Installera Win 10 hjälp!

Permalänk
Medlem

Installera Win 10 hjälp!

Någon som kan det här med data?

...för jag kan inte så mycket.

Ska installera win 10 och kommer till "Var vill du installera Windows" med installationsprogrammet.
Jag har:
Enhet 0 Partition 1 100 mb och 95 mb ledigt.
Enhet 0 oallokerat utrymme 119.1GB och 119.1 gb ledigt (på den här tryckte jag "Ta bort" på.
Enhet 1 Partition 1 111.8 gb och 111.8 gb ledigt
Enhet 2 Partition 1 465.8 gb och 465.8 ledigt

Alla är ssd.

Installationsprogrammet säger att det inte går att installera Windows på den här enheten, ingen av enheterna.
"Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar.

Någon som vet vad jag ska göra?

Tackar så mycket på förhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Tusen tack, nu funkar det! Och vilken fantastisk musik det var till klippet

Permalänk
Medlem

Vill bara uppa inlägget, funkade klockrent för ominstallation.

Tack!

-Weon

Permalänk
Medlem

Det går alltid att öppna CMD från installationsprogrammet med shift+f10
där kan ni starta diskpart sen.
diskpart (enter)
list disk
select disk X (där x är din disk, kolla storlekarna!)
clean (varning, läs nedan!)
convert gpt

OBS OBS OBS: CLEAN kommandot RENSAR hela disken med *alla* partitioner och *all* data. Så har du saker på den disken du är rädd om, gör ej detta. Du kan se aktuella partitioner genom att skriva "list partition" eller "list part".
Du kan även skriva list volume.
skriv sen EXIT eller kryssa ner den. Du kan nu uppdatera disk-vyn och pröva igen.

Permalänk
Medlem

Strular med detta nu. vilken disk ska jag ta bort, alla? livrädd. försökte installera på Windows (C:) när jag fick meddelandet, kan jag ta bort alla fyra eller vilka ska jag ta bort?

visst är det C jag ska installera om på?

https://ibb.co/N6zs2B5

eller kan jag bara radera alla partitioner o köra? (hur man nu gör det?) kör windows creation media el vad den heter, som jag skapat på ett usb. det är en ssd-disk jag försöker på

tillägg:
men i diskpart listas enbart en disk`? ska jag convertera den till gpt?
https://ibb.co/VSDxwtp

Tillägg2

Nej, två kommer upp. Gissar det är system och c?
Vilken använder man?

https://ibb.co/7rWPwQR

Tillägg 3
Det var c

Nu tror jag det rullar!

Permalänk
Medlem

Koppla ur D-disk eller ej?

Lånar tråden.

Ska blåsa rent systemet och funderar på om man behöver koppla ur extra HDDs, har gjort de med tidigare Windows versioner för att undvika att boot-filerna hamnar på fel disk.

Undrar då om detta är nåt man bör oroa sig för fortfarande idag med win 10 eller är det bara att ”tuta och köra” så att säga?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden.

Ska blåsa rent systemet och funderar på om man behöver koppla ur extra HDDs, har gjort de med tidigare Windows versioner för att undvika att boot-filerna hamnar på fel disk.

Undrar då om detta är nåt man bör oroa sig för fortfarande idag med win 10 eller är det bara att ”tuta och köra” så att säga?

Jag skulle göra det, har haft problem med att win10 har varit lite för kreativ vid installation. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var så kan inte säga om man måste eller om det bara var jag som hade otur eller gjorde något konstigt.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden.

Ska blåsa rent systemet och funderar på om man behöver koppla ur extra HDDs, har gjort de med tidigare Windows versioner för att undvika att boot-filerna hamnar på fel disk.

Undrar då om detta är nåt man bör oroa sig för fortfarande idag med win 10 eller är det bara att ”tuta och köra” så att säga?

Måste inte men det gör det förstås enklare att välja rätt disk. Sen vet jag inte om det fortfarande händer att Windows lägger vissa kritiska saker på fel disk, jag har inte haft det problemet på ganska länge i alla fall, men det undviks ju helt om det bara finns en disk förstås.

Permalänk
Medlem

@mikgus @snajk
Tack för input, då kör jag på gammal vana d.v.s. koppla ur disken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

@mikgus @snajk
Tack för input, då kör jag på gammal vana d.v.s. koppla ur disken.

Jo, hade det varit jobbigt så hade det varit en annan sak förstås, men det tar inte många sekunder att öppna datorn och peta ur ett par SATA-kablar.