Dator startar men skärmen är svart, behöver hjälp!

Permalänk

Dator startar men skärmen är svart, behöver hjälp!

Hittade ingen tråd med exakt mitt problem så skapade en egen.
Använde min dator som vanligt då den plötsligt visade en blå skärm (inga felkoder eller något, bara en blå skärm). Jag startade då om den men den sattes inte på korrekt; visar inte bios, inte nån Windows login, eller liknande. Alla lysdioder och fläktar går som dom ska men skärmen visar bara svart. Har testat 2 olika skärmar och olika uttag (Dvi och hdmi) utan någon lycka. Varken tangentbord eller mus lyser längre. Testade också att rensa bort allt damm o kollade att allt satt i korrekt.

Har tyvärr ingen riktig möjlighet att testa olika grafikkort/cpu.

Komponenter:
GPU: GTX 770
Nätagg: CS650M 650W
RAM: 4x2GB corsair Vengeance
CPU: i5 4670K
Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING

Någon som har haft samma problem som skulle kunna hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

@Hjälptack: Det troligaste problemet är din gpu. Det kan vara något som har gått sönder eller blivit helt för överhettat. Du kan testa att plugga in din skärm i moderkortet och koppla ur grafikkortet. Då vet du i alla fall vad som är problemet. Om det fortfarande inte startar upp på får du fortsätta söka.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk
Skrivet av Hjälptack:

Hittade ingen tråd med exakt mitt problem så skapade en egen.
Använde min dator som vanligt då den plötsligt visade en blå skärm (inga felkoder eller något, bara en blå skärm). Jag startade då om den men den sattes inte på korrekt; visar inte bios, inte nån Windows login, eller liknande. Alla lysdioder och fläktar går som dom ska men skärmen visar bara svart. Har testat 2 olika skärmar och olika uttag (Dvi och hdmi) utan någon lycka. Varken tangentbord eller mus lyser längre. Testade också att rensa bort allt damm o kollade att allt satt i korrekt.

Har tyvärr ingen riktig möjlighet att testa olika grafikkort/cpu.

Komponenter:
GPU: GTX 770
Nätagg: CS650M 650W
RAM: 4x2GB corsair Vengeance
CPU: i5 4670K
Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING

Någon som har haft samma problem som skulle kunna hjälpa mig?

hur vet du att datorn startar ?
dra ut strömkabeln & plocka ut grafikkort & sätt skärmkabeln i moderkortet, (det räcker inte att bara koppla skärm du behöver ta ut grafikkortet)
får du nu nån bild utan grafikkort ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

hur vet du att datorn startar ?
dra ut strömkabeln & plocka ut grafikkort & sätt skärmkabeln i moderkortet, (det räcker inte att bara koppla skärm du behöver ta ut grafikkortet)
får du nu nån bild utan grafikkort ?

Har testat att använda moderkortets integrerade grafikkort men tog aldrig ur mitt grafikkort, menar du att det kan göra skillnad? Ursäkta okunskapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjälptack:

Har testat att använda moderkortets integrerade grafikkort men tog aldrig ur mitt grafikkort, menar du att det kan göra skillnad? Ursäkta okunskapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så länge det sitter ett grafikkort i brukar inte det integrerade aktiveras.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Grönahunden @Naga: Okej, får testa det när jag kommer hem. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Om varken mus eller tagentbord lyser så låter det som något annat än grafikkortet. Skulle gissa på moderkort eller CPU-problem. Har du testat att återställa moderkortet? Det går att göra genom att ta ur CMOS batteriet.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk

@guttag: Har tagit ur och satt i moderkortets batteri men det löste tyvärr inte problemet.
EDIT: Har aldrig applicerat ny kylpasta på CPU:n, tror du/ni att det kan ha nånting med saken att göra?

Permalänk
Skrivet av Hjälptack:

@guttag: Har tagit ur och satt i moderkortets batteri men det löste tyvärr inte problemet.
EDIT: Har aldrig applicerat ny kylpasta på CPU:n, tror du/ni att det kan ha nånting med saken att göra?

fast det blir svårt att testa nånting om du först inte har kollat att datorn fungerar utan grafikkort.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@grönahunden @naga @hannezi Tack alla för hjälpen, ni är fan genier! Tog ut grafikkortet o koppla sedan in skärmen i moderkortet och det funkade kanon. Nu vet jag i alla fall vad felet är.

Skickades från m.sweclockers.com