Gjort bort mig med Dynamiska diskar :(:(

Permalänk
Medlem

Gjort bort mig med Dynamiska diskar :(:(

Hej på er!

Varit länge på forumet och det går väl ca 5 år mellan inlägg så mitt konto var raderat, oh well..

Behöver er hjälp!

Jag slog på stort och tjackade ny comp chassi och köpte ett nytt win 10 home samt ny hdd SSD. Allt väl bygget gått galant, men när jag kopplar in mina 3 hhds för lagring kan ingen läsas av!

Jag ser förskräckt att de inte kan läsas av för att de på något sätt varit dynamiska. Jag är inte så brydd över allt pr0n, men jag har familjebilder m.m på två av dem (säkerhetskopierade till varandra duh) men ingen går ju att läsa i mitt windows.

så hur får jag dessa läsbara utan att förlora all info? har läst på om program som löser detta såsom Minitool partition wizard.

MEN jag vågar inte röra någoting och tur att jag började läsa här innan jag konverterade till standard disk.

Råd på hur jag skall gå tillväga?

Spec ser ut såhär:
https://drive.google.com/open?id=0BwbmCVGTgqttVVNoSkZvbFFhM3c

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakis81:

Hej på er!

Varit länge på forumet och det går väl ca 5 år mellan inlägg så mitt konto var raderat, oh well..

Behöver er hjälp!

Jag slog på stort och tjackade ny comp chassi och köpte ett nytt win 10 home samt ny hdd SSD. Allt väl bygget gått galant, men när jag kopplar in mina 3 hhds för lagring kan ingen läsas av!

Jag ser förskräckt att de inte kan läsas av för att de på något sätt varit dynamiska. Jag är inte så brydd över allt pr0n, men jag har familjebilder m.m på två av dem (säkerhetskopierade till varandra duh) men ingen går ju att läsa i mitt windows.

så hur får jag dessa läsbara utan att förlora all info? har läst på om program som löser detta såsom Minitool partition wizard.

MEN jag vågar inte röra någoting och tur att jag började läsa här innan jag konverterade till standard disk.

Råd på hur jag skall gå tillväga?

Spec ser ut såhär:
https://drive.google.com/open?id=0BwbmCVGTgqttVVNoSkZvbFFhM3c

Testa att googla något i stil med "unable to read dynamic disks"... såg någon video dök upp i sök och han verkade använda Testdisk vilket låter som något jag skulle göra...

Permalänk
Medlem

Är inte ditt problem att du tryckt på en home edition och den stöder inte dynamic disks?

http://www.disk-partition.com/dynamic-disk/foreign-dynamic-di...

https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/1ff15c83-7e...

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Ja det är home edition. Läste som du säger på om home edition och den stödjer inte dynamiska. sjukt egentligen..

kostar 1500kr för uppgradering till pro så det undviker jag helst.

@Dravond: ska kolla testdisk! verkar som ett annat progg ska funka med MiniTool Partition Wizard

frågan är:

vågar man lita på ett progg som det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

du kan ju bara ladda ner en windows 10 pro, installera den på nån dator och rädda din data. Sen installera om. Du tar tid på dig innan du behöver aktivera windows.

Du kan även köra nån testversion av Server 2016 eller kanske har en windows 7 pro/ult liggandes nånstans. Finns flera sätt att göra det på utan att varken bryta lagar eller betala pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

du kan ju bara ladda ner en windows 10 pro, installera den på nån dator och rädda din data. Sen installera om. Du tar tid på dig innan du behöver aktivera windows.

Du kan även köra nån testversion av Server 2016 eller kanske har en windows 7 pro/ult liggandes nånstans. Finns flera sätt att göra det på utan att varken bryta lagar eller betala pengar.

tackar för info!

ok så jag kan tanke hem en win 10 från microsoftr t.ex? sen har full access i typ 30 dagar med alla funktioner?

Permalänk
Medlem

korrekt. Bor du i stockholm och behöver låna en disk så hojta till

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS... Ladda ner windows 10 pro till en usb sticka och sen så installerar du det på en annan dator och räddar datan. När du ska skriva in en key tryck bara på next eller vad det står.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

jag tankade hem win10 installer på USB och installerade på en annan hdd i samma dator med alla hdds inkopplade.

jag hade win 10 home installerat i "disk 4"

jag installerade win10 pro i "disk 2 Electric"

trodde detta skulle lösa det, då jag inte har en annan dator att installera i.

tyvärr hittar inte win10 pro heller hdds information...

Se bilden.

här är diskhanteraren i win10 pro:

win10 pro hdds

vads är problemet?? SBS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakis81:

Hej igen!

jag tankade hem win10 installer på USB och installerade på en annan hdd i samma dator med alla hdds inkopplade.

jag hade win 10 home installerat i "disk 4"

jag installerade win10 pro i "disk 2 Electric"

trodde detta skulle lösa det, då jag inte har en annan dator att installera i.

tyvärr hittar inte win10 pro heller hdds information...

Se bilden.

här är diskhanteraren i win10 pro:

win10 pro hdds

vads är problemet?? SBS?

Hej på er.

jag VÅGADE söka hittade en tråd från 2006 som skrev om importera främmande diskar. Detta finns bara i windows versioner av PRO.

importerade alla diskar och viola nu har jag alla hdds klara.

nu ere bara dags för säkerhetskopiering...

TACK för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakis81:

Hej på er.

jag VÅGADE söka hittade en tråd från 2006 som skrev om importera främmande diskar. Detta finns bara i windows versioner av PRO.

importerade alla diskar och viola nu har jag alla hdds klara.

nu ere bara dags för säkerhetskopiering...

TACK för all hjälp!

En till som lärt sig läxan att undvika dynamiska diskar som pesten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En till som lärt sig läxan att undvika dynamiska diskar som pesten

Snarare "undvik som pesten om du inte förstår varför det finns och i vilka lägen det finns en poäng med använda det".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Snarare "undvik som pesten om du inte förstår varför det finns och i vilka lägen det finns en poäng med använda det".

Snälla utbilda oss andra då på... "i vilka lägen det finns en poäng med använda det".

För med tanke på problemen med det, sårbarheter och begränsningar är det enligt mig inga lägen att använda det, där det inte finns bättre lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Snälla utbilda oss andra då på... "i vilka lägen det finns en poäng med använda det".

För med tanke på problemen med det, sårbarheter och begränsningar är det enligt mig inga lägen att använda det, där det inte finns bättre lösningar.

Några saker jag kommer på på rak arm:
Möjlighet att spanna volymer över flera fysiska diskar
Möjlighet att spegla/köra RAID5
Stöd för större volymer
Möjlighet att dynamiskt (duh) ändra storlek på en volym utan tredjepartare

Oftast är det poänglöst för en vanlig användare att ens bry sig, vill man tex spegla diskar har väl nästan alla moderkort stöd för det nuförtiden.
Bättre finns alltid, men nästan aldrig utan en prislapp.

Permalänk
Medlem

problemet är väl snarare att home varianten inte har tillräckliga funktioner och så länge man undviker den så är problemet löst

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx: Jag har kört dynamiska diskar i minst 10 år, mest på server 2008. Aldrig haft något problem, så länge man håller koll på vad man gör, men det gäller ju allt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Några saker jag kommer på på rak arm:
Möjlighet att spanna volymer över flera fysiska diskar
Möjlighet att spegla/köra RAID5

RAID kort, alla dagar. Dessa är tillräckligt standardiserade för att kunna bara pluggas in igen om kortet går sönder, och de är robusta nog att fungera genom flera OS byte (som dynamiska inte är).

Skrivet av Krippa75:

Stöd för större volymer

GPT har stöd för rätt stora volymer och är standardiserat över samtliga OS och diskar samt moderna PC. GPT stöder idag upp till 2^64 sektorer, vilket med 4k blir ca 64Zettabyte, eller 67Miljoner PB... tror det räcker några år till.

Skrivet av Krippa75:

Möjlighet att dynamiskt (duh) ändra storlek på en volym utan tredjepartare

Finns en uppskö med totalt gratis mjukvaror för att göra detta, och alla följer standarder, så du kan modifiera i ena, sen nästa och därefter Windows egna, som kan på NFTS ändra storlek den med.

Allt jobb mot dynamiska diskar kräver PRO/köpt version av dessa, så alla avancerade recovery, fil-alignment eller andra former av jobb kostar pengar när inte Windows egna kan göra sina ytterst begränsade funktioner.

Skrivet av Krippa75:

Oftast är det poänglöst för en vanlig användare att ens bry sig, vill man tex spegla diskar har väl nästan alla moderkort stöd för det nuförtiden.
Bättre finns alltid, men nästan aldrig utan en prislapp.

Som det är nu så kostar dynamiska diskar en Windows Pro version, samt mellan $25-75 beroende på mjukvaran du behöver. Lägg till att tom moderkorts RAID finns det gratis recovery till, bara du återställer det till en RAID.

Visst har många moderkort RAID funktion idag, och dessa fungerar oavsett OS, även om Linux har bättre och mer standardiserat RAID stöd inom linux världen. Enda nackdelen är att du inte kan spanna det mellan Windows och Linux, vilket dynamiska diskar inte kan heller.

Riktiga RAID kort kostar, ja, mellan typ 300-700kr beroende på antal kanaler och kort, från Ebay. Men prestandan i dessa kort är betydligt högre än dynamiska diskar och pålitligheten är mångfaldigt högre, samt OS stöden är typ... alla OS som finns.

Så jag står vid min punkt att dynamiska diskar är ett skit som man nästan bara ska skratta åt er nötter som fortfarande använder det, för det är det mest opålitligaste, minst kompatibla (tom går sönder mellan olika Windows versioner), sämsta prestandan av alla lösningar, och totalt värdelös recovery möjlighet som kostar.

Använd inte pesten... även om du tror du kan det.

@MultiMan Finns många som kört en gammal 240 Volvo och Seagate Barracuda IV diskar också... innebär inte att jag anser de pålitliga eller ens ett alternativ 2017, när så många andra möjligheter finns.

Lycka till att migrera det till modernt OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En massa text.

Jag håller med i nästan allt men att hävda att det aldrig under några som helst omständigheter ska användas och att man är ett "nöt" som ska förlöjligas för att man gör det är bara infantilt, dina förutsättningar är inte applicerbara på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag håller med i nästan allt men att hävda att det aldrig under några som helst omständigheter ska användas och att man är ett "nöt" som ska förlöjligas för att man gör det är bara infantilt, dina förutsättningar är inte applicerbara på alla.

Därav "nästan"