Helt oanvänd Seagate 4TB disk - Klickar vid uppstart ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Helt oanvänd Seagate 4TB disk - Klickar vid uppstart ?

När jag byggde en maskin som sekundär lagringsenhet åt ett projekt så köpte jag på mig 5st Seagate Desktop HDD ST4000DM000.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1661129
(Jag vet att diskarna inte är avsedda för raid och / eller kontinuerlig drift etc - WD RED är betydligt bättre, och det har jag i andra projekt med, så lämna det utanför diskussionen..)

Jag använde först bara 3st, la sedan till den fjärde när utrymmet började sina och nu var det dags för den femte... Men där tog det stopp!
Disken bara klickar vid uppstart, ganska aggressivt så det låter som att disken är trasig.

Den är aldrig använd och har legat i sin vadderade låda + anistatpåse sedan jag köpte diskarna i slutet utav 2013...
Nu kommer ju också problemet, således är disken c:a 3,5 år gammal - även om den inte gått en enda minut så verkar den vara DOA.

Det är dock ganska meningslöst att dra detta på garanti då den tidsramen är förbi, och dessutom är den köpt via CDON.COM (som inte är direkt kända för bra kundservice) - Men min fråga är väl egentligen, finns det något annat man kan göra ?

Jag har provat disken i 2 andra datorer och med externt chassi - alla får samma resultat, en klickande disk och/eller ingen hårdvara som syns varken i BIOS eller Windows.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: den diken är trasig. klickande ljudet du hör är till 99 procent från läsarmen. om troligen är ur läse och den diken är att betrakta om död

Permalänk
Livsnjutare 😎

.. Skulle väl testat alla direkt vid leverans helt enkelt.
#LärdomTillNästaGång

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Garantin är 36 månader, så det är bara och glömma och gå vidare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

@andreas_dock:

Läste på deras sida att dom har bara garantin i 2 år.

Nästa gång använd WD gold dom ha 5 års garantin.

"Warranty, Limited (years) 2år"

Källa: http://www.seagate.com/www-content/datasheets/pdfs/desktop-hd...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Seagate hade stora problem med sin sin ST3000DM001 serie. Jag vet att de var relativt enkla att deala med då när det gällde att byta ut trasiga diskar, så mitt tips är att kontakta Seagate direkt och höra med dem. Förklara hur det ligger till, att disken aldrig är använd osv, och se om de kan göra någonting. Är ju värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

.. Skulle väl testat alla direkt vid leverans helt enkelt.
#LärdomTillNästaGång

Ja, troligtvis har du råkat få ett dåligt ex. Skadar ju aldrig att testköra diskar i ett tidigt skede och kolla av SMART-status mm.

Du har ju tänkt helt rätt i att ha någon reservdisk liggandes men som sagt, i ditt fall hade ju en disk med 5 års garanti tid varit inom ramen för ditt byggande även om det inte heller är någon större garanti om du är i behov av disken direkt för att någon annan disk gett upp.
Verkligen surt att det är just den sista disken som gett upp samt att du inte hunnit provkört disken inom garantitiden.

Har själv flera st. av Seagates 4TB "Desktop" diskar som sedan 3,5 år varit igång 24/7 och ingen av dem har någonsin strulat, provkör dock alla diskarna i händelse av måndags-ex. för oavsett garantitid kan olyckan vara framme och jag kan då vara i behov av disken direkt, då funkar det ändå inte optimalt även om jag skulle ha garanti kvar på den

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@Binky: Helt riktigt, bra tips till TS!
Om Seagate är villiga att undersöka disken kan de säkert konstatera att den inte snurrat många minuter.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Binky:

Seagate hade stora problem med sin sin ST3000DM001 serie. Jag vet att de var relativt enkla att deala med då när det gällde att byta ut trasiga diskar, så mitt tips är att kontakta Seagate direkt och höra med dem. Förklara hur det ligger till, att disken aldrig är använd osv, och se om de kan göra någonting. Är ju värt ett försök.

Skrivet av krigelkorren:

@Binky: Helt riktigt, bra tips till TS!
Om Seagate är villiga att undersöka disken kan de säkert konstatera att den inte snurrat många minuter.

Jag satsar på detta!
Får börja med att maila en resresentant för Seagate här i Sverige och ta det därifrån

Tack för input!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Seagate hade stora problem med sin sin ST3000DM001 serie. Jag vet att de var relativt enkla att deala med då när det gällde att byta ut trasiga diskar, så mitt tips är att kontakta Seagate direkt och höra med dem. Förklara hur det ligger till, att disken aldrig är använd osv, och se om de kan göra någonting. Är ju värt ett försök.

Instämmer. Det är ju dessutom lätt att via SMART-datan bevisa att disken faktiskt inte använts. Är ingen omöjlighet att de går med på att byta ut disken i ren goodwill.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig våga lagra något på en Seagate disk, har haft så mycket problem de gånger jag vågat mig på denna tillverkare.