Hur skaffar jag lättast drivrutiner till allt? Ominstallerat datorn.

Permalänk
Medlem

Hur skaffar jag lättast drivrutiner till allt? Ominstallerat datorn.

Byggde ihop en stationär dator för några år sedan, dock minns jag inte riktigt allt i mitt ihopplock.

Gjorde precis en ren installation av Windows 10 på datorn och visst fungerar allt men känns ändå som att tillverkarnas egna drivrutiner borde vara bättre än de som Windows tilldelar. Orkar inte skruva sönder datorn och försöka luska ut exakta modeller på allt jag har för att sedan manuellt ladda ner från tillverkarnas hemsida.

Några smidigare tips?

Permalänk
Inaktiv

@martin79: Ditt grafikkorts drivrutiner bör installeras automatiskt av Windows själv. Det gjorde det på min när jag gjorde en ren ominstallation för ca ett halvår sen.

Permalänk
Medlem

De flesta drivrutiner som Windows laddar ner kommer från tillverkarna, det du "förlorar" på att låta Windows göra det är alla extraprogram som brukar följa med tillverkarnas egna drivrutiner.

Men om du ändå vill ladda ner drivrutiner själv så kan du ladda ner t.ex. CPU-Z för att ta reda på vilket moderkort du har, och sen ladda ner de drivrutiner du behöver från tillverkarens hemsida. För grafikkortet har både AMD och NVIDIA möjlighet att automatiskt detektera ditt grafikkort och ladda ner drivrutiner, men du måste förstås veta åtminstone om det är ett AMD eller NVIDIA du har (syns också i CPU-Z).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Byggde ihop en stationär dator för några år sedan, dock minns jag inte riktigt allt i mitt ihopplock.

Gjorde precis en ren installation av Windows 10 på datorn och visst fungerar allt men känns ändå som att tillverkarnas egna drivrutiner borde vara bättre än de som Windows tilldelar. Orkar inte skruva sönder datorn och försöka luska ut exakta modeller på allt jag har för att sedan manuellt ladda ner från tillverkarnas hemsida.

Några smidigare tips?

aida64, program för att checka precis vad du har för chip på prylarna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: Finns program som kan se och ladda ner alla saknade drivrutiner för alla delar i datorn

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannezi:

@_niko_: Finns program som kan se och ladda ner alla saknade drivrutiner för alla delar i datorn

Ja, det finns ex "Driver booster" http://www.iobit.com/en/driver-booster.php men den säger inget om var den hittar sina drivrutiner och om det kommer från tillverkarnas webbsida. I annat fall kan jag lika gärna använda dem Windows 10 laddad ner till mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan kolla i enhetshanteraren efter installationen när du kört klart alla win updateringar om du får några larm och koncentrera dig på att ta hand om dem om du inte orkar kolla samtliga delar manuellt, då har du åtminstone whql drivers installerade och inget borde strula även om det kanske finn nån pryl som kan påverkas av nyare drivers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Ja, det finns ex "Driver booster" http://www.iobit.com/en/driver-booster.php men den säger inget om var den hittar sina drivrutiner och om det kommer från tillverkarnas webbsida. I annat fall kan jag lika gärna använda dem Windows 10 laddad ner till mig.

Tror du slår huvet på spiken där, om du inte ens orkar kolla vad du har för komponenter så är det nog lika bra att hålla sig till det som kommer automatiskt (så länge allting faktiskt installeras, kolla enhetshanteraren efter frågetecken), det funkar helt ok nu för tiden.

Vill du göra det ordenligt så är det inte så farligt, är mest att kolla upp vilket moderkort du har, därefter bara köra allt märkt som driver på modellens supportsida (brukar vara: Chipset, MSE, LAN, WLAN, ljud, USB3 sen eventuellt krimgrans som blåtand/infra/thunderbolt etc), sen bara köra grafikkorts drivrutiner från AMD/NVIDIA/Intel.

Permalänk
Inaktiv

Du får kanske inte de allra senaste drivrutinerna via Windows Update men annars brukar de duga gott. Till Ryzen hämtar jag chipsetdrivarna från AMD samt grafikdrivrutinerna från Nvidia för att få de senaste. Men annars får Windows sköta resten.