Garanti på NetonNet. Vara ur sortiment?

Permalänk

Garanti på NetonNet. Vara ur sortiment?

Hej!
Jag tänkte byta mitt nätagg på garantin men enligt webben så är varan inte kvar. Jag undrar då hur det ser ut med ersättning när varan inte kan ersättas?

Nej, Fractal Design som har gjort agget har sagt att det är butiken som ska ersätta. Så det finns ingen anledning att kontakta Fractal igen

Visa signatur

Specs: FX6300
GigaByte 970A D3SP med fläktkylda VRM's - 32GB RAM
Asus GTX560Ti
CPU kyld med Noctua NH-U9B utrustad med dubbla fläktar 92mm

Permalänk

Ring NetOnNet och fråga?

Men man brukar ju få grejer motsvarande det man köpt.

Visa signatur
Permalänk

@harjagmaja: Du kommer få pengarna tillbaka, eller en motsvarande produkt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av harjagmaja:

Hej!
Jag tänkte byta mitt nätagg på garantin men enligt webben så är varan inte kvar. Jag undrar då hur det ser ut med ersättning när varan inte kan ersättas?

Nej, Fractal Design som har gjort agget har sagt att det är butiken som ska ersätta. Så det finns ingen anledning att kontakta Fractal igen

Enligt garanti så är det helt upp till butiken att bedöma eventuell följd.

Däremot kan du nyttja konsumentköplagen som reglerar hur reklamationsrätten ser ut. Den är inte möjlig att avtala bort och bör ses som "sämsta möjliga utfall" för konsument vid eventuell tvist.
Detta regleras i konsumentköplagen om du vill använda dig av reklamationsrätten.

Citat:

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
[...]
Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
[...]
Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
[...]
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).
[...]
Prisskillnad
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Om man ska dra det långt:
Företaget har rätt att reparera eller omleverera i första steget. Det är alltså helt okej att de tar in nätagget och reparerar det om möjligt.
Om reparation eller utbyte av identisk produkt inte är möjligt har du rätt till motsvarande produkt (funktion) (omleverans av likvärdig utbytesprodukt).
Om butiken inte kan leverera motsvarande produkt utan vill häva köpet har du rätt att göra ett täckköp enligt §33.

Notera här, eventuell hävning bör aldrig leda till ett eventuellt "tillgodokvitto/presentkort". Om du inte låter företaget undersöka produkten kan de erbjuda tillgodokvitto då du inte bevisat eller gett de möjligheten att undersöka produkten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av harjagmaja:

Hej!
Jag tänkte byta mitt nätagg på garantin men enligt webben så är varan inte kvar. Jag undrar då hur det ser ut med ersättning när varan inte kan ersättas?

Garantianspråk förmedlas via säljare till tillverkare om annan än säljare själv erbjuder garanti. Garantivillkoren dikterar vad som gäller och har inget med säljarens sortiment att göra.
Vid godkänd reklamation däremot så ligger ansvaret på säljaren att i första hand reparera eller erbjuda likvärdig vara i utbyte. Ersättning utgår när alla andra alternativ uttömts och då med nyttoavdrag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Garantin vet jag inte vad den säger, men du är även skyddad av konsumentköplagen, vilken inte kan avtalas bort. KKöpL sätter alltså en miniminivå för dina rättigheter. Vad som gäller vid en reklamation kan du läsa om i ett tidigare inlägg jag skrivit om detta. #16444178

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett sånt här får du, om det nu var hårdvarufel och inte användarfel. Det fylls på med hela summan du köpte varan för som sedan kan användas i affär/online. (endast hos netonnet)

Om varan fanns inne så skulle du få välja ifall du vill ha en ny eller ett tillgodokort.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av adky:

http://i.imgur.com/RjI5P0D.png

Ett sånt här får du, om det nu var hårdvarufel och inte användarfel. Det fylls på med hela summan du köpte varan för som sedan kan användas i affär/online. (endast hos netonnet)

Om varan fanns inne så skulle du få välja ifall du vill ha en ny eller ett tillgodokort.

Att få ett tillgodokvitto är som sagt ett felaktigt förfarande om det inte är till fördel för kund. Se §33 enligt konsumentköplagen. Det finns inget som heller säger att man skall vara tvungen att köpa motsvarande vara hos NetonNet även om de gärna vill det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att få ett tillgodokvitto är som sagt ett felaktigt förfarande om det inte är till fördel för kund. Se §33 enligt konsumentköplagen. Det finns inget som heller säger att man skall vara tvungen att köpa motsvarande vara hos NetonNet även om de gärna vill det.

Nu är det ju så det ser ut i dagsläget hos netonnet, och det är de alternativen OP kommer att få när han väl kommer in för att avsluta ärendet. Om nu OP vill ha pengar i handen istället får man nog fråga om det, eftersom de kommer inte nämna det som ett alternativ. Dessutom tar det ju längre tid också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av adky:

Nu är det ju så det ser ut i dagsläget hos netonnet, och det är de alternativen OP kommer att få när han väl kommer in för att avsluta ärendet. Om nu OP vill ha pengar i handen istället får man nog fråga om det, eftersom de kommer inte nämna det som ett alternativ. Dessutom tar det ju längre tid också.

Jag har drivit en process mot NetonNet själv tidigare där jag vägrade tillgodokvitto och ville ha omleverans. Processen tog ca 8 veckor innan kortet var i mina händer.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1376268-garanti-utbyte-...

Fler trådar kring ärenden med NetonNet:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1416142-netonnet-och-fy...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380211-reklamation-av-...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av adky:

Nu är det ju så det ser ut i dagsläget hos netonnet, och det är de alternativen OP kommer att få när han väl kommer in för att avsluta ärendet. Om nu OP vill ha pengar i handen istället får man nog fråga om det, eftersom de kommer inte nämna det som ett alternativ. Dessutom tar det ju längre tid också.

En vän vägrade ta ett tillgodokvitto. Vi läste vad som stod på KKL för dem i butiken, o nån minut senare så sa han att min vän kunde stoppa in kortet o så gjordes det en återbetalning så visst går det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig