Permalänk
Medlem

Snabbtitt innan jag beställer!

Hej!

Jag undrar om någon kunde ta en snabbtitt på min dator innan jag beställer, det jag är mest orolig för är om kylningen kommer räcka, jag kommer inte överklocka dock.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10662592/

Jag har redan ett EVGA 1000W nätaggregat och ett GTX 1080 Ti grafikkort och en skärm.

På grund utav att mitt nätaggregat är rätt så djupt, så får det inte plats en fläkt i "botten" av chassit, och på grund utav CPU-kylarens storlek, så får det heller inte plats en fläkt på sidopanelen. Är detta ett stort problem? Jag köper några extra fläktar att sätta där fram och så.

Men annars borde det väl inte vara några problem?

Mvh
Olof

Permalänk
Medlem

Du vet att R4 är en äldre chassimodell va? Du kanske bör kolla på ett R5 istället, annars ser det väl fint ut.

Permalänk
Medlem

Sätt en extra fläkt i fronten samt en i toppen så räcker det länge.
Övrigt: jag hade kört med coollabatory alt grizzly flytande metall istället för pasta.
Sen kan man ju fundera hur mycket man behöver datorn just nu då Intel hintar om 8700k i oktober.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hej Olof!

Det är inga som helst problem, jag har själv ett R4 i en av mina burkar, och den går utan fläkt varken på sidan eller botten. Jag kör två fläktar fram, två 140mm fläktar i toppen och en till fläkt baktill. De två framme är insug, resterande utsug. Temperaturerna hålls i shack utan problem. Jag kör inbyggda fläktkontrollen för att styra fläktarna som suger ut och sätter på max när jag spelar på den.

Du bör dock kolla på R5 som någon nämnde, kostar 899 på Inet och är inte sämre enligt min mening som har testat båda. Det är snarare bättre och billigare. Men båda är bra chassin.

Vänliga hälsningar

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Du vet att R4 är en äldre chassimodell va? Du kanske bör kolla på ett R5 istället, annars ser det väl fint ut.

Oj! Bra fångat! Då får jag ju faktiskt plats med en bottenfläkt om jag köper R5 istället, det blir ju lysande.
Tack!

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Om du ska beställa nu är jag tveksam till valet av plattform om du inte specifikt vill ha intel. Hade hellre satsat på en Ryzen med tanke på generationsskiftet som pågår. Alternativet är Coffee lake som är på intåg men då kan du få vänta ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

@envelope91: Om du ska beställa nu är jag tveksam till valet av plattform om du inte specifikt vill ha intel. Hade hellre satsat på en Ryzen med tanke på generationsskiftet som pågår. Alternativet är Coffee lake som är på intåg men då kan du få vänta ett tag.

Jo man kan alltid vänta i guess,
Men min nuvarande CPU är en i7 970 som jag haft i 8 år utan några större problem.. Ser ingen anledning till varför en 7700k inte skulle kunna klara av 8 år även den? Sen är jag väl bara rätt så van vid Intel xD

Finns väl inga uppifter om coffee lake än? Vet att den är 14nm precis som nuvarande, men antar att det är mer trådar eller nått? något jag inte riktigt behöver... Tycker 8st räcker mer än väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo man kan alltid vänta i guess,
Men min nuvarande CPU är en i7 970 som jag haft i 8 år utan några större problem.. Ser ingen anledning till varför en 7700k inte skulle kunna klara av 8 år även den? Sen är jag väl bara rätt så van vid Intel xD

Finns väl inga uppifter om coffee lake än? Vet att den är 14nm precis som nuvarande, men antar att det är mer trådar eller nått? något jag inte riktigt behöver... Tycker 8st räcker mer än väl

Vänta kan man alltid, jag är inget fan av det dock :). Pågår just nu ett generations skifte där 4 cores börjar bli utdaterat. Ryzen 1600 t.ex. har 6 cores / 12 trådar vilket motsvarande intel 8700k kommer få fast med högre frekvenser till ett högre pris. Att köpa 4 cores i dagsläget känns inte attraktivt i min mening även om det säkert räcker alldeles utmärkt. Men om målsättningen är 8 år skulle jag nog tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Vänta kan man alltid, jag är inget fan av det dock :). Pågår just nu ett generations skifte där 4 cores börjar bli utdaterat. Ryzen 1600 t.ex. har 6 cores / 12 trådar vilket motsvarande intel 8700k kommer få fast med högre frekvenser till ett högre pris. Att köpa 4 cores i dagsläget känns inte attraktivt i min mening även om det säkert räcker alldeles utmärkt. Men om målsättningen är 8 år skulle jag nog tänka om.

Tack, kanske därför jag klarat mig så bra, min nuvarande har 6 cores, 12 threads xD

Men då väntar jag några månader, måste ju släppas vettiga moderkort och kylare och sånt också antar jag... Eventuellt går jag för coffee lake trots att det lär vara lite dyrare än ryzen, call me stopid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack, kanske därför jag klarat mig så bra, min nuvarande har 6 cores, 12 threads xD

Men då väntar jag några månader, måste ju släppas vettiga moderkort och kylare och sånt också antar jag... Eventuellt går jag för coffee lake trots att det lär vara lite dyrare än ryzen, call me stopid

Ja exakt, hela plattformen ska ju vara tillgänglig för oss konsumenter. Men i alla fall bra att du tar dig en funderare tror jag. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ja det var den billigaste varumärken jag sett . Den är ju tom

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0