Permalänk

10-Bit färgdjup?

Någon som vet om man kan ändra till 10 bitars färgdjup med amd?
Jag har 280x och aoc g2460p kopplat med dvi-d dual link, det bör väl vara kompatibelt med 10 bitars färgdjup?
Brorsan har min gamla skärm, en aoc 60hz (minns inte exakt modell) med några år på nacken som utan problem kör 10 bit med gtx 1070 över dvi-d.

Är nästan helt 100 på att det bör vara 8 bitars jag kör på nu, märker av tydlig "banding" när jag spelar och tittar på film, speciellt med mörkare parter.

Jag vet att man kunde ändra från 8 till 10 bitars färgdjup förut i ccc, men med amd's nya drivrutin verkar det alternativet vara borta.

Någon som vet hur man kan fixa det?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

10-bitskärmar är inte direkt vanligt, så är du helt säker på att skärmen är en sådan?

Om det är den här så är den 8-bit:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2651537

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

10-bitskärmar är inte direkt vanligt, så är du helt säker på att skärmen är en sådan?

Om det är den här så är den 8-bit:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2651537

Ja det är den, kan ju vara som så att det är 6 bit den låst sig på och att det va 8 bit innan, hur som helst så hade jag inte problemet innan.

Ändringen jag gjorde på brorsans dator va inte till 10bit, fel av mig, det jag ändrade va output color depth till 10bpc och sedan något med dynamic range, hur som helst så fixade det problemet med "banding" på hans dator.

Permalänk

@backfeed:
Minns jag rätt så ändrade jag på output color depth och output dynamic range till full (0-255) i nvidia kontrollpanel, detta löste problemet på hans dator hur man gör det med amd har jag dock ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Ja det är den, kan ju vara som så att det är 6 bit den låst sig på och att det va 8 bit innan, hur som helst så hade jag inte problemet innan.

Ändringen jag gjorde på brorsans dator va inte till 10bit, fel av mig, det jag ändrade va output color depth till 10bpc och sedan något med dynamic range, hur som helst så fixade det problemet med "banding" på hans dator.

Jag är inte riktigt med - du ändrade inte till 10-bit men du ändrade till 10bpc (vilket är samma sak, bpc = bits per channel)?

Jag har en 8-bitskärm och kan därför enbart välja 8-bit i Nvidia control panel. Går det att välja 10-bit så borde det innebära att skärmen har stöd för det - och i så fall har din brorsas skärm det.

Full range brukar vara standardinställningen (för desktop/spel). Limited range är normalt för videouppspelning.

Kanske har du bara någon udda inställning på din skärm?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed:
Kan vara så, får ta kika runt i inställningarna för skärmen.
tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig AMD-korten brukar kunna köra 8-bit + FRC, eller 10-bit, även om skärmen inte klarar det (dvs. signalen processas så och omvandlas till 8-bitars output till skärmen).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Min skärm har både HDMI och Display Port. För att jag ska kunna aktivera 10 bpc så måste Display Port användas. Din skärm kanske har liknande begränsningar?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99