Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Jag kan Rekommendera Neteller.. Välfungerande tjänst. Där har du möjlighet att ha ett E-kort (fungerar väl inte överallt om jag minns rätt, typ inte på spelsiter) Och även beställa ett fysiskt kort som man kan tanka med kontanter bara när man använder det.. Bekvämt att föra över pengar till är det också, man kan använda trustly med bankID t.ex eller paysafekort.. (De tar dock en rätt taskig procent i påslag på överföringar till dem)

Vad har de för kostnader utöver transaction fees? Om jag vill beställa ett fysiskt mastercard från de, vad kostar det?

Permalänk
Medlem

Välkommen till 2017 Swedbank!
Bara Samsung Pay och Kivra som saknas då, så är ni ikapp resten av landets banker... suck

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt. Men det finns även förbetalda mastercard, hur dom fungerar vet jag inte, eftersom jag inte har provat. Men antar att det fungerar som en kreditkort, fast man måste fylla den på pengar först. Hur snabbt det fungerar med påfyllning vet jag inte. Om man får vänta flera dar, så är det kanske mindre intressant.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Nordea kör med sitt Säkra kortköp på internet efter att de tog bort tjänsten e-kort. En sammanfattning är att man får tillfälligt öppna kortet för internet köp om sidan inte har Verified by Visa betalning. Tycker det har fungerat bra hittils.

Exakt aldrig använd säkert kort och alltid gått bra ändå att betala med kort på nätet när det behövs.
Bra att se till att inte ha allt för mycket pengar på kortet och ha koll på alla betalningar som dras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Är Entropay gratis när det gäller vanliga köp av kortet eller har de avgifter, te.x. högre växlingsavgifter?

Pricing

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla skit swedbank är. Bokstavligen den enda jävla funktion som fortfarande är bra. Tur att man sysslar med kryptovalutor och kan köra virtuella e-kort därifrån. Hatar banker ändå så var väl lika bra att slippa använda skiten helt och hållet. Hoppas Swedbank och hela jävla banksystemet går under.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Fasen också, det är ju värdelöst.

Jag tycker E-kort har varit fantastiskt skönt att använda på t.ex. Aliexpress och andra kinasajter där man kanske inte vill att ens riktiga kortnummer ska flyta runt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Hatar banker ändå så var väl lika bra att slippa använda skiten helt och hållet. Hoppas Swedbank och hela jävla banksystemet går under.

Hatar också banker (och börjar bli duktigt trött på Swebank's alla "försämringar"), men skulle bankerna "gå under" så skulle hela "penga systemet" också gå under

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Vad är det för ställen ni använder era kort egentligen? Så länge man inte handlar på lasses drogshop på darknet så lär det inte hända så värst mycket.

Handlar inte droger men du verkar erfaren inom det området. Däremot har jag handlat från många olika ställen på nätet bl.a AliExpress med ekort, alltid smidigt och tryggt. Stort minus för Swedbank, finns det en annan bank med liknande tjänst så avslutar jag mitt konto på Swedbank.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Pepsin: Paypal har 2 stegs verifiering och har haft det länge, https://www.paypal.com/us/selfhelp/article/how-do-i-enable-2f....

Permalänk
Medlem

Använder funktionen då och då. Trist.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Skrivet av Србо:

Handlar inte droger men du verkar erfaren inom det området. Däremot har jag handlat från många olika ställen på nätet bl.a AliExpress med ekort, alltid smidigt och tryggt. Stort minus för Swedbank, finns det en annan bank med liknande tjänst så avslutar jag mitt konto på Swedbank.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Påståendet att det bara är knarkhandel som kräver skyddande av kortuppgifter är extremt löjligt, nästintill idiotiskt. Handlar man mycket från utlandet är det inte så kul att lämna kortuppgifter lite här och var som lätt kan kapas om sidan man handlade på hackas. Väldigt många e-handelsplatformar stödjer inte paypal eller andra liknande tjänster. Detta handlar 100% om IT-säkerhet. Jag ger gärna min adress till exempelvis en Kinesisk e-handelssida men att ge dem mina kortuppgifter är däremot ett väldigt mycket större steg. Hur ska jag kunna verifiera att de uppehåller bra säkerhet bakom kulisserna?

Permalänk
Medlem

Och man måste besöka ett kontor för att öppna ytterligare ett nytt privatkonto med kort kopplat till?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Nivity:

<- En som aldrig råkat ut för något fast handlat ifrån alla möjliga ställen i världen.
Sen är jag ju ingen som går på dessa "gratis XXX på facebook" eller "spotify 100 år 1 kr, jättebrae erbjudando" som många verkar göra.
Inte för det är en scam så sätt, för det står att det faktiskt kostar massa kronor i det finstilta men ändå.

Eller som en bekant som bara har 1 konto där han har alla sina sparpengar osv, smart deluxe
Han handlar inte med sitt kort dock men han tar ut kontanter alltid, vilket nog är större risk idag att bli scammad på med dessa scim sakerna

Poängen är att även om inte säljaren snor dina uppgifter så finns det ingen garanti för att säljaren har ett säkert system för lagring av dina kortuppgifter. Det finns heller ofta inget som garanterar att sidor som påstår att de inte sparar kortuppgifter, inte gör det. Handlar man på ett antal sidor utbrett över några år och en av dessa ställen blir hackade så är det kört.

Skrivet av Nivity:

Eller som en bekant som bara har 1 konto där han har alla sina sparpengar osv, smart deluxe

Jag har det inte så, men jag skulle gissa på att majoriteten har det på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Och man måste besöka ett kontor för att öppna ytterligare ett nytt privatkonto med kort kopplat till?

Går att göra det via Telefonbanken (krävs dock att man har den tjänsten).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

För er som inte fått meddelandet så står det på deras hemsida om man trycker på ekort.
https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/logg...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har kört dubbla bankkort och dubbla konton sen för evigt, funkar ju hur bra som helst. Automatisk överföring till internetkontot dagen innan månadsbryt, alla tjänster drar sina stålar, kvar finns 1SEK, rinse repeat. För tillfälliga köp så är det ju bara att öppna internetbanken och föra över den summan som behövs till internetkontot.

12SEK i månaden tar jag vilken dag som helst över att någon kommer över mitt vanliga kontokort.

Är det omständigare än ett e-kort? Antagligen.

Permalänk
Medlem

Gratis Visa

@Megacrash: Ok/Visa kort är gratis

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Happ. Använde aldrig tjänsten.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neqrom:

Hade för länge sedan Swedbank, och nästan varit på väg tillbaka för deras E-kort.
Nu får jag fortsätta med min 0kr strategi för banktjänster.

Mitt upplägg ser ut följande

Skandiabanken
Löneinsättning
0kr för Swish,Mobilt bank id etc då jag ej vill ha deras kort, "vardagspaket" utan kostnad. Kostnad för kortet tillkommer om man vill ha det.

Flera konton på Forex
Gratis VISA-kort, ett för vardagsbruk och ett jag bara fyller med mängden jag vill ska gå att använda. Det ena är typ mitt E-kort.

Avansa
För olika typer av spar samt aktiekonton etc.

Har alla räkningar per automatiskt betalning på Skandiabanken, sedan automatisk överföring av fast kapital till forex. När allt är betalt och klart så distribuerar jag kapitalet till Avanza samt buffert konto som ligger i Forex.

Lite mycket för vissa, men då jag tidigare var en "cash" man turn "card", så ville jag kunna göra allt som tidigare utan kostnad. För mig blev det en besparning på 400kr/år med deras avgifter.
Pengar som istället gå till sparandet.

Ha det gött och lycka till!

Jag kör en liknande setup som @Negrom

Skillnaden är att jag använder Länsförsäkringar Bank för lönekonto. I övrigt så använder jag Forex för gratis Visakort betalkort, eftersom det är gratis och du kan ta ut kontanter med det kortet utan att det kostar extra. Själv så förstår jag inte varför folk inte kör kreditkort, Shell Mastercard ger 1% i återbäring på allt du handlar.

Jag har inte direkt kännt behovet att använda E-kort så jag använder kreditkortet när jag handlar och blir det några skumma transaktioner så ringer jag till banken som stoppar dessa.

Vad är det som rättfärdigar kostnaden för internetbanken på SEB, Swedbank, Nordea, Handelsbanken, Danske Bank mfl som inte Skandia resp Länsförsäkringar Bank klarar av att göra? Det är på grund av trögrörligheten som har gjort att bankerna kan ta betalt för att ni kunder skall göra deras jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jaha då stänger Swedbank tjänsten e-kort i Oktober.
En tjänst de haft som faktiskt varit bra.

Vad göra nu?

Skaffa ett kort man enbart använder för internetköp och för över pengar till vid köp.
Finns det annan bank som har tjänsten kvar?

Ett alternativ skulle vara:

1) Öppna ett till konto. (Går att göra från mobilappen (Iaf hos Handelsbanken))

2) Antingen föra över dina besparingar dit och inte ha något kort kopplat till det kontot, eller tvärtom koppla kortet till det nya kontot. (Om det går, annars lär man skaffa ett nytt kort, och avsluta det gamla, men det kostar säkert en slant)

3) För över den summa pengar du kan tänkas behöva handla för till det kontot du har kortet kopplat till, eller ha stående överföring.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-son:

@Megacrash: Ok/Visa kort är gratis

Jasså? så här står det på swedbanks sida:

"Pris

Bankkort Visa
250 kr per år.
0 kr per år för student (med CSN-insättning samt studerar på Högskola eller Universitet).
Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr.
Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 35 kr per uttag.
Kontantuttag på bank- och växlingskontor (där uttag med kort är möjligt) kostar 35 kronor.
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,5%. "

Permalänk
Medlem

Ok/visa

@Megacrash: Det var OKQ8/Visa det är gratis om du blir OK medläm
Du betalar en liten engångsumma när du går med i OK det är det enda

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Gillade e-kort. I fortsättningen får man öppna och stänga kontot när man ska handla helt enkelt. Då borde man vara safe, eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Hatar också banker (och börjar bli duktigt trött på Swebank's alla "försämringar"), men skulle bankerna "gå under" så skulle hela "penga systemet" också gå under

Därför jag leker med kryptovalutor. Går banksystemet under är jag trygg med decentraliserade alternativ.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Därför jag leker med kryptovalutor. Går banksystemet under är jag trygg med decentraliserade alternativ.

HAHA !
Att sprida sina risker är såklart bra.
Men att tro att kryptovalutor på nåt sätt skulle vara en långsiktigt säker lösning är oerhört naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlborg:

Kör Nordea just nu och för de sidor som inte använder Verified by Visa där man måste bekräfta köpet med sitt BankID så har jag satt att jag måste gå in Nordeas app och låsa upp kortet för osäkra köp (gäller även köp över disk i utlandet).
Kortet ligger då öppet i 60 minuter som default men vill man stänga det tidigare kan man göra det manuellt.

Kan tänka mig att om uppgifterna hamnar på vift och någon försöker spamma ett stängt kort med köpförsök så kommer Nordeas säkerhetsavdelning spärra kortet och skicka mig ett nytt.
Känner mig trygg med denna lösning när inte PayPal finns som ett alternativ.

Det gäller inte köp över disk i utlandet. Kanske om de har webbaserat system. Men aldrig att det har behövts öppnas kort i utlandet för mig.
Är i australien och handlar med kort varje dag för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Poängen är att även om inte säljaren snor dina uppgifter så finns det ingen garanti för att säljaren har ett säkert system för lagring av dina kortuppgifter. Det finns heller ofta inget som garanterar att sidor som påstår att de inte sparar kortuppgifter, inte gör det. Handlar man på ett antal sidor utbrett över några år och en av dessa ställen blir hackade så är det kört.

Jag har det inte så, men jag skulle gissa på att majoriteten har det på detta sätt.

De flesta seriösa ställen och sidor osv sparar inga kortuppgifter PGA de inte får dessa, de får bara namn adress vad som är beställt osv inget annat.

Ett bra ställe använder nån redan etablerad tjänst inom bankbranschen som har bra säkerhet.
likaså flesta av alla fysiska butiker och affärer har det upplagt på samma sätt.

Är man på okända kinesiska ställen och handlar kan det vara lite si o så med detta dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jahapp, jag får väl börja betala med kreditkortet då...som bara kan öppnas 60 minuter på sidor som inte har Masterpass (dvs alla utanför norra Europa). Har fått göra om ett antal beställningar därför att leverantören inte drar pengarna direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Sötast

Jag brukade använda e-kort mycket då tjänsten var ny, men stötte ofta på problem för några år sedan då de introducerade extra lösenord.

Började då använda paypal istället och det är fan så mycket skönare.

Kör one-click pay numera från den stationära hemma, riktigt fint ^^