Tappat intresse för att spela... Hjälp?

Permalänk
Medlem

Tappat intresse för att spela... Hjälp?

Kan väl kort och gott säga att jag har älskat dator- och tv-spel hela mitt liv fram tills ett par veckor sedan. Vad ska jag göra? Jag får ångest bara av att tänka på att jag inte vill spela spel längre med kompisar, vill inte sitta uppe tills solen går upp och spela med kompisar, vill inte spela, helt enkelt. Någon som har tips på hur man får intresse för spel igen? Någon som har Steam/LoL som man kan bli vän med? Någon ny som man kan spela med dag ut och dag in nu tills skolan börjar igen? Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till... Det enda mina nuvarande kompisar gör är att spela, det finns ett fåtal som tränar sport eller går på gym, man kanske ska börja med det? Gå på gym? Träna hemma? Brukade spela tennis från jag var 7-12 och squash från jag var 11-15 år gammal, slutade för det började bli tråkigt och blev sugen på att komma hem från skolan och bara spela spel liksom.

Någon som har tips på nya, unika, roliga spel som man kan köra antingen ensam eller 2 på? Eller varför inte flera personer?

Nu på kvällarna blir det mest att jag sitter i stolen och Discord med kompisarna men mutar micen, tjurar ihop mig i flera timmar sen går jag och lägger mig på natten...

Vet inte riktigt vart jag vill komma med denna tråden, tror jag börjar bli deprimerad... Inser att det är sjukt rörigt i mitt inlägg men kommer lägga upp det ändå för kommer nog inte att dö av det...

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt naturligt att man tappar suget för spel desto äldre man blir fast det är inviduellt, vanligtvis hittar man andra hobbier som börjar intressera sig mer och mer utav. Att du inte har samma spel "sug" som dina kompisar är inget att få panik för, vi är alla olika. Fast lite märkligt kan jag tycka att det sker så plötsligt för dig.

Jag har många ggr tänkt som dig, jag vill verkligen få det det är suget igen för att spela men det bara liksom kommer inte längre och jag har börjat acceptera det och sett det positiva i det istället (mindre stress och psykisk raseri från online spelandet då man är ju såndär vinnarskalle som hatar att förlora och spelar för att vinna typ).

Själv kunde man sitta som liten grabb och spelar timmar i sträck tills man fick såpass huvudvärk att man blev tvungen att sluta, ännu när jag studerade slösade jag min fritid på Unreal Tournament 3 och blev riktigt bra på det och spelade i två olika Warfare clans och spelade Clanbase matcher och vi steg till nr.1 på laddern i båda lagen (Mi5 och Armageddon).

Tycker största problemet är att ens få sig att börja spela något, känns som man så mycket enklare fastnar för göra nånting annat. Är intresserad vad andra har för tankar kring detta ämne.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det är väl rätt naturligt att man tappar suget för spel desto äldre man blir fast det är inviduellt, vanligtvis hittar man andra hobbier som börjar intressera sig mer och mer utav. Att du inte har samma spel "sug" som dina kompisar är inget att få panik för, vi är alla olika. Fast lite märkligt kan jag tycka att det sker så plötsligt för dig.

Jag har många ggr tänkt som dig, jag vill verkligen få det det är suget igen för att spela men det bara liksom kommer inte längre och jag har börjat acceptera det och sett det positiva i det istället (mindre stress och psykisk raseri från online spelandet då man är ju såndär vinnarskalle som hatar att förlora och spelar för att vinna typ).

Själv kunde man sitta som liten grabb och spelar timmar i sträck tills man fick såpass huvudvärk att man blev tvungen att sluta, ännu när jag studerade slösade jag min fritid på Unreal Tournament 3 och blev riktigt bra på det och spelade i två olika Warfare clans och spelade Clanbase matcher och vi steg till nr.1 på laddern i båda lagen (Mi5 och Armageddon).

Tycker största problemet är att ens få sig att börja spela något, känns som man så mycket enklare fastnar för göra nånting annat. Är intresserad vad andra har för tankar kring detta ämne.

Kanske borde tillägga att innan jag börjar spela är jag "taggad" så att säga på att spendera kvällen med kompisar och spelar spel men slutar alltid upp med att jag mutar micen och inte vill spela...

Kunde också sitta och spela i 12 timmar + på lov så man fick huvudvärk, nu kommer man knappt ens förbi 5 timmar. Blev sugen på att ut och gå/cykla en runda, något du skulle kunna göra såhär klockan 1 på natten?

Permalänk
Medlem

Ta vara på din avsaknad av spelsug, låter kanske konstigt att säga på ett datorforum men när jag tappade spelsuget insåg jag hur mycket mer trevliga saker det finns att göra som att hänga med kompisar utomhus, utöka sitt umgänge osv... det kommer komma tillbaka snart, tro mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Kan väl kort och gott säga att jag har älskat dator- och tv-spel hela mitt liv fram tills ett par veckor sedan. Vad ska jag göra? Jag får ångest bara av att tänka på att jag inte vill spela spel längre med kompisar, vill inte sitta uppe tills solen går upp och spela med kompisar, vill inte spela, helt enkelt. Någon som har tips på hur man får intresse för spel igen? Någon som har Steam/LoL som man kan bli vän med? Någon ny som man kan spela med dag ut och dag in nu tills skolan börjar igen? Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till... Det enda mina nuvarande kompisar gör är att spela, det finns ett fåtal som tränar sport eller går på gym, man kanske ska börja med det? Gå på gym? Träna hemma? Brukade spela tennis från jag var 7-12 och squash från jag var 11-15 år gammal, slutade för det började bli tråkigt och blev sugen på att komma hem från skolan och bara spela spel liksom.

Någon som har tips på nya, unika, roliga spel som man kan köra antingen ensam eller 2 på? Eller varför inte flera personer?

Nu på kvällarna blir det mest att jag sitter i stolen och Discord med kompisarna men mutar micen, tjurar ihop mig i flera timmar sen går jag och lägger mig på natten...

Vet inte riktigt vart jag vill komma med denna tråden, tror jag börjar bli deprimerad... Inser att det är sjukt rörigt i mitt inlägg men kommer lägga upp det ändå för kommer nog inte att dö av det...

Hej StickanN

Tänk lite större! Jag antar du fortfarande är ung... Om du inte vill spela, vad kan du göra då?

Kanske ta och lära dig att programera? https://www.codecademy.com/ .... Och lär dig Python till exempel... kommer vara lite långtråkigt, men är sånt man måste nöta in bara. (är inte programerare själv... utan får mycket mindre betalt)

Annars är det bra att lägga lite mer tid på skolan... inte för att få betyg att visa upp, utan för att lära dig saker.

Kan börja spela Ultimate frisbee... Väldigt social lagsport som ger dig vänner i hela världen (eller europa i vart fall). Går bra att vara nybörjare som älder också eftersom väldigt få hör talas om sporten innan de är 15 år.

Annat tips.... Läs på om börsen och börja spara lite (tid och avkastning). Lyssna på börspoddar som prata-pengar och diverse annat... Money rules the world, whether you like it or not.

De är mina livstips... Sen kommer du sägert bli sugen på spela igen efter några dagar som framåtblickande målmedveten person. Hjärnan gillar snabba kickar som spel ger.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Du ska spela för att du tycker att det är kul. Skit i tanken på att spela och släpp det helt, får du lust att spela igen så gör det, annars kan du lika gärna släppa det helt. I perioder kan jag spela hur mycket som helst och vissa perioder kan det gå månader utan att jag spelar. Personligen spelar jag nästan mer när jag har mycket att göra annars, då det är ett bra sätt för mig att koppla bort all stress. När det är lugnt har jag inte det behovet och då spelar jag betydligt mindre också.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Inaktiv

Det är vanligt att när man både tappar intresse för spel och serier, filmer etc när man blir äldre, att du har mognat före dina kamrater är positivt, men du kan bli utanför. Det är en sak att spela lite granna med dina kamrater, men är det nästan varje kväll så är det positivt att du slutade.

Som flera har sagt så finns det många hobbys och fundera på något som du kan tjäna pengar på. Visst en bråkdel av de som sysslar med spel, fotboll etc kan leva på det, men mitt råd är att satsa på något enklare för vanligt folk att ha som yrke.

Inom dataområdet finns det hur mycket jobb som helst inom olika områden och mitt råd är att välja ut något av dessa.

Permalänk
Medlem

Chill... du är ung. Känner du symptom på depression så ta dem på allvar.
Är det inte kul att spela längre? Sluta då, gärna helt.
Det kommer vara konstigt i början men det går snabbt att bli av med den känslan.

Kort personlig historia från mig själv... spelat mycket hela livet, brände mig asless på jobba/äta/wow raid/sova/repetera i flera jävla år. Var main tank i en framgångsrik guild. Lade ner totalt och sket i spel länge. Hittade tillbaka sakta genom i princip gamla Street Fighter, SNES, arkademulatorer, Godfather Wii och sånt... jag är konverterad till MEGA casual gamer idag och är nöjd som fan.

Gymmar hellre än sitter på arslet och slösar bort livet i nåt spel som ska suga 1000+ timmar.
Följ den där promenadimpulsen och rör på dig.
Om kroppen mår bra och är stark så ger du huvudet en bra chans till samma sak.

Permalänk
Medlem

Du har fått för mycket av det goda helt enkelt. Gör något helt annat som du inte brukar så får nya intryck och lite semester från dig själv.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Sov i regelbundna tider samt sov ordentligt. Se till att du cyklar, promenerar i lugn takt eller liknande varje dag en halvtimma minst så hjälper det mot de vanligaste formen av depression.

Lär dig att sluta spela vid ett visst klockslag eller efter en viss speltid, variera din vardag med annat om du har tid över.
Ha olika hobbyn att välja mellan är fantastiskt när man vill ha variation, programmera kanske? Bygga något för hand? Lära dig ett språk?

Permalänk
Medlem

Kanon att du känner så just nu skaffa ett liv utanför spelandet, som flera säger är det inte så dumt med andra intressen som tex träning. Bara för att man inte spelar dygnet runt är ju positivt dels blir det roligare när man faktiskt gör det och man mår bättre som människa. Jag har spelat datorspel sedan slutet av 90:talet och under en tid väldigt mycket, jag gillar fortfarande att spela men inte så mycket att jag skulle sätta mig ner och köra pcw med laget mellan 18-23 vardagar och mer på helger inför lan som det var förut.
Räcker om jag spelar ibland och kanske 2h max det räcker då det är ett nöje och hobby för mig inte ett måste, jag fiskar och är ute i naturen samt försöker träna lite, kör snöskoter osv på vintern med andra ord sånt som ger mig ett leende så är spelande för mig idag.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Du har bränt ut dig på spelandet helt enkelt och nu säger kroppen åt dig att prioritera annat i livet vilket du bör omfamna! Utifrån mina egna erfarenheter (exakt samma situation som dig) så började jag sakta men säkert inse att jag satt och kastade bort min tid vid datorn och att jag inte hade lärt mig något nytt eller utvecklats på flera år. Det ledde till att jag hittade nya hobbies som gav mig mer inför framtiden och per automatik nytt umgänge.

Självklart spelar jag fortfarande men inte i samma utsträckning eftersom jag är äldre nu och nya spel inte tilltalar mig (och framförallt inte görs för min åldersgrupp längre). Men ibland kommer guldkornen som man spenderar 100+ timmar med och som lämnar en med den där sköna magiska känslan som bara spel kan göra. Men de är få och det är så det ska vara! Man ska inte få det goda non-stop i livet hela tiden. Det går inte att vara lika bekymmerslös som man var i tonåren när vuxenlivet nalkas.

Så mitt tips: Omfamna ditt plötsliga tapp av spelsug genom att göra annat. Sitt inte och deppa, spelandet kommer fortfarande att vara en del av ditt liv men det är dags att lägga till fler intressen och prioriteringar i ekvationen!

Permalänk
Medlem

Försök hitta en tjej som du kan ligga med. Det brukar lösa det mesta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

som jag å en kompis gör, vi har våra dippar.
Då tar man lite semester från datorn, så kommer suget tillbaka me tiden.

jag vara borta från dator ca 2 v sen brukar man köra igång nåt lir igen.
så att tröttnat osv uppkommer till och från, och det är rätt naturligt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Spelande går i vågor, och det är precis som träning. Gäller att variera sig, kanske inte bara inom data/konsol, utan även brädspel. Mkt roligt och socialt, laga och käka en bit mat tillsammans och sedan gå loss på Zombicide.

Själv varierar jag mellan datorn och PS4:an.

Sedan kan du börja träna, kroppen mår bättre av det och man blir gladare och orkar mer. Själv lyssnar jag mkt på poddar när jag tränar.

En sak som är underskattat, är att lägga pussel. "Bara en bit till innan jag slutar!"

Permalänk
Medlem

Testa nått som vi gamlingar kallar "läsa en bok". det finns massor av dessa "böcker" att få prova på gratis på biblioteket. Är du nybörjare kan jag rekommendera författarna "Jules Verne" och "Olle Lund Kirkegaard".

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

nm

Permalänk
Inaktiv

Gick från att spela mer än.. Resterande delar av livet.. Till att nu knappt ha spelat på år. Klart konstig känsla. Men det finns annat än spel. Ska dock erkänna att det ibland blivit lite sträckspelande av något med intressant story, som Skyrim.. Kan fortfarande spela sådana så pass länge att solen både gått upp och ned, innan jag funderar på en paus..
Skulle tro som andra varit inne på. Att du undermedvetet börjar inse att du behöver lägga tid på vettigare saker. Varit så med de flesta jag känner. Lägg tid på sådant som är bra för din framtid, t ex träning och studier. När de behoven är mättade så kommer nog spelsuget, eller någon annan hobby bli intressant igen. Vissa hittar t o m sin nya hobby p g a att de lägger tiden på annat
Stressa inte i onödan.
Tvinga ut polarna från sina respektive grottor, ifall oron ligger i att ni inte kommer umgås lika mycket. Funkar inte det. Skaffa nya vänner.
Finns ingen mening i att haka up dig på detta. Gör något annat bara. Många nöjer sig med att gå ut o fika. Själv har jag inte tillräkligt med tid för att mätta mina intressen. Detta då jag finner det mesta intressant.
Hopp skutt. Gör något nu, istället för att säcka ihop över förlorat spelsug. Det är bara slöseri på tid i denna intressanta värld

Permalänk
Medlem

Jag spelade knappt på några månader för ett tag sedan, har också spelat hela mitt liv. Men så började man jobba, och så fick man en fru och lite annat. Men så fort man fått ordning på allting i livet och testat på lite nya saker så fick man upp suget för spela igen, och nu kör jag något spel iaf ett par timmar i veckan, mest för att varva ner efter jobbet eller något annat.

Du kan alltid prova på att köra någon DIY, finns mycket på youtube. Börja odla någon grönsak, t ex chili? Det är sjukt kul att se det växa och sen använda det i matlagning(ytterligare en färdighet du kan lära dig). Gymma är ju alltid hälosamt. Läsa böcker är också kul, speciellt fantasy eller någon skön sci-fi. Sverige är vackert, har du möjligheten så se till att komma ut lite och vandra i naturen.

Jag tror att du ska börja med att leta efter något där du inte behöver din dator för mer än att kolla upp information. Komma ifrån sin dator en hel/halv dag några gånger i veckan är så sjukt skönt.

Du kan ju alltid börja med att fråga dig själv varför du spelar spel? Om du verkligen måste spela något, så kolla upp lite indiespel eller något som du inte brukar spela, steam har hur mycket som helst nu förtiden.

I värsta fall så kan du prata med någon ifall du tror att du börjar bli deprimerad.

Permalänk
Medlem

Variation skulle jag föreslå som sagt. Även om något är jätteroligt så tröttnar man tillslut om det är det enda man gör. Det variera såklart mellan lika individer men du kanske helt enkelt tröttnade först i erat gäng

Börja testa lite andra aktiviteter, hobbys etc. så kommer nog spelsuget tillbaka så småning om. Det brukar det göra för mig iaf.

Permalänk
Medlem

På sätt och vis är det bra att du har tappat lusten att spela. Det finns så mycket annat man kan göra av sin korta stund på jorden än att sitta och glo på en skärm dagarna i ända.

Jag har självt varit något av en data spel missbrukare i det lilla. Höll på nästan dagligen med att spela moddade Oblivion och Skyrim under hela kvällar och ibland långt in på natten under 6 års tid + att uppgradera PC hårdvaran rätt ofta. Vilket ju kostade skjortan förstås.

Ledsnade tvärt på det, och har knappt spelat under ett års tid nu. Fiskar, fotograferar, lirar gitarr och umgås face to face mer med mina kompisar nu för tiden. Helt klart mer givande tycker jag.

Och under sommaren, så ska man ju inte sitta inne och damma heller.

Permalänk
Sötast

Det kommer och går, är 31 och har haft total speltorka i 2! år. Men spelsuget är helt tillbaka nu sedan ett halvår tillbaks ^^

Fått mycket annat gott gjort under tiden, är skitbra för perspektiv!

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma båt som dig TS, och det är inte första gången. Har också helt tappat suget för att spela. Intresset för "spelvärlden" i sin helhet finns fortfarande där, fast mer kring branschen och folket än akten att spela. Det känns lite som att nyktra till, man börjar fundera i andra banor och rent allmänt känns det rätt tomt eftersom man inte haft andra sysslor sidan om som backup.
Jag tror det är rätt sunt, som tidigare postare påpekar så ska man nog se det som ett tecken/omen att det är dags att vidga sina intressen, sitt umgänge, sina ambitioner i livet. Om datorn fortfarande känns intressant så är, som tidigare tipsat, programmering eller något annat kreativt bra omväxling och tidsfördriv, dessutom utvecklas man. Men du ska nog lyssna på dina impulser att dra ut och promenera. Dra på lurarna och gå en sväng, skingra tankarna och hitta fokus, planera resten av dagen osv.
Precis som spelandet så är ointresset för spel en fas, tids nog hittar du tillbaka till det - kanske iom. ett nytt häftigt spel som du klickar med - och förhoppningsvis kanske du samlat på dig lite andra intressen innan dess så du kan hålla en bättre balans än att sitta och nöta non-stop

Permalänk
Medlem

Vill tacka alla något extremt för alla svaren ni gett, var ute och gick inatt i cirka en timme runt sjön där jag bor och insåg att det var riktigt skönt faktiskt, ska nog göra det mera gånger