Hur administrerar man partioner på hdd nu igen..?

Permalänk
Medlem

Hur administrerar man partioner på hdd nu igen..?

Jag funderar på att göra om installationen av win 7.. vet ni hur man kan administrera om lite här på hårddisken. Kan jag helt enkelt ta bort vissa partioner eller formatera om någon så att jag bara har en enda partion sedan på min hårddisk?

Nu kan jag väl inte bifoga en bild här i mitt inlägg? Men dialogrutan ser ut så här;

Namn Sammanlagt Ledigt utr Typ
Disc 0 Partion 1 100.0 Mb 71.0 Mb System
Disc 0 Parton 2 128.0 Mb 128.0 Mb MSR (resv)
Disc 0 Partion 3 232.2 Gb 82.0 Mb Primär
Disc 0 Partion 4 450.0 Mb 115.0 Mb OEM (resv)

Hårddisken är en Samsung 840 Evo SSD, 250 Gb

Tack på förhand för svar! 👍

Permalänk
Medlem

@Anse74: Det ser ur som om du har en Windows 7 fabriksinstallation för en märkesdator (OEM), om du gör en ny och helt ren Windows 7 installation med en ISO från Microsoft så blir det bara två partitioner 1st 100MB reserverad och en 1st Primär som denna bild visar

Jag är osäker på vilka partitioner som du kan ta bort på din SSD men jag tror att man kan ta bort Partition 4 och sedan utöka partition 3 med 450MB, men efter detta kan du kan du nog inte göra en fabriksåterställning och 450MB är så ynkligt lite så jag tycker att detta är helt försumbart.

Visa signatur

janee

Permalänk

Passar på att fråga hur man når verktyget Diskhantering?
Klarade överhuvudtaget inte av att hitta det sist jag skulle partitionera en disk. Fick skriva "partitionera" i körrutan efter mycket letande.

Men det måste ju gå att nå via Kontrollpanelen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

I denna tråd ser ni hur man öppnar Diskhantering i Windows 7 (det fungerar för mig) http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Edit: Och om man skriver in diskmgmt.msc i sök så bör det fungera i alla windows från och med Windows 7

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Passar på att fråga hur man når verktyget Diskhantering?
Klarade överhuvudtaget inte av att hitta det sist jag skulle partitionera en disk. Fick skriva "partitionera" i körrutan efter mycket letande.

Men det måste ju gå att nå via Kontrollpanelen.

Under administrativ verktyg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Passar på att fråga hur man når verktyget Diskhantering?
Klarade överhuvudtaget inte av att hitta det sist jag skulle partitionera en disk. Fick skriva "partitionera" i körrutan efter mycket letande.

Men det måste ju gå att nå via Kontrollpanelen.

Jag har allt på engelska i min Windows.

#1 : Control Panel -> Administative Tools-> Computer Management, där finns Diskhantering.
#2 : Start-> This Computer ( eller ditt datornamn ) -> högerklicka-> Manage-> Computer Management, där finns Diskhantering.
#3 : Start-> sökruta, skriv "Diskhantering" ( utan "-tecken ) så borde det dyka upp.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Under administrativ verktyg

Tack!
Pinsamt att jag inte hittade dit sist det begav sig.

@Techs: @janee:

Tack till er också.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@janee: tack för ditt svar!

Jo jag köpte win 7 som oem tillsammans med mina delar tidigare inför att jag skulle bygga ihop datorsystemet. Ok jag väljer "ta bort" de föreslagna partionerna, och sedan formatera om de två kvarvarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anse74:

@janee: tack för ditt svar!

Jo jag köpte win 7 som oem tillsammans med mina delar tidigare inför att jag skulle bygga ihop datorsystemet. Ok jag väljer "ta bort" de föreslagna partionerna, och sedan formatera om de två kvarvarande?

Om du vill göra en ny Windows 7 installation så bör du ha en ISO eller DVD skiva med Windows 7 SP1, och eftersom windows update fungerar extremt dåligt så bör du även använda något program som kan uppdatera efter Windows 7 SP1 installationen.

Om du inte har en Windows 7 med SP1 så kan du ladda hem en ISO från denna sida och bränna på en DVD skiva eller lägga över den på ett USB minne, ladda hem och kör Windows ISO Downloader.exe https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67...

Gör en ny och helt ren Windows 7 installation video guide https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Och för att uppdatera Windows 7 efter installationen finns tex programmet WSUS Offline Update http://download.wsusoffline.net/

Edit: Jag ser att WSUS Offline Update även klarar av att ladda hem och uppdatera en Windows 7 installation utan SP1 så det är inte nödvändigt att du laddar hem en Windows 7 SP1 ISO.

Visa signatur

janee