Guide: Origin: Ha vissa spel på SSD och vissa på HDD (få snabbare laddningstid)

Permalänk
Medlem

Guide: Origin: Ha vissa spel på SSD och vissa på HDD (få snabbare laddningstid)

Beskrivning

Om du har lite plats på din SSD eller bara känner för att ha vissa spel på den medan du har övriga spel på en HDD kan du skapa en symbolisk länk. Vad det gör är att den visar en mapp eller fil på valfri plats (HDD), trots att den ligger någon annanstans (SSD).

I mitt fall har jag valt att lägga mina Origin-spel på H:\Games då jag har lite utrymme på min SSD-enhet. Dock har jag nog med utrymme för att få plats med ett spel (Battlefield 4). Vad jag gjort är då att jag skapat en symbolisk länk mellan C:\Games\Battlefield 4 och H:\Games\Battlefield 4. Detta gör att Origin tror att spelet ligger på H:\ men att det faktiskt ligger på C:\ vilket gör att jag kan utnyttja min SSDs snabbhet och bland annat få snabbare laddningstider.

C:\Games

H:\Games

---

Hur gör man?
Ersätt enheter och mappar med vad som motsvarar ditt upplägg.

  1. Skapa en mapp som heter Games i C:\

  2. Flytta ditt spel (Battlefield 4) från H:\Games\Battlefield 4 till C:\Games så att det blir C:\Games\Battlefield 4

  3. Öppna kommandotolken (funkar tyvärr inte med PowerShell) som administratör

  4. Skriv följande: mklink /D /J "H:\Games\Battlefield 4" "C:\Games\Battlefield 4"

  5. Färdigt. Nu kan du använda spelet från C:\ som att dom låg på H:\

Permalänk
Medlem

Grymt! Satt just och funderade på om jag skulle orka avinstallera BF4, välja ny destination och sen installera igen. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tror inte att jag förstår poängen med detta? Är väl bara att välja destinationsfolder när det skall installeras?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Tror inte att jag förstår poängen med detta? Är väl bara att välja destinationsfolder när det skall installeras?

Skickades från m.sweclockers.com

Går tyvärr inte alltid att välja i Origin, vet inte om jag någon gång fått den möjligheten?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Nej. Du kan endast välja en installationsmapp där alla spel installeras, alltså inte individuella installationsmappar för varje spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Tror inte att jag förstår poängen med detta? Är väl bara att välja destinationsfolder när det skall installeras?

Skickades från m.sweclockers.com

om jag nu inte har missat något så installerar både steam och origin spelen på samma ställe som de själva är installerade på

Permalänk
Medlem

I Steam kan du lägga till Libraries och välja var du vill installera spelet, men i Origin kan du välja ett där alla installeras.

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk

Eller så byter man bara mapp för vart origin ska installera mellan installationerna...

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

"Det går inte att skapa en fil som redan finns" får jag som meddelande i CMD... ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

"Det går inte att skapa en fil som redan finns" får jag som meddelande i CMD... ?

Den tidigare mappen måste vara raderad. Är den det? (H:\Games ska inte ha någon mapp som heter Battlefield 4)

Permalänk
Medlem

Smidig. Trodde faktiskt inte att Windows klarade symlinkar... Är det något nytt iom win7? Har letat efter denna funktion för några år sedan men då gick det inte, om jag inte missminner mig.

Bra tips!

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Tror inte att jag förstår poängen med detta? Är väl bara att välja destinationsfolder när det skall installeras?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man redan har installerat ett spel på typ ssd:n och sen vill man flytta över den till sin mekaniska disk så kan man bara inte flytta över mappen för då säger origin att spelet inte är installerat (om man tog bort den gamla mappen)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

Eller så byter man bara mapp för vart origin ska installera mellan installationerna...

Precis. Origin flyttar inte befintliga spel man har installerat när man ändrar installationsmapp i inställningarna. Man kan därför bara ändra inställningen innan man installerar spelet och sedan ändra tillbaka till sin vanliga mapp efter installation.

Skrivet av fragwolf:

Smidig. Trodde faktiskt inte att Windows klarade symlinkar... Är det något nytt iom win7?

Nej, NTFS har haft stöd för symlänk-liknande funktionalitet flera år. Vista lade till betydligt bättre stöd. Minns inte om Windows 7 även lade till något relaterat men det mesta är äldre åtminstone.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Om man redan har installerat ett spel på typ ssd:n och sen vill man flytta över den till sin mekaniska disk så kan man bara inte flytta över mappen för då säger origin att spelet inte är installerat (om man tog bort den gamla mappen)

Då är det bara att ändra mapp och sedan stänga av origin. Flytta spelet och slå på origin igen så kommer origin hitta spelet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquid2:

I Steam kan du lägga till Libraries och välja var du vill installera spelet, men i Origin kan du välja ett där alla installeras.

Gäller tyvärr inte alla spel i Steam, finns vissa som bara kan installeras på den disken som Steam ligger på.
Denna fixen fungerar fint då samt om man har mycket ram och vill köra en RAMdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Den tidigare mappen måste vara raderad. Är den det? (H:\Games ska inte ha någon mapp som heter Battlefield 4)

Aj fan, mappen hade visst inte flyttats klart. Nu funkar det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

funkar inte

Står bara det går inte att hitta sökvägen. någon som har en lösning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin94:

Står bara det går inte att hitta sökvägen. någon som har en lösning på det?

Vad skriver du?

Permalänk
Medlem

precis som du har skrivit fast på med disk d och spel istället för games

Permalänk

@Marwelln: Fan de funkar, du e kung, tack för tipset!!