Permalänk
Avstängd

Xiaomi Mi Drone (Quadcopter)

Det har precis kommit en ny quadcopter från Xiaomi som är kända för sina actionkameror & smartphones. Nu kommer deras första drönare. Med tanke på det låga priset, från ca 3400 kr kan den passa dem som inte är beredda att köpa en Dji Phantom ännu. Det börjar komma upp en del klipp på "tuben" men några tester från utomstående finns inte riktigt än.

Den går snart att införskaffa här:
http://www.banggood.com/Xiaomi-Mi-Drone-WIFI-FPV-With-4K-30fp...

Permalänk
Medlem

Har kollat på drönare senaste, främst DJI Phantoms. Denna verkar väldigt intressant med 4k kamera osv.

Permalänk
Medlem

Går dessa att få tag på i Sverige än? Är ruskigt sugen, och den ligger helt i min budget

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellski87:

Går dessa att få tag på i Sverige än? Är ruskigt sugen, och den ligger helt i min budget

Tror inte den kommer till Sverige, inte första taget iaf. Säljstarten sker under juli månad.

Permalänk
Medlem

Xiaomi säljer inte ens sina mest basic saker till Sverige än, men dom gör det till USA, UK och Frankrike tror jag.
Men finns otroligt mycket att köpa på Kinabutiker, t.ex banggood, tmart, gearbest osv, men då är det inte från Xiaomi direkt, utan via.. återförsäljare? (Vet inte riktigt vad man ska klassa Kinabutikerna som.)

Permalänk
Medlem

jag misstänkte det, blev en phantom 3 för min del. Tror den duger gott och väl till en rookie som mig

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellski87:

jag misstänkte det, blev en phantom 3 för min del. Tror den duger gott och väl till en rookie som mig

Grattis till din Phantom! Du gjorde ett bra val och du kommer att gilla den. Dessutom gjorde 75% av världsmarknaden samma val som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Grattis till din Phantom! Du gjorde ett bra val och du kommer att gilla den. Dessutom gjorde 75% av världsmarknaden samma val som du.

Jag är vääääääldigt nöjd! fröjd för ögat och idiotsäker (passar mig ypperligt) haha

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Nytt klipp om Xiaomi Mi Drone

Nu har det kommit ett ganska vettigt klipp på en random unboxing av Xiaomi Mi Drone. Inget ljud dock. ...Fast hade ändå inte förstått vad grabben säger.

http://Xiaomi Mi Drone

Permalänk
Avstängd

Om man stöter på svårigheter att spela upp den inbäddadade spelaren i föregående inlägg så är länken denna: https://www.youtube.com/watch?v=QhXZ08ONieE

Permalänk
Avstängd

Försäljningen börjar

Nu går det att köpa Xiaomi Mi Drone på AliExpress. Den finns även att förbeställa på Banggood. I skrivande stund är det bara 1080-modellen som finns att tillgå, men 4K-modellen går att förbeställa på vissa ställen.

Permalänk
Medlem

Var själv lite intresserad av denna quad men efter ha tittat på dessa videos så minskade intresset lite

https://www.youtube.com/watch?v=B_MRePD25ZI
https://www.youtube.com/watch?v=9-mmK5scwnw

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Avstängd

@storPutte: Det var bra att du hade tittat på dessa videoinlägg. Jag tittar ibland in till Quadcopter 101 och kollade med intresse hans test av Mi Drone. Där var du snabbare än mig

Xiaomi's drönare är i grund och botten ett vettigt bygge till priset. Den är inte någon snabb skapelse men det är inte tanken med denna då det är en nybörjardrönare för folk som är intresserade av att börja flyga FPV. Detta är företagets första UAV och med tanke på att de gör en massa andra grejer också så blir det svårare att lägga allt krut på utveckling av en produkt. Där ligger DJI långt i framkant och det går knappt att jämföra dessa två tillverkare med varandra.

Så, med tanke på att drönaren är den första från Xiaomi så kan man räkna med barnsjukdomar och det visar många videoklipp tydligt. Det blir även för oss som inte kan mandarin eller vad de nu talar, omöjligt att använda appen då den inte finns på engelska än. Det finns dock en inofficiell, engelsk app men det är ändå inget alternativ i slutändan. Till syvende och sist är Xiaomi's produkter i första hand riktade till den kinesiska marknaden och man tar som västerlänning en hel del chanser och risker med att köpa denna drönaren. Produkten är bra i sig, men den passar inte oss här, ännu.

Därför blir det ändå Dji som kammar hem vinsten då de har välbyggda och framförallt, färdiga produkter. Deras tillhörande app är också väldigt bra och finns på Google Play och inte de rutkoder som många kinesiska tillverkare hänvisar till. Valet blir enkelt.

Permalänk
Medlem

@Hokulv kan man jämföra denna med en dj3 standard? På www.banggood.com kostar Mi-drone 5159kr medans en DJI 3 kostar 4284kr. Då är valet ännu enklare

edit: fel av mig, det var för 4K versionen av Mi-Drone, då blev det lite mer intressant igen

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Avstängd

@storPutte: Jag tror inte du har fel. På Banggood's hemsida står det "Model: 1080P". Det finns ingen annan alternativ modell att välja. I skrivande stund är det nog ingen som har 4K-modellen tillgänglig.

Jag tycker banggood har något luddig titel på Xiaomi Mi Drone. Detta gäller även aliexpress. Ali har ju även fler än en försäljare av en specifik produkt till varierande priser. Samma upplägg har Amazon.

5159 SEK för Mi Drone 1080p på BG - nej nej.

Permalänk
Avstängd

Jag har nu haft min Mi Drone 4K i snart två månader och jag är verkligen nöjd med den! Den är lätt att manövrera och hovrar stabilt i luften. Appen är på engelska och finns i Play Store. Jag gav cirka 4700 kr och beställde den på Banggood. Är det någon annan här som har köpt ett exemplar?

Off topic:
Den första augusti ändras regleringen från den omoderna kameraövervakningslagen till att istället omfatta personuppgiftslagen.

Så här lyder regeringens förslag:
I promemorian föreslås att kameraövervakningslagen (2013:460) inte ska tillämpas vid kameraövervakning som bedrivs med en kamera som är uppsatt på ett obemannat luftfartyg, en s.k. drönare, om övervakningen
bedrivs av någon annan än en myndighet. Detta innebär att personuppgiftslagen (1998:204) i stället ska tillämpas och att något tillstånd inte kommer att krävas vid sådan övervakning. Syftet med förslaget är att säkerställa att kamerautrustade drönare kan användas för berättigade ändamål samtidigt som ett starkt integritetsskydd garanteras. Regleringen i personuppgiftslagen innebär att det inte kommer att vara tillåtet att använda drönare på ett sätt som medför kränkningar av den personliga integriteten. Detta betyder att den som använder kamerautrustade drönare måste vidta åtgärder för att undvika integritetskränkningar, t.ex. genom att se till att övervakning endast sker för legitima ändamål och på ett öppet sätt. Datainspektionen utövar tillsyn över att reglerna i personuppgiftslagen följs. Lagförslaget föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Jag har nu haft min Mi Drone 4K i snart två månader och jag är verkligen nöjd med den! Den är lätt att manövrera och hovrar stabilt i luften. Appen är på engelska och finns i Play Store. Jag gav cirka 4700 kr och beställde den på Banggood. Är det någon annan här som har köpt ett exemplar?

Off topic:
Den första augusti ändras regleringen från den omoderna kameraövervakningslagen till att istället omfatta personuppgiftslagen.

Så här lyder regeringens förslag:
I promemorian föreslås att kameraövervakningslagen (2013:460) inte ska tillämpas vid kameraövervakning som bedrivs med en kamera som är uppsatt på ett obemannat luftfartyg, en s.k. drönare, om övervakningen
bedrivs av någon annan än en myndighet. Detta innebär att personuppgiftslagen (1998:204) i stället ska tillämpas och att något tillstånd inte kommer att krävas vid sådan övervakning. Syftet med förslaget är att säkerställa att kamerautrustade drönare kan användas för berättigade ändamål samtidigt som ett starkt integritetsskydd garanteras. Regleringen i personuppgiftslagen innebär att det inte kommer att vara tillåtet att använda drönare på ett sätt som medför kränkningar av den personliga integriteten. Detta betyder att den som använder kamerautrustade drönare måste vidta åtgärder för att undvika integritetskränkningar, t.ex. genom att se till att övervakning endast sker för legitima ändamål och på ett öppet sätt. Datainspektionen utövar tillsyn över att reglerna i personuppgiftslagen följs. Lagförslaget föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017.

Hur lång flygtid är det på MI Drone?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

@Lastviking: Ca 20-25 minuter flygtid.

Permalänk
Avstängd

Just nu är 4K-modellen nere i cirka 4200 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Just nu är 4K-modellen nere i cirka 4200 kr

Tips på vart man kan köpa en? , helst så man sliper tull m.m, följer det med extra batterier som man kan byta efter 20min?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

@Lastviking: Som jag skrev tidigare så köpte jag den på banggood.com och behövde inte betala någon tullavgift. Arlandatullen hade röntgat paketet och skrivit en lapp på kartongen om att försändelsen innehöll litiumbatteri.

Allt finns med i kartongen:
1 x RC Quadcopter
1 x Gimbal
1 x Battery
1 x Charger
8 x Propeller
1 x Transmitter
1 x Manual

https://www.banggood.com/Xiaomi-Mi-Drone-WIFI-FPV-With-4K-30f...

Det finns extra batterier att köpa men de har orange accentfärger som egentligen är avsedd för 1080P-modellen men det är bekräftat att dessa batterier även fungerar till 4K-modellen. Notera att 4K-modellen har guldfärgade accentfärger och propellerskydd följer inte med i paketet, dessa kan du köpa till om du vill. Jag köpte ett silikonskal till radion istället.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Beställde en igår från länken till Banggood. Betalade 3,796.74 SEK, så kände att man kunde testa.
Blir första drönaren får min del så hoppas att man inte kommer bli besviken. Får se vad man ska filma bara

@Hokulv Hur många flygtimmar/minuter har du haft med din? Har du haft några problem/bekymmer med din?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Beställde en igår från länken till Banggood. Betalade 3,796.74 SEK, så kände att man kunde testa.
Blir första drönaren får min del så hoppas att man inte kommer bli besviken. Får se vad man ska filma bara

@Hokulv Hur många flygtimmar/minuter har du haft med din? Har du haft några problem/bekymmer med din?

Köpte en jag också igår...fick betala ca 3800:- något, kronan va väl lite sämre troligen, hojta till när du har fått din så gör jag det samma.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Har lekt med en 700 kronors quad i ett tag nu, som jag monterade en enkel action kamera på.
Så det är dags att beställa en lite mer avancerad quad nu, så jag tror att jag tar 4k versionen, är ju inte så mycket dyrare än 1080p versionen och den verkar ju rätt mycket bättre.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Köpte en jag också igår...fick betala ca 3800:- något, kronan va väl lite sämre troligen, hojta till när du har fått din så gör jag det samma.

Återkommer när jag fått hem den. Det ska bli intressant och se hur lätt(svårt) det är att flyga bara

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Denna är nog rätt lätt att flyga. Leksaken som jag har nu har ingen gps, den får man passa hela tiden annars tar vinden den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Köpte en jag också igår...fick betala ca 3800:- något, kronan va väl lite sämre troligen, hojta till när du har fått din så gör jag det samma.

Nu har drönaren anlänt. Inte packat upp mer än kontrollen och laddaren inkl batteri. Så får se om man kanske får testat den i helgen.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Nu har drönaren anlänt. Inte packat upp mer än kontrollen och laddaren inkl batteri. Så får se om man kanske får testat den i helgen.

Låter bra det... åkte du på någon extra tull eller moms? , får hoppas jag får min till veckan då

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Låter bra det... åkte du på någon extra tull eller moms? , får hoppas jag får min till veckan då

Har inte märkt av några extra kostnader. Men det kan iofs ha med att dem inte skrivit det verkliga värdet på paketet. $22 :).. Paketet kom hem till dörren och vad jag vet betalade inte min sambo något då. Får inte hoppas att det kommer en avi med inbetalning på.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD