Någon annans mail i inboxen!

Permalänk
Medlem

Någon annans mail i inboxen!

Tjenare pojkar & flickor!

Sambon har ett problem med sin E-post som vi inte riktigt förstår oss på.
Här om veckan fick hon ett aktiveringsmail till sin e-post från Instagram, (Det här vanliga "klicka på länken för att aktivera din användare".)
Då detta mail faktiskt skulle till någon annan, så struntade hon i att öppna mailet och slängde det med en gång.
Personen som skulle ha mailet skriver ibland fel och min sambo får hennes mail.

Sambons E-post: FnamnEnamn@gmail.com
Annans E-post: Fnamn.Enamn@gmail.com

Sambon och den här andra kvinnan har samma namn, så därför blir det ibland fel. Vi har fått kontakta henne ibland
när det dykt upp viktiga mail och vidarebefodrat dem etc.

Men nu börjar det mystiska.

Sambons mail är som sagt FnamnEnamn@gmail.com men hon får mail som är skickade till Fnamn.Enamn@gmail.com!
Avsändaren är ännu bara Instagram, men hur kan detta ske?
Det första jag tänkte var att den andra kvinnan nu har varit så
dum och automatiskt vidarebefodrat mailen med ett filter, men då måste man väl godkänna detta på den "nya" e-posten?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt Google själva:

Citat:

E-postmeddelanden hamnar i din inkorg även om avsändaren har lagt till eller tagit bort punkter i e-postadressen. Din e-postadress är unik. Andra kan alltså inte skapa ett konto med en identisk adress, oavsett om de använder fler eller färre punkter eller placerar dem på olika ställen.

Meddelanden som skickas till nedanstående adresser levereras därmed till samma Gmail-konto:

andreasjohansson@gmail.com
an.dreas.johansson@gmail.com
andreas.johansson@gmail.com
Om du ändå tror att meddelandet var avsett för någon annan kontaktar du avsändaren och talar om att de har angett fel e-postadress.

Obs! Om du använder Gmail i jobbet, skolan eller någon annan organisation (exempelvis dindoman.com eller dinskola.edu) ändras e-postadressen om du lägger till punkter i användarnamnet. Kontakta administratören om du vill lägga till eller ta bort punkter i användarnamnet.

Källa: https://support.google.com/mail/answer/10313?hl=sv

Det är alltså felstavat på ett annat sätt än att en punkt sitter annorlunda...

Permalänk
Medlem

du behöver ej godkänna att vidarebefodra din epost till en annan epost, dvs epost1 behöver ej epost2's godkännande för att sätta upp ett automatiskt filter för vidarebefodring.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Jag heter Lars Siden och bor i Haninge, jobbar inom it, en annan Lars Siden bor i Huddinge...vi har båda gmail. Jag har både lars.siden@gmail.com och larssiden@gmail.com - men han skriver ändå den adressen då o då..så jag blir inbjuden till elmässor och olika fack-träffar för el

Fick dessutom en inbjudan till en 40års träff(då rotade jag upp hans telenummer o ringde ) det konstigaste är att han inte verkar reagera på att många av hans mail inte får svar eller försvinner, dvs de kommer till mig istället...

Så problemet är nog vanligare än man tror

// LZ

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Så den här "unika" e-posten man har är inte så jäkla unik om någon skapar en likadan fast med en punkt eller två? Är det verkligen så ont om Gmail adresser?

Vad fan är det för jävla fasoner egentligen?
Är det någon som vet ifall detta bara gäller Gmail? Eller även Outlook etc?

Adresserna är identiska, förutom punkten.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Hedersmedlem

Gmail-adresser där den enda skillnaden är en punkt är egentligen samma adress. fnamn.enamn@gmail.com är samma konto som fnamnenamn@gmail.com. Man kan även lägga till ett + och ha valfri info efter det, typ fnamn.enamn+valfritt@gmail.com. Igen samma konto.

http://fieldguide.gizmodo.com/how-to-use-the-infinite-number-...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enligt Google själva:

Källa: https://support.google.com/mail/answer/10313?hl=sv

Det är alltså felstavat på ett annat sätt än att en punkt sitter annorlunda...

Men då borde väl inte 2 olika personer kunna registrera: FnamnEnamn@gmail.com resp. Fnamn.Enamn@gmail.com?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

var glad att det inte är åt andra hållet iaf! Jag fick en tjejs imessage meddelanden till min imac då jag hade den... vet inte hur tusan det gick till, hon bor 100-150m ifrån mig, hände samma sak med en macbook jag hade före också fast det var 2st olikas imessage jag fick då...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv

@giplet: Detta är något jag helt har missat, men det är ju genialt och det visade sig att postfix hade en funktion för detta. Jag tackar och bugar för denna visa info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

@pv2b:
Så den här "unika" e-posten man har är inte så jäkla unik om någon skapar en likadan fast med en punkt eller två? Är det verkligen så ont om Gmail adresser?

Vad fan är det för jävla fasoner egentligen?
Är det någon som vet ifall detta bara gäller Gmail? Eller även Outlook etc?

Adresserna är identiska, förutom punkten.

En adress som heter förnamn.efternamn@gmail.com är samma som förnamnefternamn@gmail.com enligt google, förmodligen för att undvika att någon skall registrera den ena adressen och hoppas att folk skriver fel, alternativt bara för att minska risken av att någon skriver mail till fel person. Det är möjligt att dem andra tjänsterna gör så med. Det är alltså ej möjligt att registrera både förnamn.efternamn@gmail.com och förnamnefternamn@gmail.com. När den ena adressen registreras blir den andra spärrad (och alla andra varianter med punkter) och email till någon av dem adresserna går till samma konto (och du kommer se den adressen som försökts nåtts i email-headern)

Det är egentligen inte dåligt med gmail adresser, men väldigt ont om snygga gmail adresser. Söker man runt på internet så är det relativt vanligt att ägare av förnamn.efternamn@gmail adresser får andra personers email, ofta för att personen tror att man "har" den adressen pga sitt namn, eller att personer tror att dem kommer till rätt person genom att skriva dens namn@gmail.com

Det som har hänt din vän är alltså inte att någon har gjort någon vidarbefodring, eller annat skumt. Personen har försökt att registrerat sig på tjänsten med din väns email adress