GPU Sag - MSI 1080Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

GPU Sag - MSI 1080Ti Gaming X

Hej!
Precis installerat nya grafikkortet i burken och har aldrig varit med om att mitt grafikkort de jag har ägt lutar så mycket som denna gör. Är det något jag ska vara orolig över eller är det vanligt att det ser ut såhär med tanke på att kylaren väger så mycket?

Kan tillägga att den hänger betydligt mer än vad som syns på bilden(man blir ju lite skraj med så dyra komponenter att något ska hända med de).
Ha de!
(Bifogad bild nedan)
https://www.pixeltopic.com/image/hwkddyibqilaav/?size=full

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbie:

Hej!
Precis installerat nya grafikkortet i burken och har aldrig varit med om att mitt grafikkort de jag har ägt lutar så mycket som denna gör. Är det något jag ska vara orolig över eller är det vanligt att det ser ut såhär med tanke på att kylaren väger så mycket?

Kan tillägga att den hänger betydligt mer än vad som syns på bilden(man blir ju lite skraj med så dyra komponenter att något ska hända med de).
Ha de!
(Bifogad bild nedan)
https://www.pixeltopic.com/image/hwkddyibqilaav/?size=full

När man tittar på bilden så ser det nästan ut som att skruven längst till vänster som håller backplaten inte är ordentligt i skruvad.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd

Finns Risk att pci porten kan gå sönder vet ej om det går att köpa grafikkort stöd men finns ju många stätt att stöda den använde själv en metal rör för att stöda min gpu

Permalänk
Skrivet av kimbie:

Hej!
Precis installerat nya grafikkortet i burken och har aldrig varit med om att mitt grafikkort de jag har ägt lutar så mycket som denna gör. Är det något jag ska vara orolig över eller är det vanligt att det ser ut såhär med tanke på att kylaren väger så mycket?

Kan tillägga att den hänger betydligt mer än vad som syns på bilden(man blir ju lite skraj med så dyra komponenter att något ska hända med de).
Ha de!
(Bifogad bild nedan)
https://www.pixeltopic.com/image/hwkddyibqilaav/?size=full

Det ska ej luta. Kolla så det sitter i ordentligt, samt dubble kolla skruvarna så de är rätt jäng

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

Har kollat backplaten att dom sitter som dom ska och det gör dom. Samt kollat så grafikkortet verkligen sitter på plats och att skruvarna är rätt och sitter ordentligt. Märkligt... Måste nog vara moderkortets fel då förmodar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem

Ser helt sjukt ut!
Du måste ha satt kortet helt galet i baksidan av chassiet!

Jag hade ett gtx 680 som man var tvungen att sätta små plastpluppar på mobo för att det var så tungt men det bör inte behövas på detta.

Edit: om jag räknar skruvarna för de öppningarna i bak så borde ditt kort börja fästas på skruv nr 2 räknat uppifrån, den ser oanvänd ut på bilden.

Edit2: Det ska ju vara 2 skruvar som håller fast det i bak på chassiet, du har lyckats få den att hamna mitt emellan så den bara hålls med en!?

Permalänk
Medlem

Använd PCIE kablarna för att motverka hänget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Du kan oxå använda en gummisnodd och minimalt med snabblim...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

@kimbie:

EDIT: Tar tillbaka allt jag sagt, måste vart trött igår kväll. Senare posts har bra mycket bättre idéer än mig.

Permalänk
Medlem

@gustenrocks
Jag har i princip kollat allting, moderkortet sitter som det ska och det finns bara två hål på baksidan där jag skruvat som jag har gjort så vet inte vad problemet är...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Administrativ avgift

@kimbie: På bakänden har du fäst det alldeles för högt man ser att det börjar böja riktigt tidigt. Det börjar böjas direkt när PCIE porten börjar därav så är det för högt satt där bak helt enkelt.

Detta är ett tungt kort skapa lite hävkraft uppåt med 6pins kablarna.

Och allvarligt talat så bör du verkligen kolla hur man installerar ett grafikkort för du har knäckt bort backplaten från grafikkortet vilket tyder på att du användt väldigt mycket våld....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kortet sitter nu i skruv 2 och 3 räknat uppifrån. Borde det inte sitta i skruv 3 och 4? Ser ut som att skruv 2 redan är högre upp än pcie-porten.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Administrativ avgift

@blagi: Du har rätt killen har totalt användt våld och forcerat i kortet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94:
Titta närmare, trodde det först med men backplaten är helt rak och sitter som den ska, det är en optisk illusion.

Vad som orsakar hänget är förmodligen att chassit har dålig passform, eller att metallen runt expansionsplatserna är tunn och kortet kan inte hålla sig rakt pga det. Kortet behöver stöd i bak-kanten för att inte deformeras över tid.

Permalänk
Administrativ avgift

@str8forthakill: .. Kolla igen scrolla in på det så ser du att skruvfästena hänger upp från grafikkortet = Ingen illusion. Det TS gjort är att han har tagit 1 pcie plats ovanför istället för en under och monterat i grafikkortet med ganska mycket kraft antagligen och därmed böjt bort backplaten.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Kortet sitter nu i skruv 2 och 3 räknat uppifrån. Borde det inte sitta i skruv 3 och 4? Ser ut som att skruv 2 redan är högre upp än pcie-porten.

Skrivet av andra94:

@str8forthakill: .. Kolla igen scrolla in på det så ser du att skruvfästena hänger upp från grafikkortet = Ingen illusion. Det TS gjort är att han har tagit 1 pcie plats ovanför istället för en under och monterat i grafikkortet med ganska mycket kraft antagligen och därmed böjt bort backplaten.

Den första PCIe-platsen är väl bara till för singelkort? Då är det logiskt att montera så här eftersom skruv 2 annars skulle vara oanvänd. Jag tror snarare det är så som @str8forthakill säger, att det är dålig passform.

Permalänk
Administrativ avgift

@ylledjur: Nej det är såhär det är han ska montera ner 1 steg

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@kimbie: Prova att montera i den nedre PCIe-platsen istället och se om det gör skillnad. Du kan även lyfta upp bakänden på kortet medan du drar åt skruvarna.

Tillåter ditt chassie roterad moderkortsmontering? Det gjorde stor skillnad med mitt 290x-kort som också ville hänga en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Den första PCIe-platsen är väl bara till för singelkort? Då är det logiskt att montera så här eftersom skruv 2 annars skulle vara oanvänd. Jag tror snarare det är så som @str8forthakill säger, att det är dålig passform.

Är det inte ett 2.5 slots kort då?

Dålig passform har jag aldrig hört om. Det finns ju standardmått som alla använder. Är det inte hemmasnickrat eller något riktigt skitchassi så borde det inte gå att sätta fel. Det känner man ju. Kan vara som ni säger att det är en illusion på grund av hur kortet är taget. Jag skulle dock ändå testa att se hur det känns om man försöker passa det mot skurv 3 och 4 istället?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@ylledjur: Nej det är såhär det är han ska montera ner 1 steg

Skrivet av blagi:

Är det inte ett 2.5 slots kort då?

Dålig passform har jag aldrig hört om. Det finns ju standardmått som alla använder. Är det inte hemmasnickrat eller något riktigt skitchassi så borde det inte gå att sätta fel. Det känner man ju. Kan vara som ni säger att det är en illusion på grund av hur kortet är taget. Jag skulle dock ändå testa att se hur det känns om man försöker passa det mot skurv 3 och 4 istället?

Chassiet ser ut som ett Meshify C (Fractal Design, PSU-bur och svarta plåtar). Här är en bild på build med 1080 Ti och samma låda som ser rak ut med moderkort som har samma PCI-placering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kimbie:

Hej!
Precis installerat nya grafikkortet i burken och har aldrig varit med om att mitt grafikkort de jag har ägt lutar så mycket som denna gör. Är det något jag ska vara orolig över eller är det vanligt att det ser ut såhär med tanke på att kylaren väger så mycket?

Kan tillägga att den hänger betydligt mer än vad som syns på bilden(man blir ju lite skraj med så dyra komponenter att något ska hända med de).
Ha de!
(Bifogad bild nedan)
https://www.pixeltopic.com/image/hwkddyibqilaav/?size=full

Rätt säker på att du har lyckats fästa den vid fel PCI slot i chassit. Gå ner ett snäpp så rättar det till sig. Hoppas bara inte PCI-E porten eller kortet har blivit skadat av det där. Riktig bedrift! Hur lyckades du med det? Behöver man ta till våld så är det helt fel vid dator byggande, förutom möjligtvis RAM modulerna man kan få trycka till lite.

Permalänk
Medlem

Den första sloten är till ju till för singlekort, och nej jag har inte använt våld för att "trycka in kortet" jag satte det på plats som man alltid gör, grafikkortet klickar och låser sig i pcielåset samt skruvar plats 2 och 3. Jag har ett Fractal Design Meshify C.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem

@andra94:
Det är en illusion

Kortet ser ut att tryckas ned i bakkant av den svarta, frontpanel USB?-kabeln från moderkortet med.

Permalänk
Avstängd

@kimbie

Stöd kortet med ett snöre som du fäster i 24pin sladden, alt sätt en kloss under kortet.

Permalänk
Medlem

Ja, absolut en illusion. Det röda strecket visar var PCIe-porten sitter. Att kortet skulle monteras i någon annan plats köper jag inte.

Permalänk
Medlem

Hur ser kortet ut om du tar bort USB-kabeln samt pci-e strömförsörjningskablarna, rätar kortet upp sig då?

Permalänk
Medlem

@thomson jag har testat ta bort allting och ser om det blir någon skillnad men tyvärr inte... Har försökt rätta upp kortet med strömkablarna så mycket som möjligt men hjälper ej. När jag tar ut kortet också så ser den helt normal ut också inget som ser konstigt ut med backplaten som har lossnat eller så. Jag får helt enkelt köpa något som kan stödja vid kanten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att titta på bilden, ni kan ju måtta med en linjal på skärmen om det känns bättre. Att försöka skruva kortet ett hål längre ner ger ju en skön vinkel mot pci-sloten på sådär 10 grader. Jag är ingen expert men det torde ligga en bit utanför marginalerna..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbie:

@thomson jag har testat ta bort allting och ser om det blir någon skillnad men tyvärr inte... Har försökt rätta upp kortet med strömkablarna så mycket som möjligt men hjälper ej. När jag tar ut kortet också så ser den helt normal ut också inget som ser konstigt ut med backplaten som har lossnat eller så. Jag får helt enkelt köpa något som kan stödja vid kanten.

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet sitter monterat rätt med alla skruvar i dragna?
Ser ut som att det saknas en skruv i mittenhålet längst ner, mest så att moderkortet inte rör sig neråt pga tyngden från grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Sätt en kloss under kortet eller något