Vilket operativsystem för Docker?

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem för Docker?

Jag letar efter ett Linux-baserat operativsystem att köra Docker på. Om jag fick välja skulle operativsystemet vara extremt lättviktigt, säkert, ha stöd för ZFS, boota från USB och köras från RAM. Finns det något sådant?

Det jag vill ha är egentligen något liknande SmartOS, fast baserat på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag letar efter ett Linux-baserat operativsystem att köra Docker på. Om jag fick välja skulle operativsystemet vara extremt lättviktigt, säkert, ha stöd för ZFS, boota från USB och köras från RAM. Finns det något sådant?

Det jag vill ha är egentligen något liknande SmartOS, fast baserat på Linux.

Så i princip alla Linux distron. Beror på hur benägen du är. men Debian, Ubuntu, Arch, CentOS, Fedora är väl de jag skulle titta på.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Beror det inte mer på vad för applikation du ska köra inne i Docker än något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så i princip alla Linux distron. Beror på hur benägen du är. men Debian, Ubuntu, Arch, CentOS, Fedora är väl de jag skulle titta på.

Så klart, men tänkte om det fanns någon särskild container-distribution som var byggd för ändamålet, där det är lätt att få igång ZFS på /.

Skrivet av Bjrk:

Beror det inte mer på vad för applikation du ska köra inne i Docker än något annat?

Så klart. Vill mest labba och sen köra några tjänster utan supertung belastning typ Plex, Grafana, etc.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Hur enkelt ska det vara att få igång ZFS?

Proxmox kommer med det från början, du får ett bra web-gui för KVM/LCX. Sist jag kollade hade dom inget officielt stöd för Docker, men då det bygger på Debian så är det antagligen enkelt att få igång.

Aningen krångligare är Ubuntu, ZFS följer inte med vid installation men bara att installera paketet så funkar det.

Vill du hellre köra något annat så funkar ZFS on Linux (vilket är vad proxmox och Ubuntu kör) på alla moderna distar, men kräver att du bygger DMKS-modulen själv, dvs lägg till deras repo och installera paketen i många fall.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen kört Debian, enkelt att lägga till ZFS stöd i det. Annars CargOS eller Ubuntu Core.

Permalänk
Medlem

Unraid, men kostar pengar. Finns plugin för zfs har jag för mig.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

CentOS. Bra lämpat för docker och annat som används mycket i enterprise då det är baserat på Red Hat Linux. Finns bra dokumentation också.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Centos är inte lämpar för docker. Finns många bra artiklar om det. Jag skulle rekommendera coreos som vi kör på jobbet på våra kubernetes hostar. Inget nödigt där bara docker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående om CoreOS. Varför vill du köra ZFS på din Docker host? Känns lite udda.

Permalänk
Medlem

Ingen idé att försöka ställa extra krav på det OS vill köra docker på. Det enda krav du ska sikta in dig på är att det är stabilt, och det kravet kommer du med stor sannolikhet inte att nå. Plussidan är att du kan automatisera och ta hand om krascher bra.

Intressanta artiklar.

https://thehftguy.com/2017/02/23/docker-in-production-an-upda...
Står en del om distar i den

https://thehftguy.com/2016/11/01/docker-in-production-an-hist...

Original artikel.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA