Permalänk

Karriärbyte mot IT

Arbetar idag som svagströmselektriker. Med nätverk, tele/data, passér osv. Bygger upp nya nätverk, fiberlösningar, osv. Finns det någon väg att gå utan att behöva läsa allt för mycket, kan jag redan idag söka nått annat arbete och jobba mig uppåt eller vad rekomenderar ni för vägval?

Skulle vilja konfa servrar, hantera felanmälningar osv, drifta nya anläggningar, underhåll osv.

Visa signatur

| Gigabyte GA-MA770T-UD3| Phenom II 965 x4 @ 4Ghz | Radeon HD5850 1GB @ core900 mem1100 | 8 gb Corsair 1333 mhz |

Permalänk

Jag hade nog inte gått in i IT-branschen om jag vet hur det är som jag vet nu, nu är man dock för bekväm. På dom flesta håll är det sjukt otacksamt, krav på mycket utbildning och kunskap som man inte riktigt får tid för på arbetsplatsen då det på många ställen räknas med att man har som fritidsintresse att lära sig mer. Stresståighet ska vara på topp, fortfarande många som bränner ut sig osv.

Branschen ändras ganska snabbt, men fortfarande vanligt både hos stora konsultbolag och mindre företag med egna system.

Jag har kommit upp mig ganska bra, men är sugen på att byta till något helt annat så man kan fokusera mer på livet, (annars blir man utdaterad snabbt). Men man är ju för bekväm

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

helpdesk brukar inte kräva nåt mer än intresse. Nåt med nätverk är väl annars vettigt eftersom du verkar jobba med det som inte är att confa nätverksutrustning redan?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Andersson:

Arbetar idag som svagströmselektriker. Med nätverk, tele/data, passér osv. Bygger upp nya nätverk, fiberlösningar, osv. Finns det någon väg att gå utan att behöva läsa allt för mycket, kan jag redan idag söka nått annat arbete och jobba mig uppåt eller vad rekomenderar ni för vägval?

Skulle vilja konfa servrar, hantera felanmälningar osv, drifta nya anläggningar, underhåll osv.

Byt för fan inte bort de där, IT-jobben idag är extremt krävande och stressiga.. jag valde efter min IT-utbildning att fortsätta inom industrin och är idag en processoperatör istället och kan vara ledig när jag kommer hem samt tjänar mer än vad jag har behov av redan

Ser hur hårt pressade vår Robottekniker/Servicetekniker/IT-tekniker på jobbet är och han tjänar bara ungefär 4000kr mer än mig innan skatt.. helt klart ovärt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag hade nog inte gått in i IT-branschen om jag vet hur det är som jag vet nu, nu är man dock för bekväm. På dom flesta håll är det sjukt otacksamt, krav på mycket utbildning och kunskap som man inte riktigt får tid för på arbetsplatsen då det på många ställen räknas med att man har som fritidsintresse att lära sig mer. Stresståighet ska vara på topp, fortfarande många som bränner ut sig osv.

Branschen ändras ganska snabbt, men fortfarande vanligt både hos stora konsultbolag och mindre företag med egna system.

Jag har kommit upp mig ganska bra, men är sugen på att byta till något helt annat så man kan fokusera mer på livet, (annars blir man utdaterad snabbt). Men man är ju för bekväm

Håller helt med!
Har visserligen bara jobbat inom IT i 6 år, men under de åren har jag upplevt exakt samma sak.
Nya system införs och man förväntas kunna dem utan att få någon form av kurs eller genomgång.
Om du verkligen vill jobba inom IT, försök undvika bemanningsträsket. Det sköts på att så otroligt dåligt sätt och man känner sig som boskap i slutändan.
Nu har jag äntligen fått anställning inom en helt annan bransch och hoppas på att jag kan få tillbaka lite livsglädje igen.

Fråga runt lite innan du verkligen bestämmer dig

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för fördomar emot IT? Vanligt inom konsult är att man kommer till en nyprodukt som man ej vet ej skvatt om, det saknas information och är X antal företag inblandade där alla knappt kan sin del av det hels. Det enda man är säker på är att man minst ska fakturera kund 40 000kr/veckan enbart för sitt arbete, mjuk och hårdvaror tillkommer.

Nå det finns olika IT jobb, TS verkar syssla med en hel del intressanta saker och det naturliga för det skulle jag säga är en KY utbildning inom nätverk om man vill jobba mer med nätverk och servrar.

Permalänk
Medlem

Skumma arbetsplatser ni jobbar på då.
Vi sätter upp system åt övrigt folk som pysslar med utveckling. det mesta är automatiserat så är oftast felsöka buggar, rensa sånt som inte är automatiserat än.
Installera nya hosts, nya san, nya nätverksprylar. Kan man inte hur det funkar så får man ju se till att lära sig men det är inte direkt någon som förväntar sig att man ska kunna nåt nytt utan att man får ha lekt runt först.
Om det behövs får man ta in konsulter som lär upp en.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Håller helt med!
Har visserligen bara jobbat inom IT i 6 år, men under de åren har jag upplevt exakt samma sak.
Nya system införs och man förväntas kunna dem utan att få någon form av kurs eller genomgång.
Om du verkligen vill jobba inom IT, försök undvika bemanningsträsket. Det sköts på att så otroligt dåligt sätt och man känner sig som boskap i slutändan.
Nu har jag äntligen fått anställning inom en helt annan bransch och hoppas på att jag kan få tillbaka lite livsglädje igen.

Fråga runt lite innan du verkligen bestämmer dig

Lättare att få jobb inom "bemanningsträsket" så det kan ju vara bra för att få in en fot på arbetsmarknaden. Men man bör försöka ta sig ur det efter max ett par år. Det är som sagt väldigt otacksamt och man känner sig mindre värd som "låtsasanställd".
T.ex, under nästan 3 år gick jag till samma jobb som mina kollegor, men hade inget att säga till om (fick inte vara med på personalmöten o.s.v.), hade lägre lön och sämre villkor (om kundföretaget hade en ledig dag var det inte säkert att vi konsultare hade det, utan vi fick gå utan lön/timmar den dagen). Men som nyutexaminerad från KY-utbildning utan så mycket kontakter hade jag nog inte kunnat få något annat jobb, och de 3 åren var värdefulla på CV:t även om de var ett slöseri med tid och energi för mig personligen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Gäller att hitta "it" som man passar för.

Jobbat på IT med användarstöd på ett universitet. Lugn stämning, periodvis lite stressigt (terminstart osv), varierat men mest det vanliga med AD admin och felsökning av klienters datorer.

Jobbar nu som it konsult (fast anställd på en firma, med 3 andra it konsulter). vi jobbar mest med support via remote eller telefon, installationer av office 365 och mindre soho nätverk (1-20 klienter), drar kabel, bygger nätverk och inget mer avancerat än ett par accesspunkter, nas, AD server. Kör nästan uteslutande ubiquiti grejer, då dom är billigare för priskänsliga kunder som små företagare.

Men gör även sånt som rent krasst inte är IT, installera mobilförstärkning, antenner osv. Men då är firman liten, dom flesta (10 typ) jobbar i verkstad med alkolos, taxameter osv.

Man förväntas inte kunna allt i världen utan mest vara flexibel och ha bred kompetens utan att vara expert på allt.

Permalänk
Medlem

Är inte problemet här att "IT" används som idag är ett väldigt vitt begrepp, typ som att tro att alla invandrare är lika även om nån är Civilingenjör från Iran och någon annan plockat bomull i sydamerika. Det finns många yrken inom IT, varav en del är rätt "flotta" med bra betalt, medan andra nog är mer hårt arbete för rätt ordinära löner. Därmed inte sagt att något måste vara "finare" än det andra, på samma sätt som jag inte tycker jag gör ett finare jobb än en Sjuksköterska trots att jag tjänar...mer.

Kan dock hålla med om stressfaktorn, halveringstiden på kunskap är kort och det som var da shit för 3 år sen kan vara snudd på ute idag. Samtidigt är dock grundkunskapen (i mitt fall hur man bygger mjukvara) mycket densamma och erfarenheten är guld värd. Största stressen skulle jag säga är att jobba med ungdomar som tror dom kan allt mycket bättre.....och av och till inse att dom faktiskt har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad är det för fördomar emot IT? Vanligt inom konsult är att man kommer till en nyprodukt som man ej vet ej skvatt om, det saknas information och är X antal företag inblandade där alla knappt kan sin del av det hels. Det enda man är säker på är att man minst ska fakturera kund 40 000kr/veckan enbart för sitt arbete, mjuk och hårdvaror tillkommer.

Nå det finns olika IT jobb, TS verkar syssla med en hel del intressanta saker och det naturliga för det skulle jag säga är en KY utbildning inom nätverk om man vill jobba mer med nätverk och servrar.

Absolut, det ljuva livet som konsult. Sen hr man stackarna som är fastanställa för 40k/månad som får gå och fylla i och lösa allt som konsulterna "inte vet ett skvatt om" och som lämnas halvfärdigt när dom är som bortblåsta.

Talar rent allmänt nu, inget mot just dig, men det där är erfarenheterna jag har.
Det senaste stora konsultprojektet jag hade missnöjet att bli en del av (sent omsider och inkallad på en kant när upphandling och projektering redan var "klart") gick på runt 2 millar.
När konsulterna var borta och cheferna hos oss som fuckat upp hela upphandlingen sagt upp sig och dragit vidare i karriären tog det mig och mitt team nästan ett år att få rätsida på allt som inte funkade. Vi tjänade långt från 2 millar, btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Talar rent allmänt nu, inget mot just dig, men det där är erfarenheterna jag har.
Det senaste stora konsultprojektet jag hade missnöjet att bli en del av (sen omsider och inkallad på en kant) gick på runt 2 millar.
När konsulterna var borta och cheferna hos oss som fuckat upp hela upphandlingen sagt upp sig och dragit vidare i karriären tog det mig och mitt team nästan ett år att få rätsida på allt som inte funkade. Vi tjänade långt från 2 millar, btw.

Drar till med en vild gissning - obefintlig kravspec vid projektstart och en dålig beställare som trodde sig kunna nog för att sköta ledarskapet i projektet på egen hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Drar till med en vild gissning - obefintlig kravspec vid projektstart och en dålig beställare som trodde sig kunna nog för att sköta ledarskapet i projektet på egen hand?

Yeap. Sen "säkrade dom upp" med "Bassebaba", Jesus i form av "it/ingenjör" som "förväntas lösa alla problem för det är ju bara knappa lite på tangentbordet".
Självfallet hade man ingen say i nått av det du nämner utan åkte bara på att i nån sorts misär förväntas lösa all skit. Givetvis utanför ens "vanliga" arbetsuppgifter. Sista gången jag räknade efter vad jag gjorde hamnade jag kring 250% arbetsbeläggning.

Sen undrar dom (läs ledning/chefer) varför de vanliga anställda är missnöjda
Har tappat räkningen på hur många vettiga anställda jag mött under åren som gått över till konsultbiznizen, varje gång blir företaget i fråga en del sämre. Tillslut en enda stor konsultsoppa där alla fakturerar och inget händer. Så vackert.

Ni som hängt med vet att jag sa upp mig. Vad jag gör nu undrar ni? Startar upp egen konsultlåda

Edit: För att förklara lite mer ingående. Jag har redan signat ett 6-månadersuppdrag där jag som
konsult (läs typ bemanning) drar in mer deg (pension och allt annat inräknat förstås) än vad jg gjorde på 1 år som anställd. Det sjuka är att det är till en tjänsts arbetsbelastning, rena semestern jämför med dom 250% jag hade som anställd.
Sen undrar återigen företag varför det är så svårt att anställa. Go figure

Matematik hos företag "öh vi erbjuder 45k i månaden utan bonus". Ingen nappar.
Okej, shit, panik, vi konsultar in lite folk på 6-månaders deals för 1200:- i timmen, inga problem!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, det ljuva livet som konsult. Sen hr man stackarna som är fastanställa för 40k/månad som får gå och fylla i och lösa allt som konsulterna "inte vet ett skvatt om" och som lämnas halvfärdigt när dom är som bortblåsta.

Talar rent allmänt nu, inget mot just dig, men det där är erfarenheterna jag har.
Det senaste stora konsultprojektet jag hade missnöjet att bli en del av (sent omsider och inkallad på en kant när upphandling och projektering redan var "klart") gick på runt 2 millar.
När konsulterna var borta och cheferna hos oss som fuckat upp hela upphandlingen sagt upp sig och dragit vidare i karriären tog det mig och mitt team nästan ett år att få rätsida på allt som inte funkade. Vi tjänade långt från 2 millar, btw.

I mitt fall är det vi som är inhyrda "proffsen" som ska kunna allt och lösa det kund vill ha, det kostar kund över 160 000kr månaden för en person så kunden förväntar sig ett arbete därefter.
Problemet är att när man arbetar med allt ifrån nätverk, servrar (Exsi, San m.m), allt inom webb och applikations, databas-utvecklingen, cad, sharepoint proffs o.sv, o.s.v så är det svårt att vara duktig på allt och alla klagar på att man "suger" i förhållande till ens kostnad.

Att smala in området, ja då får man problem att vara fullbelagd. Vad jag upplever är att behovet av allt i alla tekniker bara blir större, även om man jobbar som "ren webbutvecklare" så ska man sätta upp webbserver, intranät, med AD inloggning, databaser och kommunikation emot andra system. Kunder vill ha sms, pager-utsckick etc utan att ha tillgång till internet.

Problemet idag är att allt ska kommunicera med allt, inte minst sharepoint. Den tid då man gjorde en lösning som levde sitt eget liv håller på at försvinna.

Angående IT så är det framtiden, som man så är det eller inom vården det säkra att satsa på. Inga jobb är egentligen enkla de heller, ingen vården, skolan får ju de anställda en hel del skit där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Yeap. Sen "säkrade dom upp" med "Bassebaba", Jesus i form av "it/ingenjör" som "förväntas lösa alla problem för det är ju bara knappa lite på tangentbordet".
Självfallet hade man ingen say i nått av det du nämner utan åkte bara på att i nån sorts misär förväntas lösa all skit. Givetvis utanför ens "vanliga" arbetsuppgifter. Sista gången jag räknade efter vad jag gjorde hamnade jag kring 250% arbetsbeläggning.

Sen undrar dom (läs ledning/chefer) varför de vanliga anställda är missnöjda
Har tappat räkningen på hur många vettiga anställda jag mött under åren som gått över till konsultbiznizen, varje gång blir företaget i fråga en del sämre. Tillslut en enda stor konsultsoppa där alla fakturerar och inget händer. Så vackert.

Ni som hängt med vet att jag sa upp mig. Vad jag gör nu undrar ni? Startar upp egen konsultlåda

Kan ärligt utan problem hålla med om detta. Som konsult så blir man oftast underskattad som en resurs av ledningen. Även om man ses som en viktig medlem i teamet och att man kommer med utomstående kompetens som företaget inte har så tror ledningen oftast att dom vet bättre. Man kan sitta på möten där dom går igenom reformer som ska genomföras som är helt inkorrekta.

Desto större företag man sitter på desto mer politik är det. Produktägaren kan va helt inkompetent men ändå ha en ledande position sedan 10 år tillbaka. Som konsult gäller det att ändå hålla huvudet kallt och se positivt på de förändringar man trots allt fått igenom.

Det är i alla fall min erfarenhet av att arbeta som konsult på ett 'större' företag i viktig produkt.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

@anon159643 Aha, missförstod. Men jag hade ju liknande problem. Det köptes in system som konsulter installerade, system man själv aldrig jobbat i. Första kontakt man själv fick med dessa system var när dom inte fungerade som beställarna drömt ihop i någon sorts egen lsdtripp och då stod man där och skulle lära sig något som anses vara ett helt eget yrke på typ 2 dagar

Så sjukt trött på IT men problemet är likförbannat att det i min sits vore ekonomiskt idiotiskt att skola om.