Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Ljudkort till hyper x cloud 2

Tjena, besitter just nu ett par hyper x cloud 2 hörlurar och inget ljudkort. Undrar då om det är värt att köpa ett ljudkort? Tipsa gärna vilket Och är det stor skillnad på externa och interna ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjosa:

Tjena, besitter just nu ett par hyper x cloud 2 hörlurar och inget ljudkort. Undrar då om det är värt att köpa ett ljudkort? Tipsa gärna vilket Och är det stor skillnad på externa och interna ljudkort?

Det interna är oftast tillverkat så billigt som möjligt vilket innebär att även det billigaste ljudkortet blir en uppgradering.
Sedan hur mycket du vill lägga är upp till dig

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av sjosa:

Tjena, besitter just nu ett par hyper x cloud 2 hörlurar och inget ljudkort. Undrar då om det är värt att köpa ett ljudkort? Tipsa gärna vilket Och är det stor skillnad på externa och interna ljudkort?

Om du inte hör något brus eller andra störningar så nej, du kommer inte få någon märkbar skillnad i ljudkvalitet. Kör mina cloud 2 på interna ljudkortet och det låter bra. Sjukt bra ljud för att vara "gejming"

Permalänk

Skit också! Helt plötsligt gav högra kanalen upp i min 1+. Har öppnat upp den men kan inte se några direkt kritiska problem. Ingen smälld kondning eller svarta lödningar osv. Oklart om jag besitter den tekniska kunskapen som kanske krävs för att mäta upp vad exakt som är felet men jag får väl göra ett försök i alla fall

Verkar vara själva keramiska socketen för röret som get upp. Hur det nu är möjligt under en arbetsdag vet jag inte men något verkar knas. Fick igång ett rör i alla fall men då krävdes det att jag tryckte ner det relativt hårt. Sedan bytte jag rör igen och testade men då va det samma fel. Vet inte om det är värt att byta sockets.

Permalänk
Fyndjägare

Massdrop har gått bananas nu.

Liquid Carbon X för $300 (Originalet kostade $800 senast den såldes). Säljstart 14:e Sep.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-alex-cavalli-liquid-c...

Och ny variant av Cavalli Tube Hybrid med SDAC inbyggt. $320 men tyvärr ingen DAC utgång.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-cth-sdac-dac-amp

Liquid Carbon originalet
https://www.cavalliaudio.com/products/liquid-carbon-2-0-headp...

Massdrop Liquid Carbon X

Massdrop Cavalli Tube Hybrid

Cavalli Liquid Carbon 2.0

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Liquid Carbon ser trevlig ut. Vad jämförs den med i schiit-utbudet. Jotunheim?

Någon som har en liquid carbon? Har inte köpt något hörlursförstärkare ännu och hade egentligen tänkt att köpa en magni.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Liquid Carbon ser trevlig ut. Vad jämförs den med i schiit-utbudet. Jotunheim?

Någon som har en liquid carbon? Har inte köpt något hörlursförstärkare ännu och hade egentligen tänkt att köpa en magni.

Om du ska en head amp kan jag rekommendera http://store.matrix-digi.com/

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Liquid Carbon ser trevlig ut. Vad jämförs den med i schiit-utbudet. Jotunheim?

Någon som har en liquid carbon? Har inte köpt något hörlursförstärkare ännu och hade egentligen tänkt att köpa en magni.

Till vilka hörlurar?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Blev ju väldigt sugen på en Liquid Carbon till mina D5000.

Frågan är hur stor skillnad man märker mot en O2 egentligen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Till vilka hörlurar?

hd600 främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjosa:

Tjena, besitter just nu ett par hyper x cloud 2 hörlurar och inget ljudkort. Undrar då om det är värt att köpa ett ljudkort? Tipsa gärna vilket Och är det stor skillnad på externa och interna ljudkort?

Beror väl på vad du har för moderkort och vilken ljudkrets det har. Många moderkort har helt bra ljud (tillräckligt bra för de flesta) nuförtiden speciellt de lite mer påkostade. Därför som det är betydligt mer ovanligt att folk köper datorer med diskret ljudkort nuförtiden jämfört med förr. Entusiasterna köper försåts en DAC/hörlursförstärkare men det är mer för dyra HiFi-lurar för att lyssna på musik och se på film.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har cloud x revolver och qpad qh-90. Bägge är katastrof ur z270-h påstått förbättrade realtek kretsar. Fast de största problemet är att jag får inte mickarna att fungera vettigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har cloud x revolver och qpad qh-90. Bägge är katastrof ur z270-h påstått förbättrade realtek kretsar. Fast de största problemet är att jag får inte mickarna att fungera vettigt.

Köpte ett billigt USB Ljudkort för att komma till bukt med strulande ingångar för micen.
https://www.amazon.com/Sabrent-Aluminum-External-Adapter-AU-E...

Löjligt billigt och fantastisk skillnad (har inte provat hur ljudkvalitén ut är men mic ingången funkar riktigt bra).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

Skit också! Helt plötsligt gav högra kanalen upp i min 1+. Har öppnat upp den men kan inte se några direkt kritiska problem. Ingen smälld kondning eller svarta lödningar osv. Oklart om jag besitter den tekniska kunskapen som kanske krävs för att mäta upp vad exakt som är felet men jag får väl göra ett försök i alla fall

Verkar vara själva keramiska socketen för röret som get upp. Hur det nu är möjligt under en arbetsdag vet jag inte men något verkar knas. Fick igång ett rör i alla fall men då krävdes det att jag tryckte ner det relativt hårt. Sedan bytte jag rör igen och testade men då va det samma fel. Vet inte om det är värt att byta sockets.

Little Dot 1+
eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Little Dot 1+
eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer..Får pengarna tillbaka men frågan är..Vad fan köper man nu för skoj?

Permalänk
Medlem

Trafomatic audio head two förslagsvis. http://www.trafomaticaudio.com/products/head-2/

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ingen aning. Har Trafomatic audio head one sen flera år tillbaks

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

3200 USD kostar den, så jäkligt oklart hur den kan ses som ett alternativ till LD1+.
@Agustavsson: Jag skulle kunna rekommendera förstärkaren jag köpt, men om jag minns rätt så är du rätt så förtjust att byta rör? Espressivo har lite udda rörtyper så finns inte så mycket att välja på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av aaaaaaaaaa:

hd600 främst.

Hmm verkar vara lite blandade åsikter om hur väl Liquid Carbon spelar med HD600/HD650. Hade jag haft de lurarna hade jag nog inte satsat en transistorförstärkare utan något med rör (helst OTL) typ Bottlehead Crack, La Figaro, Darkvoice eller Feliks Audio etc.

Min förhoppning är ju att Massdrop släpper en färdigbyggd Bottlehead Crack med Speedball så man slipper löda själv. Det vore kul.
https://bottlehead.com/?product=crack-otl-headphone-amplifier...

Edit: färdigbyggd
Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

3200 USD kostar den, så jäkligt oklart hur den kan ses som ett alternativ till LD1+.
@Agustavsson: Jag skulle kunna rekommendera förstärkaren jag köpt, men om jag minns rätt så är du rätt så förtjust att byta rör? Espressivo har lite udda rörtyper så finns inte så mycket att välja på.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte nu när jag hittade vilka jag gillade bäst..Och när man väl hittat något skoj så gick ju skiten sönder. Espressivo är säkert trevlig men det är för mycket pengar tycker jag. Man kanske ska prova en ny 1+, trivdes ju så bra med den när den väl fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Man kanske ska prova en ny 1+, trivdes ju så bra med den när den väl fungerade.

Ja det bör ju vara den lättaste lösningen. Det finns ju inte jättemånga bra rörförstärkare i den prisklassen. En Darkvoice annars kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Ja det bör ju vara den lättaste lösningen. Det finns ju inte jättemånga bra rörförstärkare i den prisklassen. En Darkvoice annars kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Darkvoice har varit ett alternativ men gick på 1+ eftersom jag tror att den är lite mer mångsidig än en darkvoice. Vi får se vart det leder, ska bli lite spännande att se hur en reklamation över ebay går till

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

3200 USD kostar den, så jäkligt oklart hur den kan ses som ett alternativ till LD1+.
@Agustavsson: Jag skulle kunna rekommendera förstärkaren jag köpt, men om jag minns rätt så är du rätt så förtjust att byta rör? Espressivo har lite udda rörtyper så finns inte så mycket att välja på.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja de var ju en del. Minns inte vad jag gav för min Head One en bit över 6000 tror jag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare

Audeze LCD-XC för 10000kr
Skåne
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=20307...

https://www.blocket.se/malmo/Audeze_LCD_XC_75443139.htm?aw=1

Och det ligger en Geek Out 720 på ebay för 1000kr inkl frakt. Säljare i England.
http://www.ebay.com/itm/172849046873

Karatebra ljud för 11000kr

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ja är någon ute efter ett par riktigt trevliga lurar och kan lägga 10k så skulle jag inte tveka på XC. Nästan ett krav att köpa typ en Lohb strap dock iom att de väger en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

650g (!). Hade aldrig ens kollat på dem pga tyngden. Förstår att ljudet är viktigt, men när lurarna är så tunga blir de en distraktion som jag har svårt att se något ljud kompensera för.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av aaaaaaaaaa:

650g (!). Hade aldrig ens kollat på dem pga tyngden. Förstår att ljudet är viktigt, men när lurarna är så tunga blir de en distraktion som jag har svårt att se något ljud kompensera för.

Tycker de funkar trots vikten. Men med Lohb strap. Annars trycker de på för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ni som har så tunga lurar, är det något ni använder bara korta stunder? Jag tycker mina fidelios är tunga.

Permalänk
Medlem

Liquid Carbon drop live nu! ETA Feb 28, 2018.

Håller tummarna att de släpper en balanserad dac i samma låda.