Lura datorn att tro att tre skärmar finns

Permalänk
Medlem

Lura datorn att tro att tre skärmar finns

Hej!

Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga på men hittade inget bättre ställe så jag testar här.

Jag har två skärmar som jag vill använda för att spela i nvidia surround. Problemet med ett jämt antal skärmar är att mitten av spelet hamnar i skarven mellan skärmarna. Går det på något sätt göra så att mina två skärmar används som center och höger skärm som om tre skärmar skulle funnits? Så att den vänstra skärmen inte finns men datorn tror det eller att positionen ändras på något sätt.

Jag har Windows 10 1703 64-bit och ett GTX 970 4GB om det har någon betydelse.

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@TS1997: Det faller på sin egen orimlighet. Ifall du "lurar" grafikkortet att det finns en tredje skärm till vänster blir det till exempel väldigt svårt att hitta startmenyn. Alla program kommer tro att den icke-existerande skärmen är legitim arbetsyta och du får kämpa med att få fram dem. Menyer i spel, HUD i spel etc. försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@TS1997: Det faller på sin egen orimlighet. Ifall du "lurar" grafikkortet att det finns en tredje skärm till vänster blir det till exempel väldigt svårt att hitta startmenyn. Alla program kommer tro att den icke-existerande skärmen är legitim arbetsyta och du får kämpa med att få fram dem. Menyer i spel, HUD i spel etc. försvinner.

@Laxpudding: Det är ju sant. Vet du något jag kan göra för att få det resultat jag vill ha ändå? Finns det något sätt att flytta centerpunkten för nvidia surround?

Kan även nämna att menyerna för de spel jag vill köra är centrerade eller till höger så tror inte att det skulle bli för stort problem om det är enda sättet

Permalänk
Bildexpert 📺

@TS1997: Inget direkt svar att ge, men det du frågar efter är mycket mer komplext än så. Det skulle kräva någon slags system för inbördes relation mellan olika objekt och det finns inte. Mjukvaran får information om tillgänglig pixelmatris och placerar ut grafik på denna efter eget godtycke. Någon form av "centerpunkt" existerar inte.

Annars är nog inte mer komplext än att du aktiverar Nvidia surround och testkör med två skärmar för att ser hur problematiskt det blir med en balk i mitten. Om så är fallet, planera för en tredje skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@TS1997: Inget direkt svar att ge, men det du frågar efter är mycket mer komplext än så. Det skulle kräva någon slags system för inbördes relation mellan olika objekt och det finns inte. Mjukvaran får information om tillgänglig pixelmatris och placerar ut grafik på denna efter eget godtycke. Någon form av "centerpunkt" existerar inte.

Annars är nog inte mer komplext än att du aktiverar Nvidia surround och testkör med två skärmar för att ser hur problematiskt det blir med en balk i mitten. Om så är fallet, planera för en tredje skärm.

Okej, då vet jag! Tack för hjälpen! Får planera att köpa en skärm till snart då