Permalänk
Medlem

Problem egenbyggd dator

Tja boys,

Haft lite problem med en dator, byggd av mig och min vän, min vän har lagt ihop kundvagnen då han berättar att han byggt sin egna.
Vi satte ihop datorn och installera windows etc, alltid funkar skitbra fram tills att man öppnar ett spel/chrome och så fort datorn går igång så blir det bluescreen med massa olika koder vid olika tillfällen.

Tar datorn av någon konstig anledning till den lokala datorsupporten. Som säger att windows inte är korrekt installerat.
Han installerar windows och betalar och sedan tar jag med mig datorn hem.
Samma problem.

Lämnar tillbaka datorn och killen ringer mig en dag efter, säger att det är felkopplat. Han kopplar in "allting rätt" och säger därefter att mina delar inte är kompatibla med varann.

Han menar på att min nätagg inte är kraftfullt nog för min dator samt att vissa andra komponenter inte spelar bra med varann. Kollar runt på olika hemsidor som får mig att tänka att 750w ska vara nog. Mina vänner som kan lite mer än mig säger att deras bra datorer räcker gott och väl med 650 så 750 borde räcka.
Han nämner även något om att moderkortet och ram minnet inte är det optimala etc.

Gått 2v sen ja köpte mina grejer och har inte än fått njuta av känslan av att ha en helt ny dator, vill bara få detta löst.
Det här är min beställning. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10635313/namnlos
1060n är ändrad till 1070 av samma modell

Ser ni något som kanske inte spelar med varann eller är den här snubben ute och cyklar?

Tanken är att jag ska ta min dator imorgon och lämna in den på inet och be dem lösa detta då jag börjar bli lite osäker på denna kille och bara vill få detta löst. Om dem nu kan hjälpa mig efter att jag plockat ur grejerna och redan försökt själv. detta är min största oro just nu d

All hjälp/tips är välkomna

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@pflipp: Ser inga fel förutom att det saknas ett operativsystem i korgen

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Testa köra ett ramminne åt gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av pflipp:

...
Lämnar tillbaka datorn och killen ringer mig en dag efter, säger att det är felkopplat. Han kopplar in "allting rätt" och säger därefter att mina delar inte är kompatibla med varann.

Han menar på att min nätagg inte är kraftfullt nog för min dator samt att vissa andra komponenter inte spelar bra med varann.

...

Han nämner även något om att moderkortet och ram minnet inte är det optimala etc.

Låter som en okunnig typ. Nätagget du har räcker och blir över lång väg. Kan inte heller se att det skulle vara några problem med samspelet mellan dina delar. Kör memtest86 på den är mitt råd. Kolla även temperaturer.

Permalänk
Hedersmedlem

Välkommen hit!

Tänk dock på våra regler som finns för både din egen och andras skull. I detta fallet §3.2 som handlar om att lägga trådar i rätt avdelning. Det är viktigt bl a för att maximera sina chanser till bra svar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har precis byggt en dator till en kompis med nästan exakt samma delar

  • 1060 3gb

  • i5 6600k

  • samma minne fast 2x4gb

  • samma moderkort

Tror vi har löst problemet... ingen bsod på 2 dagar iaf.

Kom fram till att det var när man använde nätverksuttaget som den bluescreenade. Vi fick ladda hem uppdaterade drivrutiner från MSIs hemsida på en annan dator och installera innan vi kopplade in nätverkskabeln för att slippa BSOD, några exempel på fel meddelande var

  • Memory management

  • bad pool header

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar.

Skrivet av niLLe_yeah:

Har precis byggt en dator till en kompis med nästan exakt samma delar

  • 1060 3gb

  • i5 6600k

  • samma minne fast 2x4gb

  • samma moderkort

Tror vi har löst problemet... ingen bsod på 2 dagar iaf.

Kom fram till att det var när man använde nätverksuttaget som den bluescreenade. Vi fick ladda hem uppdaterade drivrutiner från MSIs hemsida på en annan dator och installera innan vi kopplade in nätverkskabeln för att slippa BSOD, några exempel på fel meddelande var

  • Memory management

  • bad pool header

Det är bl. a dessa jag får också. Plus ganska många till.. Är det bios vi pratar om nu? De senaste grejerna ska vara installerade då jag har hämtat alla drivrutiner.

Snubben nämnde själv också något om ramminne att man borde köra 4x4 men kan det verkligen vara därför min dator inte fungerar?

Har i princip tappat hoppet att få använda denna dator.
Vad jag vet iaf e att jag kommer gå o ta tillbaka min dator så fort han öppnar för det låter som att de ska funka då..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pflipp:

Tacksam för alla svar.

Det är bl. a dessa jag får också. Plus ganska många till.. Är det bios vi pratar om nu? De senaste grejerna ska vara installerade då jag har hämtat alla drivrutiner.

Snubben nämnde själv också något om ramminne att man borde köra 4x4 men kan det verkligen vara därför min dator inte fungerar?

Har i princip tappat hoppet att få använda denna dator.
Vad jag vet iaf e att jag kommer gå o ta tillbaka min dator så fort han öppnar för det låter som att de ska funka då..

Skickades från m.sweclockers.com

Drivrutiner är ju drivrutiner, som installeras i t.ex Windows. De har inte något med bios att göra. Lyssna för övrigt inte på den där snubben i butiken eller var han nu var, han verkar inte jättekompetent. Att ha 2 istället för 4 ramstickor ska inte ge bluescreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Drivrutiner är ju drivrutiner, som installeras i t.ex Windows. De har inte något med bios att göra. Lyssna för övrigt inte på den där snubben i butiken eller var han nu var, han verkar inte jättekompetent. Att ha 2 istället för 4 ramstickor ska inte ge bluescreen.

Eller hur, för att ladda ner spel som tex wow funkar fortfarande och man kan spela en stund innan de blir bluescreen, frågan är vad jag kan göra. Vet du om inet tar tillbaka datorn färdigbyggd och fixar den för en slant? Som det ser ut nu så e ja bara trött och kan lätt lägga en lax på att slippa problemen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör nu som @niLLe_yeah säger och pröva installera drivrutiner till nätverkskortet.

Här är länken: http://download.msi.com/dvr_exe/Intel_Network_skl.zip (obs Windows 10 64bit)

Återkom med resultat.

Permalänk
Medlem

Ladda ned https://www.hwinfo.com/download.php och installera. Kör sensors only och kolla temperaturer och belastning inför crash.

Ladda ned http://www.resplendence.com/whocrashed_os och kör analyze efter krasch och posta rapporten här så är det lättare att göra analys av felkoder.

Edit: Börja med förslag avseende nätverkskort som föreslagits!

Permalänk
Medlem

Hört detta problem förut.. vissa löste det genom att köpa ett nytt nätverkskort (innan dom fixade till detta)
installera även Chipset igen (ligger en Hotfix med i den)
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z270-PC-MATE.html#dow...