Tips på nytt chassi att byta mitt Evolv mATX mot.

Permalänk
Medlem

Tips på nytt chassi att byta mitt Evolv mATX mot.

Hej på er!

Jag har något som gnager mig en del..

Har ett Evolv mATX som jag på många vis älskar, men även ogillar ibland.

Problemet är luftflödet.
Vid normalt användande är det Inga som helst problem, tyst och snyggt.
Men börjar man pressa GFX och CPU lite så stiger tempen snabbt, som det syns på bilden så har jag poppat upp toppen lite för att hjälpa till men ger inte så mycket.
Har 5st Corsair ML140 Pro fläktar, men de kämpar med flödet i chassit.

Nu till frågan om tips, vad finns det där ute som man skulle kunna byta till ?
Jag vill ha ett smidigt,snyggt och inte för stort chassi som kan hantera de fläktarna jag har på ett bättre sätt.
Vad använder folk för snygga goa chassin ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Phanteks mATX chassi är fortfarande rätt stort för att vara ett mATX, känner du att du skulle kunna gå upp ett steg till ATX (ungefär lika stort) men fortfarande behålla ditt moderkort?
Isåfall är nog Fractal Designs nya chassi ett chassi värt att tänka på
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4436667

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem

Har faktiskt funderat på FD chassin, men tyckt att de med dörr fram verkar ha liknande begränsat luftflöde, men just det nya Meshify ser ju riktigt bra ut.
Är det nån här som har nått och har någon input ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

@Cequence: Det finns inga andra lösningar förutom chassi byte? Tänker temperaturer och kylning för CPU och fläktkurva GPU osv. Är det luftflödet som är boven så att säga. Själv sitter jag på ett R5 som är svalt som attan och märker ingen skillnad i temps om jag öppnar dörren eller inte under stresstester med höga temps. Kan köra mina 140mm fläktar på låga varvtal så de inte hörs.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Evolv ATX och är det chassit jag har fått ner temp på bäst av dom jag provat så här långt. Så om du gillar det så sats på ett ATX för i min mening är det här bland dom bästa och snyggaste chassina på marknaden just nu i den här prisklassen.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Har själv ett Evolv ATX och är det chassit jag har fått ner temp på bäst av dom jag provat så här långt. Så om du gillar det så sats på ett ATX för i min mening är det här bland dom bästa och snyggaste chassina på marknaden just nu i den här prisklassen.

När det kommer till just luftflöde vill jag påstå att deras mATX är mer eller mindre identisk när det kommer till storebror, om man inte räknar med att köpa större fläktar att passa in?

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem

@svaj: Jag kan få ner temp med att dra upp fläktarna, men ja märker att de har svårt att få tillräckligt med luft så det får varva som fan för o få igenom nog med luft.
Hade jag haft grejjer så hade ja gjort som ja såg nån annan göra och fixa extra hål i fronten och toppen men tyvärr

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

@auToeXeC: Jag gillar också utseendet, men inte ljudet när fläktarna måst köra så hårt

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define Mini C Svart som finns med och utan fönster är ju ett alternativ, dock en betydligt diskretare design än vad du har nu och du kan inte använda alla 5 140mm fläktar då den bara har plats för en 120 i bak. Men luftflödet misstänker jag är bättre.

Permalänk
Medlem

@svaj: Fractal Design Define Mini C TG ser ju rätt nice ut faktiskt, bara lite orolig att den fronten också kan limitera luftflödet en del, men den kanske är designad mycket bättre än Evolv:en

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

@Cequence: Jag har som sagt R5 med ett positivt tryck och jag antar att fronten är designad lika vad gäller just inflödet på mini C även om storleken skiljer. I R5 fungerar det utmärkt och jag märker ingen skillnad på temperatur oavsett om jag öppnar frontlucka/sidopanel etc. Så min erfarenhet är att det fungerar mycket bra med deras design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

@auToeXeC: Jag gillar också utseendet, men inte ljudet när fläktarna måst köra så hårt

Nej orginal är inte alls bra.. Köpt beQuiet istället så har 4 st 140 från dom istället.. Rekomenderas..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan kämpa så med värme och ljudnivå
Jag kör ett define XL som är uråldrigt nu, inte direkt mycket hål någonstans för luft.
2x 140mm i fronten. 1x 140mm utblås och 1x140 på en noctua u14s.

Kör 6700k @ 4.6ghz fast clock med fast volt, 1070. 6x HDD som inte går i idle osv.
kör alla fläktar på låg rpm, silent kurva i bios och går aldrig över 900rpm under load om jag inte kör något extremt ala prime osv.
Tempen håller sig runt 70-75c vid normal load (spel)