Permalänk
Medlem

Funderar på NAS...

Precis som många andra så är även jag lite sugen på en NAS.
Framför allt för att lagra, ta schemalagda backuper, agera "hemmacloud" till mobiler och surfplattor...samt ev för att streama musik och film. Vill även kunna koppla in en extern USB-disk för att utöka utrymmet på NASen!

Köpte mig nyligen en extern Intenso 4GB USB3-disk, som jag planerade koppla in i vår Asus ac-66u router. Insåg snabbt 2 problem....routern hade bara USB2...och man kunde bara komma åt den med nått tråkigt ftp-program. Jag ville ju komma åt den som en vanlig nätverksenhet i utforskaren som enkelt kunde kommas åt av alla i familjen. (dessutom var det ett halvt helvete att lyckas få routern att känna igen hårddisken)

Nåväl....funderar på en riktig NAS istället och sen koppla in USB-disken för extra lagringsutrymme.

Har kollat på 3 olika, nämligen dessa:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/zyxel-nas326-2-...

https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/nas/synology...

https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/nas/asustor-...

Skiljer rätt mycket i pris...zyxel kostar runt 800kr mindre än de andra (och som student är man tyvärr inte rik), men är skillnaden mellan dessa så stor att en närmare dubblering av priset är motiverad?

Räknar här inte med några diskar, då jag har lite blandade diskar liggande på hyllan, och dom får räcka tills ekonomin tillåter 2 nya, stora, diskar!

Har läst en del bra om zyxel, men tappar man viktiga funktioner om man väljer denna billiga modell?

Hade länkat till fel Synology-NAS. Nu länkar den till den modell jag kikat på!
Permalänk
Medlem

Regel 1 är att en NAS är inte en backup - en backup måste man fortfarande ha även när man skaffar en NAS.

I praktiken köper man inte mer utrymme än innan när man köper en NAS fulla med diskar då man i princip inte tömmer sina befintliga diskar, man gör bara en kopia på innehållet till NAS, för så fort man tömmer sina befintliga diskar (och flyttar över till NAS) så har man backup-lös data och man måste ändå se till att dessa lagras upp på någon ytterligare media som backup inom snartid

Det finns allt för många trådar på den här forumet med desperata NAS-användare som har förlorat/håller på att förlora data för att de tror att med redundanta diskar så försvinner backupbehovet - och så får de ransomware-angrepp (via klientdatorer som krypterar alla nätvolymer den ser), minnesfel, systemfel, rena användarfel, kortfel eller åsknedslag i närheten och man ber desperat här på forumen om hjälp att försöka restaurera sina data från sin krashade RAID-set... Se till att det inte blir du också!! gör backup - regelbundet!!!

---

Billigare modeller brukar lida av kronisk minnesbrist, och kanske bara 1-kärnig processor har ingen HW-stöd för kryptering (eller ingen mjukvarustöd för HW-stödet av krypteringen) och du kanske bara får 30 MB/s istället för 100 MB/s på tänkta Gigabit-Ethernet port.

Att inte ha fungerande HW-stöd för kryptering svider mer än vad man kanske tror - i princip allt numera i form av https, ssl-sockets och ssh (även SMB/SAMBA ) bygger på krypteringar och är det mjukvaruemulerat så går det inte fort... kör man sin Pr0n-arkiv med encfs så kommer man inte glädja sig direkt åt med max 10 MB/s i överföringshastighet på en ARM-baserade NAS (vilket alla billigare NAS är) och inte har HW-stöd för kryptering

Skall du ha komprimering så vill du ha muskler på processorsidan - det gäller både filsystem-komprimgering (tex i filsystemet BTRFS som börja bli allt vanligare) och komprimering i olika program (zip, Gzip etc.)

Skall du köra torrent, transkodning av video, virtuella maskiner/docker-instanser, databas-hantering etc. så behöver du muskler i CPU och rejält med minne även där.

Sådant får du inte med billiga NAS

När det gäller antal diskplatser - köp med minst 4 diskplatser även om det bara startar med 2 diskar - du kommer vilja ha dom extra diskplatserna efter ett tag, jag lovar!!

om möjligt och får fram pengar för det - köp Intelbaserad NAS, mycket minne och minst 4 diskplatser.

Vill man experimentera själv - då kanske det är bättre att bygga en bättre och mer kapabel NAS själv för samma pengar som en medioker köpeNAS (bättre CPU, mer minne, mer diskplatser etc) - finns flertal trådar om detta

---

NAS: gränssnitt är viktig för många och det är olika smaker och möjlighet mellan olika märken.

Somliga av dem kan du prova att använda i förväg (tex synology) men att hitta en lämplig för just dina behov är inte lätt - alla har sina för och nackdelar - för min del så är det tex. absolut nödvändigt att komma åt shell via SSH och att det går att installera anständig sortiment bra och ha programvaror i denna (som midnight commander, emacs, python, atop, htop och en bunt till)

hur mycket grafiska skal man än använder, så behöver man emellanåt kunna få fram en root-shell för att lösa problem som de grafiska interface-makarna inte tänkte på...

Asustor har inte varit bra i den avseendet och det är extremt skral miljö i shell-miljö ingen 'apt-get' för att hämta programvaror eller liknande, först nu såg jag att det fanns en 'plug in' för midnigth commander, men det har tagit typ 4 år och fortfarande beta...

Andra varianten kan fungera bra med sedvanliga apt-get och man kan installera ganska mycket 'bra och ha'

En sak att titta på är om du önskar komma åt filerna utifrån från tex. nalle eller dator utanför din hemmanät - det är olika på olika miljöer om det är smidigt eller inte, om du måste ha en publik IP-adress, dyndns eller att NAS-tillverkaren hjälper till i det avseendet etc, och ytterligare saker om du önskar klienter för molnbackup av NAS eller själv vill skapa en owncloud eller liknande etc..

Permalänk
Medlem

Synology eller Asustor, zyxel har inget bra rykte när det gäller nas.

Synology: Mera funktioner, proffsigare
Asustor: Enklare, mera 3e parts appar (popcorn hour, utorrent mm).

Båda klarar dina krav med nätverksdelningar (alltså Samba "SMB" delning).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Regel 1 är att en NAS är inte en backup - en backup måste man fortfarande ha även när man skaffar en NAS.

Inget fel att använda NAS som backup. Dock skadar det såklart aldrig att lägga äggen i fler än två korgar. Så länge man inte förvarar korgarna på samma plats, vilket oftast är det stora felet många gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Inget fel att använda NAS som backup. Dock skadar det såklart aldrig att lägga äggen i fler än två korgar. Så länge man inte förvarar korgarna på samma plats, vilket oftast är det stora felet många gör.

Han menar nog att det räcker inte att ha filarna endast på en NAS och tro att det är säkert.
Informationen behöver finnas på minst två olika enheter som inte är beroende av varandra eller
kan komma åt varandra så att informationen blir korrupt samtidigt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |