Hur farao koppla TV - hemmabio - dator?

Permalänk
Medlem

Hur farao koppla TV - hemmabio - dator?

Hej

Jag har precis köpt ett Sony BDV-N790W-system, och försöker koppla ihop TV:n och datorn med det...utan framgång.

Som det är nu, kan jag lyssna på radio och spela DVD-filmer i systemet, men inte köra TV:n eller datorn via det.

TV:n har två HDMI-utgångar. Den ena kabeln inkopplad i biosystemet och den andra i datorn.

Datorn är även HDMI-kopplad till biosystemet.

När jag sedan går in i HOME-läge på biosystemet, kan jag välja anslutningar, bl.a. HDMI1 och HDMI2. Oavsett vilken jag väljer, så blir det bara blå ruta i TV:n. Alltså ingen kontakt med vare sig TV-kanaler eller dator.

Var har jag gått vilse?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

Har tvn HDMI-ARC? har den inte det kommer du inte få tv-ljudet i systemet om du inte har en optisk ut.

Citerar manualen
https://www.sony.se/electronics/support/res/manuals/Z015/Z015...

"Ljudanslutningar
Om du inte ansluter systemet till det av TV:ns HDMI-uttag som är kompatibelt med ARC-funktionen
gör du en lämplig ljudanslutning för att lyssna på TV-ljud via systemets högtalare. "

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

@kriller007:

Nej jag tror inte det, men bilden borde väl rimligen gå att få ut via biosystemet om jag väljer HDMI 2 som då är anslutningen mot TV:n?
O datorn hittar den ju inte heller, trots HDMI-anslutning till den.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

@perfetto:
Vad har du för TV då?

Testat att koppla in Datorn via hemmabioanläggningen?
Den har ju två HDMI ingångar och en HDMI utgång till TVn.

Anledningen till att du inte får bild på TVn från Datorn kan ju vara att du försöker mata den med en bildinställning TVn inte tycker om. Brukar finnas en lista i TV manualen om vilka inställningar som TVn kan ta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

@kriller007:

Nej jag tror inte det, men bilden borde väl rimligen gå att få ut via biosystemet om jag väljer HDMI 2 som då är anslutningen mot TV:n?
O datorn hittar den ju inte heller, trots HDMI-anslutning till den.

Hemmabiosystemen fungerar HDMI ingångarna oftast som en switch, inte alltid de kan spela upp ljudet på de.

Jag har löst mitt såhär., Förstärkaren är en Onkyo, TVn är en Samsung smart tv

Dator - Förstärkare HDMI1
PS3 - Förstärkare HDMI2
WII U - Förstärkare HDMI 3
Förstärkare, HDMI Output - TV HDMI 1

Tv - Optisk kabel till förstärkare, I inställningar har jag fått välja att optisk kabel ska spela upp ljud via OPT IN, Vet inte om de behövs på din förstärkare.

Datorn kan behöva söka efter bildskärm i bildskärmsinställningarna med.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@perfetto:
Vad har du för TV då?

Testat att koppla in Datorn via hemmabioanläggningen?
Den har ju två HDMI ingångar och en HDMI utgång till TVn.

Anledningen till att du inte får bild på TVn från Datorn kan ju vara att du försöker mata den med en bildinställning TVn inte tycker om. Brukar finnas en lista i TV manualen om vilka inställningar som TVn kan ta emot.

- Datorn är redan kopplad mot hemmabion.
Med mitt gamla system gick det bra att koppla datorn mot TV:n, men då var det med vanlig VGA-kabel. TV:n accepterar datorn, men det verkar inte som att hemmabion hittar datorn bland sina två HDMI-ingångar.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

Du måste skilja på IN och UT.
jag hittade detta om Sony BDV-N790W-systemet HDMI: 2 in, 1 ut (ARC)

TV ska ju vara på UT och datorn på IN annars blir det inget resultat. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Datorn är redan kopplad mot hemmabion.
Med mitt gamla system gick det bra att koppla datorn mot TV:n, men då var det med vanlig VGA-kabel. TV:n accepterar datorn, men det verkar inte som att hemmabion hittar datorn bland sina två HDMI-ingångar.

Som jag skrev ovan så är de risk att hemmabion bara skickar vidare signalen likt en switch. Så har du datorn på HDMI1, välj HDMI1 på hemmabion och välj den kanalen du valt hemmabion på tvn, så borde du kunna se datorn.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Hemmabiosystemen fungerar HDMI ingångarna oftast som en switch, inte alltid de kan spela upp ljudet på de.

Jag har löst mitt såhär., Förstärkaren är en Onkyo, TVn är en Samsung smart tv

Dator - Förstärkare HDMI1
PS3 - Förstärkare HDMI2
WII U - Förstärkare HDMI 3
Förstärkare, HDMI Output - TV HDMI 1

Tv - Optisk kabel till förstärkare, I inställningar har jag fått välja att optisk kabel ska spela upp ljud via OPT IN, Vet inte om de behövs på din förstärkare.

Datorn kan behöva söka efter bildskärm i bildskärmsinställningarna med.

- Jag får ju inte fram TV- eller datorbild trots HDMI till och från biosystemet.
Ljudet får jag lösa med separat kabel sedan, men först vill jag ha bild från TV och dator via hemmabion.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Datorn är redan kopplad mot hemmabion.

Tolkade som om den var kopplad mot ena uttaget i TVn i ditt första inlägg.
Men nu när jag läser igen, är Datorn kopplad mot både TV och Hemmabioenheten, med två HDMI kablar?

Samt som jag och andra frågat innan, vad är det för TV det gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tolkade som om den var kopplad mot ena uttaget i TVn i ditt första inlägg.
Men nu när jag läser igen, är Datorn kopplad mot både TV och Hemmabioenheten, med två HDMI kablar?

Samt som jag och andra frågat innan, vad är det för TV det gäller?

- Ja, stämmer. Det är totalt tre kablar:

TV - hemmabio
dator - hemmabio
TV - dator

Det är en äldre Anderson-TV, som funkat utmärkt tillsammans med mitt förra Sony-system.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

I biosystemets meny finns flera anslutningsval, bl.a. HDMI 1 och HDMI 2 , men väljer jag dem så blir det bara blå skärm utan liv.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Skrivet av perfetto:

Ljudet får jag lösa med separat kabel sedan, men först vill jag ha bild från TV och dator via hemmabion.

Men HDMI sköter ju både ljud och bild allt i en kabel. Det är ju själva poängen med att ha HDMI.

Dator -> HemmaBio -> Tv
Allt med HDMI

Din surroundanläggning tar hand om ljudet och skickar bilden vidare till din tv.
Har du datorn kopplad till någon annan bildskärm och ljudanläggning samtidigt eller är det en ren HTPC?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Ja, stämmer. Det är totalt tre kablar:

TV - hemmabio
dator - hemmabio
TV - dator

Det är en äldre Anderson-TV, som funkat utmärkt tillsammans med mitt förra Sony-system.

Varför har du kopplat datorn till både receiver och tv?

Tog mig en snabb koll i manualen för ditt system, är tv'n kopplad till Hdmi out (ARC) på receivern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@perfetto:
Låter som en kabel för mycket enligt mig.

Först och främst skall det vara en kabel mellan Hemmabions HDMI-out uttag och ena ingången i TVn (lämpligen HDMI1).
Sen är valet ifall du vill ha kabeln från datorn till hemmabion eller TVn, skall gå vilket som i min mening.

Men säg att du kopplar in den i HDMI-in 1 på Hemmabioanläggningen.
Då får du ju välja med hemmabioanläggningen mellan Blu-ray eller HDMI1 (för datorn).
Och på TVn välja mellan HDMI1 för Blu-ray/dator eller Antenningången för TV-kanalerna.
Eller har du någon digitalbox/fiberbox också?

Har du inte en HDMI-ARC kontakt på TV, så får du väl komplettera med en optisk kabel mellan TV och Hemmabion för att ljudet skall fungera (TV optisk ut till Hemmabion optisk in).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Men HDMI sköter ju både ljud och bild allt i en kabel. Det är ju själva poängen med att ha HDMI.

Dator -> HemmaBio -> Tv
Allt med HDMI

Din surroundanläggning tar hand om ljudet och skickar bilden vidare till din tv.
Har du datorn kopplad till någon annan bildskärm och ljudanläggning samtidigt eller är det en ren HTPC?

- En HTPC enbart kopplad till TV:n och hemmabion

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

Gör du så här bör du få bild och ljud.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Varför har du kopplat datorn till både receiver och tv?

Tog mig en snabb koll i manualen för ditt system, är tv'n kopplad till Hdmi out (ARC) på receivern?

Skickades från m.sweclockers.com

- För att jag inte visste, och fortfarande inte vet, hur jag skulle koppla ihop enheterna för att få ut bild i TV:n från dator och hemmabion.
Kör jag en DVD så körs filmen på TV:n med ljud utan problem, men TV-kanaler kan jag inte få in via hemmabion, och inte heller datorns bild.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

Kör jag en DVD så körs filmen på TV:n med ljud utan problem, men TV-kanaler kan jag inte få in via hemmabion, och inte heller datorns bild.

Du kan ju inte ta emot kanaler via hemmabion, utan du får ju välja input i TVn mellan HDMI för hemmabion(DVD/Blu-ray) och TVns inbyggda antennmottagare/Kanalväljare.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16997808" userid="26987" name="loefet"]
@perfetto:
Låter som en kabel för mycket enligt mig.

"Först och främst skall det vara en kabel mellan Hemmabions HDMI-out uttag och ena ingången i TVn (lämpligen HDMI1)."
- Så är det också

"Men säg att du kopplar in den i HDMI-in 1 på Hemmabioanläggningen.
Då får du ju välja med hemmabioanläggningen mellan Blu-ray eller HDMI1 (för datorn)."

-Jag får upp ett antal val i hemmabiomenyn ja, men oavsett vilken HDMI-anslutning jag väljer där, så får jag inte fram någon bild.

"Och på TVn välja mellan HDMI1 för Blu-ray/dator eller Antenningången för TV-kanalerna."
- På TV:n visas vilka anslutningar som existerar, och där visas då HDMI 1 och 2 som anslutna. Det är inga val utan visar bara hur TV:n är ansluten.

"Eller har du någon digitalbox/fiberbox också?" - Nope

"Har du inte en HDMI-ARC kontakt på TV, så får du väl komplettera med en optisk kabel mellan TV och Hemmabion för att ljudet skall fungera (TV optisk ut till Hemmabion optisk in)."
- Ja det kan jag stå ut med, men jag är främst ute efter bild från TV-kanaler och datorn.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

- Precis så är det kopplat.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Skrivet av perfetto:

- För att jag inte visste, och fortfarande inte vet, hur jag skulle koppla ihop enheterna för att få ut bild i TV:n från dator och hemmabion.
Kör jag en DVD så körs filmen på TV:n med ljud utan problem, men TV-kanaler kan jag inte få in via hemmabion, och inte heller datorns bild.

Har din tv någon sorts ljudutgång? Annars lär du inte få in ljudet till surroundhögtalarna.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@perfetto: Har du TVn kopplad mot någon form av antenn/kabeltv uttag?
Någon stans så måste man ju kunna välja TV-kanaler som input.

Har förresten Datorn hittat TVn?
Du har ingen annan skärm du kan koppla in så att inte HTPCn har fastnat att bara skicka bild via VGA eller något?
Alternativ skickar ut en ickekompatibel upplösning för TVn.

Är det möjligt att få hela modellnumret för TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Har din tv någon sorts ljudutgång? Annars lär du inte få in ljudet till surroundhögtalarna.

- Ja TV:n har ljudutgång. Men det är bild från TV:n och datorn jag vill få ut via hemmabion. Ljudet fixar jag med annan sladd.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Skrivet av perfetto:

- Ja TV:n har ljudutgång. Men det är bild från TV:n och datorn jag vill få ut via hemmabion. Ljudet fixar jag med annan sladd.

Men hur menar du nu? Skall du ha ut BILD till din LJUDanläggning?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

"Har du TVn kopplad mot någon form av antenn/kabeltv uttag?
Någon stans så måste man ju kunna välja TV-kanaler som input."

- TV:n har antenn förstås, och därmed kanaler. Men jag kan inte välja TV från hemmabion.

"Har förresten Datorn hittat TVn?
Du har ingen annan skärm du kan koppla in så att inte HTPCn har fastnat att bara skicka bild via VGA eller något?
Alternativ skickar ut en ickekompatibel upplösning för TVn."

- TV:n visar datorbilden om jag väljer "Ext 5"-utgång som "source" i TV-menyn, men inte om jag har valt "Ext 6" som är hemmabions utgång.

"Är det möjligt att få hela modellnumret för TVn?"
- Jadå, men manualen är densamma för Sonys BDV-N790W.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Men hur menar du nu? Skall du ha ut BILD till din LJUDanläggning?

- Jag vill kunna välja "TV" från hemmabion (Ext 6 som är HDMI 2) alltså inte behöva koppla om till TV för att se på TV:n.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Skrivet av perfetto:

- Jag vill kunna välja "TV" från hemmabion (Ext 6 som är HDMI 2) alltså inte behöva koppla om till TV för att se på TV:n.

Din tvmottagare sitter väl inbyggd i din tv? Din tv KAN inte då skicka ut den signalen vidare till din surroundförstärkare.
Det enda sättet du kan lösa detta på är att koppla ljudutgången på tv:n till Ljudingången på Surroundförstärkaren.

Sedan måste du välja ljudingången på din surroundförstärkare som ljudkälla och sedan ställa in tv:n på Tvmottagaren.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Om du kopplar som manualen säger att du ska göra så ska du få bild. Har du läst manualen ? Gör inkoppling med alla enheter PÅ så kommer dom upptäcka varandra och ställa in sig så att du får bild på TV från datorn. radion fungerar säger du men det är ju bara LJUD men har en antenn inkopplad.

datorn ska bara vara inkopplad i hemmabion, det kan vara det som strular.

Permalänk
Medlem

@perfetto: Tror du har för höga förhoppningar på saker och ting.
Du kan inte välja TV på hemmabion och sen räkna med att få TV-kanalerna genom den, utan de väljs ju via kanalväljaren i TVn.

Och sen är det väl en total omöjlighet att modellnumret eller manualen till hemmabion från Sony är den samma som det till TVn från Andersson..

Säger bara godnatt...