Permalänk

Speldator för 10k med Ryzen 1600

Skulle vilja köpa en speldator för cirka 10k kronor.

Efter ha läst en del trådar så har jag snickrat ihop följande, fast saknar nätaggregat.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10648966/

Via komplett.se så får man Windows 10 på köpet men antar att jag inte får det om jag köper delarna själv?

Om ni har ett bättre förslag så får ni gärna dela med er.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har utöver nätaggregat även missat chassi.

Kylaren kan du skippa, den kylare som följer med som standard är tillräckligt bra om man inte har väldigt högt ställda krav på en tyst fläkt eller om man vill överklocka extremt. Har själv en Ryzen 5 1600 som jag kör med 1362 mV spänning vid 3800 MHz som standardkylaren klarar utan problem. Självklart kommer det här också att variera från exemplar till exemplar.

Så här skulle din dator kunna se ut med chassi och OS:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10649041/

Operativsystemet går att köpa billigare online på siter som t.ex. Kinguin har jag hört, men hur pass "legit" de nycklarna är är en öppen fråga. Själv valde jag att köpa nyckeln från Inet för att det skulle vara korrekt utan problem.

Val av chassi och nätdel kan man diskutera, jag har valt ett väldigt populärt chassi som är rabatterat dessutom. Nätdelen är en av hög kvalitet baserat på plattform från Seasonic, och med 80+-guld-certifiering. Räcker gott och väl till ditt bygge, men ska du ha ett riktigt strömhungrigt grafikkort i framtiden t.ex. Vega 64 så får du lägga på en större nätdel.

Vill du spara lite pengar så kan du gå ner till ett lite billigare 1060 6GB eller t.o.m. ner till ett 1060 3GB. Prestandaskillnaden i de flesta spel är inte särskilt stor, däremot är 6GB-varianten mer framtidssäker. Läs gärna på forumet om detta, folk som vet mer om detta kort har stött och blött det här ganska mycket.

Du kan även gå ner från 16 GB RAM till 8 GB RAM. Över 8 GB RAM ger ingen fördel i spel så länge man stänger andra program innan man spelar, däremot är 16 GB RAM bättre om man vill ha grejer i bakgrunden eller gillar att ha mycket öppet samtidigt när man inte spelar.

Du kan även köpa ett billigare chassi om du vill (går att spara några hundringar på det) och en lite billigare nätdel. Men snåla inte för mycket på nätdelen, det är värt att köpa en med hög kvalité så att man inte riskerar instabilitet eller att komponenter går sönder... en nätdel av hög kvalitet är också värd mer eftersom den håller längre och därmed sparar pengar i långa loppet. Mer energieffektivitet ger också lägre strömförbrukning och mindre värmeutveckling. Du borde kunna gå ner till 450 W med den nätdelsmodell som jag föreslår, men då med mindre möjlighet att stoppa in ett mer hungrigt grafikkort i framtiden. Jag hade dock velat ha den extra möjligheten.

Permalänk
Hedersmedlem

Här är en lite prispressad version.

Fortfarande en nätdel av hög kvalitet (Edison M 450W) dock så kommer du inte kunna köra något hungrigare än ett 1060, och jag hade inte rekommenderat överklockning. Ett billigt 1060 3GB, kolla dock gärna upp recensioner först. Valt 2x4GB minnen i 2400 MHz frekvens, snabbare än så är inte värt pengarna i den kapaciteten. Billigare chassi som jag inte har någon personlig erfaranhet av, däremot verkar de som recenserat den hos inet nöjda.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10649097/

Permalänk

Tack ska för tipsen.

Anledningen till att jag jag vill köpa 1060 6GB är för framtiden som du nämner det. Jag brukar faktiskt inte ha mycket i bakgrunden när jag streamar/spelar, men tyckte det var värt att ta 16 GB i RAM. Kanske går ner då känns annars överflödig.

Permalänk
Medlem

@Allavetinget:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3147676&view=l

Såhär kan det också se ut med prisjakt. Satsade lite mer krut på grafikkortet (GTX 1070) då det trots allt är det viktigaste idag i en speldator. Inte lika mycket ram, och heller inte lika bra nätaggregat men ett som duger likväl. Mer ram köper du till efter behov, men jag kör själv 8GB ram och klarar mig gott och väl. Windows köps på Kinguin för några hundralappar, själv aldrig haft några problem över sex år och tre olika datorer.

PS. Grafikkortet verkar enligt vissa kunna vara lite högljutt, så ifall du stör dig på sådant så lägg till några extra hundralappar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samlooh:

@Allavetinget:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3147676&view=l

Såhär kan det också se ut med prisjakt. Satsade lite mer krut på grafikkortet (GTX 1070) då det trots allt är det viktigaste idag i en speldator. Inte lika mycket ram, och heller inte lika bra nätaggregat men ett som duger likväl. Mer ram köper du till efter behov, men jag kör själv 8GB ram och klarar mig gott och väl. Windows köps på Kinguin för några hundralappar, själv aldrig haft några problem över sex år och tre olika datorer.

PS. Grafikkortet verkar enligt vissa kunna vara lite högljutt, så ifall du stör dig på sådant så lägg till några extra hundralappar.

Håller med, att satsa på ett GTX 1070 är det jag hade gjort för att det ska vara framtidssäkert på riktigt. Däremot så kommer du spräcka hans budget på en massa fraktkostnader. Samma anledning som jag inte lade in ett GTX 1070.

Glömde även att lägga in en Fri Frakt för Sweclockers-medlemmar på Inet!

Permalänk
Medlem

Inet har "msi b350 pro carbon" för 990 kr nu. Bra kort för grymt pris!

Visa signatur

Saknar flådig PC för tillfället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allavetinget:

Tack ska för tipsen.

Anledningen till att jag jag vill köpa 1060 6GB är för framtiden som du nämner det. Jag brukar faktiskt inte ha mycket i bakgrunden när jag streamar/spelar, men tyckte det var värt att ta 16 GB i RAM. Kanske går ner då känns annars överflödig.

Beror lite på spel. Jag spelar en del PUBG som är väldigt populärt och med endast 1-2 flikar i webbläsaren och MSI afterburner rullande slukar det just nu mellan 8-9 gig ram. Så det är klokt att investera i 16gb om du har utrymmme i din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Håller med, att satsa på ett GTX 1070 är det jag hade gjort för att det ska vara framtidssäkert på riktigt. Däremot så kommer du spräcka hans budget på en massa fraktkostnader. Samma anledning som jag inte lade in ett GTX 1070.

Glömde även att lägga in en Fri Frakt för Sweclockers-medlemmar på Inet!

Det blir bara fraktkostnad från Webhallen, annars är det fri frakt på de övriga.

Edit: Även webbhallen verkar erbjuda fri frakt om man tittar på exempelvis grafikkortet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Det blir bara fraktkostnad från Webhallen, annars är det fri frakt på de övriga.

Edit: Även webbhallen verkar erbjuda fri frakt om man tittar på exempelvis grafikkortet.

Blev tipsad att köpa delarna från samma sida, vid eventuella krångel så kan de inte skylla på ''andras'' delar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allavetinget:

Blev tipsad att köpa delarna från samma sida, vid eventuella krångel så kan de inte skylla på ''andras'' delar.

Jag föredrar att köpa från samma sida också, för att det är enklare och snällare för miljön att minimera transporterna. Jag hade även överskattat fraktkostnaderna, är det så att det är fri frakt på det mesta så kan det vara en bra idé för ens egen plånboks skull.

Du kommer aldrig ifrån att du monterat datorn själv och att det fortfarande är ditt ansvar att reklamera rätt del, även om du köpt allt på samma ställe...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag föredrar att köpa från samma sida också, för att det är enklare och snällare för miljön att minimera transporterna. Jag hade även överskattat fraktkostnaderna, är det så att det är fri frakt på det mesta så kan det vara en bra idé för ens egen plånboks skull.

Du kommer aldrig ifrån att du monterat datorn själv och att det fortfarande är ditt ansvar att reklamera rätt del, även om du köpt allt på samma ställe...

Det stämmer, har inte hunnit jämföra priset jämfört med att köpa från en och samma sida. Skiljer det sig 200-400 kronor så tycker jag inte det är värt att köpa från olika sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allavetinget:

Det stämmer, har inte hunnit jämföra priset jämfört med att köpa från en och samma sida. Skiljer det sig 200-400 kronor så tycker jag inte det är värt att köpa från olika sidor.

Nej, det håller jag med om. Men oftast är det inte så!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Beror lite på spel. Jag spelar en del PUBG som är väldigt populärt och med endast 1-2 flikar i webbläsaren och MSI afterburner rullande slukar det just nu mellan 8-9 gig ram. Så det är klokt att investera i 16gb om du har utrymmme i din budget.

Jag spelar PUBG med 15 flikar i bakgrunden och på en G4560 och har 8gb ram totalt. Funkar hur fint som helst ändå..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag spelar PUBG med 15 flikar i bakgrunden och på en G4560 och har 8gb ram totalt. Funkar hur fint som helst ändå..?

Lysande, försökte snarare påpeka att om TS ska köpa en ny dator kan det vara värt att investera i 16GB, inte att det fungerar på 8GB. Men som sagt en prioriteringsfråga.