Intel: "Core i7-8700K är 51 procent snabbare än Core i7-7700K"

Permalänk
Medlem

102% skalning i flertrådat tycker jag låter bra.

Tycker de också borde släppa en 4C/8T i5/7. Frågan är om 6C/6T är billigare att tillverka så de hellre satsar på det? De som vill ha det bästa kommer ju köpa 6C/12T i vilket fall som helst.

Permalänk
Digital fyndjägare

Najs!
Nu kanske det e dags o uppgradera från gamla trogna Sandy i7 2700K 5GHZ...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Tack AMD, enda anlednignen till att intel känner att de behöver pusha igen. Bra skit

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hör och häpna, den flertrådiga prestandan ökar med 50% och man ökar antalet cores med 50%!!!

Permalänk
Medlem

Click Bait to the max!

Riktiga ökningen ligger ju strax över 11% eftersom 90% av spel bara använder en core för main tråden samt logic och sync.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elias79:

Click Bait to the max!

Riktiga ökningen ligger ju strax över 11% eftersom 90% av spel bara använder en core för main tråden samt logic och sync.

Click bait? Jag tror du underskattar hur många som faktiskt bryr sig om flertrådad prestanda
Spel är inte allt här i världen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rewoX:

Nu känner man "vafan uppgraderade jag till i7 7700k från i7 2600k..."
Kunde ha väntat på denna och fått en större skillnad samt mer "framtidssäkert" med 6 kärnor.

Ptja.. Tänkte lite samma då jag gick från en i5 3570k -> i7 7700k... Samtidigt så är min i7a redan nu lite overkill för vad jag gör med datorn; så jag kommer vara nöjd med mitt köp i flera år framöver ändå. #thinkpositive

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Om jag förstår rätt så går 8700k i 4.3 på alla 6 kärnor och 7700k kör på 4.5 på dess 4 kärnor, så det är ~5% skillnad i frekvenser vilket gör att 8700k är bara 51% snabbare.
De 11% i singletrådsprestanda borde vara 6-7% vid samma frekvens vilket är i nivå med tidigare prestandaförbättringar mellan olika generationer av Core.

Denna CPU har varit planerad förmodligen lika länge som Ryzen, att AMD släppte Ryzen påverkar inte att Intel släpper en 6-kärnig CPU eftersom Intel innan Ryzen varit tvungna att "konkurrera" med sig själva och hela tiden tagit fram nya modeller för att kunna få något sålt alls. Det som Ryzen förmodligen påverkade kan dock vara lanseringsdatum och prisbilder.

7700K kör på 4.4 GHz när alla 4 kärnor används, 4.5 GHz gäller när bara en kärna används.

8700K har en turbofrekvens på 4.7 GHz när 1 kärna används.

Källor: https://en.wikipedia.org/wiki/Kaby_Lake#Desktop_processors
https://videocardz.com/71307/intel-core-i7-8700k-i7-8700-i5-8...

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att dra lite på smilbanden nu när intel sakta men säkert börjar förstå att många entusiaster faktiskt var intresserade av fler cores än 4st när de väl pyntar för en ny processor.

Denna generation och nästa generation blir det en belöning till AMD i form av Ryzen7 eller kanske till och med Threadripper. Vega 64 sitter redan i burken och spinner fint och väntar förmodligen in ett GPU syskon när väl nya SLI chassit blir färdigproducerat.

Permalänk
Inaktiv

@rewoX: Haha typ, köpte visserligen min i7a i Mars men är ju samma socket fortfarande så en bios update så kan man nog köra 8700K i Z270.. ut med 7700K på marknaden, säkert någon som är hungrig på en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hör och häpna, den flertrådiga prestandan ökar med 50% och man ökar antalet cores med 50%!!!

Och det är så spektakulärt för att...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det intressanta är IPC som inte nämns här - kan ju vara så enkelt som att 8700K är fabriksklockad lite högre än 7700K, och därav har 11% bättre enkeltrådad prestanda. Skulle inte vara förvånad om skillnaden är 0-5% enkeltrådad prestanda vid samma frekvens.

Såklart är det så.
Gissar på att det är deras "Turbo Boost 2.0" som hjälper till.
Att boosta en kärna till över 5GHz känns inte helt otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och det är så spektakulärt för att...?

Han var ironisk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska bli intressant att se vad priset blir. 7700k har ju inte minskat i pris sen ryzen släpptes.
Kommer man behålla 4c/8t priset på runt 3 lax och lägga till ett lakan för 2 extra kärnor, eller kommer man kränga 6c/12t för samma pris och sänka 7700k lite.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

@rewoX: Haha typ, köpte visserligen min i7a i Mars men är ju samma socket fortfarande så en bios update så kan man nog köra 8700K i Z270.. ut med 7700K på marknaden, säkert någon som är hungrig på en sådan

Har inte läst eller hört nånting om att 8700 etc. skulle fungera i dagens moderkort.
Snarare tvärtom.
Intel har ju ett visst ansvar inför moderkortstillverkare

Permalänk
Medlem

Varför tror alla att Ryzen påskyndade 6C/12T? Det har ju talats om detta sedan förra året, långt innan Ryzen släpptes.

Hade de släppt 8C/16T i Cannon Lake eller Ice Lake, då kan vi nog snacka om att det är en utstressad modell. Men inte denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Såklart är det så.
Gissar på att det är deras "Turbo Boost 2.0" som hjälper till.
Att boosta en kärna till över 5GHz känns inte helt otroligt.

Jag tänker 6c kärnor i runt 4,8ghz.
Kommer krossa allt motstånd som inte har L2n under 8c/16.
Ett perfekt val för mig då ja inte pysslar med något som kräver värst många kärnor men älskar IPC.
Hoppas bara de gamla monteringsanordningarna till min kylare fungerar.
Priset är det ända jag funderar över.

Har spanat på denna kreation ändå sedan ja först hörde talas om det för över ett år sedan.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Har inte läst eller hört nånting om att 8700 etc. skulle fungera i dagens moderkort.
Snarare tvärtom.
Intel har ju ett visst ansvar inför moderkortstillverkare

Har ej heller läst det någonstans men med tanke på att Skylake går att köra på Z270 så finns det "möjlighet" att de även denna gången är bakåtkompatibelt

Permalänk
Medlem

Den enkeltrådadr prestandan verkar som sagt inte rent komma från arkitekturella förbättringar som ökar IPC med 11% utan en kombination av frekvenshöjning osv. Då detta då också "äter in" I den överklockningspotential som finns så är den nog för många rätt ointressant. Det enda som spelar roll då är den faktiska skillnaden i enkeltrådadr prestanda vid samma klockfeekvensens.

Att sedan Intel slår sig på bröstet över att 50% fler trådar ger 50% mer prestanda I flertrådade applikationer blir ju lite komiskt. Det säger ju sig självt, det är ingen direkt arkitekturell revolution bakom det heller. Att de ens lägger fram det som de gör resulterar i att man undrar om de tror att deras konsumenter är obildade och inte räknar ut detta.
Självklart finns en del som egentligen inte förstår sig på IPC, frekvenser, kärnor och hur de hänger ihop utan tycker att den processor som fick högst fps I ett spel är odiskutabbelt bäst i världen på allt. Men jag tror att väldigt många absolut förstår mer än så.

Sedan blir det lite extra komiskt att se Intel slå på stora trumman över detta när de själva ignorerat fler kärnor till mainstream under hur lång tid som helst. Och det är inte så att folk inte tagit upp det gång på gång och frågat efter det. Men istället har man då tvingats köpa deras dyrare modeller. Men nu beter de sig som att de inte alls "tvingats" till dessa processorer utan som att det är business as usual och att de följer sin road map.

Sanningen är att man återigen befunnit sig i en dominant position och fått se den lilla uppstickaren komma med innovationen. Får väll hoppas Intel kan hålla sig ifrån sina gamla mafiafasoner iaf.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hittils har det snackats om att 8700K bara kommer vara på 3,7ghz som standard så skeptisk till att den slår 7700K i entrådig prestanda som har högre klock. Måste boosta väldigt mycket då.

Fortfarande tveksam till hur stor skillnad det blir mot 7700K i spel där 7700K gång på gång visat sig vara snabbare än processorer med fler kärnor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@anon276229: Jaha kommer man kunna köra 8700k på samma moderkort? Då är det ju intressant, är ju inte intresserad av att byta moderkortet också nämligen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför tror alla att Ryzen påskyndade 6C/12T? Det har ju talats om detta sedan förra året, långt innan Ryzen släpptes.

Hade de släppt 8C/16T i Cannon Lake eller Ice Lake, då kan vi nog snacka om att det är en utstressad modell. Men inte denna.

AMD lär ha jobbat på Ryzen rätt många år och Intel lär ha haft information om att de tänkte släppa fler än 4 kärnor i mainstream segmenten länge. Så det har säkert I allra högsta grad spelat in.
Jag betvivlar inte att Intel kunde släppt både 6, 8 och 10 kärnor ändå, men de hade nog varit "entusiast" modeller och kostat därefter. Tack vare AMD så inser nu Intel att de inte kan släppa en värsting mainstream processor med max 4 kärnor längre. De kan inte heller ta en massa extra betalt och kalla en processor för HEDT bara för att den har 6 eller 8 kärnor.
Det hade nog sett helt annorlunda ut om inte AMD släppte de processorer de gjorde.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Har ej heller läst det någonstans men med tanke på att Skylake går att köra på Z270 så finns det "möjlighet" att de även denna gången är bakåtkompatibelt

stämmer inte riktig. Asrock har sagt tidigare att den nya serien inte kommer och funka med Z170 och Z270 moderkort men fick sen tar bort det igen (troligen för att Intel sa till de).
So det är inte fullt bekräftat men finns stora tecken på att det inte kommer funka med Z170 och Z270 moderkort. Sen har vissa medlemmar här också spekulerat att strömförsörjningen kanske inte orka driva mer än 4 kärnor. men som sagt har det bara varit spekulation utan någon källa.

EDIT:
hitta nyhetsartikeln om det.

http://www.sweclockers.com/nyhet/24211-asrock-intel-coffee-la...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det intressanta är IPC som inte nämns här - kan ju vara så enkelt som att 8700K är fabriksklockad lite högre än 7700K, och därav har 11% bättre enkeltrådad prestanda. Skulle inte vara förvånad om skillnaden är 0-5% enkeltrådad prestanda vid samma frekvens.

7900X vid samma klockfrekvens som 7700K. Där får man ta i beaktning att det är olika plattformar, minneskanaler etc.
http://www.sweclockers.com/test/23937-intel-core-i9-7900x-sky...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Click bait? Jag tror du underskattar hur många som faktiskt bryr sig om flertrådad prestanda
Spel är inte allt här i världen.

Där har du helt rätt men för fler-trådat gör 51% ingen större skillnad men för spel kan 20 vs 30 fps vara en enormt stor skillnad, jag bryr mig absolut om fler-trådat men oftast saknas det så mycket att 51% knappt märks av, och när det alltid behövs mera cores är de alldrig snabbt nog om du inte sitter på ett 10,000 core cluster, sedan att säga ett det är X procent snabbare är ju faktiskt att ljuga för kunderna då det är som att säga att SLI är 90% snabbare än ett kort det är ju inte det man vill veta utan hur bra det skalar i procent samt singel tråd är det mest intressanta, hur bra skalar det över 100 cpu'er och 1000 trådar är ju mera intressant.

Permalänk
Sjusovarn

Förstår inte riktigt, 7700K är 4/8 medan 8700K är 6/12 - Hur kan det komma som en chock att 50% fler kärnor ger ~50% bättre prestanda i flertrådade applikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Förstår inte riktigt, 7700K är 4/8 medan 8700K är 6/12 - Hur kan det komma som en chock att 50% fler kärnor ger ~50% bättre prestanda i flertrådade applikationer?

Det är ju därför vi reagerar såhär, click bait rubrik rent sagt, 50% is single trådat och 300% i fler-trådat ja då hade vi snackat.

Permalänk
Medlem

Ytterligare optimering och fler cores, borde funka med nuvarande chipsets (z170/270) men får väl se vid release och vad priset blir, för gamers duger 7700k ett bra tag till och om du har en vänta till nästa krympning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Ytterligare optimering och fler cores, borde funka med nuvarande chipsets (z170/270) men får väl se vid release och vad priset blir, för gamers duger 7700k ett bra tag till och om du har en vänta till nästa krympning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja 3000 kr för 11% är ju inte sådär ekonomiskt.

Och sedan är ju Intel bara intressant för spel egentligen då de där extra 10-20 fps gör en extrem skillnad, för rendering osv kostar Amd halva pengarna för mera prestanda i fler-trådat med threadripper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Det är ju därför vi reagerar såhär, click bait rubrik rent sagt, 50% is single trådat och 300% i fler-trådat ja då hade vi snackat.

Dom använder sig ju för fan av citationstecken i rubriken....

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.