescreen och datorn startar om sig, och det är bara i BF1 det händer. Har nu kanske inte något med grafikkortet att göra men det är väldigt aktuellt att uppgradera det nu i alla fall så.
Jag hade tänkt köpa ett Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC och vill kolla innan jag köper det ifall jag borde uppgradera något mer så jag kan köpa det samtidigt i så fall.

Specs:
Cooler Master Storm Trooper
ASUS Z97-A ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold, Modulär
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Svart Retail
ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION,
Geforce GTX 780

Tack på förhand!
Mvh, JimpaXo

Permalänk
Medlem

Köp det där grafikkortet.
I övrigt ser din dator bra ut.
Kör på ASUS GTX 1070 ! ASUS gör bra grejer.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar! Men man kanske ska vänta i ett par veckor eller en månad för på kompletts hemsida står det att dom släpper gtx 1080 Ti den 5 Apr (obekräftat) Så då kanske gtx 1070 sjunker lite i pris?

Mvh,
JimpaXo

Permalänk
Medlem

Sjunker kanske inte så mycket.
Men kan du vänta, så gör det.

Grafikkort säljs ju ofta på extrapris. Så håll ögonen öppna.
NetOnNet, Webhallen, INET, Komplett - jämför priserna hos dem.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimpaXo:

Okej tack för svar! Men man kanske ska vänta i ett par veckor eller en månad för på kompletts hemsida står det att dom släpper gtx 1080 Ti den 5 Apr (obekräftat) Så då kanske gtx 1070 sjunker lite i pris?

Mvh,
JimpaXo

Tror det är bättre att bara hålla utkik efter bra deals på 1070, komplett har riktigt bra deal på Gainward Phoenix just nu

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Okej, ja jag kan nog vänta en liten stund till.
Jag har nämligen ett presentkort på 2500kr på uppsala handelsförening och där ingår både El-Giganten och NetOnNet så det kan bli väldigt bra!

Vad jag kan se om mitt moderkort så är det DDR3 minnen som gäller och är det 1600Mhz som jag högst kan ha? sen kanske jag inte heller behöver ha mera RAM-minne eller snabbare om mina 8GB duger bra till att köra krävande spel?

Permalänk

Köp till 8gb ram så du har 16 + Gtx 1070 lär göra susen

Minneshastigheter finns på prisjakt men kolla upp exakt på asus hemsida så ser du exakta modeller som funkar
https://m.prisjakt.nu/product/2635987/properties

Permalänk

Men du har ju redan ett par 1600mhz ram stickor så köpt till ett par till för även om du skulle köpa 2133 eller annat så skulle de köras i 1600 pga att du har ett par som gör det redan

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort kan ha snabbare minnen.
Men standarden för DDR3 har varit 1600 länge.
Nu är det så att man tjänar just inget på att ha snabbare minnen.

Om du vill ha mer minne så köp till 2x4GB 1600MHz.
Då får du 16GB totalt.

Men man klarar sig långt med 8GB. Som du har.
Det är få gånger man behöver mer minne.

För att se hur mycket minne som man verkligen använder,
kan man öppna Aktivitetshanteraren (Task Manager).
Där kan man se hur mycket man kör.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar!
Jag var precis inne på asus hemsida och det stod så här om minnen:
4 x DIMM, max. 32GB, DDR3 2200(överklockad)/2133(överklockad)/3200(O.C.)/2000(överklockad)/3100(O.C.)/1866(överklockad)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2500(O.C.)/2400(O.C.)/1600/1333 MHz icke-ECC, obuffrat minne

Så då kommer det att funka om jag vill köra med mer än 1600 Mhz? Kommer nog köra med mina 8GB en stund till så får det räcka med grafikkort den här gången så kanske jag köper 2x4GB nya minnen lite senare om det blir aktuellt, eller är det bättre att köra med två minnen på 2x8GB? men då borde jag kunna köra med DDR3 minnen som har från 1333 Mhz till 2200 Mhz om jag nu skulle vilja ha så snabba minnen utan problem? Eller har jag fattat infon helt fel?

Mvh,
JimpaXo

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, det tog lite tid för mig att köpa uppgraderingar men nu när hösten är här så kände jag att det var dags.
Jag har jag köpt ett asus Gtx 1080 strix Advanced istället för 1070.
Sen köpte jag nya minnen också, det är Corsair Vengeance PRO series DDR3 2x8GB 2400MHz minnen.
Mitt moderkort har DDR3 så min uppgradering borde väl fungera fintfint?

Mvh,

JimpaXo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimpaXo:

En liten uppdatering, det tog lite tid för mig att köpa uppgraderingar men nu när hösten är här så kände jag att det var dags.
Jag har jag köpt ett asus Gtx 1080 strix Advanced istället för 1070.
Sen köpte jag nya minnen också, det är Corsair Vengeance PRO series DDR3 2x8GB 2400MHz minnen.
Mitt moderkort har DDR3 så min uppgradering borde väl fungera fintfint?

Mvh,

JimpaXo

Skickades från m.sweclockers.com

Att köpa nya DDR3 minnen är bortkastade pengar, du blir trots allt tvungen att köpa nya DDR4 minnen i framtiden. Grafikkortet kommer dock fungera utan problem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Att köpa nya DDR3 minnen är bortkastade pengar, du blir trots allt tvungen att köpa nya DDR4 minnen i framtiden. Grafikkortet kommer dock fungera utan problem.

Fast mitt moderkort Asus Z-97A kan väl bara ha DDR3 minnen eller funkar den med DDR4 minnen med?

Edit: så jag borde köpa nytt moderkort + DDR4 minnen istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimpaXo:

Fast mitt moderkort Asus Z-97A kan väl bara ha DDR3 minnen eller funkar den med DDR4 minnen med?

Edit: så jag borde köpa nytt moderkort + DDR4 minnen istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan "nog" enbart ha Ddr3 minnen.
Sen om du köpt annat moderkort och ddr4 minnen hade
du varit tvungen att byta processor också. Då ditt nuvarande moderkort och CPU är 1150

Permalänk
Medlem

För att klara upp det hela lite,

Det moderkort och processor du har nu kan endast köra DDR3.

Nästa moderkort/cpu du köper kommer inte använda DDR3.

2400MHz kommer att fungera så länge du inte kör dem samtidigt som dina gamla 1600MHz, då kommer alla stickor köras i 1600MHz.

Att köpa en ny i7a är i dagens läge helt meninglöst om du redan har en 4790k. Så jag ser inte varför det skulle vara bortkastade pengar att köpa DDR3. Din processor kommer att hålla ett bra tag till.

Det kommer fungera.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Okej då blev det lite klarare för mig! Så då kör jag med den här setupen jag har köpt nu sen när det är dags att uppgradera CPU så får jag köpa nya minnen och moderkort med så att allt är DDR4.
Tack för svar, då kan jag börja installera nya grejerna i datorn 😁👌🏻

Edit: nej jag kommer bara att köra med dom nya 2400 MHz stickorna som är 8x2gb, dom andra kastar jag nog.
Skickades från m.sweclockers.com