Permalänk

Speldator till lillbrorsan

Hej!

Brorsan fyller snart år och då hade vi tänkt att köpa en dator till han. Kan inte så mycket själv om datorbygge så tänkte fråga er kunniga om hjälp.

Vi tänker oss en prisklass på 6000kr, har redan skärm, windows och tillbehör.

tack.

Permalänk
Medlem

@Davidsson99: Vad hade han tänkt att spela?

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Är begagnat ett alternativ? Anledningen till att jag frågar är att du inte får särskilt mycket till en speldator för 6000 kronor.

Här är ett exempel på vad du kan få för 6000 kronor om du redan har Windows. Detta är inte en rekommendation, mer en illustration:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10599829/speldator-6k

Du får lägga på 699 kr för montering hos Inet (om du inte vill göra det själv). Processorn är väldigt prisvärd, men kan vara lite svår att få tag på. Vet inte om Inet kan installera Windows om du tänkte komma med en egen nyckel, dock.

Mycket billigare och enklare än så här blir det inte om det fortfarande ska heta "speldator" nytt. Då är datorn full av tråkiga kompromisser som t.ex. bara 120 GB lagring, bara 8 GB minne, endast en dual core (med hyperthreading förvisso), och endast 3 GB VRAM (kan bli problem med framtida spel...). Är tveksam om nätdelen håller måttet, med andra ord en ILLUSTRATION inte ett köpråd!

Är du villig att kolla på begagnat så tror jag du kan få betydligt mer för pengarna. Annars skulle jag rekommendera att gå upp i pris.

Såg i efterhand att TS hade Windows, justerat inlägget för att matcha detta.
Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden kan vara en riktig guldgruva, går att hitta begagnade 780Ti+i7 3770 system för 4-6000

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti