Spel dator, budget på 12000 kr, är oduglig noob, är denna datorn ok?

Permalänk

Spel dator, budget på 12000 kr, är oduglig noob, är denna datorn ok?

Komplett har en dator färdig monterad o allt:

https://www.komplett.se/product/11144/datorer/komplett-pc/kom...

Min dator jag har nu är från 2010 och är uråldrig, spelar mest EU4 så har inte behövt uppgradera den. Dock så har ja börjat spela Player Unkown och laggar balle med lägsta på allt så jag dör helatiden och ragequitar.

Nårra tips ?

Permalänk
Inaktiv

Tycker man borde kunna få in ett 1070 i den budgeten 🤔

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk

jo men drar ju ner på allt annat för priset av ett bättre grafik kort som jag bara kan uppdatera två år senare

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10691796/

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Som sagt grafikkortet verkar lite dåligt, sen en total 8GB minne är nästan för lite redan idag.

Om du vill så hjälper många här nog till att plocka ihop en bra dator från scratch, sen kan man ofta lägga till 500 eller så för att få den färdigmonterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Ryzer: KAg behöver Windows 10 och monterad.....250 evo ssd e svin gammal ju? pm96 är sjukt mycket bättrte för 200 extra?

Permalänk

JAg ser inte heller meningen att lägga 5000 kr på ett grafik kort, när jag istället kan lägga runt 2500 och sen byta upp mig om 3-4 år för 2500 kr till

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

@Ryzer: KAg behöver Windows 10 och monterad.....250 evo ssd e svin gammal ju? pm96 är sjukt mycket bättrte för 200 extra?

Du kan inte få allt. Fick ju snåla för att tycka in ett TI.
Windows kan du köpa för ca 40 kr på ebay.

Permalänk

@Ryzer: WTF varför kostar windows 10 20 kr på ebay ?xD fast de är dock bara nerladdning va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

@Ryzer: WTF varför kostar windows 10 20 kr på ebay ?xD fast de är dock bara nerladdning va?

Du får en kod, sällsynt med svenska dock.
Är väl en gråzon. Kapade kort som folk köpt med, eller gamla datorer som skrotats etc.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Du får en kod, sällsynt med svenska dock.
Är väl en gråzon. Kapade kort som folk köpt med, eller gamla datorer som skrotats etc.

jo men hur installerar jag datorn med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

jo men hur installerar jag datorn med den?

Inga problem, men gör rätt för dig och köp ett från en respekterad återförsäljare istället. En dryg tusenlapp och du har Windows förevigt på alla nya datorer.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Inga problem, men gör rätt för dig och köp ett från en respekterad återförsäljare istället. En dryg tusenlapp och du har Windows förevigt på alla nya datorer.

Okej, men min tanke med att ha bra kvalitet på allt förutom grafikkortet som ja tänker uppgradera om 3-4 år. 'r det dumt?

För ett 1060 lär väl maxa ett spel som pubg ändå eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Okej, men min tanke med att ha bra kvalitet på allt förutom grafikkortet som ja tänker uppgradera om 3-4 år. 'r det dumt?

För ett 1060 lär väl maxa ett spel som pubg ändå eller?

Nej.

Denna kommer klara det galant. Dock lite dyr. Men går att snåla in på Chassi, GPU, Mobo och ändå få ut liknande prestanda men tog delar jag vet funkar bra och håller kvalité.
Du kan få ner denna till ca. 12 200kr om du vill, kan byta delarna åt dig i så fall om budgeten är strikt på 12k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10692376/

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Nej.

Denna kommer klara det galant. Dock lite dyr. Men går att snåla in på Chassi, GPU, Mobo och ändå få ut liknande prestanda men tog delar jag vet funkar bra och håller kvalité.
Du kan få ner denna till ca. 12 200kr om du vill, kan byta delarna åt dig i så fall om budgeten är strikt på 12k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10692376/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10692376/

Kan man byta ut i7 7700 mot Ryzen 1600 ? Ryzen är 1000 kr billigare och bättre? o sen ta dem 1000 kr o byta ut 1070 mot ett 1080?

Står att Ryzen 1600 är bättre i de benchmarks ja kollar, men jag har iungen koll personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Kan man byta ut i7 7700 mot Ryzen 1600 ? Ryzen är 1000 kr billigare och bättre? o sen ta dem 1000 kr o byta ut 1070 mot ett 1080?

Står att Ryzen 1600 är bättre i de benchmarks ja kollar, men jag har iungen koll personligen.

Bättre för spel? Nej.
Vill du byta ut så vänta o köp Coffee Lake är mitt råd.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Bättre för spel? Nej.
Vill du byta ut så vänta o köp Coffee Lake är mitt råd.

Okej, enligt de läckta om coffee i5 8600k så ska den enkärnigt vara 11 procent bättre och 51 procent bätttre flerkärnigt arbetande. Påverkar det spelandet så mycket att de e värt o vänta 1 månad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Okej, enligt de läckta om coffee i5 8600k så ska den enkärnigt vara 11 procent bättre och 51 procent bätttre flerkärnigt arbetande. Påverkar det spelandet så mycket att de e värt o vänta 1 månad?

Skickades från m.sweclockers.com

Känns dumt att köpa nu. Ha is i magen och invänta tester. I7 7700k är bästa spelprocessorn just nu. Men det lär inte stå sig många veckor till.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Känns dumt att köpa nu. Ha is i magen och invänta tester. I7 7700k är bästa spelprocessorn just nu. Men det lär inte stå sig många veckor till.

Ok!

Skickades från m.sweclockers.com