Permalänk
Medlem

Ny Speldator behövs! 15 000~

Hej!

Jag behöver en ny dator efter många år av att vara sist in i spel eller sitta med lagg och hoppas att ni kan hjälpa mig med detta!

Jag använder den främst för spel som rollspel: The Witcher, Mass effect och liknande, RTS: Starcraft2, Dota2, mm och lite smått och gott som PUBG, CS:GO och ibland mmos.

Min budget ligger på 15 000:- och har utrymme för ökning ifall det påverkar prestandan eller livslängden till en lite större grad.

Jag behöver inget OS utan har ett jag kan sätta in.

Min datorn nu byggde jag ihop själv så kan nog göra det igen!

Viktigt för mig är stadig fps med bra grafik.

Mina skärmar är inte bra men tänkt uppgradera vid nästa löning

edit:Vill gärna ha låg ljudnivå på den.

Frågor tar jag gärna.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

//Alexandra

Permalänk
Medlem

@Alimorel:

Kul med ny dator, du har kommit till rätt ställe när du ber om hjälp på Sweclockers : )

Vilken upplösning har du planerat att spela i när du köper ny skärm? Mitt förslag är 1440P, 1080P är standard 4K är high end, och 1440P är sweet spot idag, du får en perfekt balans mellan upplösning, frekvenser, och behov av GPU.

Vill du kunna överklocka datorn?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10643985/

Förslag att utgå ifrån.

Permalänk
Avstängd

@Alimorel: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10644001/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Skippa kylaren och ett billigare moderkort och in med ett gtx 1080 ti istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@Aeig: Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning riktigt om upplösing frekvenz eller mera men vill definitivt uppgradera från de skärmar jag ärvt av jobbet ^^!

Hade inte tänkt överklocka men öppen för förslag.

edit:Ohh olika förslag valmöjligheter blir svårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alimorel:

@Aeig: Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning riktigt om upplösing frekvenz eller mera men vill definitivt uppgradera från de skärmar jag ärvt av jobbet ^^!

Hade inte tänkt överklocka men öppen för förslag.

edit:Ohh olika förslag valmöjligheter blir svårt!

Ytterligare ett förslag utifrån med tanke på att du inte ska överklocka med billigare moderkort och utan kylare + 1080Ti som nämnts ovan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10644185/

Permalänk
Medlem

@svaj: Jag gillar uppdateringen! Jag behöver en ssd men har redan en hårddisk på min dator nu som jag kan föra över till den nya så tror inte jag behöver en extra.

Hade tänkt investera i en ny skärm nästa månad har ni några förslag på det?

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10644294

Där har du mest bang for the buck

Permalänk
Medlem

@Messigoal: Är det någon större skillnad på grafikkorten ser ut som jag missar något där med namnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alimorel:

@Messigoal: Är det någon större skillnad på grafikkorten ser ut som jag missar något där med namnen?

Det är främst kylaren som skiljer dom åt, där den billigare har en blower lösning med en "kåpa" över och en fläkt som blåser ut luften ut bakom chassit, och dyrare andra har dubbla fläktar som blåser luft på kylflänsen direkt men luften stannar i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Det är främst kylaren som skiljer dom åt, där den billigare har en blower lösning med en "kåpa" över och en fläkt som blåser ut luften ut bakom chassit, och dyrare andra har dubbla fläktar som blåser luft på kylflänsen direkt men luften stannar i chassit.

Det låter mest som den dyrare har bättre kylning och det har inte för stor skillnad?

Tack för allas förslag, svar och tid!
Tror jag fastnat för det senaste förslaget @Messigoal om ingen skriker "objection".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alimorel:

Det låter mest som den dyrare har bättre kylning och det har inte för stor skillnad?

Tack för allas förslag, svar och tid!
Tror jag fastnat för det senaste förslaget @Messigoal om ingen skriker "objection".

Ja i princip. Det påverkar bla ljudnivåer men prestandamässigt inte någon skillnad.