Permalänk

Vilket grafikkort?

Titeln talar.
https://net2world.se/sapphire-nitro-rx-570-4g-lite-retail
vs
https://net2world.se/sapphire-pulse-rx-580-4g-lite-retail

580 har ju lite mer power men skiljer det ens med tanka på att skillnaden i Mhz är så låg? 570-modellen kommer väl också låta mindre samt har goda möjligheter för OC vilket ger det samma prestanda som 580-modellen?
Kommer att köras med en Ryzen 1200, troligtvis överklockad (iaf i framtiden).
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

svårt val? det bättre kortet är billigare än det sämre, iaf på den sidan du länkar

Permalänk
Skrivet av elBenko:

svårt val? det bättre kortet är billigare än det sämre, iaf på den sidan du länkar

Jo men alltså, det är ju trots allt nästan ingen skillnad i klockhastighet och med tanke på att 570-modellen har många andra förmåner tänkte jag att den ändå var mer värd? Också med tanke på att jag kör en Ryzen 1200 och vill inte flaska på något sätt.

Permalänk

Är samma kylare så låter nog så gott som exakt lika vid samma strömmatning och klock och fläktkurva.... 580 är ett självklart val, varför betala mer för ett stympat 580 aka 570?

Permalänk

Sen skulle jag nog hellre ta ett 1060 då det är samma peng men mer prestanda, du tänkte ju köra am4 sockeln så är ju lätt att uppgradera den sen om man vill det.

*edit* tänkte på 480, 580 är typ samma prestanda... dock så är 1060 svalare och drar mindre ström

Permalänk

@clevestam: Är du säker på att det är samma kylare? Vart står det? Isåfall är ju valet givet.
Sen kör jag på Freesync, därav AMD.

Permalänk

Det står att båda har
"Dual-X Cooling: SAPPHIRE's acclaimed Dual-X Cooling is powered by two massive yet silent fans and state-of-the-art radiator design. The new form of our 95mm blades mean greater airflow and superior heatsink coverage at lower noise compared to standard cooling designs.

These feature dual ball bearing fans, which have an 85% longer lifespan than sleeve bearings in our tests."

Freesync ok då förstår jag.

Permalänk
Medlem

Man ska inte stirra sig blind på klockhastigheten heller, det finns andra fördelar. 580 har fler compute units, samt en snabbare minnesbuss. Nu är det visserligen bara 4gb-varianten, men där är fortfarande hastighetsskillnad, och när korten i princip kostar lika mycket så är valet rätt givet.

Permalänk
Skrivet av clevestam:

Det står att båda har
"Dual-X Cooling: SAPPHIRE's acclaimed Dual-X Cooling is powered by two massive yet silent fans and state-of-the-art radiator design. The new form of our 95mm blades mean greater airflow and superior heatsink coverage at lower noise compared to standard cooling designs.

These feature dual ball bearing fans, which have an 85% longer lifespan than sleeve bearings in our tests."

Freesync ok då förstår jag.

Skrivet av elBenko:

Man ska inte stirra sig blind på klockhastigheten heller, det finns andra fördelar. 580 har fler compute units, samt en snabbare minnesbuss. Nu är det visserligen bara 4gb-varianten, men där är fortfarande hastighetsskillnad, och när korten i princip kostar lika mycket så är valet rätt givet.

Okej, tack för hjälpen! Blir ett 580

Permalänk
Medlem

580 så klart, då de kostar lika mycket.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

Ja 580 eller köpa RX 56